Foutcode L 7L op display Wekkerradio Philips AJ3150

Iemand ervaring met volgend probleem?
Op de display van een oudere Philips wekkerradio type AJ3150 komt het uur niet meer op, enkel foutcode 'L 7L', de radio werkt wel nog wanneer je deze via de schakelaar opzet maar voor de rest is niks meer in te stellen.

Alvast van harte bedankt.

ik denk dat je geen foutcode hebt maar een display die segmenten mist .

1 Slechte voeding 2 solderingen los 3 kristal oscilleerd niet.

Of het klok ic zelf is wijlen .

Zit hier een lm 8560 in ?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Er zit inderdaad een LM8560 in.
Solderingen die los zijn zie ik zo direct niet en op de voeding meet ik wel spanning maar ik weet niet wat de juiste spanning moet zijn aan de secundaire van de transfo.
De gelijkrichtdiodes zijn in orde. Ik denk wel dat de voeding in orde is aangezien de radio werkt wanneer je de schakelaar op radio zet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 19:46:07 (31%)

maartenbakker

Golden Member

Meestal komt de voeding voor de radio uit een andere wikkeling dan die van de klok, en/of gebruikt de klok 2 of 3 wikkelingen waaronder een met middentap voor zijn voeding (o.a. in verband met het multiplexen).

Een kristal zit er niet in, 50Hz is de referentie en voor stroomuitval zit er een RC-oscillator in.

Ik geef elco's of eventueel een defect IC een grote kans. Om de schakeling te begrijpen kun je een datablad van het IC raadplegen.

Wat zie je trouwens op het display als je het drukknopje (of schuifje bij sommige Philipse) om het alarm in te stellen indrukt/verschuift?

P.S. En die foutcode? Hij probeert je uit te schelden maar de U doet het niet :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 december 2016 00:38:45 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, dat weten we ook weeral bij se :-)

:-) hahaha, die is goed :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 19:45:55 (82%)

Ik heb even gekeken in de datasheet van het ic .

pen 20 = gnd

pen 15 = vss aan middentap

pen 25 = 50/60Hz input

Als ik het goed heb zit hier een gelijkrichter in met 2 dioden .

Als je eerst de secundaire zijde meet voor de diode en deze heeft heeft dezelfde als de andere zijde van de middentap dan mag je er van uit gaan dat deze goed is .

De spanning moet symmetrisch zijn .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Merciekes.

Ik zal morgen eens kijken of ik deze kan terugvinden :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 19:45:44 (78%)

Ik heb eens gemeten tussen de zwarte en de rode draad van de transfo => 5.9VAC Tussen de zwarte en de gele en tussen de zwarte en de groene => 2.4VAC
Op de IC heb ik gemeten tussen pen 20 en 15 => 5.2VAC en 7.2VDC . deze spanningen meet ik ook tussen pen 20 en 25.

Probleem opgelost.
Het transfo'tje was de dader.