schema codeslot

Lambiek

Special Member

Tussen je relais moet een driver komen, dat kan in de vorm van een transistor. Over je relaisspoel moet ook nog een diode om de zaak te blussen. Ik zie geen pull up of pull down weerstanden, de MCLR pin ligt niet via 10K aan de plus en het knooppunt via een 100nF naar de gnd, over je relais contact zou ik een filter zetten. Wat die zekering betreft, je moet eerst weten hoeveel stroom daar gaat lopen. Je hebt dus nog het één en ander te doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee dit was geen maand werk. Dit is in combinatie met schoolwerk.
En lambiek, danku voor de tips, alleen snap ik die driver niet? Hoe moet dat dan met de transistor?

Shiptronic

Overleden

Op 17 september 2016 17:00:00 schreef Jelle Deman:
.... Nee, ik ben maar een zesde jaar zonder enige ervaring (6 jaar elektronica pure theorie).

En daar is niet van de transistor als schakelaar behandeld?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Je kunt ook een alles-in-een voeding gebruiken als de VTX-214-005-0512

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jawel we hebben de transistor gezien maar dat is wat ik niet verstond aan de uitleg van driver maar nu snap ik het, bedankt

En arco bedankt, ik had 2 voedingen gevonden op aliexpress die niet te groot waren voor op de print maar deze is ideaal.

Lambiek

Special Member

Op 19 oktober 2016 19:45:52 schreef Jelle Deman:
En lambiek, danku voor de tips, alleen snap ik die driver niet? Hoe moet dat dan met de transistor?

Er staat toch niets vreemds hieronder. :)

Tussen je relais moet een driver komen, dat kan in de vorm van een transistor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee er staat niks vreemd maar het woord driver stond nog niet in mn woordenboek maar nu wel ?

hallo,

ik heb mijn schema aangepast.

over je relais contact zou ik een filter zetten

dat versta ik niet

Ik zie geen pull up of pull down weerstanden

je hoeft toch geen pull-up weerstanden te plaatsen als het rs232 is? alleen bij I²C

zitten er nu nog fouten in?

groeten Jelle

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En wat zijn nu die U2 en U3 dingen ?
Als ik op MPM zoek krijg ik niet heel goede dingen te zien.

(en als ik op mpm-xxx zoek, andere dingen maar volledig niet relevant ;-)

Wil je echt op je eigen print 240V binnenhalen ? Er zijn nogal wat zaken om rekening mee te houden, en je moet overwegen of het strikt nodig is.

Een eenvoudige externe adapter, type dertien in een dozijn, lijkt me toch een heel stuk simpeler. Om maar te zwijgen van veiliger...

Het valt me nu pas op dat je een esp8266 wilt gaan gebruiken.... VCC van de pic is 5V. Vraag jezelf dit af:
Waarom heb ik een spanningsdeler om de ESP te voeden nodig ?
En welke andere pinnen hangen nog meer aan de ESP ?
hint: tolerantie

Oh, en dit is misschien ook relevant

pa3gws

Golden Member

Op 20 oktober 2016 17:22:47 schreef Skysoft:
En wat zijn nu die U2 en U3 dingen ?

ik had 2 voedingen gevonden op aliexpress die niet te groot waren voor op de print

Gezien de combinatie aliexpress en het schema lijken het mij voedinkjes.
https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-lot-gratis-verzending-nieuwe-orig…

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 20 oktober 2016 21:40:04 (10%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 20 oktober 2016 16:27:42 schreef Jelle Deman:
ik heb mijn schema aangepast.

Dat ziet er al beter uit. Maar heeft je toetsenboard geen pull up of pull down nodig?

dat versta ik niet.

Je zou over je contact (die je slot gaat schakelen, is ook een spoel) ook een diode kunnen zetten. net als over je relaisspoel.

je hoeft toch geen pull-up weerstanden te plaatsen als het rs232 is? alleen bij I²C

Misschien niet, maar ik doe het altijd wel. Zo weet je zeker dat er niets kan gaan zweven.

zitten er nu nog fouten in?

