Hi KlaasZ,
Een eigen versterker heb je dus, nou dat is dan mooi!
Je kan dan de ringleiding op de 4-Ohm aansluiten.
Vergeet even de keuken luidspreker zet deze luidsperker uit/koppel los.
Ik heb geen idee hoe de microfoons gekoppeld worden naar de ringleiding versterker maar het gaat hierom.
Ga op de kansel staan zoals de dominee dit ook doet en spreek met zijn volume.
Zet nu een transitor radio op een spraakzender voor de microfoon op 10cm afstand zodat het volume in de kerk overeenkomt met het volume van de dominee.
Dan heb je een instelling waarmee je goed kan werken, ik heb dit bijna altijd zo gedaan, ondanks de prof meetapparatuur die ik ook bij mij had.
Net als een indruk krijgen van de acoustiek, gewoon wat schreeuwen en luisteren naar de galmtijd.
Daarna nog een paar keer op verschillende plekken in de kerk in mijn handen klappen en dan naar de galmtijd luisteren.
Als ik dat dan wist, ging een transistor radio voor de microfoon met FM ruis.
Dan liep ik langs bijna alle banken en luisterde naar de ruis.
Waar de ruis minder "scherp" was, betekende dit dat je buiten de openingshoek van de gebruikte luidsprekers zat, dus die stelde ik dan zo goed mogelijk in voor een gelijkmatige verdeling over de banken.
Dit alles bepaalde het maximale volume dat mogelijk was in de kerk. (1 a 2 dB voor het "ringen" optreed, dat is het gebeid dat net voor het rondzingen zit)
Je hebt een paar dB meer gain als de kerk gevult is, dit omdat mensen een aardig dempend oppervlak vormen t.o.v. de banken en hun omgeving.
Ik vertel je dit, omdat ik het geluid eerst afstelde in de kerk en dan pas met de instelling voor de lusversterker ging bezig houden.
Natuurlijk teste ik na de microfoon afstelling zelf nog even het geluid door op de kansel te gaan staan en dan even hel en verdoemenis te preken *grin*
Als de predikant aanwezig was, dan liet ik hem als laatste nog een stukje praten en liep ik in de kerk rond ter controle.
Dus al je het microfoon niveau weet, kan je de lus/ringleiding versterker gaan instellen.
Begin met de toonregeling voor de Bas op "kwart voor 12" en de hoog regeling op "kwart over 12" in te stellen.
Deze instelling zorgt er voor dat je de lage tonen een beetje kwijt raakt en hier minder vermogen naar toe gaat.
Het hoog een beetje in de plus ter compensatie van de inductiviteit van de ringleiding.
Dit zijn trouwens wat "algemene" instellingen.
De veldsterktemeter die ik gebruik is een Danavox FS3, een Nederlands product.
Als het goed is en je stuurt de versterker goed uit, let op de meter en de ringleiding zit op de 4-Ohm aansluiting dan zou je geen ruis meer moeten horen op je hoortoestel.
De meeste ringleidingen leggen niet optimaal en je zal punten krijgen waar de veldsterkte duidelijk minder is, leef er mee
Zorg dat je de versterker niet in het clippen stuurt.
Wees niet verbaasd dat je bijna het volle vermogen van de versterker in de ring moet stoppen voor voldoende veldsterkte.
Als de ring nu redelijk goed presteerd, sluit dan de keuken luidspreker aan.
Het volume kan nu veel te hoog zijn en ook scherp klinken!
Het volume kan je terug brengen als dit te hoog is, door de tap op de versterker lage te kiezen.
Dit mag ook tussen de 50 en 70V aansluiting of op de 4-Ohm aansluiting.
Ik heb geprobeerd hier kort te omschrijven hou ik zo'n situatie waar jij mee bezig bent zou aanpakken.
Dat betekend natuurlijk niet dat dit perfect past voor jouw geval.
Succes,
Blackdog