Proxxon FKS/E reparatie

Een tijdje geleden is mijn Proxxon FKS/E zaag overleden.

Een korte tik (geluid) tijdens het gebruik (onbelast) en toen gingen ook gelijk de lampen uit (16A zekering in de meterkast).

Nadat ik de elektronica print uit de behuizing gehaald had kwam ik al snel tot de conclusie dat de triac van de snelheidsregeling volledig in sluiting lag en dat de twee stroommeet weerstanden (~3W, 0.22ohm) verbrand waren. De andere componenten leken verder prima in orde te zijn.

Deze onderdelen heb ik vervolgens vervangen en dit leverde opnieuw een kortgesloten triac op (en de 16A zekering er weer uit).

Vervolgens ben ik de motor gaan nameten. Deze had over een volledige rotatie in alle posities een weerstand van 30ohm. Het opschrift van de motor is DC230V. Lijkt me dus een 230Vdc motor. Het vermogen dat op de zaag staat aangegeven is 200W. Bij 230V lijkt me dat er dan een nominale stroom zou lopen van 1A.

De motor wordt aangestuurd door met een triac de sinus van het lichtnet aan te snijden en deze vervolgens gelijk te richten. Hiermee wordt dus een grove (geregelde) gelijkspanning gemaakt welke de motor voedt. De volgende test was dan dus ook om met de variac en een bruggelijkrichter de motor rechtstreeks te voeden. Bij ~65V ging er een stroom door de motor lopen van ~1A. Gezien ik het idee had dat de motor nog niet op zijn nominale toerental liep heb ik de spanning nog wat opgevoerd. Dit liep vervolgens slecht af voor de motor die brommend, sputterend en rokend tot stilstand kwam.

Nagoed, achteraf is vermoedelijk de motor dus al langere tijd slecht geweest.

Nu heb ik een nieuwe motor besteld die deze week binnenkomt. Maar ik wil zeker weten dat er niet ook nog een probleem in de regelelektronica zit. Ik heb het schema nagetekend vanaf de componenten op de PCB en weet in grote lijnen wat het allemaal doet.

https://www.dropbox.com/s/d7758pia6itqkt2/schema%20proxxon.jpg?raw=1

Alleen zit er nog 1 misterieus component op de print waarvan ik niet weet wat het is en wat het doet. Het gaat om het component met 3 aansluitingen (rechts bovenin het schema onder de triac). Het opschrift is 08D 91 en ziet eruit als een TO-92 behuizing met een extra platte kant.

http://www.mikrocontroller.net/attachment/219667/IMG_5041.JPGhttp://www.mikrocontroller.net/attachment/219668/IMG_5042.JPG

Heeft iemand enig idee wat voor component dit is en wat het doet?

je kunt de elektronica testen door er een 230V serie motor op aan te sluiten. iets als een simpele boormachine zonder toerenregeling werkt prima. als de regeling werkt zal die motor ook regelen. dat to92 onderdeel kan gewoon goed zijn, zo te horen was de veel te hoge motorstroom de reden dat de triac knalde en de serie weerstanden oranje aanliepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou een 60W gloeilamp ook al werken?

kun je ook proberen, zet er een meter overheen om te zien wat de DC spanning doet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo, eindelijk tijd om weer het een en ander te proberen.

Ik heb er een nieuwe triac ingezet (TIC226m). 35W gloeilamp aangesloten ipv de motor. Wanneer ik de spanning erop zet komt er 0.6V over de gloeilamp te staan. De potmeter regeling doet verder niet veel met de uitgangsspanning...

Kan iemand uitleggen hoe de schakeling precies werkt? De stroommeting en bijbehorende regeling snap ik.

Maar hoe wordt de fase aansnijding precies geregeld? Ik zie niet helemaal hoe deze tot stand komt met deze schakeling.

het kan zijn dat je lamp veel te licht van vermogen is, wat trekt deze zaagtafel volgens het typeplaatje?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

200W, ik verwacht niet dat het daar aan ligt,...

EricP

mét CE

Het is in elk geval iets wat voor de gate stroom van je triac zorgt. En het zou zomaar stuk kunnen zijn als de triac is gaan hemelen. Het zou ook zomaar kunnen van niet...

Nou kan ik op je foto's niet zien met welk component nummer ze het aanduiden - dat zou een hint voor de functie kunnen zijn.

