Mechanische ventilatie aansturen via internet

Hi,

Ik heb een Stork Air Mechanische ventilatie met een Perilex stekker. Ik wil deze aansturen via internet.

In de keuken heb ik een schakelaar met 3 standen.

Het idee is dat de ventilatie aanpas op basis van de luchtkwaliteit en andere variabelen. Idealiter door het instellen van de snelheid van de ventilator maar mag wat mij betreft ook gewoon alles of niets: aan/uit dus.

Heeft iemand een idee hoe ik dat kan fixen?

Groet,

Hans Kouwenhoven

Hoi, hetzelfde hier. Ik heb ook zo'n ouderwetse afzuiging. Trouwens in verband met de herrie al een keer lagers vervangen.

Moderne afzuigers met DC zijn stiller.

Ik dacht aan een sensor voor douche, luchtvochtigheid. Maar ja, een sensor voor de WC die checkt op "druklucht" kan ik nog niet vinden.

Op 23 oktober 2016 12:32:54 schreef Hoeben:

Ik dacht aan een sensor voor douche, luchtvochtigheid. Maar ja, een sensor voor de WC die checkt op "druklucht" kan ik nog niet vinden.

Iets van gassensor, of op tijd basis, druk boodschap heeft over het algemeen wat meer tijd nodig.

haha, dat heb ik hier ook gemaakt gehad, magneetje in de wc bril gemaakt, in de stortbak een 12V proximity sensor gezet en die via een tijdrelais de wtw aan laten sturen. dat werkte prima, gezien je met nr 2 de bril omlaag doet.. als je vrouwen in huis hebt rondlopen is dat minder bruikbaar echter..

een luchtvochtigheid sensor op de badkamer zat er al 1, die op 78% laten staan werkt het beste om muffigheid en schimmel tegen te gaan. lager zetten heeft geen nut, want op regenachtige dagen blijft de ventilatie dan constant lopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 23 oktober 2016 12:32:54 schreef Hoeben:
Ik dacht aan een sensor voor douche, luchtvochtigheid. Maar ja, een sensor voor de WC die checkt op "druklucht" kan ik nog niet vinden.

Bouw dan een lichtsluisje onderaan de wc bril. Als die iets ziet passeren wordt de ventilator aangestuurd. Daar heb je internet niet voor nodig. Er zijn al genoeg
webcams opgesteld op ongepaste plaatsen. ;-)

De drie standen werken zo:

stand 1 : motor inschakelen via condensator 1
stand 2 : motor inschakelen via condensator 2 (meer capaciteit)
stand 3 : motor direkt inschakelen.

Je kan dus over stand 3 een relais maken, dan kan je met de hand altijd nog tussen 1, 2 en 3 kiezen, maar hoge luchtvochtigheid krijgt dan prioriteit en gaat dan automatisch naar stand 3.

Je kan natuurlijk ook 2 of meer relais met extra condensatoren aansluiten zodat je in 5 stappen kan regelen en bij afwezigheid zelfs helemaal uit kan schakelen en slechts elke 2 uur 10 minuten lang ventileert.

Aan sturen van de relais kan je doen met een raspberry pi, daar zit al wifi in gebouwd en is vast ook veel domotica software voor te vinden. Arduino kan ook op wifi en is misschien iets makkelijker te programmeren als je zelf weinig programmeerervaring hebt.

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2016 12:29:09 schreef bob66:
In de keuken heb ik een schakelaar met 3 standen.

die moet je vervangen door relais contacten, die kun je het beste boven bij de ventilator plaatsen.

Idealiter door het instellen van de snelheid van de ventilator maar mag wat mij betreft ook gewoon alles of niets: aan/uit dus.

Dat aan uit zou ik niet doen, het beste is on het systeem op de laagste stand te laten draaien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heren, super bedankt voor jullie reacties!

Op 24 oktober 2016 13:39:14 schreef K7Jz:
De drie standen werken zo:

stand 1 : motor inschakelen via condensator 1
stand 2 : motor inschakelen via condensator 2 (meer capaciteit)
stand 3 : motor direkt inschakelen.

Je kan dus over stand 3 een relais maken, dan kan je met de hand altijd nog tussen 1, 2 en 3 kiezen, maar hoge luchtvochtigheid krijgt dan prioriteit en gaat dan automatisch naar stand 3..

Als ik nu http://www.belkin.com/nl/p/P-F7C043/ gebruik? (WeMo Maker) als vervanging van de relais over stand 3. Zou dat kunnen werken?

Voordeel is nml dat ik dan direct gebruik kan maken van IFTTT om bijvoorbeeld te koppelen met http://foobot.io/

Shiptronic

Overleden

Lijkt op een potentiaal vrij contact, als die de stroom kan hebben van de fan (zie zo snel de spec's niet) zie ik geen bezwaar.

mooi klusje voor een ESP+relais.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 2 november 2016 22:44:15 schreef bob66:
als vervanging van de relais over stand 3. Zou dat kunnen werken?

Als je het zo bekijkt heeft het een potentiaal vrij contact, (zoals schip ook al zei) maar dan kun je maar één stand schakelen, is dat voldoende voor je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 november 2016 09:33:17 schreef Lambiek:
[...]
Als je het zo bekijkt heeft het een potentiaal vrij contact, (zoals schip ook al zei) maar dan kun je maar één stand schakelen, is dat voldoende voor je?

Nee, eigenlijk niet maar ben ook niet echt technisch, handig. Misschien is dit voor mij het maximaal haalbare!

Wat voor mij wel belangrijk is is de koppeling met bv Foobot via een dienst als IFTTT

Hallo,
In huis hebben we een Orcon MVS15-HR mech vent met vochtsensor en een Intergas 22HR cv ketel.
Door o.a. pubers in huis die i.p.v. gewoon er regelmatig een stoomdouche van maken en dit leidt tot schimmelvorming op het spack plafond zit ik aan het volgende te denken.
De warmwaterflow sensor van de cv te koppelen aan de mechanische ventilatie, zodat bij warmwater vraag de mechanische ventilate direkt aanspreekt.
Heeft iemand hier ervaring mee. En eventueel een voorbeeld?

Alvas bedankt.
Hans

Arco

Special Member

Is koppelen aan de verlichting (eventueel met naloop) niet simpeler?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou bij te veel waterdamp gewoon de warmwatertoevoer van de douche afsluiten >:) een acceptabel maximum voor het warm water kan natuurlijk ook via een thermostatische mengkraan.

Maar alle gekheid op een stokje, die ventilatoren met hygro-sensor reageren nogal traag en dan is het kwaad waarschijnlijk als geschied.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb zelf wel eens wat gemaakt om de ventilator te kunnen aansturen over wifi vanuit Node-red. Ik wilde graag dat de ventilator ook nog te gebruiken was met de 3 standenschakelaar in de keuken, vandaar het iets zelfgemaakt is geworden.
Simpler kan natuurlijk ook met een Sonoff 4kanaals wifi relais, waarmee je dan alle 3 standen kan schakelen. Is eventueel om te flashen met Tasmota software om niet afhankelijk te zijn van de Sonoff server in China ;-)

een vochtsensor dien je wel juist in te stellen, vaak zet men die dingen op 100% RH want anders jakkert de nacht die ventilatie op stand 3.

je stelt het ding het beste in rond 75% RH en niet op stand 3, maar op stand 2, dan is het niet zo storend met een WTW, gezien de lucht naar binnen meer geluid meeneemt. op stand 2 duurt het wel langer, maar dat is niet erg. ook helpt de deur van de douche open laten na het douchen nogal tegen schimmelvorming.

waar rook was, werkt nu iets niet meer