Ontwerp school

Beste form lezers,

Mijn naam is Dion Overmars en ben student op de HVA collage, hier volg ik de opleiding engineering.

Ik moet zelf een muziek instrument ontwerpen. Mijn idee is om een elektrische trommel te maken. 

na wat informatie te hebben opgehaald zit ik nog met een hoop vragen, en hoop dat jullie deze voor mij kunnen beantwoorden. 

In de trommel wil ik aan de bovenzijde 5 schakelaars of triggers plaatsen, die afzonderlijk van elkaar worden bediend. Deze wil ik allemaal op 1 Mp3 module USB aansluiten. Het idee is om op een USB of SD kaart 5 verschillende tonen te plaatsen. Zo dat elke schakelaar zijn eigen toon heeft. Hierbij wil ik gebruik maken van een kleine versterken en speaker.

Mijn vragen zijn:
- is mijn idee überhaupt mogelijk 
- Is het mogelijk om via met 5 schakelaars, 5 verschillende tonen te krijgen via 1 Mp3 module USB.
- Hoe kan ik de tonen op een SD kaart zo zetten zo dat die weet voor welke schakelaar die is.
- wat zou hiervoor beter zijn een schakelaar of een trigger.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Dion Overmars

kijk eens op het youtubekanaal van i like to make stuff in de video dat hij een custom toeter voor zijn jeep maakt en gebruik zijn idee

link https://www.youtube.com/watch?v=smhMLsP5fsM

[Bericht gewijzigd door 555 freak op maandag 19 december 2016 11:42:40 (19%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Keywords uit de losse pols: Drumtriggers (los te koop of zelf maken?), via electronica aansluiten op een Arduino die afhankelijk van welke trigger getriggerd heeft, een bepaalde toon (blok?) via een (LM386?) ampje laat horen. Heb je, net als in de echte wereld, van alles een beetje in je project: beetje electronica, mechanica en software.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Dion heb je er al over nagedacht of je de drums polyfoon moet kunnen spelen? Oftewel slag één speelt nog terwijl slag twee al ingezet wordt? Lijkt mij dat dat nodig is anders krijg je al meteen een heel artificieel geluid.

Ik ken dan nl maar één kant en klare oplossing namelijk het WAV-trigger bord. Ik heb deze zelf gebruikt en het is een erg mooi bord met veel verschillende functies. Je kunt deze direct met 16 knoppen aan sturen of serieel. Er zit ook nog een 3 watt versterker ingebouwd.

Ander optie is een DFPlayer bordje (Niet te verwarren met de inferieure WTV020-SD-16P bordjes!) in combinatie met een arduino. Dit bordje heeft ook een 3 watt monoversterker on board.
DfPlyers spelen niet polyfoon zover ik weet.

Mocht je een externe versterker willen aansluiten zoals een klasse-D versterkertje op 12 volt en je voedt de mp3/wav bordjes uit dezelfde voedingslijn. Bijvoorbeeld met behulp van een dc-dc converter dan krijg je een brom. Ik los dit op met een groundloop isolator. Geen schoonheidsprijs maar werkt prima.

Met vriendelijke groet, Rob

Overigens zijn drums vaak ook aanraak gevoelig. Dus hoe harder je slaat hoe harder te toon. Dat is weer heel andere koek om te maken.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 19 december 2016 13:23:59 (18%)

Met vriendelijke groet, Rob
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jawel, het idee is zeker uitvoerbaar. De vraag is vooral hoe goed je het wilt doen:

* aanslaggevoelig is een hele uitdaging, zoals hierboven gesteld. Het is echter wel een vereiste als er echt muziek moet kunnen mee gespeeld worden.

* het afspelen van bestandjes, mp3 of andere, is niet onmogelijk maar het veronderstelt bijna dat er een O/S is, waardoor de reactietijd kan tegenvallen. Het lijkt mij ook nodeloos ingewikkeld.

* als het simpel mag zijn zou ik uitkijken naar de toongeneratoren die in de eerrste generatie drumcomputers werden gebruikt - heeft er lang geleden niet zoiets in de Elektuur gestaan (jaja, toen het nog Elektuur heette! zo lang geleden!) Ik herinner me vaag combinaties van ruisgeneratoren (bv. voor bekkens), monoflops en filters, laag- en hoogdoorlatend.

Maak vijf aparte schakelingen: telkens een detector en een toongenerator. De uitgangen van de toongenerators tel je dan samen om de eindversterker aan te sturen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 19 december 2016 13:27:51 schreef big_fat_mama
* het afspelen van bestandjes, mp3 of andere, is niet onmogelijk maar het veronderstelt bijna dat er een O/S is, waardoor de reactietijd kan tegenvallen. Het lijkt mij ook nodeloos ingewikkeld.

Niet altijd ingewikkeld; getuige de door mij aangedragen bordjes (zijn wel snel) en gebruik van samples levert vaak veel mooier geluiden op dan toongeneratoren enz.

Als je zoals in het youtube voorbeeld drumpads maakt van wat piezo elementen en een arduino met MIDI out. Dan kun je die vervolgens aansluiten op je ipad met mgarageband en voila! Of je gebruikt de midi als aansturing voor de wavtrigger die dan ook velocity sensitive is volgens de specs.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op maandag 19 december 2016 13:49:50 (24%)

Met vriendelijke groet, Rob
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh, sorry hoor Rob, maar dat je de ingewikkeldheid wegmoffelt door een "voorgebakken" printje te gebruiken doet ze niet verdwijnen - je veegt ze enkel onder de mat zoals we hier zeggen.

Maar ik ben het wel grif met je eens dat, alnaargelang de gestelde eisen en het beschikbare budget, jouw idee het beste kan zijn voor de T/S. En zeker zullen er realistischer geluiden uitkomen, die eerste generatie drumcomputers waren op dat punt om te huilen.

We horen het wel. Nuja, hopelijk, toch.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hensz

Golden Member

Op 19 december 2016 13:06:25 schreef Robvansuilen:
Ik ken dan nl maar één kant en klare oplossing namelijk het WAV-trigger bord.

Hij moet het ontwerpen toch en niet kopen? Anders leert TS ook niks.

Don't Panic!