Headphone amp IC's?

Anoniem

Hallo allemaal,
Ik wil binnenkort een versterkertje maken voor mijn headphone.
Nu vraag ik mij af of iemand een schakeling rondom een bepaald type IC kan aanraden.
Ik heb al ervaring met de LM386 maar ik vindt de kwaliteit van het geluid niet erg geweldig (kan natuurlijk ook aan mijn schakeling liggen).
Ik zag op deze website ook iets staan met een LM741, is dat enigszins goed?
Het gaat in ieder geval om een 80ohm headphone.
Dus als je iets kan aanraden laat het dan weten!
Iets met buizen is ook welkom, maar maak het niet te bond (budget).

blackdog

Golden Member

Hi stenpepelctro,

Kijk hier eens naar,
http://sound.whsites.net/project113.htm

Op de side van Elliott kan je veel leuke schakelingen vinden,
een stuk of 5 hoofdtelefoon versterkertjes en veel achtergrond info.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

LM386 is bepaald geen hifi en al bijna even antiek als de LM741.

Inmiddels ook al bijna antiek zijn de in de jaren '90 veel gebruikte IC's in diverse behuizingen TDA7050/TDA7052 (Philips) en TDA2822/TDA2822M (ST, UTC, etc.). Daar zou je zeker eens naar kunnen kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Rod Elliott is een begrip. Zijn schakelingen en artikels zijn uitstekend.

Quote van Elliott:

"Construction is fairly critical. Because of the fairly wide bandwidth of the NE5532 and many other high grade audio opamps, the amplifier may oscillate (the original (Veroboard) prototype initially had an oscillation at almost 500kHz), so care is needed to ensure there is adequate separation between inputs and outputs. Even a small capacitive coupling between the two may be enough to cause problems."

Ik vermoed dat de layout van je huidige versterker de oorzaak is van het niet geweldige geluid. De LM386 is een klassieker die extreem zuiver zou moeten klinken, maar de 741 is een fossiel en heeft aanzienlijk slechtere specificaties. Pak een NE5532 of TL072

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
maartenbakker

Golden Member

Op 21 oktober 2016 23:45:32 schreef Fuzzbass:
Rod Elliott is een begrip. Zijn schakelingen en artikels zijn uitstekend.

Even gekeken, dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Iets meer bouwwerk dan met een van de IC'tjes die ik noem, maar ook wel een klasse beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://tangentsoft.net/audio/cmoy/

prima amp. goedkoop en al heel veel keren nagebouwd.
meest simpele schema voor een hoofdtelefoon versterker je bouwt hem in een half uur. ook ik heb er goede ervaringen mee.
Groet Fred

Hugo Welther

Moderator

Het is jammer dat alle Headwize info samen met Chu Moy verloren zijn gegaan.
Daar stonden wat mooie ontwerpen op die site.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@Blackdog,
Ik heb even uit nieuwsgierigheid naar het schema uit jou link gekeken en het volgende valt mij op,
Waarom zit de uitgang van de opamp ook tussen de diodes? Is het idee nou niet juist om de bias gelijkstroom te scheiden van het signaal? Daar zijn immers die twee condensatoren toch voor?

PE2BAS
blackdog

Golden Member

Morge Hardbass, :-)

In dat schema is hier voor gekozen om het zo symetrisch mogelijk te houden.
Hierdoor krijg je het grootste uitsturings bereik van de opamp.
De opampuitgang kiest automatisch het goede niveau, hij zit binnen de loopgain.
C3 en C4 dienen er voor om beide transitoren het zelfde AC signaal aan te bieden zonder dat de dioden dit kunnen vervormen.
Ook deze zitten binnen de loopgain en deze loopgain neemt natuurlijk af bij hogere frequenties en hierdoor zou het hoorbaar kunen worden als je er geen maatregelen tegen zou nemen.

Ik heb aan dit schema verder weinig toe te voegen, behalve dan dat je voorzichtig moet zijn met je oren!
Voor een hoog Ohmige hoofdtelefoon zoals de 400 en 600Ohm typen is de gain wel goed.
Gebruik je de versterker voor laag Ohmige typen gebruiken, dan zou ik de versterking omlaag brengen.
Zoals R4 naar 10K of zelfs nog lager als je hoofdtelefoon een gevoelig type is.
Bij te veel gain ga je dan als de volume regelaar dicht staat, al ruis gaan horen.
Verder heb je bij te veel gain er last van dat je volumeregelaar veel te ver dicht staat met als gevolg de veel grotere ongelijkheid van deze potmeter, de balans raakt dus verstoord.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Daar ben ik weer,
Ik vindt het project van Elliott er zeer interessant uit zien.
Ik zat al na te denken over een NE5532.
Zoals hierboven al gezegd is moet ik dan misschien de gain wat verlagen, maar ik denk dat als ik met R4 ga spelen dat dat wel goed komt.

Maar ik ga nu eerst maar eens kijken wat ik allemaal nog heb liggen ;)

Haha, mijn dag/nacht ritme is niet gerelateerd aan de zon / tijd. Mn ontbijt vandaag was om 1600u :).

Als ik je goed begrijp zit die verbinding daar om het geheel symmetrisch te houden? In theorie zou hij nu ook DC kunnen versterken, zij het niet dat er aan de ingang ook een cap zit. Maar zonder die verbinding naar de diodes zou het toch ook gewoon werken, of neem je dan juist die symmetrie dan weg?

In de feedback worden de hoge frequenties juist weg gefilterd door R3 en C2 waardoor de versterking voor hogere frequenties juist groter wordt.

PE2BAS
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

is misschien TEA2225 iets? of is die obsolete en/of baggergeluid?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord