Actieve luidspreker defect

Hallo,

ik ben een poging aan het ondernemen om een actieve luidspreker te herstellen.
Maar helaas loop ik vast en weet ik niet waar verder te zoeken.
Foto's (en type) in bijlage.

De luidspreker is van het statief gevallen op het moment dat deze in gebruik was.
Hierdoor zijn de through hole pinnen van onder andere de elco's door de isolatietape geslagen met alle gevolgen van dien, zie foto. (Hoofdzekering uitgevallen, Interne fuse volledig doorgebrand,...) De versterker was dus volledig dood.

De fuse heb ik ondertussen al vervangen, alsook de bruggelijkrichter (zie foto), deze lag volledig kort. Power is nu opnieuw in orde (ook de +14V en -14V voor de opamps).
Maar helaas krijg ik nog steeds geen audio uit de luidspreker.
Heb de speakers doorgemeten en heb ook getest met een andere speaker, deze zijn dus nog in orde.
De 'limit' LED is constant volledig aan, dus ik vermoed dat er zich nog een probleem bevind in de versterkerschakeling. Enkel weet ik niet vanwaar deze limit LED wordt aangestuurd en ook weet ik niet waar en hoe verder te zoeken achter de fout.

Als jullie tips hebben zijn deze meer dan welkom!

Ik zou bij wijze van sanity check even kijken of alle opampjes nog op ongeveer 0V DC staan, na een harde klap op de gnd kan er natuurlijk zomaar wat kapot zijn, met name aan de ingang.
Een ander punt dat een check waard is is de muting-schakeling, ook die is mij wel eens relatief kwetsbaar gebleken. Ik ken deze speaker (Electro Voice ZXA1) echter niet en vind zo snel geen schema.

Leuk ook, zo een metalen schroef middenin je mooie isolatie-ruimte op de print.. :+

Op 6 november 2016 12:16:42 schreef Aart:
Ik zou bij wijze van sanity check even kijken of alle opampjes nog op ongeveer 0V DC staan...

Zal ik dadelijk even nakijken. Bedankt voor de tip!
Enkel de ingangen van de opamps controleren op DC spanning is voldoende?

Op 6 november 2016 12:16:42 schreef Aart:
...
Een ander punt dat een check waard is is de muting-schakeling, ook die is mij wel eens relatief kwetsbaar gebleken. Ik ken deze speaker (Electro Voice ZXA1) echter niet en vind zo snel geen schema.
...

Is het zeker dat hier een muting-schakeling in zit? En zoja, heb je een idee waar?
Heb helaas ook geen schema ter beschikking...

Op 6 november 2016 12:16:42 schreef Aart:
...
Leuk ook, zo een metalen schroef middenin je mooie isolatie-ruimte op de print.. :+

Haha, inderdaad, is geen correcte boel ;)

Er zullen ook een paar opamps als comparator of DC versterker gebruikt voor b.v. die limit-LED en de VCA's (?), maar zo krijg je wat gevoel voor de schakeling en layout. Deelschakelingen zijn op zo een print vaak nog wel te herkennen.

Het zou mij verbazen als er geen muting is. Je zou in dit verband de datasheet van de stuur-IC's van de klasse-D eindtrappen even op kunnen zoeken.

EricP

mét CE

Haha, inderdaad, is geen correcte boel ;)

Maar, er staat wel CE en TÜV op, DUS is het goed. Ofzo.

Heb je met een scope al eens naar de voeding gekeken? Ik kan me zo voorstellen als daar iets niet lekker is (print breuk?) er een dikke 50Hz brom op staat. Ergens een printbreuk? Meet ook eens op je versterkeprint of beide voedingen er zijn en 'schoon' zijn.

Ik ken deze speaker ook niet, maar ik heb wel eens gezien dat die dingen in 'limiter' staan als ze aan gaan. Na even komen ze daaruit - waarschijnlijk is het een soort 'plot-protectie'. Maar ja, dan moeten wel alle spanningen er zijn...
Als je enig idee van de opbouw hebt, dan kun je er audio op zetten en kijken waar je dat kwijt raakt. Daar in de buurt zit je probleem.

Anders toch zien dat je ergens een schema scoort. Dat maakt het leven heel erg veel simpeler.

als de 310V van de voeding op de voorversterker heeft gestaan is het nogal zoeken zonder schema. die hoge spanning kan erg veel hebben genekt wat je niet ziet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de DC spanningen aan de opamp ingangen nagekeken.
Deze zijn allemaal 0V behalve bij IC8 en IC9 (zie foto).
Heb ook de datasheet van de eindtrap IC's even opgezocht, maar hier lijkt me geen mute in te zitten? Zie datasheet.
Tussen IC8 en IC9 staat IC10: datasheet.

Verder heb ik ook even de voedingsspanning nagekeken met de scoop, en deze ziet er inderdaad niet zo best uit. Zie andere foto.

wat me ook is opgevallen is dat, vooral na verloop van tijd, de limit LED zachtjes knippert. Je kan ook een beetje noise/zoom horen vanuit (ik denk) de voedingsprint..

Nog suggesties?

