Help! Motor twee richtingen op laten draaien met een voeding

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik zit op de kunstacademie en weet dus niet zoveel van electronica af!

Het doel is om het motortje twee kanten op te laten draaien met één voeding.
Bijgevoegd heb ik het circuitje, opgesteld zoals ik het nu heb aangesloten.
De schakelaars schakelen zolang als je ze ingedrukt houdt.

Je kan het zien als twee 'losse' circuitjes.
Wanneer de onderste linkerschakelaar in wordt geduwd is de stroomkring gesloten en loopt het motortje. Zodra er op de linkerschakelaar daarboven wordt geduwd dan stopt het motortje weer. Ditzelfde principe geldt voor de andere kant.

Ik hoopte door deze circuitjes omgekeerd te schakelen dat de motor andersom zou draaien maar toen koos de stroom de kortste weg en draaide de motor constant.

Vervolgens dacht ik aan een diode maar dan gebeurt er niks bij een van de circuits. (stroom gaat van plus naar min?)

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!

GJ_

Moderator

https://www.uploadarchief.net/files/download/h_brug_rel.gif
Een relais voor iedere richting. Kortsluiting is zo ook onmogelijk.

Let op dat de nummers 1 en 2 verwisseld staan. Heb ik ooit voor de koffie even zitten tekenen.

Lambiek

Special Member

Hier heb je nog een voorbeeld, de eindschakelaars kun je weglaten.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/bediening%20-%20motor%20-%20klep.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Is dat motortje wel geschikt om met de ter beschikking staande uitwendige aansluitingen twee richtingen te draaien?
Ik snap helemaal niks van dat eerste schema.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi allemaal,

bedankt voor de supersnelle antwoorden!
Ik merk dat de antwoorden echt boven mijn pet gaan en dat ik met uitzoeken op internet nog steeds niet goed kan inschatten of dit een oplossing voor mijn idee is.

Daarom zal ik het project helemaal uitleggen zodat het misschien wat duidelijker is wat ik graag zou willen. Het wordt een project dat de tijd aan gaat geven. Ieder uur komt er een nieuw blokje naar boven dat de tijd aan zal geven en na een kwartier gaat dit weer naar onder.

Hierbij hoort:

Een tandwiel zit vast aan het motortje. Dit tandwiel staat in verbinding met een tandheugel die omhoog en omlaag geduwd wordt. Hierdoor moet het motortje twee kanten op kunnen draaien.

Het motortje wordt op een bepaald tijdstip ingeschakeld doordat er een schakelaar ingedrukt blijft en duwt zodoende het heugeltje omhoog. Zodra dat heugeltje een bepaalde afstand omhoog is gegaan moet die daar stil blijven staan voor een bepaalde tijd. Daarna zal er een nieuwe schakelaar ingeduwd gaan worden wat ervoor zorgt dat heugeltje weer omlaag gaat en ook daar bij een bepaalde afstand weer stil blijft staan.

De twee schakelaars waar ik het over heb zijn al een vast gegeven anders kom ik niet uit met de rest van het project. Het zijn van die schakelaartjes die zolang dat je ze ingeduwd blijft houden, de stroomkring sluiten of open houden.

Ik hoop dat jullie het idee begrijpen! Als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het graag :)

Lambiek

Special Member

Dat kan met het voorbeeld dat ik je gegeven heb, de eindschakelaars moet je dan ook gebruiken. De eindschakelaars kunnen dan bedient worden door de tandheugel.

Ik hoop wel dat je een motor hebt met een vertraging erop, dan heb je kans dat de tandheugel blijft staan. Zonder vertraging heb je kans dat de tandheugel naar beneden zakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Aaaah yes dankje!

Ik heb even nagevraagd en gelukkig heb ik een motor met een vertraging erop. Bedankt voor de heads up :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet begrijp hoe het schema in elkaar steekt.

Hoezo zijn de weerstanden K1 en K2 parallel geschakeld met de diodes?
En ik begrijp niet wat de symbolen zijn waar S3 klep dicht en S4 klep open betekenen. Zijn dit speciale schakelaars?

Zou je misschien stap voor stap het schema kunnen uitleggen, dan ben ik je echt eeuwig dankbaar! ;) Dan ik kan begrijpen wat er gebeurt en wanneer? Ik heb liever niet dat ik dit ergens laat uitbesteden en dat ik dan nog niet snap hoe het werkt.

Lambiek

Special Member

Op 15 december 2016 18:49:08 schreef sibisammie:
Hoezo zijn de weerstanden K1 en K2 parallel geschakeld met de diodes?

K1 en K2 zijn geen weerstanden, dat zijn de spoelen van de twee relais. Ik hoop dat je weet wat een relais is?

En ik begrijp niet wat de symbolen zijn waar S3 klep dicht en S4 klep open betekenen. Zijn dit speciale schakelaars?

Naar de tekst klep moet je niet kijken, heb dat schema eens voor iemand anders gemaakt. Maar de werking is het zelfde voor jou. S3 en S4 zijn drukknoppen, (drukschakelaars) die ging je toch gebruiken?

Zou je misschien stap voor stap het schema kunnen uitleggen, dan ben ik je echt eeuwig dankbaar! ;)

Nou daar gaan we dan. Als je op S3 drukt dan wordt K1 hoog, het contact van K1-1 klapt dan om naar beneden, (in het schema het linker contact wat aan de motor zit) nu draait de motor dus. De moter krijgt nu via K1-1 0V, en via K2-1 krijgt de motor bijv. 12VDC. Als nu bijv. de tandheugel naar boven beweegt en tegen S1 de eindschakelaar aandrukt, dan valt K1 weer af (het contact K1-1 staat weer naar boven in het schema) en stopt de motor.

Als je op S4 drukt dan wordt K2 hoog, het contact van K2-1 klapt dan om naar beneden (in het schema het rechter contact wat aan de motor zit) nu draait de motor de andere kant op. De tandheugel gaat nu naar beneden en beweegt net zolang totdat S2 ingedrukt wordt, en nu stopt de motor weer.

De twee diodes die over de relaispoelen staan zijn blus diodes, dit wordt gedaan tegen de pieken die ontstaan als je bijv. een spoel schakelt. Inductieve lasten nomen we dat.

Zo ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is, meer kan ik er niet van maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jaaaa wat fijn, dankjewel! Heel erg aardig dat je uitleg hebt willen geven! Hier kan ik wat mee :)