Verwarring rond mosfet

Anoniem

Op 10 december 2016 17:11:26 schreef MGP:
Ik vermoed dat je niet goed hebt geluisterd >:) je schrijft in de openingspost:

Ik geloof dat het zelfs in het lesboek beschreven staat als stroombegrenzer ter beveiliging van de microcontroller. :P

Maar ik geloof je wel, aangezien het boek vol staat met fouten.

Ja maar enkel voor de uitgaande µC. stroom van 20 of 25mA per poort.
Dus een weerstand van 5/0.025 = 200 ohm minimum.

LDmicro user.

Van de 10nF van een VETTE mosfet gaat een microcontroller niet kapot.

Iedere draad die je aan een microcontroller hangt is een capaciteit. Schakel je die van nul naar 5V overschrijd je ALTIJD op het moment van inschakelen de "absolute maximum output current" van de microcontroller. Die 10nF kan ie prima hebben. (die 10nF heb ik van een mosfet die VEEL heftiger is dan de IRFZ34).

Dat gezegd zijnde, ik had een paar uur geleden even op de datasheet van die IRFZ geclickt, en nu pas dacht ik er aan om even te kijken of dat ding geschikt is voor sturing vanuit een arduino achtig ding...

Het antwoord is: NEE. Hij doet het onvoldoende om bij sturing vanuit een 5V arduino gegarandeerd te werken.

Met een beetje pech is er van de 5V van de aruidno voeding nog maar 4.5V over tegen de tijd dat ie bij de gate is. Dan kan de IRFZ34 maar 4A aan stroom leveren.

Dit haal je uit "fig 1" van het datasheet.

Verder is dat een "typical" plaatje. Heb jij net een wat slechter exemplaar doet hij het nog slechter....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 december 2016 16:52:23 schreef stenpepelctro:
Ze hebben het mij zo uitgelegd:
R2 moet als stroombegrenzing werken in het geval dat er iets mis is met die mosfet (zodat er niks met de microcontroller kan gebeuren).

R2 is een gate weerstand, en die dient niet als beveiliging voor je Arduino. Als je die zo uitrekent zodat hij je Arduino gaat beschermen stuur je je mosfet veel te soft aan. Als je het dan goed wil doen moet je er een fet driver tussen zetten, dan kun je een grote weerstand waarde nemen tussen je Arduino en je fet driver en bijv. 10E tussen je driver en de gate van je fet.

Heb je dat artikel al door gelezen? , daar staat het hele verhaal in.

R1 zorgt ervoor dat het ding nog uitgaat.

Nee, die zorgt ervoor dat je gate niet zweeft. Het pwm signaal zorgt ervoor dat je de gate open en dicht gestuurd wordt. En dat zou nog beter gaan als je er een driver tussen zou zetten. Maar omdat het een vrij kleine belasting is hoeft dat niet, maar dan niet met een gate weerstand van 200E of meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ik heb het schema nu aangepast.

Ik heb nu deze fet gekozen na aanleiding van dit artikel: http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/

Dit is alles wat ik tot nu toe heb berekend:
Q1:
Ron: 0,047?
Rj-a: 80?c/w

Ps-d: P=I^2*R
P=1,02A^2*0,047?
P= 0,0489W

?T=Rj-a*Ps-d
?T=80?c/w *0,0489w
?T=3,912?c

T= ?T+Ta
T= 3,912?c + 25?c
T= 28,912?c

R2:
R= U/I
R= 5v/0,02A
R= 250?
Maar 270 is een wat gangbare weerstand.

R1 is nu gewoon "gepakt".

Op 10 december 2016 16:52:23 schreef stenpepelctro:
R1 zorgt ervoor dat het ding nog uitgaat.

Dat ie op welk moment uitgaat? De micro stuurt toch een '0' op z'n uitgang zodat de fet uitgaat? Of...?

PS, vaak zijn dingen niet simpelweg "goed" of "fout", maar een "beetje goed", of "goed, als...", of "goed onder de voorwaarde dat....". Leraar 1 en 2 kunnen het best beide goed hebben.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 10 december 2016 19:41:22 (27%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is vaak verwarring tussen 'ergens geen spanning op zetten' en 'ergens nul volt op zetten'. In het eerste geval laat je misschien de boel zweven; in het tweede geval maak je echt een verbinding met de nul.
Dat laatste is wat de micro hier zou moeten doen. Gaat het dan nog te langzaam, dan helpt een weerstand verder ook niet.

Ik kan me wel voorstellen (hierboven werd het al genoemd) dat de micro-uitgang misschien tri-state is, dus hoogohmig kan zijn - net na het inschakelen van de schakeling bijvoorbeeld. Dan kan een weerstand de gate op nul houden. Maar die weerstand hoeft dan niet zo klein te zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Die 270E is te groot, is al vaker gezegt. Als je kijk in de link die je laat zien, daar wordt helemaal geen gate weerstand gebruikt. Dat is ook niet goed, want dan heb je kans op ringing. Pak voor R2 een waarde tussen de 10 en 100E.

En die vrijloop diode moet een fast recovery type zijn, en geen gelijkricht diode. En hij moet de stroom van de belasting aan kunnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 december 2016 19:11:18 schreef stenpepelctro:
Ik heb het schema nu aangepast.

En de gegeven adviezen genegeerd. Dat kan. Dat kan zeker. Succes verder!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je nog een mosfet moet kopen, koop dan een logic level mosfet.
Die zijn beter geschikt om aan te sturen met een arduino.

En plaats R1 aan de andere kant van R2 dat ziet er dan professioneler uit. ;)

En 220 ohm bestaat ook.

edit: en een 1N4001 is niet geschikt

LDmicro user.

Op 10 december 2016 19:11:18 schreef stenpepelctro:
Ik heb het schema nu aangepast.
[bijlage]

Ik heb nu deze fet gekozen na aanleiding van dit artikel: http://bildr.org/2012/03/rfp30n06le-arduino/
.

stenpepelctro. Hoe teken je die schema's zo mooi? De rfp30n06le heeft idd 3 zeners in het symbool in de datasheet. Die IRFZ34N heeft ook echt een zener over SD in de sheet.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Lambiek

Special Member

Op 10 december 2016 20:05:59 schreef MGP:
Als je nog een mosfet moet kopen, koop dan een logic level mosfet.

De RFP30N06LE is logic level.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 10 december 2016 20:10:42 schreef ArjanEmm:
[...]

stenpepelctro. Hoe teken je die schema's zo mooi? De rfp30n06le heeft idd 3 zeners in het symbool in de datasheet. Die IRFZ34N heeft ook echt een zener over SD in de sheet.

Ik maak de schema's met sPlan.
Ik pas dan onderdelen aan.
Ik pak bijvoorbeeld een standaard mosfet en een diode, die pas ik dan aan tot een geheel.
Bij de diodes voeg ik een schuinstreepje toe zoals die ook in de datasheet staat.

Lambiek

Special Member

Dat tekenen is nu niet van belang. Lees je de rest ook, of lees je alleen maar wat jij denkt dat belangrijk is?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 10 december 2016 20:05:46 schreef rew:
[...]En de gegeven adviezen genegeerd. Dat kan. Dat kan zeker. Succes verder!

Nou nou,
Het is nog niet af.

Ik heb nu na aanleiding van de adviezen een (logic level) N-channel mosfet gepakt.
Ik twijfelde nog over de weerstanden dus die had ik laten staan.

Maar in ieder geval bedankt voor je hulp.

Op 10 december 2016 20:17:11 schreef Lambiek:
[...]De RFP30N06LE is logic level.

Staat toch niet in mijn datasheet, heb jij een andere waar het wel in staat.

LDmicro user.
LDmicro user.

Ga zo door, een duidelijk getekend schema zegt zo veel...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Anoniem

Alles op een rijtje:
Als ik het goed begrijp is r2 nutteloos?
Is die nu niet meer nodig omdat de fet in het nieuwe schema logic level is?

R1 zorgt ervoor dat de motors niet ongecontroleerd gaan draaien.

En het hele verhaal over de blusdiode (van rew) is mij nog niet duidelijk.
Ik heb mJ nog niet terug gevonden in de datasheets.
Verder moet ik de in4001 vervangen voor een fast recovery diode.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 10 december 2016 20:47:33 schreef Lambiek:
Je leest niet!!!!

Wat zie ik over het hoofd??? :P
Deze post is een beetje een spaghetti geworden sorry als ik me vergis.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 10 december 2016 20:51:35 (19%)

Lambiek

Special Member

Kijk nu eens wat er over R2 gezegt wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 10 december 2016 21:00:20 schreef Lambiek:
Kijk nu eens wat er over R2 gezegt wordt.

Uit https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41/3

"Gate weerstand

Zoals je hierboven ziet, is het niet nodig om een gate weerstand toe te passen, zoals bij een bipolaire transistor bij de basis wel vereist is. Er zijn een aantal redenen om toch een gate-weerstand toe te passen.

Ten eerste kan het zijn dat de MOSFET zodanig "goed" is dat ie zo snel kortsluiting maakt tussen de belasting en de GND dat ie de GND trace "optilt" in plaats van de belasting omlaag. Dit kan dan rare effecten geven in de rest van het circuit. Door nu een gate weerstand op te nemen gaat de MOSFET minder snel in geleiding en zal de boel zich beter gedragen.

Een andere reden kan zijn om de stroom bij het schakelen die naar de gate loopt te beperken. De gate gedraagt zich voornamelijk als condensator. Zou je een output driver van een microcontroller daar direct aanhangen, dan komt de stroom op het moment van schakelen boven de officiele maximum stroom uit. Deze kan je limiteren door er een weerstand tussen te zetten.

Verder kan het zijn dat het langzamere schakelen juist gewenst is."

Er staat hier dus dat de stroom te hoog kan worden en dat daar een weerstand voor gebruikt kan worden (R2) maar je zei dat als ik die zo uitreken dat hij de microcontroller beschermt dan stuurt je de mosfet veel te soft aan.
Ook staat er in mijn lesboek een weerstand van 570ohm op de plaats van R2.
Er zijn verder nog meer reacties die zeggen dat R2 niet ter bescherming van de microcontroller dient.
Vandaar de verwarring.

Nu is mijn vraag: is een logic level mosfet meteen 100% open vanaf zijn treshold level?
Want dan zou bijvoorbeeld bij 2v al helemaal open zijn.
Is het probleem dat ik de mosfet dan te soft open stuur met een weerstand van 270ohm ook weg?

Als het goed is klopt het nu?