Als ik zo naar de regeling kijk, dan kan ik me iets als een triac (wederom ja...) voorstellen. Immers, die motor is een beroerde belasting. Als de stroom even wegvalt (vonk op een koolborstel), dan moet de triac ook in geleiding blijven. Dus als je die gewoon continu aanstuurt... Bij een nuldoorgang komt de boel dan wel uit geleiding.

Je zou nog een aan thyristor kunnen denken door de diode die in serie met de 390k zit. Echter, ik snap niet helemaal wat die diode daar doet. Zou het een zener kunnen zijn? Ik kan me voorstellen dat de oorspronkelijke triac in het ene kwadrant een wat hogere gate stroom nodig heeft dan in het andere. Een beetje spanningsval in combinatie met die 390k kan dat wellicht verklaren, al vind ik het wel wat ver gezocht. Tevens impliceert die theorie dat de componenten redelijk 'kritisch' zijn. Ofwel: als die theorie klopt, dan zou het zomaar kunnen dat het 'met iets anders' gewoon niet werkt.

Dat is mijn 'best guess'. Iemand een betere suggestie?

Ik heb het onbekende component net doorgemeten en dit is vermoedelijk gewoon een transistor (meet 2x 0.66V vanaf het middelste pootje naar de buitenste twee, en verder meet alles als "open").

maartenbakker

Golden Member

Staat er behalve 08D 91 nog een logo op? Kun je misschien een foto plaatsen voor het lettertype en de layout? Ik garandeer niet dat je op die manier verder komt, maar veel puzelliefhebbers hebben wel iets van een fotografisch geheugen. Je zou ook een post kunnen aanmaken in het 'wat is of doet dit onderdeel'-verzameltopic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Ik heb me nooit afgevraagd wat een triac op een multimeter doet... Feitelijk is het ook niks meer dan een stapel dioden. Maar het is vast te simpel om die hetzelfde te laten doen dan een transistor :)

de lamp is geen goede test, probeer eens een keukenmixer oid die geen toerenregelaar heeft, een standen schakelaar mag wel. deze dimmer kun je beter testen met een seriemotor om iets te kunnen zeggen van de juiste werking..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo, na nog wat testen met verschillende lampen gedaan te hebben die allemaal niet veel opleverden (maar ook geen uitgebrandde triacs) heb ik de gok genomen en de motor aangesloten.

Nu werkt de zaag weer prima. Vermoedelijk heeft de oude motor toch meer geleden dan gedacht en zorgde de piek start stroom ervoor dat de triac het steeds niet overleefde.

Sorry dat ik dit oud bericht terug aanhaal maar ik heb het zelfde probleem als de gene die het bericht is begongen. Nu is mijn vraag waar hebt u die vervangmotorgekocht ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

MrGAmba is hier na 2017 niet veel meer geweest vermoed ik. Nadien heeft hij niks meer gepost.

Proxxon is een degelijk merk. Vermoedelijk kunnen zij je verder helpen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De service van Proxxon is anders wel bagger. Wij hebben 2 defecte tafelboormachines staan. Bij insturen duurt het zeer lang en vervolgens krijg je het terug en hebben ze helemaal niks gerepareerd.

Turbokeu

Golden Member

Een aantal jaar geleden wat missende onderdelen voor mijn tweedehandse TBH kolomboor rechtstreeks bij Proxxon besteld zonder problemen.
Niet duur (een volledige FKS/E motor zal denk ik wel andere koek zijn) en snel geleverd.

PS: "Een aantal jaar geleden" is dus eigenlijk 2008.
Op mijn leeftijd lijken jaren maanden geworden... :)

Zie het topic hier voor het mailadres.

PPS: Op mijn avatar lijk ik jonger dan in werkelijkheid... :D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 september 2021 12:00:18 schreef Zonnepaneeltje:
De service van Proxxon is anders wel bagger. Wij hebben 2 defecte tafelboormachines staan. Bij insturen duurt het zeer lang en vervolgens krijg je het terug en hebben ze helemaal niks gerepareerd.

Heeft dat niet meer met de handelaar te maken?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Turbokeu

Golden Member

Euhhh....Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt...
Aaach jàààà...

Heeft dat niet méér met de handelaar te maken?

Het is zò dat een paar accenten héél de betekenis van een woord kunnen veranderen.
Wij (Franstalige) Belgen hebben het geluk om te beschikken over een 'Belgian French' keyboard layout met alle mogelijke eenvoudige accenten, bvb.: éèêëçàôöóòù.
Alleen geäccentueerde hoofdletters zijn ietwat lastiger (Altxxx), bvb.: ÀÁÂÀÅÃÇÉÈÚÛ

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"