motoraansturing DCC rolbrug

Ik ben op zoek naar een aansturing die mijn motor PWM kan aansturen en kan laten stoppen als er een microswitch wordt ingedrukt. En dat de motor gaat draaien bij het versturen van een signaal uit mijn modelbaancentrale, DCC.

De motor moet beide kanten op kunnen draaien, dus een h-bridge.

Omdat het om een rolbrug gaat heb ik ook een beveiliging nodig zodat hij aan het eind alleen de andere kant op kan.

de motor verbruikt ongeveer 300mA is een 2 polige motor en de voeding is 14-15V DC

Ik kan solderen en kan een schema redelijk goed lezen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 december 2016 15:17:17 (100%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Decoder bouwen met eigen software en H-brug. Kan je 2 eindschakelaars inbouwen en de rolbrug mooi vertragen. Zet er 2 noodswitchen bij die alles onmiddellijk stopt als de rolbrug net te ver gaat. Kan al met een attiny.

Maak je de decoder als toebehoor in DCC kan je ze schakelen met de wisselknop. Rechtdoor links, afbuigen rechts. Blijft lopen zolang je op de knop duwt.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 14 december 2016 16:08:39 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Interessant, kun jij dan de software maken?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 december 2016 15:17:47 (100%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb al wel DCC geprogrammeerd maar geen rolbrug. Is niet zo heel moeilijk te decoderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik kan geen software maken, daar had je het toch over? ik heb opgezocht wat je met attiny bedoelde. En die moet geprogrammeerd worden via een arduino.

De rolbrug uiteindelijk aansturen via mijn ecos en traincontroller is niet moeilijk. Maar daarvoor heb ik eerst een aansturing nodig die het DCC signaal leest en dan de motor aanstuurt.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 december 2016 15:18:28 (100%)

Met twee eindschakelaars en twee relais, kan je dan niet zorgen dat het ding zonder verdere elektronica links heen en weer blijft gaan? Is dat niet meer een realistische doelstelling voor jou?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom je post verwijderen? Hoef ik me straks ook niet meer bezig te houden met een bruikbaar schema.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 15 december 2016 08:36:33 (58%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Forumvandalisme is meestal aanleiding voor terugplaatsen, een slotje en een waarschuwing. Heeft iemand de moderator al ingelicht?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Posts verwijderen noemt men vandalisme en is niet gewenst. Als je iets dwars zit kun je me mailen. Voor nu heb je een ban om te voorkomen dat ik nog meer werk krijg, gewiste posts terugzetten is echt ***werk.

>knip<

mod edit:
Dit is niet de bedoeling. Mailen mag.
Dubbelaccount word verwijderd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 december 2016 18:55:48 (90%)

Beste Anno006 (onder een andere naam, hetgeen hier niet op prijs gesteld wordt). Forum vandalisme is het kapotmaken van het forum. Dat gebeurt op het moment dat je de vraag verwijdert waar andere mensen op gereageerd hebben. Door op posten te drukken heb je mening gepubliceerd. Dat terugdraaien is niet zo eenvoudig. Een rectificatie mag en is geen probleem.
Als je vindt dat je niet goed geholpen wordt, kan je gewoon stilletjes verdwijnen. Zo doen vele vraagstellers dat. Je kan ook posten: "guys, hier heb ik niets aan, de groeten". Wel zo netjes. Maar, zoals gezegd, het forum kapot maken, wordt niet gewaardeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Nergens in dit draadje vind ik een verkeerd woord naar TS toe. Het is me een raadsel waarom hij dit draadje wil verminken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.