Deze kastjes, zo te zien Dynacord of Electro Voice, staan bekend om hun broze smd solderingen rondom de ic's van de eindversterkers.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
EricP

mét CE

Je zou zeggen.. Er is (nog) wat mis met de voeding. Een rimpel van 5V op 14V voeding... vind ik best hoog. Dat kan natuurlijk de voeding zijn die rare dingen doet. Het kan ook een load zijn die rare dingen doet (en daarmee de voeding door z'n knietjes trekt).

Wat me ook nog een beetje verbaast, is dat bij een dergelijke voedingsspanning er op de voedingsprint een paar 80V elco's zitten. Als het 14V zou moeten zijn, dan zou je 16V elco's verwachten. Vooruit de ontwerper had een goeie bui... Doe 25V. Maar 80V?? Maar goed, het zou kunnen...

Wellicht staat er ergens wel wat te oscilleren waardoor de boel niet wil. De oorzaak zou best wel eens iets kunnen zijn wat niet meer vast zit, zoals DJohnny al meldt (en ik gok er zomaar op dat als de ICs van de eindversterker last van broze solderingen hebben... De rest niet beter is. Je merkt het alleen niet zo snel omdat daar minder thermische stress is...)

16V elco's op 14V werkspanning? toch zeker niet met low esr elco's. die moet je echt wel hoger aanhouden om niet een hoop uitval te hebben binnen de garantie..

80V elco's doet denken aan een 50V spanning, dat zou voor de versterkertrap een normale spanning zijn..

het hikken doet denken aan een spanning die niet geheel opkomt, elco's primair werken nog wel? of wil de lnk niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

16V elco's op 14V werkspanning? toch zeker niet met low esr elco's. die moet je echt wel hoger aanhouden om niet een hoop uitval te hebben binnen de garantie..

Made in China he :) Of is het sarcasme je ontgaan? :)

80V elco's doet denken aan een 50V spanning, dat zou voor de versterkertrap een normale spanning zijn..

Zoiets ja. Ik vind het in elk geval raar om 80V elco's te vinden op 14V voeding.

Op 6 november 2016 15:03:48 schreef DJohnny:
Deze kastjes, zo te zien Dynacord of Electro Voice, staan bekend om hun broze smd solderingen rondom de ic's van de eindversterkers.

Enige oplossing zal zijn dan om alle soldeerverbindingen eens af te lopen?

Op 6 november 2016 15:15:28 schreef EricP:
...
Wat me ook nog een beetje verbaast, is dat bij een dergelijke voedingsspanning er op de voedingsprint een paar 80V elco's zitten. Als het 14V zou moeten zijn, dan zou je 16V elco's verwachten. Vooruit de ontwerper had een goeie bui... Doe 25V. Maar 80V?? Maar goed, het zou kunnen...

Van de voedingsprint komt er ook +62V en -62V, vandaar deze elco's (zie foto)

RAAF12

Golden Member

Op 6 november 2016 12:04:24 schreef Bram_1234:
De 'limit' LED is constant volledig aan, dus ik vermoed dat er zich nog een probleem bevind in de versterkerschakeling. Enkel weet ik niet vanwaar deze limit LED wordt aangestuurd en ook weet ik niet waar en hoe verder te zoeken achter de fout.

Het zou de current limiter kunnen zijn in de http://www.mouser.com/ds/2/328/lnk302_304-306-179954.pdf
Schema van het apparaat heb ik niet gevonden.

EricP

mét CE

Dat verklaart die elco's - en ook dat je eindtrap ook wat kan doen.
Staan die spanningen ook te hikken?? - ze lijken uit dezelfde trafo te komen.

Op 6 november 2016 15:46:44 schreef RAAF12:
[...]

Het zou de current limiter kunnen zijn in de http://www.mouser.com/ds/2/328/lnk302_304-306-179954.pdf
Schema van het apparaat heb ik niet gevonden.

Dat zou kunnen, is er een manier om deze te testen? Of beter gewoon even vervangen? (Heb er misschien nog wel ergens een nieuwe liggen van ooit voor een wasmachine..)

Op 6 november 2016 15:52:02 schreef EricP:
Dat verklaart die elco's - en ook dat je eindtrap ook wat kan doen.
Staan die spanningen ook te hikken?? - ze lijken uit dezelfde trafo te komen.

Zal ze dadelijk even controlleren.
Komen idd uit dezelfde trafo.

[Bericht gewijzigd door Bram_1234 op zondag 6 november 2016 16:50:40 (16%)

Op 6 november 2016 15:52:02 schreef EricP:
Dat verklaart die elco's - en ook dat je eindtrap ook wat kan doen.
Staan die spanningen ook te hikken?? - ze lijken uit dezelfde trafo te komen.

Deze ziet er beter uit. (Zie foto)
Komt idd uit dezelfde trafo..
De vraag is dan of de LNK wel effectief aan de oorzaak van het probleem kan liggen?? Aangezien de 60V ok is en de 14V niet..

Heb helaas ook geen nieuwe LNK meer liggen om even te testen..

