Programmeerbare centrale unit

Hallo iedereen,

Ik loop sinds binnenkort stage op een elektronica bedrijf en hiervoor moet ik een bepaalde opdracht realiseren.
Voor mijn opdracht heb ik een programmeerbare centrale eenheid nodig met veel digitale I/O's.
De ingang bestaat namelijk uit 5 lijnen die afhankelijk van de situatie 0V of 24V zijn, dit zal ik via een optocoupler omvormen naar 5V.
Afhankelijk van de ingang moeten er een 40tal digitale uitgangen op 0 of op 1(5V) gezet worden.
Welke IC kan ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Shiptronic

Overleden

Volgens mijn hoort dat nog onder de categorie schoolvragen, maar ja das voor de MOD's

Kijk eens naar een Arduino, met daar achter een (paar) schuifregister(s)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor het antwoord.

Arduino is volgens mij geen optie aangezien alles op 1 print moet komen.
Ik had zelf gedacht aan een soort van PIC maar zou niet weten welke hiervoor geschikt is.

@ pierreke101,

Omdat je TTL werkt en een logische combinatie kan je zoals @Shiptronic schrijft iets met een arduino doen maar ik zie iet echt de toegevoegde waarde.
Het heeft alleen nut als je matrix wil maken (cross connect) dus als ingang 1 zowel naar 2 als naar 40 geschakeld moet worden en ingang 5 naar 12 en 3 enz enz en dit gelijktijdig.
We noemen dit een 5X40 switch dan zijn inderdaad een besturing al of niet met de hand over te nemen en een aantal uitgangskaarten welke het crosspoint vormen de matrix dus.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Arduino(uno R3) = toch 1 print?

En een PIC(amicus) = een Arduino maar dan met een AVR ;)

En ook een PIC zal op een print moeten komen, en allen een PIC ben je er niet mee, daar zullen ook nog de nodige rand componenten omheen moeten.

Ik heb de Arduino genomen omdat de instap drempel laag ligt, er veel voorbeelden op het internet te vinden zijn, evenzo met de evt. sheilds die je wilt gaan gebruiken.

Als je de boel in een matrix met kan je met 5x8 uit de voeten, zelf even na kijken hoeveel I/O een arduino heeft, ingangen komen er ook nog bij , maar ook die kunnen in een matrix

Zoek ook eens op multiplexing en charieplexing.

[edit] zelf even gekeken
Arduino

Analoog in 6 pinnen, dan hou je er al 1 over.
Digitaal out 14(+2) matrix 5x8= 13 pinnen daar houd je er dus ook 1(+2) over.

daar moet het dus makkelijk me kunnen.(bron: http://arduino.stackexchange.com/questions/14407/use-all-pins-as-digit… )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@electron920

Bedankt voor uw antwoord, ik moet inderdaad geen matrices maken.
Wat stel je dan wel voor dat ik zou gebruiken als centrale eenheid?
Ik zou mijn centrale eenheid moeten kunnen programmeren zodat bijvoorbeeld als ingang 1 en ingang 3 hoog is, uitgang 1 op hoog gezet wordt.
Ik zou dit met logische poorten kunnen doen maar dan is mijn eenheid niet herprogrammeerbaar.

Shiptronic

Overleden

Waarom mag je geen Matrix gebruiken?
Dan zal je een schuif register moeten gebruiken, of een AVR/PIC met heel veel uitgangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic

Bedankt voor het opzoekingswerk en de moeite ;)
Maar mijn print zal in vele fabrieken gebruikt worden en ik denk dat ze het niet akkoord zullen zijn dat ik Arduino gebruik.
Het zou anders inderdaad zeer goed lukken op die manier.

Shiptronic

Overleden

Als het in een fabriek(= professionele omgeving) gebruikt gaat worden pak je beter een PLC

BV zo iets: http://nl.farnell.com/schneider-electric/tm221ce40r/controller-plc-dig…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ha Shiptronic,

Ik wacht maar af wat TS precies wil gaan maken maar een arduino heeft geen 40 uitgangen althans die ik hier heb niet ;)
Een ander puntje is zijn de ingangen statisch met andere worden schakel snelheid is niet zo van belang.
Er zijn cross connect ic's 40X40 dat zijn heel veel pennen :( die ik hier heb is 2.5Gb/s dus dynamisch.

Edit: dat is een aardig prijskaartje daar maak je er een stuk of 4 voor :o

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als de mogelijkheden onbeperkt moeten zijn is een uit de kluiten gewassen plc onvermijdelijk.
Vraag eerst eens welke PLC's ze daar liefst gebruiken, als dat relevant is.

Dat houdt ook in dat er nog iemand uit het bedrijf, samen met u, dit onder handen neemt, anders zitten die mensen vast als jij het bedrijf verlaat.

Maar ik vermoed dat je het veel simpeler ziet, wat volgens mij veel moeilijker zal zijn.
Ik denk dat je een systeem wilt waar die 5 ingangen en 40 uitgangen door iedereen in de verschillende fabrieken, zonder programmeren, moeten kunnen instellen.
Dat is heel andere koek, dan moet je werken met de database van die PLC via een PC of zoiets.

LDmicro user.
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Misschien kan dit wat meer duidelijkheid brengen.
Op de afbeelding kan je een kort blokschema zien van de schakeling.

