Ringleidingversterker

Situatie: een ringleidinginstallatie in een kerkgebouw.
De versterker is een PA versterker, fabrikaat TOA, model P-512M
De lus is een rechthoek van ongeveer 20x15 meter 1,5 mm2.
Gemeten gelijkstroomweerstand van de lus: 4,5 ohm

De klacht was: de geluidskwaliteit is erbarmelijk.
Met een geleend hoorapparaat op onderzoek gegaan.

De uitgang van de versterker is een trafo met aftakkingen die resp. aangeduid zijn met GND, 4 ohm, 50V, 70V en 100V.
De ringleiding zat op de 70V uitgang, wat op zich al opmerkelijk is.
Op de 50V uitgang zit een meeluisterluidspreker elders in het gebouw.

De ringleiding bleek sterk te ruisen, de meeluisterluidspreker klonk tamelijk zwak.
De ringleiding omgezet naar de 4 ohm aftakking. Dat gaf een aanmerkelijke verbetering van de geluidssterkte op de meeluisterluidspreker, maar de ruis op de ringleiding was niet afgenomen. Op de meeluisterluidspreker was overigens nauwelijks ruis te horen, wat opmerkelijk is omdat beide op dezelfde uitgangstrafo zijn aangesloten.

Vragen:
Is dit type versterker wel geschikt voor een ringleiding?
Kan de ruis door de ringleiding zelf opgepikt worden?

Lambiek

Special Member

Op 18 oktober 2016 12:49:33 schreef KlaasZ:
Vragen:
Kan de ruis door de ringleiding zelf opgepikt worden?

Je zou de ringleiding eens los moeten koppelen van de versterker, en met de scoop kijken of je daar dan ook een signaal op krijgt. Misschien pikt de ringleiding wel iets op van één of ander apparaat wat daar in de buurt staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een echte ringleidingversterker is stroomgestuurd maar dat verklaart jouw probleem niet.

Heb je de veldsterkte gemeten? Die moet rond de 100mA/m zitten in de hele lus.

info: http://www.wijkamp.com/audio/audio-theorie-divers/werkstuk-audiofreque…

Ik heb dit soort problemen eerder gezien met WiFi in de kerk. Dit had invloed op het hoorapparaat. Wifi uit, probleem opgelost.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pa3gws

Golden Member

Heeft het ooit goed gewerkt?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Gezien de uitgangen allemaal afgetakt worden op dezelfde audiotrafo zou ik eerst proberen met de ringleiding en luidspreker in serie te plaatsen op de 70V aftakking.

Dan zou de alles wat in de ringleiding zit moeten te horen zijn in de luidspreker.

LDmicro user.

Er is vorig jaar wifi geinstallerd in het gebouw, maar voordien was de kwaliteit van de ringleiding ook al slecht. Maar is het proberen waard om dat eens uit te schakelen.

Waar ik ook aan zat te denken is die extra luidspreker. Die is ook later er bij aangesloten. Ik ga eens proberen of het wat uitmaakt als ik die loskoppel.

Veldsterkte meten heb ik niet gedaan, heb ik ook geen apparatuur voor. Dat doc bestand krijg ik niet open, eens kijken waarom dat nou weer niet lukt.

blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ,

Als de ring zelf al ruim 4 Ohm meet, dan is er in principe geen trafo nodig om de energie van de versterker in de ring te krijgen.
Dan kan je de 4-Ohm aansluiting daarvoor gebruiken, met als gevolg dat bijna aale energie van de versterker in de ringleiding gaat.
De ringleiding zonder trafo hiervoor mag NOOIT op de 50, 70 of 100V aansluiting worden aangesloten!

De ringleiding gedraagt is bijna altijd inductief met als gevolg dat je vrij snel de midden en hogetonen gaat missen omdat je door de inductiviteit de energie niet meer in de ringleiding krijgt.

Als er maar één versterker is voor de ringleiding en de luidsprekers in de kerk dan zorgt de Lieve Heer er voor dat je dit nooit goed werkend krijgt.
Ik heb veel aan dit soort "Low Cost" oplossingen gewerkt met als resultaat, eigenlijk geen, bijna altijd te slecht voor woorden.

Als de situatie een ringleiding is met een ringleiding transformator die je dan op een bepaalde tap van de versterker kan zetten, dan is er een beetje speelruimte.

Zonnepaneeltje geeft al aan dat rond de 100mA/M de norm is.
Wat ik uit jouw verhaal kan opmaken is dit in jouw sittuatie niet mogelijk om het geluid en de ring tegelijk goed te krijgen.

Een ringleiding trafo is de ouderwetse oplossing en Zonnepaneeltje zij ook al dat een stroomversterker beter is, en dat klopt.
Want wat is het probleem in jouw situatie, je kan de toonregeling niet zo instellen dat het microfoon geluid goed is en dat dan ook het geluid van de ringleiding goed is.
Het zelfde geld ook voor het volume voor beide toepassingen.

De ruis die je hoort, zal waarschijnlijk die van het hoortoestel zelf zijn,
dit omdat de veldsterkte van de ringleiding ver onder de 100mA/M zit.

De enige goede oplossing is een aparte ringleiding versterker en het liesft een met een toonregeling.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 18 oktober 2016 13:27:52 schreef blackdog:
Als er maar één versterker is voor de ringleiding en de luidsprekers in de kerk dan zorgt de Lieve Heer er voor dat je dit nooit goed werkend krijgt.

Nou, zo erg is het niet. De grote luidsprekers in de zaal zitten op eigen versterkers. Die hebben we tijdens het testen uit gelaten. Op de betreffende PA versterker zitten alleen de ringleiding en een luidsprekertje in de keuken, waarmee de koffiezetters weten wanneer ze in actie moeten komen.

Die veldsterkte van 100mA/m, hoe meet je dat? Is dat gewoon een pickupspoel met een meetinstrument er aan?
ik heb dat genoemde doc bestand inmiddels open, maar ik moet het nog gaan lezen, het zijn 41 pagina's. Maar in de gauwigheid zag ik nog niks staan over veldsterktemeting.

Wat de versterker zelf betreft, ik had ook het idee dat die stroomgestuurd zou moeten zijn. Maar ik heb op internet nog niet kunnen vinden wat nou de specifieke eigenschappen van een ringleidingversterker zijn. Ik krijg eerder de indruk dat in het algemeen een gewone versterker wordt toegepast.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 18 oktober 2016 13:52:47 (15%)

blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ,

Een eigen versterker heb je dus, nou dat is dan mooi!
Je kan dan de ringleiding op de 4-Ohm aansluiten.
Vergeet even de keuken luidspreker zet deze luidsperker uit/koppel los.

Ik heb geen idee hoe de microfoons gekoppeld worden naar de ringleiding versterker maar het gaat hierom.
Ga op de kansel staan zoals de dominee dit ook doet en spreek met zijn volume.
Zet nu een transitor radio op een spraakzender voor de microfoon op 10cm afstand zodat het volume in de kerk overeenkomt met het volume van de dominee.
Dan heb je een instelling waarmee je goed kan werken, ik heb dit bijna altijd zo gedaan, ondanks de prof meetapparatuur die ik ook bij mij had. :-)
Net als een indruk krijgen van de acoustiek, gewoon wat schreeuwen en luisteren naar de galmtijd.
Daarna nog een paar keer op verschillende plekken in de kerk in mijn handen klappen en dan naar de galmtijd luisteren.
Als ik dat dan wist, ging een transistor radio voor de microfoon met FM ruis.
Dan liep ik langs bijna alle banken en luisterde naar de ruis.
Waar de ruis minder "scherp" was, betekende dit dat je buiten de openingshoek van de gebruikte luidsprekers zat, dus die stelde ik dan zo goed mogelijk in voor een gelijkmatige verdeling over de banken.
Dit alles bepaalde het maximale volume dat mogelijk was in de kerk. (1 a 2 dB voor het "ringen" optreed, dat is het gebeid dat net voor het rondzingen zit)
Je hebt een paar dB meer gain als de kerk gevult is, dit omdat mensen een aardig dempend oppervlak vormen t.o.v. de banken en hun omgeving.

Ik vertel je dit, omdat ik het geluid eerst afstelde in de kerk en dan pas met de instelling voor de lusversterker ging bezig houden.

Natuurlijk teste ik na de microfoon afstelling zelf nog even het geluid door op de kansel te gaan staan en dan even hel en verdoemenis te preken *grin*
Als de predikant aanwezig was, dan liet ik hem als laatste nog een stukje praten en liep ik in de kerk rond ter controle.

Dus al je het microfoon niveau weet, kan je de lus/ringleiding versterker gaan instellen.
Begin met de toonregeling voor de Bas op "kwart voor 12" en de hoog regeling op "kwart over 12" in te stellen.
Deze instelling zorgt er voor dat je de lage tonen een beetje kwijt raakt en hier minder vermogen naar toe gaat.
Het hoog een beetje in de plus ter compensatie van de inductiviteit van de ringleiding.
Dit zijn trouwens wat "algemene" instellingen.

De veldsterktemeter die ik gebruik is een Danavox FS3, een Nederlands product.

Als het goed is en je stuurt de versterker goed uit, let op de meter en de ringleiding zit op de 4-Ohm aansluiting dan zou je geen ruis meer moeten horen op je hoortoestel.
De meeste ringleidingen leggen niet optimaal en je zal punten krijgen waar de veldsterkte duidelijk minder is, leef er mee :-)
Zorg dat je de versterker niet in het clippen stuurt.

Wees niet verbaasd dat je bijna het volle vermogen van de versterker in de ring moet stoppen voor voldoende veldsterkte.

Als de ring nu redelijk goed presteerd, sluit dan de keuken luidspreker aan.
Het volume kan nu veel te hoog zijn en ook scherp klinken!
Het volume kan je terug brengen als dit te hoog is, door de tap op de versterker lage te kiezen.
Dit mag ook tussen de 50 en 70V aansluiting of op de 4-Ohm aansluiting.

Ik heb geprobeerd hier kort te omschrijven hou ik zo'n situatie waar jij mee bezig bent zou aanpakken.
Dat betekend natuurlijk niet dat dit perfect past voor jouw geval.
Succes,

Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog, bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting. Maar veel ervan is niet van toepassing. Het geluid in de zaal is al optimaal, daar hoef ik niks aan in te stellen. Het gaat puur om het signaal op de ringleiding. Daar zit ruis en geknisper op. En dat zou best eens kunnen komen doordat er te weinig vermogen in de ringleiding gaat.

De ingang van alle eindversterkers komt uit een mengpaneel. En dat mengpaneel heeft weer meerdere uitgangen zodat er meerdere eindversterkers aangesloten kunnen worden zonder dat ze direct parallel moeten staan.

We gaan door met ons onderzoek. Ik heb intussen genoeg ideeën om te proberen.

blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ,

Mijn opmerkingen over het geluid waren nodig om aan te geven dat je daarmee start.
Als het geluid goed is in de kerk, kan je dit dan vergeten.

Als eerste dit, ringleiding versterker uit, wat hoor je dan?
In Amsterdam in een kerk gebruikt door de VU was/is het stoorniveau erg hoog.
Dit komt ondermeer door de tram's die langs het gebouw rijden en die door een soort PWM van de vermogensregeling van de tram's
een enorm stoorveld genereren in de bovenleiding en de rails.
Ik moet het niveau boven de 100mA/M instellen om een beetje redelijk S/N te krijgen, met de kans op oversturing van de hoortoestellen.
Het is altijd weer worstelen hoe het op te lossen :-)

Dus eerst onderzoek doen naar de stoorvelden zonder dat de ringleiding is aangesloten.
Als je keukenluidspreker een normaal geluid geeft (even de toonregeling recht zetten) dan mag je er vanuit gaan
dat deze versterker goed is.
Heb je de apparatuur er voor (toongenerator, belasting weerstand en scoop) test dan de versterker op het te behalen vermogen.

Er zijn echt veel variabelen en ik kan niet 30 jaar ervaring in twee CO post proppen *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

En toch Bram begon je prima. Begin bij het begin.
Eerst het luister niveau van de speakers vast stellen en daarna pas naar de ringleiding.
Andersom geeft het probleem dat bijvoorbeeld de ringleiding goed is maar het geluid op de speakers te hard of te zacht kan zijn.
Een goed afgestelde installatie heeft altijd wat extra capaciteit om zachtere stemmen te compenseren.

