Elektromechanisch 7 segment display aansturen

Rob W.

Honourable Member

Ik heb laatst een viertal van deze dingetjes van ebay geplukt.

Elk segment heeft 1 spoel. Door de spanning om te polen (10vdc is genoeg) flipt het segment.

Nu probeer ik te verzinnen hoe ik ze aan moet gaan sturen.
Ik denk zelf dat dit het beste kan middels een H-brug in de vorm van een sn754410 Die zou dan twee segmenten kunnen aansturen. Daarmee heb ik dan echter wel 14 van die ic's nodig om de 4 digits te kunnen aansturen.
Als ik die weg vervolg dan zou ik voor elk segment ook nog eens twee stuurlijntjes nodig hebben vanuit de uC. Nu moeten die altijd het tegenovergestelde van elkaar zijn dus zou ik voor een van de twee een inverter kunnen zetten zodat het weer met 1 lijntje kan..

Is dit de goede weg om te gaan of kan het makkelijker en met minder onderdelen?

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Je kan de boel multiplexen. Maar dan dubbel...

Je maakt zeven halve H-bruggen voor de segmenten en vier voor de digits.

Alle spoelen van een digit gaan aan 1 kant aan mekaar en aan de H-brug voor het digit. Alle A-segementen komen ook aan mekaar.

Als je digit 1 wil instellen kost dat twee "cycli". Eerst doe je de digit-H-brug laag, de segmenten die de ene kant op moeten maak je hoog, de rest laat je tristated. Dan digit-H-brug hoog en de segmenten die de andere kant op moeten maak je laag.

Mogelijk komen er dan 2 of 3 andere segmenten in serie te staan. Je zult moeten experimenteren met de spanning of activeringstijd om te zien of je het segment wat je om wilt hebben ZEKER omgaat terwijl degene die niet om mogen dat ZEKER niet doen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Moet je de stroom laten lopen om het ding 'aan' te houden? Of zijn ze 'latching'? Dat maakt nogal wat uit.

Verder zou je met een symmetrische voeding kunnen spelen - of iets doen wat daarop lijkt.

Maar eerst maar eens kijken of die dingen latching zijn.

Shiptronic

Overleden

Moet haast wel latching zijn, anders heeft omdraaien van de spanning weinig zin, spanning weg halen zou dan al voldoende zijn ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Rob W.:
Heb even wat info per WeTransfer naar je toegezonden.
Ik verneem het wel.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
EricP

mét CE

Ik ben dat helemaal met je eens ship, maar...
Het zou kunnen dat 'zonder spanning' iets als 'vrij bewegen' betekent. Dan ben je er dus niet met 'omzetten', maar moet je het ook 'vast houden'...

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Rob W.

Honourable Member

@ rew; Dat scheelt een hoop onderdelen. Op die manier had ik het nog niet bekeken. Ik zie alleen nog niet voor me hoe er dan meerdere elementen in serie kunnen komen.

Ze zijn Latching. Eens gezet blijven ze staan waar ze staan. Daar is geen spanning of stroom meer voor nodig.

@ Gerard; dat is een heel uitgebreid schema, moet ik even voor gaan zitten om dat te doorgronden.

Oke, denk dat ik de kern van dit schema begrijp en volgens mij is dat ook waar Eric op doelde:

de colom staat hier op 0 volt terwijl op de 2 row lijnen een positief of negatieve spanning geven.

Maar wordt de aansturing daarmee eenvoudiger? De halve H-bruggen van rew doen eigenlijk hetzelfde..

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
EricP

mét CE

ok. Ze zijn latching... Denk ff met me mee.

Je hangt zo'n spoel aan de GND van je voeding. Aan de andere kant een bipolaire condensator. Waarde experimenteel. Hang die C aan de +, je spoel zal een puls krijgen. Wacht even. Via de spoel laadt de condensator zich op. Hang de kant die nu aan de + hangt aan de -. De condensator zal zich via de spoel ontladen. De energie moet genoeg zijn om het segment om te klappen (vandaar: capaciteit experimenteel).
Ik denk dat je dat met 2 torren kunt.

Zo kun je met een half bridge de boel ook al bedienen... Als je het snel genoeg krijgt (om te voorkomen dat beide torren geleiden), dan zou je er wellicht met een push-pull trapje al zijn.

Op 19 december 2016 22:00:16 schreef Rob W.:
@ rew; Dat scheelt een hoop onderdelen. Op die manier had ik het nog niet bekeken. Ik zie alleen nog niet voor me hoe er dan meerdere elementen in serie kunnen komen.

In mijn plan, zitten er geen diodes in. En is er maar 1 horizontale lijn.

Als je nu de linksboven op rij-plus, kolom-min wil hebben dan zet je PLUS op de bovenste rij, en min op de linker kolom. De linksboven heeft nu "de voedingsspanning" over zich staan.... Maar rechtsboven heeft z'n rij hoog, z'n kolom hangt "los". Die kolom hangt ook aan rechtsonder, en rechtsonder hangt aan de "onder" rij. De linksonder hangt ook weer aan de linker kolom. Dus als je linksboven aan wil hebben, dan krijgen de andere drie in een vierkantje een piefje van 1/3e van de spanning.

Je moet dus de "drempelspanning" zien te bepalen, waarbij ze net omklappen. Als dat 10V is, dan gebruik je 15V om hem om te zetten, en de drie anderen krijgen 5V voor hun kiezen. In beide gevallen 5V marge....

Jou schema lost het probleem op met 2 diodes per segment. De "ongewenste" kring komt altijd 1 sperrende diode tegen.

De truuk met de diodes is erg geinig. IPV een "halve hbrug" heb je twee kwart-hbruggen nodig. Naast de diodes hoef je alleen de schakelelementen los te koppelen van mekaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Rob W.

Honourable Member

Op zich is het wel een leuk idee om het met condensatoren te doen. Is weer eens wat anders, maar volgens mij is het wel een hoop meer onderdelen en ik zie de winst niet. Ik ga er wel eens mee experimenteren.

Ik ga de IC's bestellen om met de halve H-Bruggen te kijken hoe het gaat werken.

Wordt vervolgd.. :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Maar je moet de halve-H voor de rijen dus kunnen splitsen... Of ga je op zoek naar de juiste spanning dat je met de andere onder de threshold gaat blijven?

P.S. Hoe groot zijn die displays? En waar heb je ze precies gekocht?

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 december 2016 00:47:19 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

hoop meer onderdelen en ik zie de winst niet.

Een hoop meer onderdelen dan wat? In deze oplossing heb je met 2 sn754410 en 7 C's een compleet display aangestuurd. Da's minder pootjes solderen dan 2x een sn754410 met een stel inverters. Wel een paar onderdelen meer, maar een hoop??

Trucje van rew spaart natuurlijk meer. Maar wel veel meer uitvlooien - wat op zich ook best grappig kan zijn.

Op de foto staat een bord met 12 van die displays. Dat is maar 5cm hoog voor twee rijen, en kost meer dan 100 euro. Hmm. Als ze nou 10cm hoog zouden zijn voor 1 display of 12 voor een tientje zouden zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat dit ze zijn eBay #160945344354
Je ziet ze wel in benzinepompen.

Als je wilt bestellen, lift ik graag mee (Moet je wel mijn mails accepteren ;) )

Oeps te laat....

Als ze nou 10cm hoog zouden zijn voor 1 display of 12 voor een tientje zouden zijn....

Schot of Hollander? >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 22 december 2016 15:17:17 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Rob W.

Honourable Member

Het zijn inderdaad de 1"Ferranti-Packard displays.
Ik heb ze een paar weken geleden in een veiling op ebay gewonnen voor ca 24 euro. (voor de vier samen)

@Eric; Oke, als je het zo zegt valt het inderdaad wel mee.
Ik heb blijkbaar niet goed begrepen hoe jouw idee uitgewerkt moet worden. En een beetje uitvlooien vind ik wel leuk, daarom zal ik ook zeker wel wat gaan experimenteren met de beide methodes.

Als ik dit werkend krijg en goed snap kan ik ook eens naar een paar flipdot displays gaan kijken die ik al een tijd in opslag heb liggen.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
EricP

mét CE

Het is een 'trucendoos oplossing' hoor. Wellicht is het simpeler om met 1 half bridge en een symmetrische voeding te werken - als je vanaf AC vertrekt, dan is dat ook niet zo spannend (als je met DC begint... nou ja, Traco maakt hele mooie DCDC converters :) ). Maar een full bridge kan natuurlijk ook. Vele wegen naar een mooi display. Het is ook maar net wat je hebt liggen en wat hetgeen je kopen moet kost. Ook de overweging 'enkel exemplaar' of 'kleine serie' speelt een rol.
Zie maar wat je leuk uit komt :)

Of natuurlijk een FP2800A die hiervoor gedacht is.

OUDE KOE ALARM!

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 21 februari 2021 11:53:19 (25%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nee dat niet, maar een moderator zal er misschien een slotje op gooien.
In dit geval misschien niet omdat de FP2800A blijkbaar een IC is wat speciaal voor dit soort displays is? (en dus een welkome aanvulling is op het topic)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Beste Henri62, misschien is het ook zo dat die mevrouw of meneer die hulp zocht of nog steeds zoekt blij is met deze korte info.

In de voorgaande topic werd o.a. trucendoos genoemd, dit is bij de FP2800A
beslist niet het geval. Ik heb zelfs nog een kleine voorraad.

Bovendien, als het zo zou zijn dat de een of andere moderator er een slotje op zou kunnen gooien, vraag ik me toch wel af: Waarom is dat met een vraag uit 2016 nog niet gebeurd??

FP2800A en 7-Segment display´s(2.hands maar ok) heb ik ook voor kollega´s noch wel.

Verdere Informatie als bijlage.

PS.
Sorry voor de taalfouten, na ca.46jaartjes buitenland hè. ;-)
Tijdens mijn tijd bij Rens en Rens - Hilversum -noemde ze mij
"de Limburger"