De PLC zal via 5 I/O's een bepaalde code sturen, de spanning van een hoog niveau is 24V, dit wordt via een optocht cpupler naar 5V omgevormd. Daarna zou ik dit willen verbinden met een programmeerbare centrale unit.
De uitgang hiervan is afhankelijk van wat de PLC als code verstuurt. Als de PLC bijvoorbeeld 5 x OV doorstuurt naar de centrale eenheid dan moeten alle outputs op 0 gezet worden.
Als de PLC 1 O O O O verstuurt dan moet de uitgang anders zijn enz...

Lambiek

Special Member

Op 4 november 2016 15:28:45 schreef pierreke101:
Maar mijn print zal in vele fabrieken gebruikt worden...

Zo, dat is nogal wat. En wat moet die print allemaal gaan doen dan?

Ik loop sinds binnenkort stage op een elektronica bedrijf en hiervoor moet ik een bepaalde opdracht realiseren.
Voor mijn opdracht heb ik een programmeerbare centrale eenheid nodig met veel digitale I/O's.

Hieruit begrijp ik dat het elektronisch moet worden, dus een PLC is geen optie?

Een 40 tal uitgangen ga je niet snel vinden. Maar wat wel kan is één print samen stellen waar een controller opstaat plus de interface voor je I/O, dan wordt het dus één print.

En welke controller je dan neemt moet je zelf bepalen, dat kan een pic, avr, of anders zijn. Als je bijv. via I2C gaat werken kun je al aardig wat I/O creëren via twee data lijnen. Je kan ook met schuifregisters gaan werken, de keuze is aan jou.

EDIT:
Zie nu dat je heel wat anders bedoeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

#Lambiek

De print dient ervoor om de juiste USB uit 32 USB's automatisch te verbinden voor programmatie.

Aan welke controller had je gedacht, want ik vind voorlopig niet echt wat ik hiervoor kan gebruiken.

@ MGP,

Beter info niet voor ons maar voor TS dus het op een rijtje zetten is zeker nodig vaak ook hier is het bijna niet goed mogelijk om mee te denken.
Mag een micro wel software is misschien kwetsbaar niet wenselijk.
Ik zat met mijn schrijven dubbel pagina niet ververst dus het laatste commentaar van @Shiptronic en @pierreke101 had ik niet meegekregen :+
Dus ik heb even opnieuw gelezen en duidelijk als ik het voor TS mag samenvatten.

Aan de ingang staan 5 kanalen inputs ter beschikking die of 0 of 1 kunnen zijn schakeltijd is niet van belang (normale logische tijden).
Er kan aan de ingang een combinatie van kanalen gemaakt worden 1 of 2 of misschien wel 3 kanalen tegelijk en tevens is het mogelijk om per kanaal aan te geven of waar een logische 0 dan wel 1 moet zijn.
Voorbeeld: er is een situatie waarbij ingang 1 waar is als er een 0 staat deze wordt gecombineerd met ingang 3 en deze ingang is waar als er een 1 staat.
De keuze is arbitrair en moet door een operator gedaan worden bijvoorbeeld door een jumper steker in de ingang te steken als de ingang een 1 is of geen jumper als de ingang een 0 is simpeler kan haast niet.
OP deze manier is de ingangscombiriek gemaakt en kan worden doorgezet naar de uitgang.
Laat ik het even hierbij houden en wachten op het commentaar van TS dan kunnen we naar de uitgang.
Maar ik kan al zeggen zoals ik het ingedachte heb ben je een heel stuk goedkoper uit als een plc scheelt niet 4x maar 50x en ik denk dat je ook geen progie nodig heb sterker alleen een bak diodes ;)

Edit: ik type gewoon te langzaam :( ik heb weer nieuwe info gezien |:(
kijk eens naar de ADN4605 2.5Gb/s heb ik ook hier is prima voor USB :D

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Het routen van 32 USB poorten is wel heel wat anders als 32 digitale uitgangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zat ik ook te denken, de manier van vragen stellen doet er toch ook veel aan.

LDmicro user.

@ Arco en @MGP dat bedoel ik :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Daarbij klopt de OP ook niet.

Met 5 ingangen kan je geen 40 outputs selecteren !!

Je wilt dus eigenlijk een 5 to 32 decoder? (zie bv. https://www.quora.com/How-do-you-design-5-to-32-decoders-using-3-to-8-… ) , maar dan programmeerbaar.

Waarom kan je in de huidige PLC niet 35 uitgangen bij plaatsen?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 november 2016 16:45:49 (58%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ Shiptronic,

Je moet er uiteraard een gebruiken voor Tx en een voor Rx kosten €14,- per chipie.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

In mijn simpelheid zie ik ze gewoon 32 dubbelpolige relais die de D+ en D- van alle poorten verbind? ( of dat de manier is is weer een ander verhaal)

Maar dit is weer een in de categorie:

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 november 2016 17:02:19 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic,

Waar haal je die vandaan die is wel heel sterk :P
Ik weet het niet meer maar laat TS maar even naar het chipie kijken ik den dat i het daarmee kan oplossen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 november 2016 17:14:50 schreef electron920:
Waar haal je die vandaan die is wel heel sterk :P

Die is al oud. Hing 40 jaar geleden al bij ons op het werk.