Verbruik versterker

Weet iemand hoeveel watt je verbruikt tussen de 20 en de 150 hertz als je totale verbruik 100watt is over de gehele frequentie.

Heb namelijk een versterkertje van 2 x 18 watt + 18 watt voor de subwoofer. Vond de 18 zelf een beetje weinig, had eerder 36 verwacht (evenveel als de 2 stereo kanalen)

Als je "bron" signaal een 50Hz brom is, dan komt 100% daarvan op de subwoofer, en heb je best veel vermogen daar nodig.
Als je bron signaal een 1kHz toon is, dan komt 100% daarvan op de normale boxen.

Kortom, het hangt van je signalen af. Ik denk dat 18+18+18 een heel aardige verdeling is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

http://m.banggood.com/TDA2030A-Subwoofer-Amplifier-Board-2_1-3-Channel…

Dit is de versterker, zou graag 2 midrange en 2 tweeters erop aansluiten naast de subwoofer. Het liefst op 1 kanaal zelfs. Is dat mogelijk doormiddel van een frequentie scheider en speakers tweeters paralel of in serie zetten.

Op 28 november 2016 13:49:58 schreef royvdgriend:
als je totale verbruik 100watt is over de gehele frequentie.

Waar haal je die 100W vandaan? Er wordt aanbevolen om een dubbele 12V, 2A trafo te gebruiken. Ik kom dan niet verder dan 48VA.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Alles hangt ervan af welke scheidingsfrekwentie je hanteert, en wat voor muziek je speelt.

Extreem voorbeeld: als je muziek speelt van Hildegard von Bingen, en je scheidingsfrekwentie is 70 Hz of lager, dan krijgt je subwoofer amper iets te doen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Tenzij je de Estlandse death metal-formatie van die naam bedoelt, natuurlijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

@Klaas: Die 100W was volgens mij een voorbeeld, als in 100W is 100%, hoeveel procent gaat er dan naar de subwoofer en de rest is dan voor de andere speakers.

Er zijn geen vaste waardes te geven, want het hangt ook af van de rendementen per luidsprekerbox.
Het gaat erom dat de totale installatie een vlakke karakteristiek oplevert (als je geen kleuring wilt hebben).

Bedankt voor de informatie, maar weet iemand hoe ik 2 speakers en 2 tweeters over een kanaal kan laten lopen. In serie zeg maar op een scheidingsfilter bijvoorbeeld.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kom nou @T/S, het www staat vol met voorbeelden. Laat nu eens zien dat je zelf tenminste iets kunt vinden dat min of meer of meer overeenstemt met wat je zoekt, dan kun je hier vragen of het gepast is en/of wat eraan bij te sturen valt. Zoals je nu post lijkt het wel alsof we nog moeten meegaan naar het toilet om je rits open en toe te doen ook.

@FET: moet jij nu ook al in muziek beter thuis zijn? ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Willie W

Golden Member

Waarom zou je dat op 1 kanaal willen?
Dan is toch je stereo beeld weg.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@WW: niet noodzakelijk hoor. Het is niet zo'n gek idee om de laagste frekwenties slechts door 1 weergever te sturen. Ons gehoor kan die toch nauwelijks "plaatsen". En zo'n grote baskast raak je toch al niet zo licht kwijt, in een woonkamer, laat staan twee.

Ik zit zelf ook te broeien op een opstelling met per kanaal een laag- en een hoogdoorlaatfilter (active crossover), de hoog-signalen elks naar een eigen eindversterker en weergever, de laag-signalen worden opgeteld en sturen dan een (krachtiger) eindtrap aan die een woofer aanstuurt. Vermits het bij mij niet om de grote volumes of om diepe bonkebonk gaat denk ik totnogtoe aan een scheidingsfrekwentie van zo'n 400 Hz, ongeveer. Maar de praktijk zal wel uitwijzen hoe goed dat werkt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 november 2016 20:35:41 schreef big_fat_mama:
@WW: niet noodzakelijk hoor. Het is niet zo'n gek idee om de laagste frekwenties slechts door 1 weergever te sturen. Ons gehoor kan die toch nauwelijks "plaatsen". En zo'n grote baskast raak je toch al niet zo licht kwijt, in een woonkamer, laat staan twee.
...

