Boost Converter

Hallo, ik ben nu bezig met een schoolproject.
Het doel is om een boost converter te maken.
Hiervoor gebruik ik een ingang van 12 volt.
De uitgang moet 19 volt en 3,42 ampère zijn.
Ik gebruik een normale boost converter schakeling, alleen die mosfet wordt bestuurd met een arduino. Zie de link hieronder:
https://www.google.nl/search?q=boost+converter&biw=1366&bih=63…

Voeding = 12 V & 7.2 Ah
L1 = 60 µH
D1 = Schottky-Diode Vishay MBR 1045
C1 = 726 µF
Load = 5.5 Ω
NMos = Mosfet FDP52N20
Arduino = NHduino UNO

De spoel heb ik besteld via conrad en die hoefde ik zelf niet te bouwen.

De probleem is: De uitgangsspanning zakt steeds in met een voltage van 0,2 volt per seconde. Uiteindelijk zakt het naar dezelfde waarde van de ingangsspanning. Dus 12 volt.
Ik heb alleen de Load er niet aan verbonden, omdat ik ook zonder de load een stabiele uitgangsspanning nodig heb.
Ik zat dus te denken dat het aan de spoel ligt.
Ik heb deze week een spoelkern besteld, zodat ik die zelf kan wikkelen.

Hebben jullie enig idee waarom mijn uitgangsspanning steeds inzakt?
Alvast bedankt voor het lezen/helpen!

PS: ik kan jullie morgen pas in de avond terug antwoorden.

Je zult moeten foutzoeken. Welk onderdeel reageert niet zoals je verwacht. En zodra je er zoeen hebt gevonden, waar ligt dat aan? Aan je verwachting of aan het onderdeel? In deze fase van je opleiding gok ik op "je verwachting" en niet op het onderdeel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je de schakeling aanzet dan heb je in het begin wel 19V?
Is het geen software fout die je mosfet na her bereiken van de eindspanning compleet uitzet ipv naar een lager duty cycle te gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit soort schakelingen lenen zich veel beter voor een analoge regellus. Waarom wil je er een microcontroller toe aanzetten? Ik zie zo de voordelen er niet van in.

This is the world we know best, the world of madness
fred101

Golden Member

Plaats eens jou schema ipv een link naar google. Bij de meeste van die schema's ontbreekt iets belangrijks wat jou microcontroller wel graag heeft

De code erbij zal ook wel handig zijn.

Ik zou eerst met een load testen.

De uitgang moet 19 volt en 3,42 ampère zijn.

Wat is dat voor een vreemde eis ? Als de uitgang 19V en 3,42A moet zijn dan moet je dus met de juiste load testen anders voldoe je niet aan de eis.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 22 oktober 2016 08:05:12 (51%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat klinkt als een voeding voor een laptop; die zal dus maximaal 3.42A trekken, maar dat kan ook minder zijn, inclusief 0A.

Een Arduino voor zo'n toepassing is echt geen goed idee. Ik heb wel ooit een beest van een boost converter gebouwd die met een microcontroller bestuurd werd, maar die had een pakket supercaps aan zijn uitgang, waardoor de snelheid van de voltage control loop niet kritisch meer was, en current mode control om de spoelstroom te beheersen.

Precies wat voor spoel heb je gebruikt? Dat ding heeft meer parameters dan alleen de inductie. Wat is het exacte typenummer?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik vind het een goede oefening van SCHOOL om de klas een boost converter te laten maken op basis van een microcontroller waar ze al eens mee gewerkt hebben. Dan krijg je te maken met de meest voorkomende problemen met zo iets. Dat 50% van de klas het niet werkend krijgt is geen probleem. Dan kan je klassicaal bespreken wat de problemen waren en wat voor oplossingen daarvoor bedacht waren.

In het onderhavige geval heb ik prima een aantal mogelijke oorzaken in het visier die tot het niet werken van de schakeling kunnen leiden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De meest voorkomende vergissing die men maakt bij een boost converter is een ontstoorspoel gebruiken voor de energie-opslag. Deze heeft dempende eigenschappen, terwijl je juist energie wil opslaan in die spoel. De meeste datasheets van geïntegreerde converters geven aan wat een geschikte spoel is voor de voorbeeldschakeling.

