Siemens vaatwasser Hittepomp weer defect

Beste forumleden,
Mijn Siemens vaatwasser was juist uit garantie en de hittepomp ging defect .
Weerstandsbaan doorgebrand . Over garantie was niet meer te praten met de leverancier . Dan maar een nieuwe besteld . Deze heeft na 9 maand ook de geest gegeven . Nu was ik van plan ze per dozijn aan te kopen om zo beter voorwaarden te krijgen . Deze prutsen zijn te zwak gemaakt omdat veel mensen dezelfde problemen hebben . Nu is mijn vraag: Zou het helpen om minder spanning op de weerstand te zetten om zo de stroom te beperken . Op welke technische manier kan ik deze weerstand 200 Volt toedienen i.p.v 230 Volt .
Zou ik zo de levensduur kunnen verlengen ? Heeft er iemand een bruikbare oplossing ? Graag een reactie . Alvast bedankt

Misschien blijft het relais van het element op de print plakken.
Zonder water in de pomp brandt dit element snel door, ook al zitten hiervoor beveiligen in de pomp.

Beste CVT,
Alvast bedankt voor uw reactie .
Zou zo'n thermische zekering die ook in koffiezetapparaten worden gebruikt voor een oplossing kunnen zorgen ? (maar dan wel een zekering die op 70 graden celsius de stroom onderbreekt)

Is het misschien niet beter om het relais op de print te vervangen?
Er zit al een beveiliging in de pomp zelf die ervoor zorgt dat deze niet in brand vliegt.

Dat is zeker te doen, en geen dure ingreep ?

Een relais is niet zo duur, alleen even de bedrading volgen om te zien welk relais dit is op de print en deze dan los te solderen.

Hallo,

Allerseerst een vraag:
Hoe duur was de eerste machine?
Ik vraag dit om een beetje een beeld te krijgen van de prijs/kwaliteit.

Minder spanning aanbrengen op de doorstroomheater is SLIM.
Dat werkt inderdaad zeeer levensduurverlengend.
U zou er een ordinaire lichtdimmer tussen kunnen zetten.
Moet wel een zware dimmer zijn, 2000W ??
Een vele betere keuze is om een lichtdimmer bouwpakket te kopen en deze in te bouwen.

Die beveiligingen uit koffiemachines is niet handig.
Deze dingetjes trippen (smelten door) waardoor ze defect zijn.

Nog te weten:
Ook al staat de lichtdimmer op 70%, dan NOG kan het element smelten als de warmte niet goed genoeg wordt afgevoerd door het "koelwater".
En als het relais die het doorstroomelement voedt (soms) blijft plakken smelt het element ook.

Advies:
Vervang het ultra-mini-supercheap- relay dat het element bediend door een dik relais prijsklasse 10 euro bij Conrad.

Er ist wieder da...

het relais wat niet goed werkt kan best, heb dat ook gehad bij een bosch wasmachine welke elk jaar het element stuk had. dan stonk het naar rubber omdat het ding droog had staan verwarmen. zelfde met de airco, die gaf maar heel af en toe storing, bleek een plakkend compressor relais..

de spanning omlaag brengen voor het element werkt idd. ding moet dan wel langer verwarmen maar dat regelt de elektronica wel. als je netspanning te hoog is kan dat ook de reden zijn, bijv dat je machine draait midden op de dag als de zonnepanelen in de buurt de netspanning omhoog halen.

een stuk rubber kabel 2x 1mm2 geheel onder de plint van de keuken doorhalen en dat in serie met het element zetten kan ook, een dikke 10V spanningval heb je wel nodig. rubber kabel kan tegen warmte, en uitrollen over een lang stuk zorgt dat het niet te warm voor de omgeving wordt op 1 plek.

een 2000W dimmer kun je ook maken, heb er ook zelf 1 omgebouwd van een oude 1000W gloeilamp dimmer. zwaardere triac, smoorspoel dikker, alu behuizing voor de koeling en de schakelaar niet gebruiken in de knop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste forumleden, Bedankt voor de tips . Ik hoop dat ik deze keer meer geluk ga hebben met de nogmaals nieuwe warmtepomp . Ik zal al zeker het relais vernieuwen en de spanning op het element verlagen .

