Ringleidingversterker

Heeft met het draai veld (als ik het goed omschijf) te maken.
1A heeft een bepaalde reikwijdte, of je nu 1 of meerdere draden hebt. Wat veranderd is de veld sterkte niet het bereik. Oversturing is dan sneller aanwezig.
Des te meer stroom door de draad gaat des te groter wordt je bereik. Natuurlijk gaat het niet altijd op, er is een punt dat de stroom sterkte bijna geen extra bereik meer oplevert en voor een probleem gaat zorgen.

Denk maar eens bijvoorbeeld aan zendamateurs, ze hebben meer vermogen nodig om verder weg te kunnen communiceren. Meerdere antennes parallel heeft geen extra invloed hierop, op de "locale" veld sterkte na. Natuurlijk heeft het met meer factoren te maken ;-)

Ander voorbeeld, een ringkern transformator. De afstraling van het stoor veld hangt niet voor het grote deel af van het aantal windingen af maar van de hoeveelheid stroom.

Groeten,
Marius.

Klaas,

Ik las een paar pagina's terug dat je wifi bij wijze van test tijdelijk had uitgeschakeld. Het verbaast me niet dat het niet hielp als je zelf nog met een telefoon in je zak rondliep met wifi ingeschakeld. Of had je je telefoon ook in vliegtuigmode gezet, samen met alle aanwezigen?

Heb je al geprobeerd om hoogfrequent kort te sluiten door de aansluitdraad van de trafo, en eventueel de line-in, een aantal lussen door een ferriet ringkern de halen.

reading can seriously damage your ignorance
blackdog

Golden Member

Hi,

8 windingen gaat meestal mis met het frequentie bereik.
Bij stroombronsturing gaat je versterker snel klippen in de midden frequenties.
Bij "normale" aansturing krijg je te weinig vermogen in die frequenties door de te hoge inductie van de lus.
Maar alles is weer afhankelijk van de lusgrote en het metaal in de omgeving.

Ik had het al eerder aangegeven, het is bij iedere installatie weer anders.

Zowel Marius als ik hebben al aangegeven dat als eerste het geluid via de luidsprekers goed moet zijn, dat is je basis.

Je hebt een goede veldsterkte meter nodig om het veld op de lokatie te kunnen testen.
Bij een goed uitgevoerde installatie zit een limiter/compressor die voor die lokatie, optimaal staat ingesteld en niet zo ingesteld omdat de versterker in een congreszaal ook zo stond.
Dat betekent NIET maximale compressie en limiting!
Dat soort onzin van de vele muziek en radio stations kan je beter achterwege laten.
Jammer genoeg zijn een aantal ringleidingversterkers die ik af en toe nog instel daar ook niet zo goed in.
Als het even stil is in de ruimte en er loopt een muis voor de kansel langs, dan is het niet de bedoeling dat zijn voetstappen op volle sterkte door de ringleiding denderen. ?

Dan nog even over de brom, hoe er rekening mee, dat bij veel hoortoestellen een overdaad aan gain aanwezig is.
Je hoort hierdoor snel veel ruis en brom maar dat heeft weinig te maken met het optimale niveau van 100mA/M.
Een bromveld kan ook nog door de CV installatie worden opgewekt, altijd handig om dat even te testen door alles van deze installatie spanningsloos te maken.

Bij een hoog stoorniveau kan je het beste een goed ingestelde comp/lim gebruiken, NEE niet een maximaal regelbereik van de compressor en alleen limiting waar nodig.

Dit is een echt vak en er is ongelovelijk veel afgeknoeid in de jaren dat ik ondehoud aan deze installaties deed.
Dit komt natuurlijk ook door het gebrek aan geld dan men wou uitgeven voor een goede installatie.

Wat meer modernere installaties werken met fase verschoven ringleidingen.
Je kan dan het veld "richten" ik heb dit zelf net niet meer aangelegd door mijn overgang toen naar de IT.
Hierdoor kan ik niet uit ervaring putten over deze techniek.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 november 2016 14:29:18 schreef hennep:
Ik las een paar pagina's terug dat je wifi bij wijze van test tijdelijk had uitgeschakeld. Het verbaast me niet dat het niet hielp als je zelf nog met een telefoon in je zak rondliep met wifi ingeschakeld. Of had je je telefoon ook in vliegtuigmode gezet, samen met alle aanwezigen?

Ik heb een telefoon waar je mee kan telefoneren. Oja, er zit ook nog een kalender, een rekenmachine en spelletjes op. Wifi heeft mijn telefoon nog nooit meegemaakt.

Als smartphones een probleem zouden zijn, dan is dat onoplosbaar. Er zitten elke zondag ruim 200 mensen in de zaal, dus waarschijnlijk minstens 100 smartphones.

Ik ga me voorlopig even richten op het experiment om de ringleiding hoger aan te brengen.

Het heeft even geduurd, maar vandaag heb ik een nieuwe ringleiding langs de wanden gespannen, op ongeveer 3 meter hoogte.
Met mijn uitluisterapparatuur krijg ik een sterker signaal binnen dan toen de draad nog langs de vloer liep. A.s. zondag eens aan de gebruikers vragen of zij ook een verbetering horen.

Zal me benieuwen of het de oplossing voor de luisteraars geeft.
Zelf al minder last van de ruis of is deze nog hoorbaar?

Groeten,
Marius.

Ik heb zelf met mijn luisteropstelling geen last van ruis of brom.
Ik had al vastgesteld dat de ruis uit het hoorapparaat zelf komt omdat het volume helemaal opgeschroefd moet worden om iets te horen.

Vandaag terugkoppeling gehad van de momenteel enige gebruiker van de ringleiding. De geluidskwaliteit is verbeterd, maar nog niet optimaal.
Ik ga er vanuit dat de verwarmingsbuizen nog steeds een deel van het veld opslorpen, ook al zit er een afstand van 3 meter tussen. Maar ja, als ik die buizen ga afzagen zullen ze me dat ook niet in dank afnemen. :-)

De ringleidingtrafo VN4035/01 wordt praktisch niet meer toegepast, omdat het ringleidingsysteem aan de Norm EN60 118-4 moet voldoen. In de wat grotere zalen zal dat alleen nog maar lukken met een speciale "stroomsturende" ringleidingversterker. De trafo is daardoor ook overbodig geworden. Ik gebruik hem enkel nog voor metingen aan kabels, waarbij een stroom van ± 25 A nodig is.