Ik heb in het verleden ook met hetzelfde bijltje gehakt maar dan aan de andere kant. Als opdrachtgever richting een installateur. Heb ook gezien wat hij deed en hoe er getest werd (professionele meetapparatuur).
In de oude installatie was een soort gelijke constructie, een ringleiding aangestuurd door een normale versterker. Gaf ook twijfel achtige resultaten echter was het geluid in het algemeen slecht. Na eerst gemeten te hebben aan de oude installatie gaf hij al aan dat er mogelijk meer werk aan de ringleiding gedaan moest worden.
Een hele grote factor is de plaatsing van de ringleiding zelf. Recht boven de ringleiding is namelijk een hele slechte plek (geluid valt gewoon weg). Ongeveer 50cm en verder er vanaf is beter.
Bij ons wordt er nu een echte ringleiding versterker gebruikt. Geschikt voor de ruimte en lengte van de ringleiding. Ook hierin is genoeg ruimte genomen, piekt op 80A en de versterker kan 100A (App en geen Arms) continue aan.
Bij extreme pieken zit er een compressor op welke ingrijpt.

Groeten,
Marius.

Op 18 oktober 2016 18:18:52 schreef MdBruin:
Een hele grote factor is de plaatsing van de ringleiding zelf. Recht boven de ringleiding is namelijk een hele slechte plek (geluid valt gewoon weg). Ongeveer 50cm en verder er vanaf is beter.

Dat lijkt me wel duidelijk. Ik kan me een goed beeld vormen hoe het veld er uit ziet. De draden zijn dan ook langs de uiterste randen van de zaal gelegd.
Maar nogmaals, het probleem is niet de geluidssterkte, maar de rommel die je er doorheen hoort.

Dus het geluidsniveau is sterk genoeg zoals je nu kunt beoordelen alleen die storing op de achtergrond.
Het is lastig zo te bepalen of het uit de versterker komt of dat het signaal beïnvloed wordt door de antenne werking van de lus.

Wat zou ik proberen, een 4Ω luidspreker aansluiten i.p.v de spoel. Als hier dan ook nog de ruis op te vinden is weet je dat het uit de installatie komt.
Als dat niet het probleem geeft kan het zijn dat de spoel storing oppikt maar ook dat er te weinig stroom op de spoel komt te staan.

Heeft de zaal ook een midden pad waar de ringleiding ook doorloopt?
Dus als het ware dat er 2 lussen ontstaan, of is het 1 ronde lus rond de zaal?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op gevaar af heel CO over me heen te krijgen: een ringleiding aansluiten op de 70V-uitgang is niet zó stom.
Die uitgang is tamelijk hoogohmig, zodat de stroom in de ring vrij frequentie-onafhankelijk zal worden. Met andere woorden, je hebt dan heel weinig invloed van de zelfinductie van de ring. Hetzelfde voordeel als je met iédere hoogohmige versterker hebt - dat is wat een stroomuitgang ook doet.

Omdat een versterker met een 50/70/100V-uitgang wel wat moet kunnen hebben (zo'n versterker mag niet stuk gaan als de leiding ergens kortgesloten is, bijvoorbeeld) kan dit dus prima werken, en ik weet zeker dat dit de achterliggende gedachte is geweest.

De versterker is van huis uit 120 W, en dat gaat hij zo natuurlijk lang niet leveren. Maar mogelijk is dat ook helemaal geen probleem.
Het zou prettig zijn als je op de een of andere manier de stroom in de ring kon meten. Dat zou bijvoorbeeld al kunnen met een gewone multimeter met A~ stand en een vrij lage frequentie - brom, bijvoorbeeld.
Samen met de ligging en de maten van de ring is het berekenen van de veldsterkte dan niet moeilijk.

Is de veldsterkte goed, dan moeten we de storing gaan aanpakken.
Maar is de veldsterkte nu te klein, dan moet die éérst in orde zijn. Mogelijk is de storing zelf heel zwak, en overstem je die gemakkelijk als de veldsterkte eenmaal normaal is. Dat lees ik hierboven trouwens al.

