WiFi ESP8266 aansluiten op Arduino Uno

Hallo,

Ik heb problemen met het aansluiten van een Wifi ESP8266 bord aan mijn Arduino Uno controller. Ik heb de MISO/MOSI signalen hiervoor gebruikt maar het wil niet werken.
Kan iemand me hier verder helpen?

Je moet rx en tx aansluiten van de esp8266 op de tx en rx van de arduino uno. Dus gekruist. Daarbij nog de goede firmware in de esp8266 laden. Ik zelf gebruik een software rx/tx op de arduino uno. Dan kan ik de data van en naar de esp8266 nog monitoren.

welke firmware moet ik dan inladen?

V.... AT Firmware..firmware die AT commando's aankunnen. Via serieel kunnen die commando's verstuurt worden naar de ESP8266. Kan ook zijn dat die firmware erin zit. Als ik het zo zie heb je een esp8266 met usb aansluiting. Even aansluiten op je pc en een serieel communicatie programma opstarten. Kijken of je reactie krijgt.

Volgens mij kent de standaard FW in de 8266 al de AT commando's. Je kunt in de Arduino omgeving wel andere software erin laden, je eigen software bedoel ik. Maar als je de 8266 als slave gebruikt is dat niet nodig (voor zover ik weet, anders "enlighten me")

@TS, er zijn veel tutorials voor Arduino/8266, die al gelezen?

ps, heb je inderdaad zo'n board met de module er vast op? Anders zou je nog direct met een rs232 interface tegen de 8266 aan kunnen praten, met een terminal programma.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 17 december 2016 12:38:04 (21%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik dacht dus verkeerd dat de module die ik gekocht had een 'plug en play' module was die via MISO/MOSI communicatie met de Arduino data kon uitwisselen, zelfde princiepe als het ethernet shield.
Ik merk nochtans op verschillende sites dat er zo'n 'plug en play' modules bestaan. Kan iemand mij advies geven welke en waar ik zo'n module goedkoop kan aanschaffen?

https://www.arduino.cc/en/Reference/WiFi101

Het is een plug/play module. Ik heb er zelf een, maar die heb ik aangesloten gehad via z'n rx/tx dmv een usb-rs232 converter. Daarmee kon ik vrij eenvoudig verbinding leggen met m'n wifi netwerk. Was nog wel even prutsen, je moet een paar pinnen met gnd/3v3 verbinden om de juiste mode te krijgen. Details op het web.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik heb het ESP8266 bord eens aangesloten via een USB kabel aan de laptop. Via een terminal programma probeer ik verbinding te krijgen. Als ik de reset button indruk op de module verschijnen er enkel rare tekens. Ik vermoed dat de communicatie parameters verkeerd ingesteld zijn. Nochtans heb ik in de documentatie volgende gevonden:
115200 baud
8 data bits
geen parity
1 stop bit

hiermee werkt het niet, ook met andere baudrates lukt het niet. Iemand een idee wat ik nu kan doen?

Flashen met een firmware die AT commando's ondersteunt en waarbij de baudrate bekend is.

Kan ook zijn dat je in de flash mode boot..dan zie je alleen rare tekens.

[Bericht gewijzigd door vincent1971 op zondag 18 december 2016 21:00:17 (76%)

Heb je nou de juiste pinnen aan gnd en 3v3 gelegd? Ik heb je hierboven ook al gezegd dat dat wel moet.
Over die baudrate: bij opstarten spuugt de esp eerst een riedel binair codes uit, ik denk dat dat de bootloader is. Daarna komt ie met een leesbare tekst (versienr en zo). De baudrate was bij mij niet de default, maar ik weet zo niet meer wat het wel was. Was even zoeken, dat wel.

ps, die usb converter is toch wel een ttl nivo type he? :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Vertel eens wat je met de Arduino icm de ESP8266 wilt gaan doen, misschien is er wel heel wat anders mogelijk wat je nog niet weet van de ESP8266...

Welke versie van de ESP8266 heb je?

