Blokgolven, zaaggolven

Hoi, iemand enig idee, hoe je een simpele vergelijking kan schrijven voor een blokgolf of zaaggolf, voor een sinusgolf is dit bij gebruik van een grafische rekenmachine, f1(x)=um*sin(2pi*frequentie*x)+verschuiving
2pi= 360 graden
2pi * frequentie = omega
x wordt als onbekende ingegeven
bij vensterinstellingen om grafische weergave goed te kunnen bekijken, xmin=0; xmax=1/frequentie zodat je 1 periode verkrijgt; y as passend maken met een instelling,

Alvast bedankt voor je tijd!
Grtz

Er zijn vele manieren, maar eentje die het ook op je grafische rekenmachine wel zal doen, voor een blokgolf:

f(x) = atan sin x + acot sin x

Hartelijk bedankt voor de info, ik zal er morgen mee verder werken. Nog es bedankt voor de tijd en info!!!

Henry S.

Moderator

De volgende keer wat meer zelfstudie ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 21 november 2016 20:47:51 (44%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zit er niet gewoon een SIGN() functie op zo'n grafisch ding?

joopv

Golden Member

Je schrijft zaagtand maar het grafiekje wat je plaatst is van een driehoeks spanning. Dat zijn toch 2 verschillende golfvormen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet iedere rechthoekspanning is een vierkantspanning; de hoog/laag-verhouding kan variëren. Maar iedere vierkantspanning is wel een rechthoekspanning; nl. een tijdsymmetrische.

En zo is ook niet iedere zaagtandspanning een driekhoekspanning; de op/neer-verhouding kan variëren. Maar iedere driehoek is wel een zaagtand; nl. een tijdsymmetrische.
De klassieke zaagtand is maximaal asymmetrisch: de 'op' of juist de 'neer'-tijd is zo goed als nul.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Ja, i stand corrected... De gemiddelde of effectieve waarde is volgens mij ook onafhankelijk van de vorm van de driehoek. Er is alleen verschil in de fases van de harmonischen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, ik vulde alleen maar aan!
Wat die harmonischen betreft: wie weleens met een functiegenerator heeft gespeeld, heeft vast aan de 'duty cycle' gedraaid tijdens het weergeven van een driehoek/zaagtand. Die knop beïnvloedt dan de op/neer-verhouding.
Een symmetrische driehoek klinkt nog vrij hol; het scheelt niet veel met een sinus.
Hoe meer asymmetrisch, hoe scherper de toon klinkt, en dus hoe 'meer' (hoe hoger niveau) harmonischen, ten koste van de grondtoon.
Maar de gemiddelde en effectieve waarden zijn inderdaad steeds hetzelfde.

Een blokgolf (rechthoeksgolf) klinkt trouwens ook scherper naarmate de duty cycle (dan de aan/uit-verhouding) meer van 50% afwijkt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Daar moet ik ook weer eens mee spelen er was verschil te horen tussen een driehoek en een zaagtand. Meen dat een echte zaag ook behoorlijk schril klonk.

Toevallig plaatje gevonden van een oude, no trigger, synchronising scope...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 24 november 2016 19:30:17 (19%)

Anoniem

Er is nog een verschil. Een blokgolf bestaat uit de grondtoon + een in principe oneindig aantal oneven harmonischen, 1+3+5+7+9 etc... terwijl het bij een driehoeksgolf steeds om even harmonischen gaat.1+2+4+6+8...

Nee, een symmetrische driehoekgolf heeft ook alleen oneven harmonischen. Moet ook wel, want een symmetrische blokgolf is te zien als de afgeleide van een symmetrische driehoekgolf.
Albert

Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt uiteraard. Maar algemeen geldt: zowel een blok als een zaagtand bevatten alle even én oneven harmonischen.
Van iedere harmonische is de amplitude afhankelijk van de aan/uit- of de op/neerverhouding van blok of zaagtand. Bij symmetrische blokken en driehoeken vallen zo bijvoorbeeld alle even harmonischen weg.

Bij andere aan/uit- of op/neer-verhoudingen vallen weer andere harmonischen weg. Zo kun je een blokspanning maken waarin geen derde harmonische zit (bij aan/(aan+uit) = 1/3 of 2/3); handig bijvoorbeeld om het uitgangsfilter van een zender te vereenvoudigen.

e: Blokgolf; amplitude van harmonischen 1 (grondfrequentie) t/m 5 als functie van aan/uit-verhouding van 0 tot 0,5 ('500').

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 25 november 2016 11:58:18 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 24 november 2016 23:26:57 schreef aobp11:
Nee, een symmetrische driehoekgolf heeft ook alleen oneven harmonischen. Moet ook wel, want een symmetrische blokgolf is te zien als de afgeleide van een symmetrische driehoekgolf.
Albert

Sorry, het schaamrood bedekke mijn wangen. 8)7
Ik begin steeds minder op mijn geheugen te kunnen betrouwen.
Begin van dementie of het gevolg van enkele jaren inactiviteit?
Ik neem me alvast voor om impulsieve posts te vermijden in 2017.