PIC gestuurd motortje draait te langzaam.

Lambiek

Special Member

Op 25 november 2016 13:13:36 schreef vergeten:
Voor al die lieden die geen probleem zien of zagen, krabbel je nog eens achter de oren!!!

Ik heb hier nog steeds geen antwoord op gehad.

Wat is het doel van die Rotary codeswitch?, kun je daar het toerental iets mee regelen?

Als dat zo is dan zou er een pwm signaal op je 4050 moeten staan, en als je aan de Rotary codeswitch draait zou de pwm frequentie moeten veranderen. Die frequentie kun je toch meten?

Of heeft die Rotary codeswitch een andere functie? Wordt daarmee bepaald hoelang je motor naar links en rechts loopt?

Heb je al het één en ander gemeten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die rotary switch is volgens de fabrikant om het 'gebruikelijke bewegingsritme' in te stellen. Dat komt er op neer, zoals reeds eerder gemeld, dat het aantal keren per etmaal dat het horloge omgedraaid wordt kan worden ingesteld. Die veranderingen kan je waarschijnlijk meten met een zandloper.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik ben overigens wel benieuwd naar het motortje. De Zwitserse fabrikant is in 2004 in Liechtenstein failliet gegaan.

Ik denk er over om dit motortje toe te gaan passen;
https://www.conrad.nl/nl/motraxx-gm12f-n20vs-transmissiemotor-1-v-1298…

Verder zit mijn project nog in het concept-stadium.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
fatbeard

Honourable Member

Lijkt wel erg veel op deze die 80% goedkoper is (en dat is niet eens de goedkoopste)...
Ik verwacht alleen wel dat ze na een aantal maanden toch wat lawaai gaan maken, misschien een miniatuur steppertje?
Nog kleiner: http://www.dx.com/p/jtron-two-phase-four-wire-6mm-canon-micro-stepper-…

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 25 november 2016 22:01:26 (11%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
vergeten

Golden Member

Op 23 november 2016 09:32:39 schreef Lambiek:
[...]
Als je hem op een ander stand zet zie je geen verschil?

[...]
Dat kun jij het beste controleren. :)

[...]
Ja, maar het blijft een slecht ontwerp in mijn ogen rew. Maar het is beter dan wat er nu op zit.

Ben nog steeds aan het "tobben" :-) met dit ding.

Dat de motor te weinig spanning krijgt zorgt ervoor dat hij te langzaam draait.
Heb ook nog 2 CD4050 's bovenop elkaar geplaats dat helpt niets.

Ik denk eraan om dit (zie link) achter (of in plaats van) de FET poortjes van de cd4050 te plaatsen wat de motor gaat sturen.
http://nl.farnell.com/diodes-inc/zxmhc3f381n8tc/mosfet-comp-h-bride-30…
De RDS-on daarvan is veel lager dan de fets die in de CD4050 zitten.
Goed idee?

@Lambiek, Er is geen sprake van PWM, met de scoop bekeken.
De rotary switch doet z'n werk in die zin dat er per 24 uur een ander programma instelbaar is. De linksom/rechtsom draaitijd is niet anders op verschillende standen. het gebeurd vaker per 24 uur op verschillende standen.

Ik heb bij wijze van test, het X-tal vervangen voor een 16 Mhz exemplaar dan draait het PRG 5x zo snel en vinden de links/rechts omschakelingen in een korter tijdsbestek plaats. De motor draait niet sneller, wat ik ook verwachtte.

Alvast dank voor het meedenken _o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 19 december 2016 15:41:47 schreef vergeten:
Ben nog steeds aan het "tobben" :-) met dit ding.

Vreemd genoeg verwonderd dat me niets.

Dat de motor te weinig spanning krijgt zorgt ervoor dat hij te langzaam draait.

Weet je hoeveel spanning de motor moet ktijgen in deze opstelling?

Ik denk eraan om dit (zie link) achter (of in plaats van) de FET poortjes van de cd4050 te plaatsen wat de motor gaat sturen.

Zou dat helpen denk je?

Goed idee?

Dat kun je niet zomaar uitwisselen.

@Lambiek, Er is geen sprake van PWM, met de scoop bekeken.

Hoe kun je dan ooit de snelheid gaan regelen?

