PIC gestuurd motortje draait te langzaam.

Lambiek

Special Member

Op 23 november 2016 10:05:45 schreef MGP:
Als ik een gokje mag wagen dan is volgens mij de pic defect...

Als er niets gebeurd als er aan de Rotary codeswitch gedraaid wordt, zou je denken dat er iets mis is met de pic. Maar zonder scoop blijft het inderdaad gissen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij is er niks kapot. Het apparaat draait enkele keren per etmaal een horloge om, dat daardoor opgewonden wordt (als het automatisch is). Met de codeswitch kan waarschijnlijk het aantal keren waarop dat gebeurt per dag ingesteld worden.

Niks aan doen, en gaan sparen voor een bijpassend horloge :-)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
vergeten

Golden Member

Op 23 november 2016 10:05:45 schreef MGP:
[...]
Als ik een gokje mag wagen dan is volgens mij de pic defect aangezien de rotary switch niet meer werkt en de motor goed werkt op 1,5V.
Een defecte 4050 zou ofwel de motor full speed laten draaien of helemaal niet.

Zonder scoop moeilijk te detecteren.

Die gedachte klopt niet, dan zou de ene poort intern sluiting met de plus moeten maken en de andere poort sluiting met de min om de motor full speed te laten draaien.
De kans dat een CD4050 zo "doorslaat" is niet groot.
Er staat nu afwisselend, een poort van de CD4050 te sinken, en een te sourcen dat bepaald de draairichting, gestuurd door de PIC.

De PIC is dus niet "defect" want na inschakelen knippert de LED 5x groen, de boel gaat draaien en na bepaalde tijd de andere kant op.
De CD4050 is ook niet helemaal "defect" maar "slecht" omdat het spul wel links en rechtsom draait.
Ik zal eens met de scoop kijken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 november 2016 23:32:03 schreef vergeten:
Sturing (CD4050) van motortje uitgetekend en spanningen gemeten, de CD4050 wordt gevoed met 4,56v. en er komt maar ongeveer 0,7 volt op de motor.

Die 0.7V is iets wat mij parten speelt, maar we zullen blijven gissen.
Iets wat je in een half uurtje kan uitzoeken sleept nu al 5dagen en >25 berichten aan :p

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 23 november 2016 11:23:08 schreef Hunter:
Volgens mij is er niks kapot. Het apparaat draait enkele keren per etmaal een horloge om, dat daardoor opgewonden wordt (als het automatisch is). Met de codeswitch kan waarschijnlijk het aantal keren waarop dat gebeurt per dag ingesteld worden.

Niks aan doen, en gaan sparen voor een bijpassend horloge :-)

Dat was ook mijn idee, maar TS slaat deze posts het liefst over of reageert er niet op, mij is ook nog steeds niet duidelijk wat er nu speelt, alles werkt , maar wil toch iets maken?

Fix it till you break it :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lambiek

Special Member

Als je aan de rees bent wind dat wel lekker op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Weer iets bijgeleerd, ik kende zo'n horlogeopwinder niet, nog nooit gezien trouwens.

@Lambiek, wat "rees" wil zeggen weet ik ook niet, een leerzame dag vandaag ;)

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

Op 23 november 2016 13:34:02 schreef MGP:
[...]
Die 0.7V is iets wat mij parten speelt, maar we zullen blijven gissen.
Iets wat je in een half uurtje kan uitzoeken sleept nu al 5dagen en >25 berichten aan :p

Negatief commentaar lever is wel erg gemakkelijk he? :-)
We zijn niet allemaal "professionals" die 24 uur aan een stuk aan iets kunnen werken!
Sommigen hebben nog een baan! :-(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 23 november 2016 15:11:20 schreef Shiptronic:
[...]

Dat was ook mijn idee, maar TS slaat deze posts het liefst over of reageert er niet op, mij is ook nog steeds niet duidelijk wat er nu speelt, alles werkt , maar wil toch iets maken?

