flipflop met waarheidtabel

Ik ben bezig met een cursus F radio-amateur. Ik kom in het boek van de vereniging bijgevoegde flipflop schakeling tegen met bijbehorende waarheidstabel. Hoe ik het ook went of keer, met mijn eigen logica lijkt deze tabel niet te kloppen.
Als B hoog is, is Z altijd laag volgens mij.
En als A laag is, en B Hoog, krijgt de bovenste NOF 2 maal laag zodat Y hoog is. Uit de waarheidstabel haal ik heel wat anders. Wie zet mij op het rechte spoor?

Arco

Special Member

Zijn dat NOR of EXNOR gates? (ik gebruik die rare onduidelijke IEC symbolen nooit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Uit de waarheidstabel haal ik heel wat anders

Waarheidstabel klopt inderdaad niet.

fatbeard

Honourable Member

Op 28 oktober 2016 00:08:21 schreef Arco:
Zijn dat NOR of EXNOR gates? (ik gebruik die rare onduidelijke IEC symbolen nooit...)

Het zijn NORs, bij een EXNOR staat er =1...

http://www.sciencehq.com/wp-content/uploads/Examples-of-Gate.jpg

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Woeps, schoolvraag. Ik had al bijna de juiste tabel neergezet. :)
Maar de gegeven tabel is inderdaad heel fout.

Een flipflop is een 'geheugen'. Bij een bepaalde combinatie van ingangen moeten de uitgangen dus hun vorige waarden blijven houden, en dat moet op de een of andere manier ook in de waarheidstabel staan.

Verder moet je een 'set' en een 'reset'-combinatie hebben.
En dan is er nog een combinatie waarbij zowel Y als Z beide laag (of beide hoog - oefening voor de student) worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Y en Z zullen in dit geval nooit beide hoog kunnen worden, de tabel klopt van geen kant dus. Maar aan de andere kant hebben ze die fout er misschien wel expres ingemaakt, het is toch een leer project. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Fouten in de gegevens van een leerproject steken lijkt mij zeer gevaarlijk. Tenzij het expliciet vermeld is. Ik zou er als student zelf ook niet zo mee kunnen lachen als men mij voor de leut foutieve gegevens geeft.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 28 oktober 2016 17:12:48 schreef Shock6805:
Fouten in de gegevens van een leerproject steken lijkt mij zeer gevaarlijk. Tenzij....

Het leert je wel om niet zomaar alles aan te nemen wat er gezegd en geschreven wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Dat geldt hoofdzakelijk als ik zelf opzoek ga via internet en datasheets. Als de prof mij die tabel geeft, ga ik er stilletjes van uit dat hij geen slecht karakter heeft en ons de juiste heeft gegeven. (tenzij ik weet dat hij een slecht karakter heeft natuurlijk. :P)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ik vraag mij of wat precies de vraag is geweest bij de opgave. Het is immers overduidelijk, zoals ook hr. Terman schreef, dat de tabel niet geschikt is om het gedrag van een flipflop te beschrijven. Misschien was de vraag wel welke van de 4 gegeven toestanden stabiel kunnen optreden?

Dank voor de antwoorden. Ik kwam dit tegen in de lesstof uit het boek van onze vereniging, voor F-registratie zendamateur. Het was een voorbeeld, een heel fout voorbeeld dus. (begon ff aan mezelf te twijfelen, of is het toch twijvelen :))

Maar goed. Nu dus: gegeven dat die waarheidstabel niet klopt, in hoeverre kan je zelf wel een kloppende waarheidstabel maken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Had het een FF moeten zijn, of toch misschien een Latch? Een FF met 2 poorten lijkt me erg knap.

@thevel hieronder: ja klopt. Ik realiseer me net dat er ook nog SR-FFs zijn. In mijn wereld zijn er alleen D-FFs :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 29 oktober 2016 14:53:40 (38%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Of... zoals hierboven met twee NORs.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/