Communicatie over enkele kilometers met lage data rate

joopv

Golden Member

434MHz is ook volkomen haalbaar voor deze afstanden en datarate. En legaal. .

Er zijn ook xbee modules die deze range halen.

de meeste van die xbee fabrikanten moet je wel met een korreltje zout nemen.

die afstanden zijn meestal met speciale richtantennes in open veld.
als je je doel niet precies kunt zien, of er staat iets tussen kelderen die bereiken dramatisch,
tot hoever die chinese specs al zoiezo het dubbele zijn van wat praktisch haalbaar is

2.4GHz van de modelbouwers?

Het is wel een uitgekauwd onderwerp tenzij we wat zeer speciale vereisten krijgen. 27MHz met 4 Watt is niet echt vriendelijk voor een draagbaar systeempje, in de auto (met 12V accu) werkt het misschien wel het allerbeste.

Datacommunicatie op 27Mc of PMR443 is misschien niet helemaal legaal, maar elke paar minuten een tonenriedel is heel wat anders als 30 MB aan data versturen.

Daarbij nog duizend en één vragen, moet de data binnen enkele seconden (noodoproep), minuten(werkopdracht) doorgestuurd zijn of is het zo vrijblijvend als de watermeter in een vakantiehuisje?

Het staat me bij dat er systemen zijn die in boeien (op zee) gebruikt worden waar telemetrie mee wordt uitgezonden over grote afstanden. Dat was op HF als ik het goed heb. Zal ook op zeer laag vermogen en lage datarate zijn geweest. Misschien eens googlen in die richting.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 4 oktober 2016 14:25:29 schreef wielklem:
Data op de PMR band mag niet,

Op LPD hoor ik wel regelmatig data.
Bovendien mag je op PMR maar een bepaald percentage van de tijd het kanaal bezet houden. Als je tante een verhaal begint is dat officieel tegen de regels.... Normaliter gaat men er van uit dat je niet de hele tijd aan het lullen bent.

Hoe PMR of LPD het in de duinen doet weet ik niet. Mijn ervaring is dat het met line-of-sight verrassend ver komt. (ik heb 200km meegemaakt!), maar zodra er eea in de weg zit, is het heel snel over....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 oktober 2016 09:12:58 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 4 oktober 2016 18:27:23 schreef DK:
de meeste van die xbee fabrikanten moet je wel met een korreltje zout nemen.

Dat valt reuze mee, je kan ook simpel een netwerkje opzetten.

Op 4 oktober 2016 10:48:38 schreef Berry14:
Met een team van een aantal andere studenten willen wij graag draadloze communicatie mogelijk maken over een afstand van minimaal 3 kilometer. Het enige dat verzonden hoeft te worden is enkele bits per seconde, dus datasnelheid speelt geen rol.

Ik zou toch eens naar Xbee kijken als ik jou was, hier kun je nog wat info vinden.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Kijk op blz. 109 tot en met blz. 123, daar staat het één en ander over Xbee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 oktober 2016 21:31:26 schreef flipflop:
Het staat me bij dat er systemen zijn die in boeien (op zee) gebruikt worden waar telemetrie mee wordt uitgezonden over grote afstanden. Dat was op HF als ik het goed heb. Zal ook op zeer laag vermogen en lage datarate zijn geweest. Misschien eens googelen in die richting.

Klopt; we hebben hier nog eens zo'n uitzending zitten uitpluizen, waarbij zich ook nog een technicus van het bewuste bedrijf zich op CO inmeldde. Dat was leuk.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/97719/1
(Lange thread, maar erg leuk. Lees bij haast in elk geval het einde.)

Maar hoewel die boeien over soms duizenden kilometer gehoord kunnen worden, is dat geen gegarandeerde verbinding. Ze meten golfhoogte, stroming, temperatuur en dat soort dingen, interessant voor meteorologen en oceanografen, maar niet erg als het eens een paar uur of een paar dagen niet door komt.
Voor een uitzending op een bepaald moment is zo'n verbinding niet betrouwbaar.