Ik mis nog wat condensatoren rond je voeding gedeelte en bij je voeding van de controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken die mij tot nu al geholpen heeft.

@skysoft; u2 en u3 zijn inderdaad voedingen waar ik in orcad geen juist symbool voor vond dus dat maar gebruikt ;)
( http://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-005-0512/power-supply-ac-dc-…)
de PIC werkt op 5V maar in de datasheet van de esp8266 staat de typical voltage op 3.3V. Daarom die spanningsdeler.
ik ben idd aan het twijfelen of ik met adapters zal werken, ik denk dat ik mijn 12 met een adapter zal doen want mijn deuropener kan tot 1A trekken en ik vind geen zo'n transfo. maar voor de 5V zal ik een transfo gebruiken.(https://www.aliexpress.com/item/TSP-05-replace-HLK-PM01-AC-DC-220V-to-…)

@lambiek; ik zit nu te denken over die weerstanden. ik kom toe op het toetsenbord met 5V die gezamelijk is en dan 12 gescheiden uitgangen. Dus die gaan rechtstreeks naar de pic, moet daar geen weerstand tussen?
en oke die diode zal ik zetten. En inderdaad ik moet nog 2 ontkoppelC's zetten voor de PIC en voor de esp8266 module.
en misschien best om dan ook 2 weerstanden te zetten bij rs232. juist voor de zekerheid

en nog eens bedankt aan iedereen voor de hulp en de uitleg.

groeten Jelle.

Shiptronic

Overleden

Dat van die spanningsdeler om 3.3V te krijgen had ik al een vermoeden van.

Er zit echter een addertje onder het gras >:)

Als je goed in je schema kijkt zie je dat de ESP parallel staat aan R5 middels pin 1 en 8

je moet R5 opnieuw uit rekenen zodat samen met de ESP je op 20K uitkomt. (bij en parallel schakeling is de vervanging altijd lager dan de laagste weerstand)

@ rest van het forum, don't spoil the fun :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Als dat de voeding van de ESP is, dan gaat dat niet werken. Gebruikt makkelijk 200mA tijdens zenden, dan zakt de spanning tot nagenoeg nul...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

@arco, wat stond er op de laatste regel hierboven, de bedoeling was dat TS hier zelf uit zou komen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@shiptronic; ja had ik niet eens gezien maar nu je het zegt. en ik wist wel dat ik de spanning van de esp moest delen door de stroom en zo heb je de weerstand en dan de andere weerstand berekenen ;) (ik kom 18.4K uit voor R5)

@Arco; ja juist gezien in de datasheet.

Shiptronic

Overleden

het probleem is dat die stroom niet constant is , in idle misschien maar 10 mA even later gaat hij zenden en trekt 200mA, tussendoor loopt er bv 50mA.

Hoe ga je nu de vervang weerstand van de ESP uit rekenen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Nope, lees de tekst hierboven nogmaals.

Om te beginnen zal de weerstand van de ESP moeten bepalen, hoe doe je dat, en waar kom je dan op uit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dus als de esp zend dan trekt hij 200mA
dus doe ik 3.3V / 200mA = 16.5 ohm

Shiptronic

Overleden

Prima, maar dat doet de ESP niet constant , soms trekt deze niet meer dan 10mA , wat is de weerstand dan/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 21 oktober 2016 19:52:32 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dus bij 10mA is de esp 330 ohm en als hij zendt is hij 16.5 ohm

Shiptronic

Overleden

Ja helemaal goed.

Begrijp je ook wat er met de spanning gebeurt op het knooppunt van R4,R5 als je weerstand uitrekent voor 200mA dus 16,5Ω en er netjes 3.3V staat , en even later loopt er nog maar 10mA ? welk spanning staat er dan opeens ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 21 oktober 2016 20:02:45 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 oktober 2016 19:44:49 schreef Jelle Deman:
r = r1 * r2 / r1 + r2
denk ik ;)

Die formule is in elk geval fout - denk ik :)
r = r1 * r2 / r1 + r2
r = r2 + r2
r = 2 × r2

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org