Bliksem/overspanningsbeveiliging

mel

Golden Member

Er zit al veel radioactiviteit in b.v. de muren.
Ik zou me er geen zorgen over maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Veel grote buizen hebben ook wat van dat spul in zich. In dit geval Thorium in de gloedraad en koudekathode buizen, inclusief nixies en dekatrons (42AR), ook.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 9 november 2016 13:52:12 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Tidak, jij bent echt een buizenman geloof ik. hoe groter hoe beter :)
Ik heb ergens een zendbuis met waterkoeling staan, als ik m kan vinden, zal ik m aan jou schenken.
Alleen de gloeistroom is al meer vermogen dan dat ik mag hebben volgens de machtigingsvoorwaarden >:)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 9 november 2016 15:32:29 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 9 november 2016 13:03:51 schreef mel:
Er zit al veel radioactiviteit in b.v. de muren.
Ik zou me er geen zorgen over maken.

Dàt zou ik,durven betwijfelen. Ik denk dat al menig radio en elektronica amateur zijn gezondheid geschaad heeft door ondoordacht te gaan zagen , boren en slijpen aan onbekende onderdelen die giftig materiaal bevatten om te zien wat er in zit.

Misschien interessant om te vergelijken hoeveel procent van de elektronica/zendamateurs gestorven zijn aan akelige ziektes vergeleken met de doorsnee bevolking.

Op 9 november 2016 15:30:54 schreef mel:
Tidak, jij bent echt een buizenman geloof ik. hoe groter hoe beter :)
Ik heb ergens een zendbuis met waterkoeling staan, als ik m kan vinden, zal ik m aan jou schenken.

Alstie zoek is, kan hij niet zo heeeel groot zijn, dacht ik ;-)

evdweele

Overleden

Op 9 november 2016 16:17:25 schreef grotedikken:
Ik denk dat al menig radio en elektronica amateur zijn gezondheid geschaad heeft door ondoordacht te gaan zagen , boren en slijpen aan onbekende onderdelen die giftig materiaal bevatten om te zien wat er in zit.

Misschien interessant om te vergelijken hoeveel procent van de elektronica/zendamateurs gestorven zijn aan akelige ziektes vergeleken met de doorsnee bevolking.

De enige waarschuwing die ik vroeger op mijn werk ooit heb gekregen was om niet te onderzoeken wat je met berylliumoxide kan uitspoken.

Het blijft natuurlijk heel lastig aantoonbaar waarvan iemand ziek is geworden, tenzij er duidelijk giftige stoffen in zijn bloed of organen aangetroffen worden.
In veel gevallen zal er een vermoeden kunnen zijn, net als bij asbest. Vrijwel iedereen boven een bepaalde leeftijd is wel in aanraking gekomen met asbest (al is het maar van het stof van remvoeringen, koppelingsplaten of sudderplaatjes op het fornuis), maar niet iedereen werd er ziek van.

Er is maar 1 activiteit die zeker dodelijk is: leven ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn aandoeningen, die specifiek gerelateerd zijn aan bepaalde pathologie.
Mesothelioom is daar een van: asbest.
Vergiftiging met CO geeft bijv. een duidelijk merkbare specifieke verkleuring van het hemoglobine.
Aniline is een blaascarcinoom specifieke veroorzaker van blaascarcinoom (drukkers carcinoom).
Tetanustoxine geeft specifieke kramptoestanden (risus sardonicus (=kaakklem) en opisthotonus)
En zo zijn er vele afwijkingen, die direct aan een stof gerelateerd zijn

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Maar in elektronische spullen komen veel stoffen en zeldzame elementen voor waar mensen anders nooit mee in aanraking komen en waar de toxicologie ervan dus zeer slecht bekend is.
Selenium, tellurium, germanium, Beryllium, Hafnium, Wolfram, Caesium, Zirkonium , Barium, om er enkele te noemen.
Als er een elcootje in je gezicht knalt, krijg je dan weer een hap Tantaal binnen.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb meestal een mond vol zuur, papier en aluminium als ik een elco in m'n gezicht krijg (gelukkig nog nooit gebeurd trouwens). Maar je hebt een goed punt, niet iedereen kent de gebruikte stoffen en hun effecten. De meeste vallen in kleine doseringen nog wel mee, maar er zitten ertussen die schadelijke nanodeeltjes afgeven (beryllium, asbest) of radioactief stralen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

40 jaar geleden was het nog normaal om een horloge of wekker te hebben met radium.Voortschrijdend inzicht denk ik.
Ook sommige legerapp.had lichtgevende knoppen en wijzers.

maartenbakker

Golden Member

Wat opzich geen enkel probleem is zolang je er niet aan gaat likken (zoals de meisjes die de wijzers moesten verven) of ze niet aan stukken slaat en inademt... Maar zulke risico's wegen niet op tegen de voordelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Barium en zirconium worden in de geneeskunde gebruikt....

@Hubie:
Er zijn nog steeds horloges en andere dingen die middels een isotoop (3H) licht geven. Sleutelhangers, ritssluiting trekkers, tentharing markers, maar ook sniper vizieren en kompassen.
Zoek maar eens op |Tritium| op eBay....

edit:
Voorbeeld uit Wiki:

Zirkonium(IV)oxide wordt hoofdzakelijk gebruikt als keramisch materiaal. Toepassingen zijn:
Als basis (drager) voor kronen en bruggen in de tandtechniek. Deze basis wordt vervolgens voorzien van opgebakken porselein waarmee de tanden worden gevormd. Zirkonium vervangt als zodanig in toenemende mate goud en andere metalen.
In laboratoriumglaswerk waardoor het beter hittebestendig wordt.
Voor het vervaardigen van keramische messen.
Zirkonium(IV)oxide werkt bij 650 °C als vaste stof elektrolyt en is zo bruikbaar in meettoestellen om de concentratie van zuurstofgas in andere gassen te meten.

Bariumsulfaat wordt al heel lang als contrastmiddel in de röntgen gebruikt. Gewoon doorslikken, die pap....

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/ZenkerSchraeg.gif/120px-ZenkerSchraeg.gif (gifje uit Wikipedia)

/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ik dit allemaal zo volg,
Kan ik het apparaat beter inleveren bij de mannetjes in witte pakjes??
Hahaha

[Bericht gewijzigd door RTF op donderdag 10 november 2016 12:16:40 (74%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 november 2016 21:49:02 schreef Tidak Ada:
Vergiftiging met CO [...]

Wat, zeven posts geleden en nog steeds geen opmerking? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 10 november 2016 00:11:27 schreef Tidak Ada:
@GD:
Barium en zirconium worden in de geneeskunde gebruikt....

[...] Bariumsulfaat wordt al heel lang als contrastmiddel in de röntgen gebruikt. Gewoon doorslikken, die pap....

[afbeelding] (gifje uit Wikipedia)

/edit

Klopt, Bariumsulfaat is een prima contraststof voor Rx.Door zijn uiterst kleine oplosbaarheid is hetde enige bariumverbinding die niet zwaar giftig is. Door de goede emissiviteit wordt werd bariumoxide onder meer als kathodemateriaal voor radiobuizen gebruikt.

En wat minder gekend is, ook de getter in een elektronenbuis is vaak barium, of zirkonium.
Dat is die metalen laag die je bij veel buizen op het glas ziet zitten en die dient om de restgassen die het vaccum verstoren te binden.
Als je nu zo'n buis laat vallen en die breekt, dan zie je dat die spiegelende laag nagenoeg onmidellijk in wit poeder verandert dat vrolijk opstuift als je het buisje bij elkaar veegt.
Een enkele keer zal het niet veel kwaad kunnen. Maar bij een buizenverzamelaar met twee linker handen???? ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Diverse getters en twee kathodes voor kathodestraalbuizen (CRT Heerlen)
Voor zover ik weet wordt zirkonium niet voor verdampings getters gebruikt, wel barium, magnesium en rubidium.
Zirkonium als getter verdampt niet en heeft een andere manier van werking. Laat voor zover ik weet ook geen spiegel achter.
De verspiegeling is een gevolg van de verdamping van het gettermateriaal, niet het getter zelf. Het proces van zuurstof binding hoort al voltooit te zijn. Allen een buuis niet goed vacuumdicht is, zal de verspiegeling oxideren en als een wit poeder acherblijven:

edit:
Het thorium van de gloeidraad in grote, getterloze (zend)buizen is veel gevaalijker....
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

verkeerde knop

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 10 november 2016 15:36:50 (96%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Op 10 november 2016 12:11:33 schreef Frederick E. Terman:
[...]Wat, zeven posts geleden en nog steeds geen opmerking? ;)

;)

Te moeilijk???

Edit:
Mooie plaatjes.

RAAF12

Golden Member

Op 9 november 2016 16:17:25 schreef grotedikken:
[...]
Dàt zou ik,durven betwijfelen. Ik denk dat al menig radio en elektronica amateur zijn gezondheid geschaad heeft

Ook in productie omgevingen is het verplicht soldeerdampen af te zuigen, het kan hoofdpijn veroorzaken en irritatie aan de ademhalingswegen.
In mijn jongensjaren sloeg weleens een buis kapot om die te onderzoeken, gloeidraad uit de kathode trekken ect. Zal ook niet gezond zijn, maar die zware shag die ik toen rookte was nog veel slechter :-)

mel

Golden Member

Tegenwoordig is alles al slecht.
ik ben 62 jaar geworden, en voel me nog steeds goed, met al die (giftige)dingen had ik al 30 jaar dood moeten zijn :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

In mijn jongensjaren sloeg weleens een buis kapot

Om een buis kapot te slaan hoef je niet in je jongensjaren te verkeren :-)
Een jaar of 10 geleden kocht ik een nieuwe camera en wilde wat experimenteren met macro-opnamen. Ik had net een radio gerepareerd en had daar een defecte UBC81 uit overgehouden. Dat was een aardig object om eens met de macrolens te lijf te gaan.

