Oude pickup, germanium naar silicium omzetten.

evdweele

Overleden

Ik heb even wat van die AC187's gemeten. Allemaal "new old stock".
Van de 10 stuks die in het bakje lagen hebben er 7 volle sluiting met het huis en 3 zijn geïsoleerd.
Ze zijn dus niet zonder isolatie op een koelblok te gebruiken. Als ze überhaupt nog goed zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
vergeten

Golden Member

Op 26 oktober 2016 23:44:12 schreef Hugo Welther:
Maak eens wat goed scherpe foto's van de print met de eindtransistoren en koelplaat. Misschien valt on wat op.
Het huisje bij deze transistoren is geïsoleerd ten opzichte van de aansluit pootjes. Meet eens met een ohm meter tussen het huisje en de pootjes.

Ik heb een losse andere goede AC187K nagemeten met de ohmmeter, ik meette even 9,8 ohm tussen huis en een aansluiting (dat was de collector of emittor, weet ik niet meer) dat was even later weg ?? en is nog steeds weg.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
blackdog

Golden Member

Hi,

Er is grote kans dat de transitoren last hebben van Whiskers!

Zie onderstaande link.
https://nepp.nasa.gov/Whisker/anecdote/af114-transistor/index.html

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
vergeten

Golden Member

Op 26 oktober 2016 23:50:20 schreef evdweele:
Ze zijn dus niet zonder isolatie op een koelblok te gebruiken. Als ze überhaupt nog goed zijn.

Origineel zitten ze koud op het metalen koelplaatje met 2 parkers.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 27 oktober 2016 00:06:27 schreef blackdog:
Hi,

Er is grote kans dat de transitoren last hebben van Whiskers!

Ik had daar al iets over gelezen en dat was de reden waarom ik naar silicium wilde overstappen zoals ik in mijn beginpost zei.
Ben ik dan toch door Jomanda vooraf ingestraald? :-)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 27 oktober 2016 00:38:06 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Volgens de datasheet hebben E,B en C geen verbinding met het metalen huis\koelvlak.

http://www.semicon-data.com/pdf/SH/AC/AC188K.pdf

RAAF12

Golden Member

Er zit een "gelei" in voor een betere warmteoverdracht, ik zaagde die dingen open, uit nieuwsgierigheid :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 27 oktober 2016 00:53:45 (14%)

vergeten

Golden Member

Op 26 oktober 2016 23:44:12 schreef Hugo Welther:
Maak eens wat goed scherpe foto's van de print met de eindtransistoren en koelplaat. Misschien valt on wat op.
Het huisje bij deze transistoren is geïsoleerd ten opzichte van de aansluit pootjes. Meet eens met een ohm meter tussen het huisje en de pootjes.

Ik dacht ook dat ze geisoleerd horen te zijn maar die tin-whiskers spelen hier op vermoed ik. Anders zitten ze originleel niet zonder isolatie op de koelplaat.
Enkele foto's staan elders.

AC188 tussen huis & basis 36,8 ohm even later andere waarde of weg.
AC188 tussen huis & collector 217 ohm even later anders of weg.
AC187 tussen huis & emittor 210 ohm ff later weer weg.

Ik wordt er nu zo fanatiek van dat ik heb besloten dat de pickup hoe dan ook weer moet en zal gaan werken. :-)

en voor nu..........:Z

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 27 oktober 2016 01:01:22 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evdweele

Overleden

Op 27 oktober 2016 00:39:38 schreef RAAF12:
Koop een paar nieuwe bij Okaphone (zie link hierboven)

Er is alleen een kans dat ze net zo nieuw zijn als de torren uit mijn magazijntje. En versierd met whiskers...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
vergeten

Golden Member

Op 27 oktober 2016 00:43:45 schreef Hubie:
Volgens de datasheet hebben E,B en C geen verbinding met het metalen huis\koelvlak.

http://www.semicon-data.com/pdf/SH/AC/AC188K.pdf

Dat is me bekend maar die tin-whisker vorming staat niet in de datasheet! grrrr :-(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Op 27 oktober 2016 00:58:56 schreef evdweele:
[...]Er is alleen een kans dat ze net zo nieuw zijn als de torren uit mijn magazijntje. En versiert met whiskers...

Ja,idd
Ik heb nog twee paartjes die al een jaartje of 40 in een bakje liggen.Die van Okaphone zullen minstens net zo oud zijn. ;-)

RAAF12

Golden Member

Haha, dat zijn OEM's en met garantie, ff testen in de winkel in Groningen?

maartenbakker

Golden Member

Op 27 oktober 2016 00:55:35 schreef vergeten:
[...] Ik dacht ook dat ze geisoleerd horen te zijn maar die tin-whiskers spelen hier op vermoed ik. Anders zitten ze originleel niet zonder isolatie op de koelplaat.
Enkele foto's staan elders.

AC188 tussen huis & basis 36,8 ohm even later andere waarde of weg.
AC188 tussen huis & collector 217 ohm even later anders of weg.
AC187 tussen huis & emittor 210 ohm ff later weer weg.