Als bij gebruikmaken van de 70V-uitgang de veldsterkte goed is, zou ik het mooi zo laten zitten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi F.E.T.,

Je vraagt er om he... *grin*

Weinig hoog Ohmig die versterker!
Kijk maar eens naar het blokschema, feedback via een extra trafo wikkeling.
Het enige "hoog Ohmige" is de Ri 50/70/100V wikkeling zelf.
Mijn ervaring kan je vertellen dat het geen goed plan is.

De meeste 100V versterker gaan erg smerig klinken als ze overbelast worden.
En het klopt dat de betere 100V versterkers goed kortsluitvast zijn, van deze TOA is het mij niet bekend, hij is te "nieuw" voor mij ;-)
De uitgangsimpedantie moet ook zo laag mogelijk zijn, en dan bedoel ik de Ri van de uitgang van de versterker.
Ook dus op de 50, 70 en 100V aansluitingen.
Een 100V net is een hele smerige impedantie, en hoe lager de Ri van de versterker des te beter klinkt deze op het LS net.
Bij de meeste 100V luidsprekers zijn de aanpassing transformatoren te klein van kern gekozen (is toch alleen maar spraak is dan het argument, de sukkels!)
Bij iedere betere 100V installaties plaatsten wij 18 of 24dB/oct filters om het laag beneden de zeg 90Hz weg te filteren.
Dit om de vervorming door kernverzadiging (te hoge belasting voor de versterker in de lage frequenties) tegen te gaan.
Voor de indruk, als je boven de 10 stuks luidsprekers komt op de lijn, klopt de optelsom van het vermogen niet meer van het aantal luidsprekers.
Ik meette van iedere luidsprekergroep altijd de impedantie, ook van de lus zelf direc of als deze via een lustrafo werd aangestuurd.

Wat betreft de veldsterkte, de afmeting en de stroom geven je de theoretische waarden, natuurlijk een goed uitgangspunt.
Vaak door allerlij metaal in de omgeving krijg je zeer vreemde effecten, variaties in de veldsterkte.
En wat denk je van hele kromme frequentie karakteristiek op sommige plekken binnen de lus.

Voor de gene die er intresse in hebben, er zijn al een tijd technieken die de lus op een speciale manier leggen om een beter en mooier veld te kunnen krijgen.
Zoek er maar eens naar.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik buig nederig voor je praktijkervaring :) - die het antwoord des te interessanter maakt op de vraag of de installatie van @TS eerder wél goed gewerkt heeft.

Ik ben het alleen niet eens met de stelling dat een ringleidingversterker laagohmig moet zijn. Een echte stroomuitgang is juist hoogohmig. Dat moet ook, wil de stroom onafhankelijk van de belasting Z zijn.
Bij een laagohmige bron is de spanning onafhankelijk van de belasting (maar dat is hier onbelangrijk), terwijl de stroom met 1/Z varieert, wat we niet willen omdat het geluid dan te dof zou worden.

Maar eerst maar eens de veldsterkte zien te bepalen - liefst meten, maar als dat niet mogelijk is toch in elk geval proberen te schatten ('berekenen') uit de stroom. De maten van de ring zie ik al in de startpost.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi Frederick E. Terman,

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt :-)
De moderne ringleiding versterkers zijn allemaal stroombronnen!
Ik geef aan hoe je met de apparatuur die er is, het toch redelijk werkend kan maken.

Ik gaf al aan dat de toonregeling richting een bepaalde stand zal moeten zetten voor een enigzins vlakke frequentie karakteristiek.
Om terug te komen op de Ri, soms zag je bij oudere Philips installaties een weerstand in serie staan met de de lus.
Je gooit natuurlijk vermogen weg, maar je trekt de frequentie karakteristiek wat rechter, het wordt er echter geen stroombron door :-)
En dan heb ik het nog niet gehad over compressie en limiting voor het de versterker in gaat.