De huidige generatie probeert heel krampachtig om alle risico's in het leven te vermijden. Bijna alles is gevaarlijk en behoort uitgebannen te worden.
Kinderen worden door de ouders met de auto naar school gebracht, want het verkeer is gevaarlijk. Dat die ouders met die slordig geparkeerde auto's voor de school zelf voor gevaarlijke situaties zorgen ontgaat ze, net als dat ze daardoor de kinderen niet leren om verkeerssituaties in te schatten.
Het andere uiterste zie ik ook dagelijks: moeders op de fiets met het jongste kind in een zitje aan het stuur en een iets ouder kind op een kinderfietsje er achteraan. Dat kind heeft wel een valhelm op, maar dat het van rechts naar links over de weg zwalkt heeft de moeder niet in de gaten. Zij is veel te druk bezig met haar aaifoon.

Hoe anders ging het in de tijd dat ik zelf kind was. Moeder leerde je 1 keer de weg naar school, je kreeg een autoped en het advies goed op het verkeer te letten. Daarna moest je het zelf maar uitzoeken.
Als je een keer te vallen kwam kreeg je op je donder omdat je broek was gescheurd of onder het bloed zat, de schaafwonden werden afgewassen en dat was het.

Met giftige stoffen is het niet anders. Elke stof die ook maar enigszins giftig is moet worden uitgebannen. En anders is er wel een of andere website of facebookpagina die je vertelt dat je elk contact met ..... moet vermijden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken worden de gewoonste zaken als "slecht voor je gezondheid" aangemerkt.

Toch opmerkelijk dat de mensen van eerdere generaties ondanks al die vreselijk slechte zaken erin slaagden leeftijden van 80 of 90 jaar en nog veel ouder zonder noemenswaardige problemen te bereiken.

Ik til niet zo zwaar aan al die waarschuwingen voor gevaarlijke stoffen en situaties.
Met enig "boerenverstand" zou iedereen voor zichzelf moeten kunnen bepalen wat hij wel en niet moet doen. Maar als je nooit hebt geleerd wat wel en niet goed is, wordt dat een probleem. En DAT is het probleem van de huidige generatie.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 10 november 2016 00:11:27 schreef Tidak Ada:
@GD:
Barium en zirconium worden in de geneeskunde gebruikt....

@Hubie:
Er zijn nog steeds horloges en andere dingen die middels een isotoop (3H) licht geven. Sleutelhangers, ritssluiting trekkers, tentharing markers, maar ook sniper vizieren en kompassen.
Zoek maar eens op |Tritium| op eBay....

edit:
Voorbeeld uit Wiki:
[...] Bariumsulfaat wordt al heel lang als contrastmiddel in de röntgen gebruikt. Gewoon doorslikken, die pap....

[afbeelding] (gifje uit Wikipedia)

Madame Curie begon ook licht te geven na jarenlang onderzoek.
(Niet grappig bedoeld,het kostte haar leven)

Tidak Ada

Golden Member

Nee hoor, bijna tijd om op te staan >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 november 2016 09:47:22 schreef RTF:
Allereerst bedankt voor de reacties,
Jullie zijn er meer in thuis dan ikzelf :-)

Even een paar antwoorden.
@pa3gws
De voeding schakelt nog normaal in, ook de led van vermogen input reageert normaal op de eindtrap. verder doet hij inderdaad niet veel. :-/

Op het resterende dekseltje staat een keer 800 en 79 verder niks op te zien.
(Zie bijlage)

@electron920
Dat idee had ik inderdaad ook dat er wat aan veranderd is.
Als je de foto ziet (Bovenste) die is van een kameraad van me.
Daar zit hij op de print.
Bij die van mij, zit hij wel op de + van de uitgang, maar de massa komt van een ander punt.
Wat betreft schema euhm, ik dacht dat dit klopte, werd mij toegestuurd.
Ik heb inmiddels wat meer documentatie, dus mocht er iemand aardigheid aan hebben :-) zit ook in de bijlage.
Stuurtrap van dit apparaat is los.
Het gaat hier om een Telefunken NG3169 (Voeding) in combinatie met Telefunken SV3169 (Eindtrap) foto in bijlage

Grtzz.
Wolter

heb jij toevallig nog een aansluit schema van deze combinatie