De rotary switch doet z'n werk in die zin dat er per 24 uur een ander programma instelbaar is. De linksom/rechtsom draaitijd is niet anders op verschillende standen. het gebeurd vaker per 24 uur op verschillende standen.

Dan zal dat de regeling zijn, dat je motor frequenter draait per 24 uur.

Ik heb bij wijze van test, het X-tal vervangen voor een 16 Mhz exemplaar dan draait het PRG 5x zo snel en vinden de links/rechts omschakelingen in een korter tijdsbestek plaats. De motor draait niet sneller, wat ik ook verwachtte.

Dat kun je niet zomaar doen, dat moet in de software ook opgegeven worden als je je X-tal veranderd.

Dus als je wil dat je motor sneller of langzamer wil laten draaien zal je een nieuwe schakeling moeten ontwerpen. En anders zou ik het lekker zo laten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 december 2016 17:47:26 schreef Lambiek:
[..]
Dat kun je niet zomaar doen, dat moet in de software ook opgegeven worden als je je X-tal veranderd.

Dat is een slimme actie. Dan hoef je in de testfase niet zo lang te wachten voordat dat ding zijn programma in zijn geheel afgewikkeld heeft.

CD4050's stapelen zou moeten helpen lijkt mij. Zakt de voedingsspanning (van de 4050) niet in bij stapelen van de CD4050's?

vergeten

Golden Member

Op 19 december 2016 17:47:26 schreef Lambiek:

Weet je hoeveel spanning de motor moet krijgen in deze opstelling?

Als de horloges 1 omwenteling maken per 10 seconden dan loopt hij goed en dat doet hij met de motor direct op 4,45 VDC. Hij gebruikt dan ±7,5 mA

Zou dat helpen denk je?

Het bovenstaande toont aan dat dat helpt.

Dat kun je niet zomaar uitwisselen.

In dit bijzondere geval :-) wel dus dat is gebleken.

Hoe kun je dan ooit de snelheid gaan regelen?

Ik wil de draaisnelheid niet regelen maar standaard wat verhogen. Dat moet volgens de youtube filmpjes kunnen met vergelijkbare opwinders waarin vrijwel zeker dezelfde schakeling zit.

Dan zal dat de regeling zijn, dat je motor frequenter draait per 24 uur.

Hij moet afhankelijk van de (programma)stand van de rotary-encoder meer of minder keer per 24 uur van richtig veranderen, niet op een andere snelheid draaien dus. Bijvoorbeeld 2x per etmaal een links en rechts cyclus en op een andere stand 6x per etmaal etc.

Dat kun je niet zomaar doen, dat moet in de software ook opgegeven worden als je je X-tal veranderd.

Blijkbaar niet want het prg loopt gewoon 5x zo snel!

Dus als je wil dat je motor sneller of langzamer wil laten draaien zal je een nieuwe schakeling moeten ontwerpen.

Daar ben ik dus een beetje mee bezig en dan alleen zo dat de motor meer spanning krijgt. Er is nu teveel spanning "verlies" over de sinkende en sourcende fets tesamen in de CD4050.
Ik heb overigens het programma uit de PIC (laten)copieeren, zelf kan ik daar niets mee, geen kaas van gegeten. zie bijlage

Opwinder pic16c54B.hex

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 25 november 2016 14:55:50 schreef Hunter:
Ik ben overigens wel benieuwd naar het motortje. De Zwitserse fabrikant is in 2004 in Liechtenstein failliet gegaan.

Is me niet bekend maar de fabricage zal wel zijn overgenomen waarschijnlijk.

Ik heb overigens ook die LB1938FA ontvangen, en me vergist het is zo'n onmogelijk klein ding, ultraminiature micro8, (3x3mm huisje) dat ik er weinig mee kan. Draadjes eraan is niet te doen.
Hier een afbeelding van het motortje waar je benieuwd naar was:

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 19 december 2016 23:33:32 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 19 december 2016 20:13:43 schreef ohm pi:
[...]Dat is een slimme actie. Dan hoef je in de testfase niet zo lang te wachten voordat dat ding zijn programma in zijn geheel afgewikkeld heeft.

CD4050's stapelen zou moeten helpen lijkt mij. Zakt de voedingsspanning (van de 4050) niet in bij stapelen van de CD4050's?