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

ik wil de ESP8266 gebruiken zoals een Ethernet shield, zelfde functionaliteit maar dan over Wifi

Lees je alle tips die hier gegeven worden wel? Waarom beantwoord je de vragen niet?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@FlipFlop

Ik heb de draadbrugjes gelegd zoals bijgevoegd schema voor UART, mar ook geen resultaat

Op 18 december 2016 21:53:23 schreef luce007:
@FlipFlop

Ik heb de draadbrugjes gelegd zoals bijgevoegd schema voor UART, mar ook geen resultaat

Ik probeer morgen eens met een andere omvormer (TTL/USB) over pin TX0/RX0

Er is nog een ch_pd, die moet aan '1', en de reset zou ik ook aan '1' leggen voor de zekerheid.
Als je +10/-10V op de rx/tx pinnen hebt gehad wordt het wel spannend. Dan kon ie wel eens exit zijn. De levels zijn dan ook geinverteerd, dus dat werkt sowieso niet.

ps, ik zie trouwens in de meeste voorbeelden gpio0 aan '1' zitten. Misschien is dat (mede) je probleem.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 18 december 2016 22:04:53 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wat jij hebt (als het plaatje klopt) is GEEN esp8266 shield maar een Arduino MET een esp8266, zit geen avr op en die heb je ook niet meer nodig.
Je moet de esp8266 toevoegen aan je Arduino ide en dan kun je waarschijnlijk zo aan de gang.

Snelle uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=IQVKGAU8jcA

Op 18 december 2016 22:04:14 schreef 2N3055:
Wat jij hebt (als het plaatje klopt) is GEEN esp8266 shield maar een Arduino MET een esp8266, zit geen avr op en die heb je ook niet meer nodig.
Je moet de esp8266 toevoegen aan je Arduino ide en dan kun je waarschijnlijk zo aan de gang.

Snelle uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=IQVKGAU8jcA

Ik vermoed dus dat ik een ander shield moet gebruiken om mijn Arduino via Wifi te verbinden.
Ik denk dat volgende shield is wat ik nodig heb:
https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoWiFiShield101

heeft iemand tips waar ik zo'n board goedkoop kan vinden, op de meeste sites kost deze meer dan 50€

Je kan gewoon dit board gebruiken...alleen moet je dan tx, rx, +5v en gnd gebruiken. Ik voor mij zou eens kijken op aliexpress..heb je een esp8266 voor nog geen €3,-

Op 18 december 2016 22:04:14 schreef 2N3055:
Wat jij hebt (als het plaatje klopt) is GEEN esp8266 shield maar een Arduino MET een esp8266, zit geen avr op en die heb je ook niet meer nodig.
Je moet de esp8266 toevoegen aan je Arduino ide en dan kun je waarschijnlijk zo aan de gang.

Snelle uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=IQVKGAU8jcA

@2N3055
Bedankt voor je info, het is me gelukt om de ESP8266 te programmeren zoals een Arduino... ik ga eventjes deze weg verder uitzoeken...
De uitdaging blijft nog steeds een Wifi shield te vinden dat vanuit Arduino Uno te programmeren is zoals het ethernet shield

Alvast bedankt voor alle tips die jullie me gaven

Op 19 december 2016 21:32:15 schreef luce007:
het is me gelukt om de ESP8266 te programmeren zoals een Arduino...

Hoe dan?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 19 december 2016 21:45:09 schreef flipflop:
[...]
Hoe dan?

Waarschijnlijk met de Arduino-IDE via de usb-kabel...

Ding emuleert waarschijnlijk een COM-poort....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Jup, de Wemos D1 zoals op de foto is een ESP bordje die je via de Arduino omgeving kan programmeren. Je hebt dan geen AVR nodig. Let er wel op dat dit bordje alleen 3.3V op de I/O's mag hebben, er slechts een stuk of 8 I/O's zijn en dat het soms lastiger is om een stabiel project te maken.

Maar hier zijn wat beginners tips: https://revspace.nl/Workshop_ESP8266

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!