Ook een leuke is deze, bij een crematorium in het oosten van het land hadden ze regelmatig een vreemde piep in de installatie.
Mijn taak om dit eens uit te zoeken, was er een microfoon vervangen van het spreekgestoelte.
Niet echt van het beste type ( o, wat mis ik af en toe de MD421 )
Ik haal de MD421 speciaal aan omdat deze microfoon een compensatie spoel heeft waardoor hij bijna niet gevoelig is voor magetische velden.
De microfoon die ter vervanging was geplaatst had deze compensatie spoel niet, hierdoor trad er feedback op van de ringleiding naar de microfoon.
Tegenwoordig treed dit soort feedback niet meer op doordat bijna iedereen nu condensator microfoons gebruikt.
Dit was trouwens ook een klant waarbij de lus nou niet direct een mooi egaal veld gaf, soms kan je niet winnen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 18 oktober 2016 20:45:50 schreef MdBruin:
Heeft de zaal ook een midden pad waar de ringleiding ook doorloopt?
Dus als het ware dat er 2 lussen ontstaan, of is het 1 ronde lus rond de zaal?

Het is één rechthoek rond de zaal. Er zijn twee paden van voor naar achter. Links in de zaal een vak van 6 zitplaatsen breed, dan een pad, een middenvak van 10 zitplaatsen breed, weer een pad en dan rechts weer een vak van 6 plaatsen breed.

Een optie waar ik aan heb gedacht is om er 3 lussen van te maken, dus ook met draden door de paden. Moet als experiment wel te doen zijn met een flinke rol draad.

Iedereen bedankt weer voor de suggesties, ik heb weer genoeg dingen om te proberen.

Leg de lus dan als volgt neer, hierdoor werkt de lus zich niet tegen.
Een opmerking erbij, probeer wat afstand tussen de parallel lopende draden te houden. Het veld wordt hier namelijk versterkt.

Uiteindelijk van de lus richting de versterker het liefst twisten.
Mocht dit de oplossing geven en er kan iets onder de vloerbedekking worden gelegd, er bestaan rollen plat draad van koper. Deze hebben wij er ook onder liggen op de vloer. (Goed gekeurd)

De kruisingen kan je ook aan 1 kant houden, ze zitten meestal voor in de kerk.

fripster

Golden Member

Just my two cents: Wetende dat een ringleidingversterker eigenlijk een stroomversterker moet zijn, hebben wij in onze kerk gewoon op een bepaald moment een 300W (2x150W gebrugd) PA versterker aangesloten op de ringleiding. Hierbij moet wel even verteld worden dat onze ringleiding 8 ohm meet met de multimeter (op DC dus). Dit was een proef om te kijken of het wel een goed resultaat zou opleveren (onze echte, zeer dure ringleidingversterker was stuk, en deze versterker kostte maar 180 Euro). Het resultaat was tegen de verwachting in erg goed te noemen. Onze gehoorapparaatgebruikers (3x woordwaarde) zijn erg enthousiast over de geluidskwaliteit. Versterker zo ingesteld dat deze voldoende vermogen in de draad pompt, zonder te clippen. De versterker heeft ook een beveiliging tegen clippen, en dat helpt ook.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

@MdeBruin: die lusconfiguratie had ik ook in gedachten.
Maar eerst even wat andere dingen bekijken. Nadere informatie leert me dat er ergens tussen de versterker en de lus nog een verborgen trafo moet zitten. Die eerst maar eens opsporen en kijken wat die voor eigenschappen heeft. Dat maakt de situatie natuurlijk helemaal anders. Waarschijnlijk was het dus toch niet zo raar dat het spul op de 70V aftakking zat.

Een andere ontwikkeling is dat we misschien een echte ringleidingversterker kunnen overnemen.
Volgende week weer op onderzoek, voor nu heb ik nog andere dingen te doen.

PS: ik realiseer me nu ook dat de 4,5 ohm die ik heb gemeten niet de lus zelf is, maar de primaire van de trafo.

Vond het al een hoge waarde voor zo'n relatief kleine lus.
Kan natuurlijk wel maar dan moet er ergens een slechte verbinding zijn.
Indien je de echte ringleiding versterker gaat gebruiken let dan even goed op de minimale weerstand die de lus moet zijn. Natuurlijk dan wel zonder de transformator.

Aan de ene kant wel, volgens de specificaties van je versterker verwacht deze een hogere weerstand als de aangeboden 4.5Ω
Opzich niet zo'n groot probleem als je maar de versterker niet te ver open zet.

Groeten,
Marius.

Ik vond de lusweerstand ook al aan de hoge kant. Volgens berekening zou het minder dan 1 ohm moeten zijn.