Als ik het goed begrijp wil de TS juist het mid/hoog op één kanaal zetten, waarom is me een raadsel.
De TS is vooral bezig met "kistradio" projecten en daarbij lijkt me stereobeeld ook niet het belangrijkste issue.
Immers, bij een kleine behuizing waarin beide stereospeakers zitten (dicht bij elkaar dus) blijft er toch al heel weinig over van het stereobeeld.
Daarnaast zijn er veel mensen die het niet interesseert en/of die het verschil niet eens horen.

Ik ben het overigens wel helemaal met je eens dat de TS iets meer zijn best mag doen zélf aan een oplossing te werken, ook in zijn andere topics.

Om te antwoorden op de (laaste) vraag van de TS: je kan via een scheidingsfilter waarschijnlijk (!) twee midrange speakers en twee tweeters aan één kanaal van de versterker hangen, maar of het goed klinkt en niks kapot gaat hangt helemaal af van de specs van de gebruikte onderdelen.

versterkerkanaal--scheidingsfilter mid--midrange--midrange--terug naar scheidingsfilter
scheidingsfilter high--tweeter--tweeter--terug naar scheidingsfilter

Zoiets?

Oke dankjewel allemaal. Ik had zelf al begrepen dat het waarschijnlijk kon vandaar ook die vraag, maar dacht voor de zekerheid vraag ik het nog even omdat ik wel eens heb gehoord dat je dus niet 2 paralel schakelingen in serie kan zetten en ik dacht dat dat hier mischien ook aan de orde zou kunnen zijn

Wil trouwens die speakers op 1 kanaal zodat het vermogen wat minder word, want aan de bass knop kan je altijd nog draaien.
Als het te zacht is dan gebruik ik alsnog gewoon allebij de kanalen

[Bericht gewijzigd door royvdgriend op maandag 28 november 2016 22:39:55 (24%)

Weet iemand hoe ik deze versterker moet aansluiten??

Heb wel enig idee maar ben bang voor kortsluiting. Heb op internet zitten zoeken maar daar kom ik alleen webwinkels tegen en foto's van projecten waarop niet duidelijk is te zien hoe de kabels lopen.

Als iemand wil helpen graag :)

Op 1 december 2016 16:39:08 schreef royvdgriend:
Weet iemand hoe ik deze versterker moet aansluiten??

Heb wel enig idee maar ben bang voor kortsluiting. Heb op internet zitten zoeken maar daar kom ik alleen webwinkels tegen en foto's van projecten waarop niet duidelijk is te zien hoe de kabels lopen.

Als iemand wil helpen graag :)

Even google gebruiken?

https://img.alicdn.com/imgextra/i4/63880292/T2Yl6ZXwFaXXXXXXXX_!!63880…

blijkbaar staan alle aansluitingen ook op de PCB.

https://img.alicdn.com/imgextra/i3/63880292/T27_21XqJXXXXXXXXX_!!63880…

Zover was ik wel een beetje gekomen, alleen hoe zit het met de voeding. Ik wou er zelf een portable speaker mee maken dus ook een batterij er in. Nu heb ik een batterij maar die is DC in plaats van AC, plus dat ik dual? AC moet gebruiken.

Ik heb hier nog een AC voeding van mijn ps2.

Hoe kom je erbij dat die PS2 voeding een AC voeding is?
Ik zie een heleboel componenten wat me een heel sterk vermoeden geeft dat er DC uitkomt (waarschijnlijk zelfs meerdere spanningen).
Je foto is echter te onduidelijk om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Een dual AC voeding is gewoon een nettrafo met middenaftakking secundair.
Wellicht kun je wel een DC voeding (batterij bv) gebruiken, als je in het schema zoekt waar je die op de print aan moet sluiten (ofwel: je gebruikt dan de gelijkrichting en afvlakking van de versterkerprint zelf niet).
Als je weet dat je een batterij gaat gebruiken, waarom koop je dan een versterker waar dual AC als voeding aan moet?

Overigens had je dit wel gelijk 3 post terug kunnen vragen.

Bij de ps2 voeding stond 230ac 50 watt dus ging er vanuit dat het naar 12V ac werd omgezet.

Verder heb ik altijd versterker(tjes) gekocht en nog nooit ac spanning gehad. Voortaan op letten maar:) ga nu denk ik een nieuw versterkertje halen met dc spanning aangezien ik hier batterijen, voedingsadapters en overe spullen voor heb.

rob040

Golden Member

Die AC ingang is toch geen enkel probleem? De ontwerper/maker heeft er een paar diodes (of brugcel) en twee elco's bijgezet om het zo te maken dat er alleen een trafo nodig is om de versterker te voeden.
Heb je al een DC voeding, of batterijen, dan kun je die gelijkspanning gewoon aanbieden op de elco's die na de gelijkrichting zitten.
Je kunt zelfs de gelijkspanning op de AC ingangen zetten.
De versterker heeft een symmetrische voeding nodig, dus +15V en -15V.
Bedenk je wel dat zulke versterkers al een behoorlijk vermogen kunnen leveren, dus de batterijen kunnen snel leeg zijn. Zorg voor voldoende capaciteit als het langer moet spelen zonder netvoeding.

Op 2 december 2016 13:12:38 schreef rob040:
Die AC ingang is toch geen enkel probleem? De ontwerper/maker heeft er een paar diodes (of brugcel) en twee elco's bijgezet om het zo te maken dat er alleen een trafo nodig is om de versterker te voeden.
Heb je al een DC voeding, of batterijen, dan kun je die gelijkspanning gewoon aanbieden op de elco's die na de gelijkrichting zitten.
Je kunt zelfs de gelijkspanning op de AC ingangen zetten.
De versterker heeft een symmetrische voeding nodig, dus +15V en -15V.
Bedenk je wel dat zulke versterkers al een behoorlijk vermogen kunnen leveren, dus de batterijen kunnen snel leeg zijn. Zorg voor voldoende capaciteit als het langer moet spelen zonder netvoeding.

Ik heb hier wel een transistor!? Kan ik die er op aansluiten en hoe(snap de 12v/ground/12v op die versterker niet echt)

Op 3 december 2016 14:17:42 schreef royvdgriend:
[...]

Ik heb hier wel een transistor!? Kan ik die er op aansluiten en hoe(snap de 12v/ground/12v op die versterker niet echt)

Dat is geen transistor, maar een transformator.
Zo te zien is die trafo neit geschikt: hij is maar enkelvoudig 12 V AC.

Oke, maar wat ik nu niet snap is wat dat dubbele nu inhoud. Kan ik de + niet in 2en splitsen en dan de ground er als geheel in doen ( blijkbaar niet, maar hoe zit dat dan).

Op 2 december 2016 13:12:38 schreef rob040:
Die AC ingang is toch geen enkel probleem? De ontwerper/maker heeft er een paar diodes (of brugcel) en twee elco's bijgezet om het zo te maken dat er alleen een trafo nodig is om de versterker te voeden.
Heb je al een DC voeding, of batterijen, dan kun je die gelijkspanning gewoon aanbieden op de elco's die na de gelijkrichting zitten.
Je kunt zelfs de gelijkspanning op de AC ingangen zetten.
De versterker heeft een symmetrische voeding nodig, dus +15V en -15V.
Bedenk je wel dat zulke versterkers al een behoorlijk vermogen kunnen leveren, dus de batterijen kunnen snel leeg zijn. Zorg voor voldoende capaciteit als het langer moet spelen zonder netvoeding.

Ik lees op internet dat als ik een dc voeding er op aansluit dat hij dan doorbrand omdat dc en ac allebij met andere weerstanden werken

Op 2 december 2016 13:12:38 schreef rob040:
Die AC ingang is toch geen enkel probleem? De ontwerper/maker heeft er een paar diodes (of brugcel) en twee elco's bijgezet om het zo te maken dat er alleen een trafo nodig is om de versterker te voeden.
Heb je al een DC voeding, of batterijen, dan kun je die gelijkspanning gewoon aanbieden op de elco's die na de gelijkrichting zitten.
Je kunt zelfs de gelijkspanning op de AC ingangen zetten.
De versterker heeft een symmetrische voeding nodig, dus +15V en -15V.
Bedenk je wel dat zulke versterkers al een behoorlijk vermogen kunnen leveren, dus de batterijen kunnen snel leeg zijn. Zorg voor voldoende capaciteit als het langer moet spelen zonder netvoeding.

Waarom maken ze er überhaupt AC van aangezien het een klein versterkertje is voor portable gebruik.