Maar andere techniekjes kunnen gemakkelijk leveren wat @TS wil.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Juist, Datawell, dat was 'm. Ooit nog eens gesolliciteerd. Gelukkig niks geworden :-)
Maar ehm, TS, zo kan het dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

@Fet\Met plezier het hele verhaal gelezen over die bakenboei,lijkt wel een jongensboek "De Boeiende Bakenboei" zou een titel kunnen zijn ;-)
Ik weet niet waar ik was in 2011 maar niet op CO iig.(ben een paar jaar niet actief geweest op CO)

Edit\
Doet me denken aan de jacht op de weerballon signalen zo'n jaar of 10 geleden ;-)

Henry S.

Moderator

27MHz is ivm PLC niet zo betrouwbaar.

Idd was dat een boeiend topic :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
PE9SMS

Special Member

@flipflop, ik ook :)
Ja, de Datawell boeien, leuk verhaal.

Die BCH codering samen met interleaving is trouwens wel een hele sterke troef om data betrouwbaar over een simplex kanaal te krijgen. Dat zit ook in P2000 (flex protocol).

This signature is intentionally left blank.
mel

Golden Member

Op 5 oktober 2016 22:17:20 schreef Hubie:
@Fet\Met plezier het hele verhaal gelezen over die bakenboei,lijkt wel een jongensboek "De Boeiende Bakenboei" zou een titel kunnen zijn ;-)
Ik weet niet waar ik was in 2011 maar niet op CO iig.(ben een paar jaar niet actief geweest op CO)

Edit\
Doet me denken aan de jacht op de weerballon signalen zo'n jaar of 10 geleden ;-)

Eerder iets voor Suske en Wiske :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 oktober 2016 22:17:20 schreef Hubie:
@Fet\Met plezier het hele verhaal gelezen over die bakenboei,lijkt wel een Doet me denken aan de jacht op de weerballon signalen zo'n jaar of 10 geleden ;-)

Je bedoelt de Ballonvossenjacht? ... dit nog elk jaar gehouden wordt?
www.ballonvossenjacht.nl

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

@Flipflop\Nee,de KNMI ballon die elke dag opgelaten wordt.
Ik dacht op 405 MHz of daaromtrent.

Edit\
https://www.circuitsonline.net/forum/view/51849

Gebruik maar Lora, dat is vrij voor iedereen en hoeft je niets te kosten in point to point communicatie zolang je de duty cycle beperkt tot 1%

Gebruik de RN2483 van microchip

Snelste ga je aan de slag met 2 Loramotes geconnecteerd aan 2 laptops op 3km van elkaar:

http://www.microchip.com/DevelopmentTools/ProductDetails.aspx?PartNO=d…

EricP

mét CE

Mijn ervaring is dat het met line-of-sight verrassend ver komt. (ik heb 200km meegemaakt!), maar zodra er eea in de weg zit, is het heel snel over....

Dan zat je vast in een vliegtuig. Anders ga je die line-of-sight over 200km niet halen :)

Ene partij op een berg, ongeveer 600m boven zeeniveau, andere partij op een berg, 1700m boven zeeniveau. En je zult vast goed moeten zoeken om een plek te vinden waar je zo de "overkant" kan "zien". (zien is vrijwel nooit mogelijk, daar is heel extreem droog weer voor nodig...). De 200 was iets overdreven. 148.96km. (en ja, ik denk dat die laatste digit significant is :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 oktober 2016 21:17:40 schreef Hubie:
...Nee,de KNMI ballon die elke dag opgelaten wordt.
Ik dacht op 405 MHz of daaromtrent.

Ik zie je reaktie nu pas... Op weerballonnen hoef je niet te jagen, dus dat zul je niet bedoeld hebben. De Ballonvossenjacht wordt gedaan met zenders die aan een weerballon hangen, en ja, bij KNMI opgelaten. Eens per jaar in september of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Ga anders een bij een van je leraren te rade, Cees Keyer oid...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

en ja, ik denk dat die laatste digit significant is :-)

Natuurlijk! Eén stap te ver, en het signaal valt onmiddellijk weg...
(Amateur-)satellietverbindingen zijn LOS, en daar is ook meestal niet veel voor nodig. Zo'n situatie is een echt Friis-feestje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org