Ik wordt er nu zo fanatiek van dat ik heb besloten dat de pickup hoe dan ook weer moet en zal gaan werken. :-)

en voor nu..........:Z

Naar mijn idee de betrouwbaarste tijdelijke fix is om de transistorhuisjes snel te verwarmen tot smelttemperatuur van het tin. Bij normale TO-1 en TO-7 huisjes moet dat werken, maar deze aluminiumblokjes zijn lastiger snel op te warmen dus kan de transistor zelf eronder te lijden hebben omdat de inhoud met het huisje mee opwarmt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Soms kan je de transistor met enig gepast geweld uit het blokje trekken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als je niets te verliezen hebt kun je dit proberen:

De sluiting weg branden met een opgeladen condensator.
Zoek het pootje dat de laagste weerstand heeft tov het huis.
Tik die 2 punten eens aan met de condensator.

Begin klein, een condensator van 10 of 100 uf opladen tot een volt of 15 denk ik.

Ik heb dit probleem gehad bij een philips ufo (22gf303). Probleem was daarna verholpen.
Hoe lang dit zal helpen weet ik niet.
Uiteindelijk zijn de transistoren vervangen voor "nieuwe"

evdweele

Overleden

Zoek het pootje dat de laagste weerstand heeft tov het huis.

Het is veiliger om de 3 draadjes in elkaar te twisten. Zo worden de collector, emitter en basis met elkaar doorverbonden en kan er geen stroom door de transistor vloeien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
miedema

Golden Member

Als je niets te verliezen hebt kun je dit proberen: De sluiting weg branden

In de link van Blackdog valt te lezen dat dit hooguit een tijdelijke oplossing biedt. De tin-whiskers groeien gewoon weer terug...

Op 26 oktober 2016 23:39:34 schreef vergeten:
Een nieuw setje AC187k/AC188k gemonteerd. Nog niet op de koelplaat maar zwevend. ... Versterker versterkt weer :-)

Waarom dan niet gewoon die transistoren geïsoleerd tussen de koelplaatjes klemmen?
Met b.v. TO220 mica plaatjes of lapje siliconen. Evt. nieuw boutje tussen de torren in...

groet, Gertjan.

evdweele

Overleden

De tin-whiskers groeien gewoon weer terug...

Inderdaad.
Er waren in de jaren '60 en '70 portofoons van Storno, de CQP500, waar de modules in vertinde blikken doosjes zaten.
De eerste keer dat een collega tin whiskers ontdekte riep hij verbaasd uit "Er groeit haar op!"

De tin whiskers veroorzaakten genereerverschijnselen in de middenfrequentversterker. Even poetsen met een doek verwijderde de whiskers, maar een paar maanden later lag de portofoon opnieuw op de werkbank omdat hij genereerde. En met nieuwe whiskers.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
vergeten

Golden Member

Op 27 oktober 2016 08:20:00 schreef miedema:
[...] In de link van Blackdog valt te lezen dat dit hooguit een tijdelijke oplossing biedt. De tin-whiskers groeien gewoon weer terug...

[...] Waarom dan niet gewoon die transistoren geïsoleerd tussen de koelplaatjes klemmen?
Met b.v. TO220 mica plaatjes of lapje siliconen. Evt. nieuw boutje tussen de torren in...

groet, Gertjan.

Daar heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij geen echte oplossing omdat de whiskers willekeurig ontstaan, verschillende werstandswaarden hebben en ze soms wel en dan weer niet aanwezig zijn.
Kortom erg onstabiel mijn eerste idee om op silicium over te stappen zal waarschijnlijk wel een stabiele situatie opleveren.
Maar wat zijn dan de meest geschikte componenten voor een audioversterkertje van ongeveer 1.7 watt? (iets minder mag ook)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Niet extreem onstabiel, met smelten is mijn inschatting dat het jaren goed kan gaan.

Als je silicium wilt gebruiken, denk ik aan een BD135/BD136 t/m BD139/BD140 paartje. Wel even kijken of de hFE klopt, en je zult de ruststroomschakeling aan moeten passen. Ook dat kan jaren goed gaan, maar ik denk dat ik alleen al om te zien hoe lang het goed gaat, en omdat ik van origineel houd, gewoon geraniums zou planten.

Op 27 oktober 2016 08:20:00 schreef miedema:
[...] In de link van Blackdog valt te lezen dat dit hooguit een tijdelijke oplossing biedt. De tin-whiskers groeien gewoon weer terug...

Vandaar dat ik voorstel om het tin te laten smelten. De whiskers die nog net geen contact maakten bij het wegbranden en dus vlot de verkeerde kant op doorgroeien, zijn dan ook 'terug bij af'.

Dat lijkt me dus duurzamer. Combineren met twee micaplaatjes en een busje maakt het helemaal af, maar dat is gezien de constructie een hoop gedoe.

P.S. Het nummer op de printplaat bevestigt: inderdaad Frans.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Ik zal vanavond het andere paartje AC187/AC188 dat ik nog heb liggen eens meten op whiskers tussen de pootjes en de behuizing.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
vergeten

Golden Member

Op 27 oktober 2016 16:59:13 schreef Hugo Welther:
Ik zal vanavond het andere paartje AC187/AC188 dat ik nog heb liggen eens meten op whiskers tussen de pootjes en de behuizing.

Voel je niet schuldig je kan er ook niets aan doen :-)
ik heb ze wel na ontvangst getest zie foto's maar dat blijkt dus niets te zeggen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Vergelijkbaar met de AC187/AC188-01 heb ik nog drie paartjes AC128/AC176-01 liggen, heb ze een jaar of 35 geleden bij Display Elektronica gekocht.
Ze meten tussen de behuizing en de pootjes oneindig, dat is dus prima.
Maar ze meten ondanks dat ze gepaard zijn zeer verschillende versterking en lekstroom, zal dat door de ouderdom kunnen komen?