Op 10 december 2016 21:00:20 schreef Lambiek:
Kijk nu eens wat er over R2 gezegt wordt.
Uit https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/3
"Gate weerstand
Zoals je hierboven ziet, is het niet nodig om een gate weerstand toe te passen, zoals bij een bipolaire transistor bij de basis wel vereist is. Er zijn een aantal redenen om toch een gate-weerstand toe te passen.
Ten eerste kan het zijn dat de MOSFET zodanig "goed" is dat ie zo snel kortsluiting maakt tussen de belasting en de GND dat ie de GND trace "optilt" in plaats van de belasting omlaag. Dit kan dan rare effecten geven in de rest van het circuit. Door nu een gate weerstand op te nemen gaat de MOSFET minder snel in geleiding en zal de boel zich beter gedragen.
Een andere reden kan zijn om de stroom bij het schakelen die naar de gate loopt te beperken. De gate gedraagt zich voornamelijk als condensator. Zou je een output driver van een microcontroller daar direct aanhangen, dan komt de stroom op het moment van schakelen boven de officiele maximum stroom uit. Deze kan je limiteren door er een weerstand tussen te zetten.
Verder kan het zijn dat het langzamere schakelen juist gewenst is."
Er staat hier dus dat de stroom te hoog kan worden en dat daar een weerstand voor gebruikt kan worden (R2) maar je zei dat als ik die zo uitreken dat hij de microcontroller beschermt dan stuurt je de mosfet veel te soft aan.
Ook staat er in mijn lesboek een weerstand van 570ohm op de plaats van R2.
Er zijn verder nog meer reacties die zeggen dat R2 niet ter bescherming van de microcontroller dient.
Vandaar de verwarring.
Nu is mijn vraag: is een logic level mosfet meteen 100% open vanaf zijn treshold level?
Want dan zou bijvoorbeeld bij 2v al helemaal open zijn.
Is het probleem dat ik de mosfet dan te soft open stuur met een weerstand van 270ohm ook weg?
Als het goed is klopt het nu?