Stuurt het relais op de print rechtstreeks het verwarmingselement, of zit er nog een extra contactor tussen?

Ik denk dat ze bij die doorstroom-elementen (bewust?) een fout hebben gemaakt, of op zijn minst "over the edge" zitten met het ontwerp. Dat is een mening.
Vroeger had je een element, wel 3000W, maar met een heel groot oppervlak waaraan het zijn warmte kon afgeven.
Veel materiaal ook in ijzer, weerstandsdraad en karamiek.

Tegenwoordig zit iets minder vermogen in een hele kleine tunnel, waarin de goede doorstroom van "koelwater" cruciaal is.
Weinig massa, veel hitte, dan komt het nauw.
Maar er mag niets misgaan, bv het trekken van een luchtbel in de waterstroom, het eventjes blijven plakken van het relay, of een regeling die net 5 seconde te laat is met het afzetten van het relay.
En alles natuurlijk getest bij 230V. Als je thuis (door zonnepanelen of een overschot aan windenergie??) even 248V hebt zit je over-kritisch.

Er ist wieder da...

De vaatwasser heeft ons zo'n 500 euro gekost . Toen de garantie juist verstreken was, heeft de hittepomp het begeven . Ondertussen is het toestel
nog geen 2 jaar oud . Nu ga ik de derde pomp monteren . Het relais wordt vervangen én de spanning op de hittepomp wordt afgesteld op zo'n 200 Volt . Ik hoop dat dit een oplossing biedt . Bedankt iedereen voor de positieve reacties .

zijn bij jou alleen de verwarming elementen van die pompen stuk gegaan? want dan kun je ze nog verkopen voor het pompdeel. de circulatiepomp ( lagers ) gaan er ook vaak van stuk. als je de oude pompen nog hebt, tenminste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Frankoo7,

Laat over enkele maanden , of misschien 1 jaar na ombouw nog even weten of de machine met jouw truc nog werkt.

Verder nog iets wat ik op dit forum nog even kwijt wilde:
Stel, je wilt meer machines verkopen en wilt iets inbouwen in de machine waardoor de machine steeds weer defect raakt met intervallen, maar wat niet direct aantoonbaar is.
Na reparatie (als dat al wordt gedaan) loopt de machine gewoon 1 jaar weer.
Elke machine heeft een microprocessor, en deze regelt de temperatuur van het water door een relais aan te sturen, welke weer is gekoppeld aan een verwarmingselement.
Na 350 wasbeurten schakel je de tempertuur-terugkoppeling uit waardoor het was-water richting kookpunt gaat.
Na dit event reset je deze teller, waardoor dit geintje (bij reparatie) over 350 (of voor de slimme programmeur over 410) wasbeuren weer gebeurt.

In printers (merk weet ik niet meer) is een dergelijk mechanisme al BEWEZEN.
Ooit een Duitse documentaire gezien die hier onderzoek naar hadden gedaan. In dit geval werd bij 5000 prints een bitje gelocked waardoor de machine ineens alleen nog maar blanke pagina's uitspuugde. Als dit bitje in het geheugen werd gereset deed de machine het weer gewoon.
De fabrikant gaf aan dat je dan een nieuwe machine moest kopen omdat hij defect was.

En dan nog de sjoemel-software in auto's om te faken dat de uitstoot zeer laag was. Deze software kon herkennen als de auto in een test stond om uitstoot te meten.

Persoonlijk heb ik het niet meer zo op machines/apparaten met microprocessoren. Waarom mag u raden.

