Echte tweepunts thermostaat

Ik ben op zoek naar een tweepunts thermostaat die een digitale uitlezing heeft.
Ik verklaar me nader: de meeste thermostaten hebben een pid regeling die zich automatisch inregelt na verloop van tijd. Een nadeel is dat hij naar mijn mening teveel op en afspringt. Bijvoorbeeld : ingestelde waarde is 21 graden, naarmate de temperatuur stijgt, springt hij al af bij 20 graden, om na x aantal tijd terug op te springen om naar 21 te gaan.
Ik wil dus dat hij zuiver werkt met een hysterese van 0.5 of 1 graad celcius, dus in het voorbeeld hierboven afspringen op 21,5 en terug opspringen bij 20,5. Dit noemt volgens mij een 2punts regelaar.
Ik kan zoiets zelf eenvoudig maken met een microcontroller, maar het is de afwerking (mooie witte behuizing, etc) dat me tegenhoud.

Is er maw een thermostaat in de handel waarvan we 100% zeker zijn dat hij werkt zoals hierboven beschreven en met digitale weergave van gewenste en werkelijke temperatuur ?

Anoniem

Je aannames slaan op meerdere vlakken de plank mis.
- Ten eerste zijn er weinig tot geen fabrikanten die een 'zelf lerend' algoritme inbouwen. PID regelaar wordt wel gedaan, tuning ervan is nattevinger werk.
- Ten tweede, waarom heb je '2-punts regelaar nodig of zou je hysterese inbouwen? Een PID algoritme rekent het vermogen uit wat noodzakelijk is om terug op het setpoint te komen. 'Modulerende' ketel / thermostaat is de commerciële term.
- Ten derde: De ketel houdt bij hoe vaak deze aan en uit gaat. Mocht dit te vaak gebeuren (levensduur dingetje), dan gaat de ketel vanzelf ingrijpen.
- Ten vierde: Wat jij voorstelt is niet zuiniger dan moduleren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarvoor wil je deze gebruiken?

Er zijn verschillende leveranciers die dit hebben, denk aan JUMO, Carlo Gavazzi en dan worden ze nog veel onder een eigen-merk naam verkocht.
Bij Conrad kun je ze ook kopen (zoek op digitale thermostaat)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

oa de chonotherm thermostaten van honywell hebben een zelflerende functie, ookwel adaptief genoemd. ik ben er ook geen fan van, veel kort schakelen waardoor het aanwarmen te lang duurt. bij de chronotherm III nieuwer als 1995 kun je die adaptieve functie uitschakelen achterop de thermostaat. ook het aantal schakelmomenten per uur zijn aan te passen, net als het ma-vrij programma of dagprogramma..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties alvast !

Het is voor een gewoon huis, met warmtepomp en vloerverwarming.
De temperatuur van het water staat ingesteld op max 30 graden.

Feit is dat ik ook niet zo'n fan ben van veelvuldig op en afschakelen van de circulatiepompen en dergelijke. Net zoals testman al aangaf hierboven.

Ik geef toe dat een pid regeling nauwkeuriger werkt.

Dit ten gevolge van restwarmte die nog wordt afgegeven na het afschakelen van de thermostaat. Hierdoor ga je bij een tweepunts regeling ingesteld op 21 graden misschien doorstijgen tot 22 stijgen.

Ik weet niet wat het beste is, maar mijn voorkeur gaat toch precies naar een simpele 2 punts regeling...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Juist als je last hebt van doorwarmen na uitschakelen moet je een PID regeling nemen en zeer zeker geen vaste AAN/UIT. Dan wordt het alleen maar erger.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 november 2016 22:23:58 schreef Toeternietoe:
Juist als je last hebt van doorwarmen na uitschakelen moet je een PID regeling nemen en zeer zeker geen vaste AAN/UIT. Dan wordt het alleen maar erger.

Ik heb geen last van doorwarmen aangezien de vloerverwarming op lage temperatuur werkt. Ik vermeldde het gewoon dat het zich KAN voordoen.

Echter worden de circulatiepompen gestuurd door de thermostaat. Daarom kan ik geen modulerende thermostaat(lees:met analoge uitgang) gebruiken.

Kan je geen digitale naloopregeling toepassen op de pompen. Dus als ze afgeschakeld worden de pompen nog op 50% aansturen (indien ze dit ondersteunen uiteraard). En dan na 30 minuten de pompen afschakelen.

Sowieso is het met vloerverwarming wenselijk om de pompen langer te laten na draaien om geen heatspots te krijgen.

Kohen, neem ff kontakt met me op.

Ik heb nog zo'n chronotherm thermostaat, genoemd door testman liggen, die mag je wel hebben....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij mij draait de circulatiepomp gewoon continu.
De kamerthermostaat schakelt de inlaatklep voor de (in mijn geval) warmtewisselaar.
Die thermostaat heb ik geprogrammeerd op zo min mogelijk schakelingen per uur. De vloer is immers toch heel traag, zodat sneller schakelen geen zin heeft. Is verder een gewone simpele Honeywell DT90E, geen poespas, niet zelflerend, gewoon aan/uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik heb de chronotherm III zo ingesteld dat hij 6 schakelingen per uur mag doen. voor radiatoren is dat normaal, voor vloerverwarming mag idd 3x per uur ook wel. als ik 3x per uur instel stookt hij ingesteld op 21 graden door tot 21,8 graden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer