Ledstrip en stroomverbruik 230V

Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb een vraag over een LEDstrip die ik wil kopen. Het is een 5M strip die 60Watt is en op 12vdc werkt. Nou vraag ik me af, vraagt hij dan 5 ampère van mijn huis of geld de regel met 230v? dat zou 0.26 ampère zijn.

alvast bedankt!

de opgegeven stroom is bij 12V dus 5A, dus 12W per meter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Om 60 W op 12 V te maken heb je op die 12 V 5 A nodig. Zou je de ledstrip bijvoorbeeld op een 12V-accu aansluiten, dan zou hij daaruit 5 A opnemen.

Als je een uit 230V gevoede 12V-voeding gebruikt, dan zal die voeding natuurlijk meer dan 60 W opnemen uit de 230 V; dus meer dan 0,26 A. Hoevéél meer, hangt van de voeding af; maar 5 A zal het niet worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik zou zeggen: "in theorie kost dat bij 230V 0.26A, maar in de praktijk zijn er wat verliezen in de conversie dus als het rendement van je voeding 80% is heeft ie dus gemiddeld 0.26A/0.8 = 0.33A nodig. "

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het goed heb, zullen 3 van deze led strips op één stroomkring van het huis dus niet boven de 10a komen en dus niet mijn stoppen doorslaan?

Willie W

Golden Member

Welke voeding ga je voor de LED strips gebruiken?

Van 150W + verliezen slaan de stoppen NIET door.
Van 15A slaan de stoppen NIET door. (die 16A is een minimum waarbij de stop gegarandeerd niet doorslaat).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hallo Jens,
De eerdere antwoorden wil ik graag onderschrijven. Omdat het een verwarrende materie kan zijn bied ik je graag een alternatieve insteek aan:

Stel maar, je hebt nu verlichting die 300 watt opneemt, TL of gloeilampen of wat dan ook. En die ga je nu dus vervangen door LED-strips. Dat doe je toch (onder andere) om energie te besparen? LED-strips die evenveel licht produceren als je huidige 300 Watt zullen een pak minder vermogen opnemen, dat is ook de reden van je hele operatie. Dus als alles achter de rug is zul je minder vermogen opnemen dan nu. En bij een gegeven spanning, dat is hier de 230V~ netspanning, zal de stroom dus kleiner zijn.

Enkel in een overgangsfase, waar misschien de bestaande verlichting en de LED-strips samen worden aangezet, zou je in de problemen kunnen komen; maar dan zou het stroomverbruik van je huidige verlichting al marginaal moeten zijn, ttz. dicht tegen het maximum van je zekeringen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nog een andere insteek:

Op één standaard 16 Ampere groep kun je zo'n 3.500 Watt gebruiken (230 Volt maal 16 Ampere). Het maakt niet uit op welke spanning je dat vermogen gebruikt. Dus 3 LED strips van 60 Watt plus wat verliezen is zo'n 200-225 Watt. Ruimschoots onder de 3.500 Watt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dus als de LED strip op een voeding van 12v moet, moet ik de wattage naar ampère gewoon omrekenen met 230 en niet met 12?

Nee, je moet het "Wattage" (juiste term is vermogen) helemaal NIET omrekenen. Maximaal 3500 Watt op een standaard 16 Ampere groep. Dat is het.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus als de LED strip op een voeding van 12v moet, moet ik de wattage naar ampère gewoon omrekenen met 230 en niet met 12?

Het lijkt me dat je het goed begrepen hebt maar je verwoording is ongelukkig en verwarrend.

Ga uit van: vermogen = spanning x stroom.
Dus als je voor een gegeven vermogen bij een bepaalde spanning de stroom wilt berekenen dan ga je inderdaad het vermogen delen door de spanning.

Jouw 60 watt komen bij 12 volt overeen met 5 ampère. Bij 230V wordt dat 60/230 oftewel ongeveer 0,26 ampère. In de praktijk iets meer (zo'n 5 à 10 % ?) door de omzettingsverliezen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord