Bliksem/overspanningsbeveiliging

Ik hoop dat iemand dit weet.
Het onderdeel op de foto, is gesneuveld tijdens een onweersbui.
Het is dat glazen buisje in de cirkel
Bovenste foto is eenzelfde apparaat, waar het nog wel heel is.

In de onderste foto is met pijltjes aangegeven waar de restanten zitten.
Van het buisje.
De massa wordt op een ander punt vandaan gehaald dan op de bovenste.
Maar dat maakt denk ik niet uit voor het onderdeel.
Het gaat hier om een Telefunken SV3169
Hij zit op de + van de uitgaande coax

Wie weet waar dit te krijgen is.

[Bericht gewijzigd door RTF op dinsdag 8 november 2016 20:15:14 (37%)

pa3gws

Golden Member

Voor zover ik het uit mijn grijze cellen kan halen is het een soort overspanningbeveiliging.
Zoek eens op spark gap.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Surge arrestor, ze hebben diverse namen. Ze zijn er in diverse versies. Doorzichtig en gas gevuld maar ook keramisch. Je moet de doorslag spanning weten en aangezien hij aan de antenne hangt de capaciteit.

Farnell verkoopt die dingen, heb er laatst 3 daar gehaald voor in een installatie tester

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

In het metalen dekseltje van die dingen wil wel eens een nummer of type staan.
Is dat niet terug te vinden?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zover was ik inderdaad ook gekomen.
Ik kan alleen nergen zo'n glazen versie vinden.
Ik vond iets dat deze geladen zijn met een soort van edelgas.
Op deze pagina.
Onder de kop:
Varistors en dergelijke
http://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/elex…

Ik weet ook niet of hier verschillende waardes voor zijn.
De versie die wel heel is, is niets op te vinden betreffende een waarde.

Op 8 november 2016 20:28:15 schreef pa3gws:
In het metalen dekseltje van die dingen wil wel eens een nummer of type staan.
Is dat niet terug te vinden?

Dat is een goede.
1 kant lag inderdaad nog onder in de kast.
Ik zal eens kijken, Thanks.
Ik kom er op terug

pa3gws

Golden Member

Maar werkt het apparaat nog wel?
In principe zou het zonder dat onderdeel gewoon moeten werken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Spoeltje L200? is ook geroosterd zo te zien.

fred101

Golden Member

Die dingen zijn om static af te voeren, niet om een bliksem inslag te overleven.

In het schema/manual zal de waarde wel staan. Op de oude zal wel een typenummer ofzo staan. Ik zie er in jou schematje geen staan. Het symbool is meestal precies zoals het ding er zonder glas uitziet.

Als het origineel is dan denk ik dat ze hem ipv die 12pF condensator gebruiken.
De doorslag spanning zul je zelf moeten bepalen. In multimeters zitten ze ook.

Ze worden vaak in serie gezet (minder capaciteit, hogere doorslag spanning)

Voor bliksem is waarschijnlijk elke versie goed maar aangezien hij op de uitgang zit moet hij de juiste capaciteit zijn anders krijg je misaanpassing maar dat kun je zo nameten als je de boel afregelt. De max doorslag spanning kun je gewoon uitrekenen. Je weet tenslotte de output en load van je zender.

Dat "weerstand" ding, is dat geen spoel ?

Ik zou eerst zonder testen (evt met een 12pF ipv) Als die sparck arrestor is geëxplodeerd denk ik dat er veeeeel meer stuk is.

Edit hieronder: Hubie, ik had het over de sparck gap, niet over een spoel

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hubie

Special Member

TS heeft het iid over een weerstand,maar er zit geen weerstand in dat circuit volgens het schema.
De spoeltjes zijn BTW niet om static af te voeren maar zijn om harmonische te filteren.

Arco

Special Member

Die glazen versies zie je niet meer nieuw (er valt toch weinig in te zien zolang ze niet hoeven te werken... ;) ), die zijn allemaal gewoon van wit of gekleurd keramiek.
Verder werken ze nog hetzelfde, zijn gevuld met een neon/argonmengsel en hebben een capaciteit van ~0.2pF.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha RTF,

Dat is een knal geweest :o maar als ik mag vragen volgens mij is die vonken brug er later bij geplaatst.
En het stukje schema wat je laat zien is niet dat punt.
Dus kijk eens goed waar je zit ik denk dat dit een stuurtrap is dus niet voor een antenne maar waarschijnlijk gebruikt wordt als zender eindtrap.
Het koppel C-tje is een 100V type dus moet je vonken brug daar onder liggen zeg een Volt of 70 maar ik verwacht dat er meer stuk is.
Welk type maak niet uit al deze gas ontladingsbuisjes hebben een capaciteit < 1pF en zijn tussen de 10kA en 25kA alleen de spanning is van belang.

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 8 november 2016 21:56:40 schreef fred101:
Die dingen zijn om static af te voeren, niet om een bliksem inslag te overleven.

Een beetje te kort in de bocht.
Het ene uiterste is de kat aaien, het andere een directe blikseminslag waarna er van je zender enkel een zwarte vlek overblijft.
Daartussen heb je een heel gamma van mogelijke overspanningspulsen, waaronder secundaire blikseminductie.
Die arrestoren beschermen wel degelijk daartegen, maar hebben natuurlijk hun beperkingen qua vermogen die ze kunnen absorberen..

Je kunt dit exemplaar vervangen door om het even welke andere gasarrestor. Maar door niets anders.
VDR's en andere overspanningsbeveiligingen hebben een veel te hoge capaciteit om in een hoogfrequent kring te gebruiken.
Het klopt dat de moderne buisjes niet doorzichtig meer zijn,maar een keramisch omhulsel hebben. Maar, alhoewel het in principe aangepaste neonlampjes zijn, hoeven ze geen licht te geven.

Zo'n arrestor is normaal gezien niet essentieel voor de goede werking van je apparaat. Dus voor je hem vervangt,zo ik toch even testen of het hele ding niet niet naar de ratsmodee is.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 8 november 2016 23:31:23 (11%)

Allereerst bedankt voor de reacties,
Jullie zijn er meer in thuis dan ikzelf :-)

Even een paar antwoorden.
@pa3gws
De voeding schakelt nog normaal in, ook de led van vermogen input reageert normaal op de eindtrap. verder doet hij inderdaad niet veel. :-/

Op het resterende dekseltje staat een keer 800 en 79 verder niks op te zien.
(Zie bijlage)

@electron920
Dat idee had ik inderdaad ook dat er wat aan veranderd is.
Als je de foto ziet (Bovenste) die is van een kameraad van me.
Daar zit hij op de print.
Bij die van mij, zit hij wel op de + van de uitgang, maar de massa komt van een ander punt.
Wat betreft schema euhm, ik dacht dat dit klopte, werd mij toegestuurd.
Ik heb inmiddels wat meer documentatie, dus mocht er iemand aardigheid aan hebben :-) zit ook in de bijlage.
Stuurtrap van dit apparaat is los.
Het gaat hier om een Telefunken NG3169 (Voeding) in combinatie met Telefunken SV3169 (Eindtrap) foto in bijlage

Grtzz.
Wolter

mel

Golden Member

Ik gebruik altijd bij mijn antenne's als beveiliging gewoon een neonlampje.
Par. aan de mantel en de kern.
Het helpt, ik heb nog nooit een blikseminslag gehad >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Tegen een volle blikseminslag is maar weinig opgewassen denk ik. Ik heb volledig vernielde meterkasten gezien en buisleidingen uit de muren geslagen. Vaker komen storingen als van TS door het "optillen" van het lichtnet of iets dergelijks.
Voor statische ladingen, niet alleen veroorzaakt door onweer, maar ook gewoon door droge lucht is een neonlampje of zelfs een hoogohmige weerstand prima. Bij HF apparatuur is de antenne-in/uitgang vaak ook al met spoelen geaard, zodat een langzaam opgebouwde statische lading gewoon naar aarde af kan vloeien.

rbeckers

Overleden

Een directe bliksem inslag is een korte puls met een stroom tot in enkele honderden kA.
Daar is wel tegen te beveiligen echter is dat meestal veel te duur.

Anoniem

Op 9 november 2016 09:54:42 schreef mel:
Ik gebruik altijd bij mijn antenne's als beveiliging gewoon een neonlampje.
Par. aan de mantel en de kern.
Het helpt, ik heb nog nooit een blikseminslag gehad >:)

Zal bij een draadantenne zeker helpen statische ladingen te vermijden.Niet elke zenderuitgang is galvanisch met de aarde verbonden. En zeker bij afgekoppelde antenne kun je wel eens een schok krijgen bij het aanraken. Al zal het eerder voorkomen dat niet de antenne maar jijzelf statisch geladen bent.(plastieken Aldischoentjes)

Een echte gasarrestor is echter speciaal geconstrueerd om grotere pulsenergieeen te absorberen. De elektroden hebben een veel groter oppervlak dan die van een neonlampje.
De reden dat veel zendamateurs een neonlampje aan hun antenne hangen is gewoon indicatie of er HF uitkomt.
Dat is een gebruik uit den oude tijd en sommige tradities blijven, al zijn ze niet meer echt nodig.
(ik bedoel natuurlijk de neonlampjes :-) )

Een gasarrestor is niet duur,en je kunt ze vaak recupereren uit oude telefoontoestellen of modems.
Daar worden ze gebruikt om geinduceerde pulsen op het telefoonnet te dempen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 9 november 2016 11:02:33 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Voor bliksem inslag denk ik eerder aan dit soort dingen. Direct aan de antenne en een hele goede aarde.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Anoniem

Ja,hoe robuuster uitgevoerd hoe meer ze kunnen hebben natuurlijk.

Persoonlijk geloof ik dat RTF van bovenaf gestraft is met een banbliksem wegens overtreding van het gebod: "Gij zult niet pirateren".:-)

Je moet heel erg oppassen met dat soort spullen. die oudere vonkenbruggen waren vaak behandeld met radioactief materiaal. Ook de oude voorlopers van de moderne gasarrestor die gebruikt werden om luchtlijnen te beschermen waren radioactief. En ik vermoed dat dit er zo een is. Dus vooral niet openprutsen.

Op 9 november 2016 11:36:38 schreef grotedikken:
Ja,hoe robuuster uitgevoerd hoe meer ze kunnen hebben natuurlijk.

Persoonlijk geloof ik dat RTF van bovenaf gestraft is met een banbliksem wegens overtreding van het gebod: "Gij zult niet pirateren".:-)

Je moet heel erg oppassen met dat soort spullen. die oudere vonkenbruggen waren vaak behandeld met radioactief materiaal. Ook de oude voorlopers van de moderne gasarrestor die gebruikt werden om luchtlijnen te beschermen waren radioactief. En ik vermoed dat dit er zo een is. Dus vooral niet openprutsen.

Banbliksem?? Hahahaha
En open prutsen was niet meer nodig, dat is al voor me gedaan ;-)

Tidak Ada

Golden Member

@Grotedikken:

Die radioactieve doping wordt nog steeds gebruikt!
Hetzelfde geldt voor TL-starters. Er wordt een minimale hoeveelheid 42Ar toegevoegd voor een betere ontsteking.
Het is voornamelijk een ß-straler; het zijn de elektronen die't 'em doem....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Anoniem

Op 9 november 2016 11:56:48 schreef Tidak Ada:
@Grotedikken:

Die radioactieve doping wordt nog steeds gebruikt!
Hetzelfde geldt voor TL-starters. Er wordt een minimale hoeveelheid 42Ar toegevoegd voor een betere ontsteking.
Het is voornamelijk een ß-straler; het zijn de elektronen die't 'em doem....

IS dat wel zo? (bron?) Al een hele tijd bant men elk gebruik van radioactief materiaal in consumptiegoederen.
Het bekendste zijn de rookmelders waar de radioactieve bron vervangen is door een optische detector.
In elk geval was de dosering van die oude spullen een stuk meer dan minimaal. Om niet te zeggen kwistig.

Anoniem

Op 9 november 2016 11:44:51 schreef RTF:
[...]

Banbliksem?? Hahahaha
En open prutsen was niet meer nodig, dat is al voor me gedaan ;-)

Ik denk dat je je over dat kleine spul weinig zorgen hoeft te maken ivm de schadelijkheid. Maar toch maar netjes opruimen.

En als je later toch een teen bijkrijgt vooral laten weten. Dan zullen ze er hier op springen en zeggen zie je wel dat radiogolven schadelijk zijn. :-)