EricP

mét CE

Dat ziet er - met alle respect - net zo beroerd uit. Ik gok erop dat de 'zooi' die je ziet dezelfde frequentie heeft. Het valt alleen minder op omdat er geen load aan hangt - die elco camoufleert veel (niks mis mee, daar is het ding voor...).
Het zou die switcher kunnen zijn die 'idle' staat te zijn. Maar dan zou et beter moeten worden met wat load. Als de frequentie omhoog gaat, dan heb je waarschijnlijk ook minder rimpel op je 14V lijntjes. dan blijft de vraag... Waarom staat het spul zo te hikken?

Ik kan op je foto niet ontdekken hoe de feedback vanaf de secundaire werkt. Ik had een opto coupler ofzo verwacht, maar zie het ding niet. Dan zou het dus 'free running' moeten zijn. Maar hoe dat dan weer werkt?

Heb je iets waarmee je er wat load aan kunt hangen?

Op 6 november 2016 17:40:31 schreef EricP:
Dat ziet er - met alle respect - net zo beroerd uit. Ik gok erop dat de 'zooi' die je ziet dezelfde frequentie heeft. Het valt alleen minder op omdat er geen load aan hangt - die elco camoufleert veel (niks mis mee, daar is het ding voor...).
Het zou die switcher kunnen zijn die 'idle' staat te zijn. Maar dan zou et beter moeten worden met wat load. Als de frequentie omhoog gaat, dan heb je waarschijnlijk ook minder rimpel op je 14V lijntjes. dan blijft de vraag... Waarom staat het spul zo te hikken?

Ik kan op je foto niet ontdekken hoe de feedback vanaf de secundaire werkt. Ik had een opto coupler ofzo verwacht, maar zie het ding niet. Dan zou het dus 'free running' moeten zijn. Maar hoe dat dan weer werkt?

Heb je iets waarmee je er wat load aan kunt hangen?

Er is inderdaad nergens een feedback via optocoupler te bespeuren..

Het versterkerboad is wel gekoppeld aan het power board, maar ik veronderstel dat dit nog niet voldoende load is?
Ik kan morgen wel even proberen om er wat weerstanden over te zetten.
Hoeveel load zou je er bij hangen? (Zowel op de 14 als op de 60?)

Ik heb wel een schema van deze ampjes. Heb je daar wat aan?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 6 november 2016 19:54:52 schreef DJohnny:
Ik heb wel een schema van deze ampjes. Heb je daar wat aan?

Zeker welkom! :)
Zal ik je even mailen? (Zie dat je mailadres openbaar staat..)

EricP

mét CE

Net ff in de datasheet van dat chippie gebrowsed. Wat me ook verbaast... Is het vermogen wat het ding kan leveren. Dat is helemaal niks. In elk geval erg weinig voor een versterker.
Dat maakt ook een load inschatten moeilijk. Het doel is uiteraard om de voeding zonder versterker board wat te belasten om te kijken of eea. dan stabiel wordt. Zo niet: verder spitten in je voeding. Indien wel: nou ja, dan verder spitten in je versterker board.

Ik ben wel benieuwd waar de feedback aan vast zit. Men heeft vast iets slims verzonnen wat wij nog niet door hebben :)

Wellicht is het handig om op het schema van DJohnny te wachten. Met een beetje mazzel word je daar al een eind wijzer van - en weet je in elk geval wat je zou moeten weten en hoe die LED aangestuurd wordt...

Ik heb je het schema van de ZXA1 / D8 verstuurd. Laat even weten of ze zijn aangekomen.

@EricP: Ik ken deze kastjes, en ze klinken behoorlijk goed en gaan echt behoorlijk hard! Het zijn ook maar kleine kastjes. Er zitten vrij stevige drivers aan geknoopt.

Edit: Check ook even de smd transistoren/weerstandjes achter dat blauwe Alps schakelaartje. Deze gaan zo nu en dan ook defect. Dit circuit is verantwoordelijk voor de logica voeding voor de klasse D ic's.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
RAAF12

Golden Member

Op 6 november 2016 20:27:04 schreef EricP:
Ik ben wel benieuwd waar de feedback aan vast zit. Men heeft vast iets slims verzonnen wat wij nog niet door hebben :)

Staat in de sheet :-) direct feedback pag 6/19 no optocoupler=cheap

EricP

mét CE

Er zitten vrij stevige drivers aan geknoopt.

Dat kan dan wel zijn, maar eh... als er geen vermogen uit de voeding komt, dan komt er ook geen vermogen uit de eindtrap (ofwel: we hadden een context verschil). Die LNK-chippies... die doen qua vermogen nauwelijks wat. Dus vandaar... Er zal vast wel wat slims verzonnen zijn om die wat te 'boosten' om er toch een hoop herrie uit te halen. Schemaatjes die ik tot op heden vond, doen 12V bij 150mA ofzo. Ik geloof niet dat ik daar de oordoppen voor op hoef te zetten, zelfs niet bij een klasse D eindtrap :)

Staat in de sheet :-)

Dat hoop je dan maar :)

RAAF12

Golden Member

Ik bedoel de sheet van de fabrikant van de chip. Hoe EV dat heeft opgelost gaan we binnenkort zien.