Er ist wieder da...

ben een dergelijk iets 20 jaar geleden al tegengekomen in een kleine copier. die deed het ook niet meer, na het eruit halen en terugsteken van de cartridge werkt het ding weer goed?? dat was raar, dus keek met een lampje in het gat waar deze ingestoken zat. bleek er een analoge teller in te zitten die boven de zoveel prints middels een sleepcontact de machine deed stoppen. door de cartridge eruit te halen en terug te steken drukte je dat resetknopje in en werkte het ding weer. ofwel men moest denken dat de cartridge leeg was, en meteen een nieuwe erin zetten. de voorloper van het hp systeem met het printje op elke cartridge..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Of dat was er een met multicomponent toner die je beter niet "droog" kunt laten lopen, dan kun je beter een patroon te vroeg vervangen.

Elke fabrikant heeft een marketing afdeling . Die moeten ervoor zorgen dat ze blijven verkopen . Resultaat is dat je nu nog enkel rommel kunt kopen .
Niets is nog wat het ooit was . Het is iets waar we ons moeten bij neerleggen . Herstellen is soms onmogelijk geworden . Jammer!!

Let op bij deze vaatwassers dat de minste lekkage al een probleem oplevert.Vaak is condens op het verwarmingselement al voldoende om te laten "ploffen". Maar waar slaat het element door?? Onderin?? Dan is het lekkage. Oververhitting is te zien als je de pomp uit elkaar haalt en het element blauw getrokken is. Dan blijft relais plakken. Het is dubbeld uitgevoerd in deze vaatwasser, dus erg onwaarschijnlijk dat het gebeurt want er zit een dubbele NTC op dit element en zal direct de vaatwasser volledig uitschakelen als deze oververhit raakt. Pompentop is vaak kromgetrokken en lekt net zoals labyrinth aan linker zij lekt vaak. Stond er iets water onderin??

de bekende 4 toryx schroeven in de lekbak aandraaien kan ook helpen met een kleine lekkage over de hittepomp.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij mijn vaatwasser stond er een klein beetje water onderin . Er is onderaan ook een vlotter met een contact . dat is niet in werking getreden De printbaan van de weerstand is onderbroken . Ik was ook al aan het denken om in de bodem gaatjes te maken . Op deze manier kan het water weg ; En kun je gemakkelijker zien dat er een lek is .

de bodem kun je beter heel laten, de machine heeft een vlotter, als er iets lekt gaat deze in storing en pompt dan af. als de lekbak weer leeg kan lopen kan de machine in een nacht de hele keuken blank zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is dan inderdaad geen goed idee . We zullen alles zo goed mogelijk terug monteren en hopen dat de pomp wat langer mee gaat . Bedankt iedereen voor alle tips .

Controleer op lekkages, laat de rechter zijkant even los en hou het in de gaten met een lampje tijdens de wasbeurten. Draai zowizo die 4 torx schroeven van pompentop opnieuw aan, indien nog lekt, vervangen of reparatie kit. Wel vervelend dat u niet eerder kwam maar hadden we kunnen vertellen dat deze pompen erg gevoelig zijn voor vocht/damp!!!

Die hittepomp welk type is dat?
Bij mijn vaatwasser heb ik E24 en kraantje foutcode.
Blijkt de lagertjes van de omwalspomp uitgesleten te zijn.
Schade, nieuwe hittepomp a 120 euro.
Zijn dat dezelfde lagertjs die ook in jou defekte pomp zitten. Mischien een deal te maken met jou defekte pomp?

Bij mij ook de hittepomp (code E09) defect na 2 jaar en 4 maanden. Mijn reactie is meer dan 90 dagen na de laatste post. De reden dat ik het hier toch meld is om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan dit mankement. Het kost een flinke duit om de boel te laten repareren en een oorzaak van het euvel is er niet gevonden. Een keurige schone droge vaatwasser, zonder vuil in het circulatie circuit. Een van de aansluitklemmen is van de minimale verwarmingsbaan afgebrand op het dikste deel van het baantje. vlak naast de klem. Geen schuld aan het gebeuren, en toch een flinke rekening. Als er meer mensen zijn met ditzelfde probleem, dan graag toch reageren. Nu eerst maar eens in conclaaf met de rechtsbijstandsverzekering. Het pompje toch maar bewaard, en erg teleurgesteld dat er geen losse ring voor in de pomp is om alleen het verwarmingselement te vervangen. Zou ene hoop schelen.