Fix it till you break it :)

Ik sla geen posts over! maar heb aangegeven dat ik niet op iedere post reageer!
Als ik dat zou doen zit ik straks alleen maar op CO te schrijven, en wordt er niets meer gemeten.:-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@Vergeten, ik begrijp dat je gepikeerd bent maar dat was mijn bedoeling niet.
Als ik de andere antwoorden lees zitten er veel, waaronder ik, zich op te winden over de traagheid van dit topic, misschien door uw job maar toch...

Ik zou toch eerst maar eens uitzoeken welk toestel je in uw handen hebt en mogelijk is er niks mis mee.

LDmicro user.

Op 23 november 2016 13:34:02 schreef MGP:
[...]
Die 0.7V is iets wat mij parten speelt, maar we zullen blijven gissen.
.

Is nauwelijks boeiend. Het is duidelijk dat de CD4050 ,kennelijk by design, zwaar belast wordt. Om het motortje sneller te laten draaien kan je dus CD4050's gaan stapelen of een transistorversterker toepassen. De voeding van de CD4050 moet dan wel sterk genoeg zijn om de benodigde motorstroom te leveren.

pa3gws

Golden Member

@MGP
Rees betekend in dit geval de racekak. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@ohm pi ER IS NIKS KAPOT!

Waarom moet er dan iets verrepareerd worden?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Daar zit geen woord Frans bij.
En je hebt gelijk. Er is niks kapot, voor zover ik het kan overzien.

vergeten

Golden Member

Op 23 november 2016 18:14:26 schreef MGP:
@Vergeten,
Als ik de andere antwoorden lees zitten er veel, waaronder ik, zich op te winden over de traagheid van dit topic, misschien door uw job maar toch...

Is er hier CO een regel die het verloop en tijdsduur en maximum aantal berichten van een topic afdwingt?... dacht het niet, de "hobbyist" komt anders niet aan bod. Moeten de ge-irriteerden soms de tram nog halen?

Geduld is toch altijd nog een schone zaak. :-)
De ene TS heeft nu eenmaal meer/minder tijd en zin, of wat dan ook, dan de ander.

Ik zou toch eerst maar eens uitzoeken welk toestel je in uw handen hebt en mogelijk is er niks mis mee.

Dat weet ik inmiddels wel, maar hij draait zo tergend langzaam 1 omw/53 sec. en dan ga je zoeken of dat zo hoort in de technische uitvoering.
Een gebruiksaanwijzing waarin de verschillen tussen de 10 standen worden verklaard, is niet te vinden. Wel soortgelijke apparaten gezien op internet met vermoedelijk dezelfde print erin omdat die ook 10 standen hebben, een aan/uit schakelaar + bicolor led, net als deze.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Willie W

Golden Member

Als je weet welk type je hebt liggen kun je wellicht ook achterhalen hoe snel dat ding moet draaien.
Waarschijnlijk hoort dat vrij langzaam te gaan mede om het zo stil mogelijk te houden.
Als het snel zou moeten hadden ze er wel een slijptol bij gedaan met tijdklok.

@vergeten Je hebt geen probleem, je bent een probleem.

Sorry, weer geen woord Frans.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Shiptronic

Overleden

Hij draait dus te snel om 1 omwenteling per minuut te halen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Hoe vaak moet zo'n horloge rond om een dag te blijven lopen?
Is dat op de een of andere manier te achterhalen.
Zelf heb ik geen idee omdat mijn horloge niet in dat segment zit.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2016 21:09:03 schreef Hunter:
@vergeten Je hebt geen probleem, je bent een probleem.

Sorry, weer geen woord Frans.

Ik snap even niets van jouw reactie en die ongeduldige hierboven ergens. Het is nou niet alsof het een topic van 6 weken en 20 pagina's is zoals soms wel eens... En de TS denkt redelijk mee hoewel ik ook niet zo houd van berichten overslaan (maar hij zegt het er eerlijk bij!). Jouw reactie daarentegen vind ik lomp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 24 november 2016 21:09:03 schreef Hunter:
@vergeten Je hebt geen probleem, je bent een probleem.

Sorry, weer geen woord Frans.

Fijne meedenkende on-topic opbouwende reaktie ga zo door en je komt er wel!

Denk je nou echt dat ik me van jou iets aantrek? Ga toch naar de koffiehoek en neem daar heel veel bier!

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 25 november 2016 00:00:20 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Je me n'excuse pas. J'explique;

Ten eerste wordt er in de start-post vermeld dat merk en typenummer onbekend zijn. Op de tweede foto zijn zowel de fabrikant als het typenummer duidelijk leesbaar. Een korte zoektocht op Google levert voldoende informatie op. Het is een horlogeopwinder.

Ten tweede wordt gesteld dat het apparaat niet functioneert omdat het motortje te langzaam zou lopen. Gezien de functie van het apparaat is dat dus niet waar.

Het door blijven zoeken naar een 'oplossing' voor een non-existent probleem is derhalve sisyphus-arbeid.

Ondertussen heb ik besloten om met een PIC12LF1840 en een LB1938FA een dergelijk apparaat te maken. Zo kan een goede vriend van mij in dagen van constipatie toch bij de tijd blijven.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
fatbeard

Honourable Member

https://www.youtube.com/watch?v=I2C-PYvtCIY laat zien dat het wel degelijk de bedoeling is dat het wat sneller gaat dan 1-komma-beetje omwenteling/minuut...

Mogelijk heeft het ooit goed gewerkt en is het overleden toen er net te weinig batterijspanning was (met een incorrect geprogrammeerde brown-out doet een pic hele rare dingen zoals vastlopen).
Het experiment om de 4050 te vervangen kost wel 30 cent plus porto, de 74HCT4050 die rew gevonden had zal marginaal 'duurder' zijn.

Maar om het 'probleem' blijvend op te lossen zal er ingrijpender gehandeld moeten worden: een èchte motor driver.
Wat je nodig hebt is een full H-bridge, die zijn gewoon te koop of zelf samen te stellen uit een paar torretjes volgens het schema van Ωπ.
Helaas past geen van die oplossingen op de print...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
vergeten

Golden Member

Op 25 november 2016 11:09:31 schreef fatbeard:
https://www.youtube.com/watch?v=I2C-PYvtCIY laat zien dat het wel degelijk de bedoeling is dat het wat sneller gaat dan 1-komma-beetje omwenteling/minuut...

Mogelijk heeft het ooit goed gewerkt en is het overleden toen er net te weinig batterijspanning was (met een incorrect geprogrammeerde brown-out doet een pic hele rare dingen zoals vastlopen).
Het experiment om de 4050 te vervangen kost wel 30 cent plus porto, de 74HCT4050 die rew gevonden had zal marginaal 'duurder' zijn.

Maar om het 'probleem' blijvend op te lossen zal er ingrijpender gehandeld moeten worden: een èchte motor driver.
Wat je nodig hebt is een full H-bridge, die zijn gewoon te koop of zelf samen te stellen uit een paar torretjes volgens het schema van Ωπ.
Helaas past geen van die oplossingen op de print...

Zo eindelijk wat bijval!

Voor al die lieden die geen probleem zien of zagen, krabbel je nog eens achter de oren!!!

In dit youtube filmpje laten ze het batterijvak zien (op 1 min 13) en dat is exact hetzelfde met knopjes en metertje en layout als mijn exemplaar! Had ik nog niet aan gedacht daar te zoeken |:(
Ik ga over tot vervangen van de CD4050 als eerste (gemakkelijke) poging van mijn kant. Omdat het toch ooit goed gewerkt moet hebben en vanwege de lage prijs. (het wachten is op de aflevering van die CD4050)

En voor @Hunter:
Opbouwende kritiek is altijd vele malen beter dan "afzeiken"

Daarom vind ik het positief verrassend dat je zoiets gaat ontwerpen/na-bouwen of bootsen. Ik ga ook eens kijken wat die LB1938FA voor een ding is misschien kan ik daar ook wat mee.

Als je voortaan geen Frans meer wil gebruiken in een NL forum dan doe je velen een plezier waarschijnlijk :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.