Als je zelf de hele converter ontwerpt, dan zul je verstand van zaken moeten hebben.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Nouja, nog een vraagje. Hoe kom je aan de waardes voor de condensator en spoel? Het zijn alletwee nogal rare waardes. En wat is je PWM frequentie?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe stuur je die MOSFET aan? Zit die direct aan een pin van de Arduino? Heb je uitgezocht of dat zomaar gaat, rekening houdend met de schakelfrequentie en het type MOSFET?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky, ik weet niet of je het weet, maar het typenummer staat in de openingspost en dan kan je het uitzoeken of het gaat. Ik heb dat ondertussen gedaan. Maar inderdaad, of het gaat of niet, moet je altijd even controleren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor alle reacties.

Ik had de boost converter getest met een functiegenerator in plaats van een arduino, omdat de code zelf nog niet klaar was. Dus het ligt momenteel niet aan de code of arduino.

Ik heb deze spoel besteld via conrad: https://www.conrad.nl/nl/spoel-ringkern-radiaal-bedraad-rastermaat-13-…
Nu probeer ik zelf een spoel te maken met deze kern: http://uk.farnell.com/ferroxcube/cph-etd39-1s-16p-c/bobbin-etd39-1-sec…
En ik ben van plan om een dikke draad van school te gebruiken.

Voor de condensator waarde heb ik deze formule toegepast: (Uo×Io)/(f(Ui+Uo)(0,33×Vp-p)) = Condensator waarde

De frequentie waarmee de duty cycle wordt gecreëerd is 62,5kHz.
In dit project moet ik perse een arduino gebruiken om de mosfet aan te sturen. Dat is één van de requirements.

Ik ga zo snel mogelijk de schakeling weer testen met een load eraan inclusief de zelf gebouwde spoel.

Als jullie nog meer opmerkingen hebben, wil ik die graag horen.

Die ijzerkern spoel van Conrad gaat niet werken.

De "kern" die je linkt is alleen een spoelvorm, en geen kern. De kernhelften moeten daar dus nog ingelijmd worden.

Tussen de Arduino en de MOSFET zul je nog een gate driver moeten gebruiken, want de Arduino krijgt dat ding nooit snel genoeg en ver genoeg open en dicht.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zaterdag 22 oktober 2016 22:01:03 (32%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Fuzzbass, bedankt voor de opmerking.
Dus ik moet nog 2 kernhelften bestellen en die aan elkaar lijmen (misschien met luchtspleet) samen met de spoelvorm?

Dus bijvoorbeeld zo een kern?: https://www.google.nl/search?q=ferroxcube&biw=1366&bih=635&amp…

fred101

Golden Member

Schema ?
Hoe regel je feedback als je een functie generator gebruikt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De schakeling zit bij bijlages.
Ook heb ik er een simulatie erbij gedaan.
De feedback wordt geregeld m.b.v de arduino, maar de code was nog niet klaar. Dus ik moest het alvast gaan testen met een functiegenerator van de leraar.

[Bericht gewijzigd door Jacky W op zondag 23 oktober 2016 00:06:02 (52%)

Ik geloof nooit dat je zo'n overshoot krijgt in dat schema. Laat de V2 spanning ook eens zien. Ik heb te weinig met spice gewerkt om te weten wat de getalletjes bij die V2 bron zijn. Leg jij me die eens uit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 23 oktober 2016 10:18:18 schreef rew:
Ik heb te weinig met spice gewerkt om te weten wat de getalletjes bij die V2 bron zijn. Leg jij me die eens uit....

Hiermee kun je kun je met een spanningsbron een blokgolf genereren.
Frequentie is 62,5Khz

Op 22 oktober 2016 20:12:09 schreef rew:
Sparky, ik weet niet of je het weet, maar het typenummer staat in de openingspost en dan kan je het uitzoeken of het gaat. Ik heb dat ondertussen gedaan. Maar inderdaad, of het gaat of niet, moet je altijd even controleren.

Dat had ik gezien, en uiteraard heb ik de datasheet bekeken. Het gaat er niet om of ik weet of het zo goed gaat of niet, het gaat erom dat de TS dat zelf gaat uitzoeken.

@Fuzzbass: Niet teveel weggeven, het blijft een schoolvraag.

@TS: waarom zou je wel of geen luchtgat gebruiken bij zo'n spoel? Welke factoren bepalen de aanwezigheid van zo'n luchtgat, wat bepaald het eventuele formaat ervan, en wat voor invloed heeft dat verder? Wat zou er gebeuren als je helemaal geen luchtgat gebruikt, of juist een heel groot luchtgat?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Sparky: er blijven anders genoeg onbekenden over vooraleer dit een werkende boostconverter is.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com