Even wat gemeten,: Met 2 gestapelde CD4050's:
De DC voeding 6,1v gaat via schottky diode (-0,26v) naar de CD4050 daar blijft over 5,84 volt.
De motor krijgt maar 3,9v bij rechtsom draaien, er gaat dus een kleine 2 volt "verloren" over de interne Fetten of zijn het Fet's. :-)
Linksom zal het iets anders zijn daar moet ik even op wachten voordat het gemeten kan worden. (3,2786 MHz xtal zit er weer in)
Hij is net omgeschakeld en linksom komt er 3,85v op de motor.
Voeding CD4050 nog steeds 5,84 volt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 19 december 2016 20:13:43 schreef ohm pi:
Dat is een slimme actie. Dan hoef je in de testfase niet zo lang te wachten voordat dat ding zijn programma in zijn geheel afgewikkeld heeft.

Om even te testen kan het wel, maar van de tijd klopt niet veel meer.

Op 19 december 2016 22:39:50 schreef vergeten:
Blijkbaar niet want het prg loopt gewoon 5x zo snel!

De waarde van het kristal is niet voor niets gekozen, de 3.278600Mhz is makkelijk deelbaar. En het gebruikte kristal van 16MHz niet. Ik vermoed dat het programma op een on_interrupt draait voor de tijd, en als je het dan berekend kom je op een overflow waarde van 50.02 uit. Dat is dus een redelijk rond getal. Als je dat berekend met een 16MHz kristal komt daar 244.14 uit, dat is dus minder precies.

Ik heb overigens het programma uit de PIC (laten)copieeren, zelf kan ik daar niets mee, geen kaas van gegeten.

En wat heb je daar aan, daar kun je niets in veranderen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou, eventueel kan iemand met de juiste tools dat hexfile even in een andere PIC zedtten.

Er zijn een aantal "natuurwetten" waar we niet omheen kunnen. Zo gedraagt een output van een CMOS chip zich redelijk als een weerstand. Als je er dan twee op mekaar zet, dan zou de spanningsval daarover lager moeten worden. Als dat niet lukt, dan weet ik niet wat je precies aan het doen bent.

Escap maakt mooie motortjes (Da's een understatement).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 20 december 2016 09:39:49 schreef rew:
Nou, eventueel kan iemand met de juiste tools dat hexfile even in een andere PIC zetten.

Dat weet ik rew, maar ik bedoel dat je aan die hex zelf niet veel kunt veranderen. Of je moet hex zo goed kunnen lezen.

Escap maakt mooie motortjes (Da's een understatement).

Dat is zeker waar. :)

@ TS,
Als je iets nieuws gaat maken, dan gebruik je toch bijv. een L293D en die zet je parallel. Dan heb je verder niets nodig behalve je pic en wat rand componenten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt geen driver nodig, een PIC kan dat motortje zelf aandrijven.
8mA is nog niet de helft en ik denk dat het zelfs beter is dan dat cmos ic.

LDmicro user.

De "oude generatie" drivers als L293D zijn bipolaire componenten. Die houden een spanningsval, ook al is de stroom heel laag. Mogelijk met een darlington trap zelfs een hele volt. In dit project kan dat al te veel zijn.

Maar... Met een gemeten stroom van 7mA, dan is direct op je microcontroller aansluiten, des noods met twee pinnen parallel, gewoon een prima optie.

Even gedubbelchecked. L293D: typical high: VCC2-1.4, typical LOW: 1.2V

Je verliest dus 2.6V van de voedingsspanning van 6.1V. Volgens mij ben je dan nul-comma-nul verder dan nu.

Stuur je nu vanuit een 5V AVR de boel direct vanuit de uitgang van de AVR, dan valt er 0.22V over de uitgangstor. Met twee parallel nog maar 0.11. (ik reken met 30 ohm uitgangsweerstand typical bij 5V).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ja je hebt gelijk rew, daar had ik even niet bij stil gestaan. :) Misschien zou hij twee halve brug drivers kunnen gebruiken, ik vindt direct op de pic toch een beetje eng.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 december 2016 09:54:43 schreef Lambiek:
Dat weet ik rew, maar ik bedoel dat je aan die hex zelf niet veel kunt veranderen. Of je moet hex zo goed kunnen lezen.

De "hex" waar je op doelt is het bestandsformaat. Daarin zit assembly, dat is met een disassembler heel eenvoudig terug om te zetten naar mnemonics. Als je dat een beetje structureert dan is het prima leesbaar en zijn kleine veranderingen eenvoudig te maken ZEKER als het oorspronkelijk in assembly was geschreven. Als het in een niet-al-te-hoge programmeertaal met een goede compiler is gedaan zou het ook nog wel moeten gaan.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 20 december 2016 11:30:27 schreef Jochem:
[...]De "hex" waar je op doelt is het bestandsformaat. Daarin zit assembly,.....

Dat ben ik wel met je eens, maar het originele programma is toch een stuk eenvoudiger. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het probleem is soms dat de pic niet goed is uitgelezen, hier bijvoorbeeld staan, op het eerste zicht, de configbits er niet bij.

En de outputpinnen gebruiken wordt meer en meer gedaan om kleine (stappen)motortjes aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 20 december 2016 11:51:33 (28%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

En de outputpinnen gebruiken wordt meer en meer gedaan om kleine (stappen)motortjes aan te sturen.

Zal misschien aan mij liggen, maar dat is niet helemaal mijn ding. Persoonlijk zet ik er toch liever iets tussen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 december 2016 12:20:32 schreef Lambiek:
[...]
Zal misschien aan mij liggen, maar dat is niet helemaal mijn ding. Persoonlijk zet ik er toch liever iets tussen. :)

Dat is omdat jij niet op een euro kijkt, als je prijs zou moeten geven om bv. 5K printen te maken zou je heel weinig of geen werk hebben. :) :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dat is omdat jij niet op een euro kijkt,.....

Ja dat is misschien wel zo, maar aan de andere kant is er al genoeg van die Chineese troep die maar net aan werkt. Dus wat kun je dan beter doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou, m.i. is hier met "jou" insteek: "ik vind het not-done om een motor direct op m'n cpu aan te sluiten" die er voor zorgt dat ze met een ZWAKKERE driver zijn komen te zitten dan origineel in de PIC.... Maar goed. De pic gaat zo niet kapot als... Het zal wel.

Binnen de specs blijven is belangrijk. Zo nodig verstandig omgaan met "buiten de specs". (slechte datasheet: MFRC522. "data out"(MISO) gespect op: "don't care". Dus daar mag ik "1" op zetten? Mooi!... Mooi niet! De chip produceert gewoon data op die pin, alleen hebben ze geen zin om in het datasheet te zetten wat. Soms krijg je "vorige data", soms "last command". Te mooi om "not driven" te zijn.) Voorbeeld van waar "buiten specs" wel kan: "inputs die max XXX V" boven de voeding uit mogen, staat die XXX soms erg laag. Wat ze bedoelen is dat de stroom max YYYmA mag zijn. Als je hem met 1M aan de 24V hangt komt het gewoon goed. En het is iets ingewikkelder dan "het komt dan altijd goed". Als het verbruik van de schakeling minder dan die 20 µA kan zijn, dan gaat dit via de beschermingsdiode weer eea buiten spec brengen. De spec: Max 0.3V boven VCC is veel makkelijker. En als die chip in mijn "buiten spec" geval kapot gaat is het eigen schuld dikke bult. Ik weet het.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Sorry rew, ik wist niet dat je kwaad werd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 december 2016 23:21:29 schreef vergeten:
[...]Even wat gemeten,: Met 2 gestapelde CD4050's:
De DC voeding 6,1v gaat via schottky diode (-0,26v) naar de CD4050 daar blijft over 5,84 volt.
De motor krijgt maar 3,9v bij rechtsom draaien, er gaat dus een kleine 2 volt "verloren" over de interne Fetten of zijn het Fet's. :-)
Linksom zal het iets anders zijn daar moet ik even op wachten voordat het gemeten kan worden. (3,2786 MHz xtal zit er weer in)
Hij is net omgeschakeld en linksom komt er 3,85v op de motor.
Voeding CD4050 nog steeds 5,84 volt.

Wat is de spanning op het motortje als je één CD4050 gebruikt?
Je kan altijd 4 transistoren (bijv 2x BC547/BC557) als driver schakelen zoals ik al eerder gepost heb. Dan worden de twee gebruikte uitgangen van de CD4050 voldoende versterkt zodat het motortje altijd op volle spanning draait.