Tablet aan middels extern signaal (PIR e.d.)

M'n eerste post hier :-)

1. Doel

Een tablet aan zetten op basis van beweging of andere input.

Eigenlijk heel simpel: ik wil een tablet in een keukenkastje inbouwen 'flush mounted', en deze op basis van beweging of andere input aanzetten. Voorbeeld: iemand die voor de kast langs loopt. Wanneer dan ook nog een bepaalde app opstart afhankelijk van het soort input is het helemaal geweldig.

Nog wat andere apps om erop te draaien:

- SqueezeCommander
- CCTV viewer
- NetFlix (leuk icm. een ChromeCast)
- gemeenschappelijke agenda
- HomeMatic front end
- andere nutteloze toepassingen

2. Spullen

Alles mag maar in principe ga ik uit van het volgende:

- een Galaxy Tab3 7.0 (heb ik liggen, en het moet Android zijn)
- een externe sensor / uchip / controller / whatever

3. Mijn ervaring

(Noob level indicator :-)) Jaren geleden veel met electronica gedaan, daarna heel, heel, heel langs niks. Na een combinatie van opruimen van de zolder, een verbouwing, en prive omstandigheden begon het weer te kriebelen, en dit leek me wel een aardig project. Ik snap eea. van programmeren (PureBasic, 6502 (!) assembly), home automation (HomeMatic) PC's enzovoorts maar heb nog nooit gerommeld met Arduinos, PIC's en zo.

4. Blok diagram

Zou natuurlijk geweldig zijn als ik alles op een enkele print zou kunnen krijgen, maar eerst maar eens een proof of concept...

Hier is in ieder geval het blok diagram.

5. Status

Ik heb het keukenkastje en de Tab 3 al in huis. Nu nog het ding inbouwen. De Android app Automate lijkt veelbelovend voor het automatiseren van het een en ander.

Wat heb ik zover uitgezocht...

Aanzetten van de tablet

Tsja, WOL werkt meestal niet :-) en is misschien wat te ingewikkeld. Power erop zetten werkt ook niet (want dan zou de tablet spontaan leeg kunnen lopen als deze niet gebruikt wordt).

Na wat spelen met verschillende telefoons en tablets lijkt te makkelijkste truc te zijn de stroom er even af te halen en dan weer erop te zetten. Ik heb dit bij Moto G, Samsung S2, Tab3 7.0, een Lenovo A10-30F, en drie iPads geprobeerd, en allemaal doen ze dat: power eraf, power erop, en ze gaan aan.

Wanneer ik ervan uit ga dat een opgeladen tablet waarvan het scherm uit staat minder stroom gebruikt, dan zou ik de volgende logica kunnen hanteren:

IF beweging AND screen off THEN toggle power off/on

Hoe zou ik dit electronisch het beste kunnen invullen? Recht toe recht aan electronica (shunt, opampje, timer) is een optie, of kan ik beter een PIC / Arduino / iets dergelijks gaan toepassen om meer functionaliteit te krijgen? Ideeen en suggesties welkom!

[Bericht gewijzigd door blueznl op vrijdag 30 december 2016 20:29:22 (11%)

mischien is de app tasker iets? Die kun je allemaal dingen laten uitvoeren afhankelijk van dingen en externe inputs etc :)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
  • via develloper opties kun je instellen dat het scherm aanblijft zolang je lader aangesloten is.

    als je dan de wifi/bluetooth uitzet zodra de lader is afgekoppeld kan hij weken standby blijven. (dmv tasker)

    dan heb je alleen helaas geen verbinding.
  • andere optie is ding openmaken en zoek naar test pads. dan eentje vinden waar de spanning van veranderd als de backlight aan of uit is.
    voorbeeld:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Testpad.JPG/440px-Testpad.JPG

    dan kleine micro processor programmeren die via een opto de power button toggelt totdat de backlight aan of uit is afhankelijk van de PIR ingang.
  • galaxy tab kan in principe een FDTI usb<->rs232 chip aan. via een OTG (on the go) usb kabel kun je direct je arduino benaderen, zul je enkel een app moeten schrijven die hem uitleest.

(optie 1 zou ook kunnen werken als je de batterij vervangt door een DC voeding. dan blijft hij altijd op de 'batterij' klemmen en kun je via de usb poort het laden simuleren, weet alleen niet of dat goed gaat)

GMT+1

mischien is de app tasker iets? Die kun je allemaal dingen laten uitvoeren afhankelijk van dingen en externe inputs etc :)

Euh, ja. Dat kan ook met Tasker, maar dat was de challenge niet... tenminste, nog niet :-)

Zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als ik alles op een enkel board zou kunnen krijgen, maar laat ik eerst maar eens een proof-of-concept in elkaar bakken :-)

er zit ook een optie in vaker, die ziet dat je het hoesje opent en laat dan het scherm aangaan. dit werkt met een magneetje. als je dan een magneet in de kast maakt, deurtje gaat open en scherm gaat aan..

als die functie erop zit, is dat te testen door met een magneet langs de rand te gaan, de juiste plek laat het scherm in stby vallen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

...er zit ook een optie in vaker, die ziet dat je het hoesje opent en laat dan het scherm aangaan. dit werkt met een magneetje. als je dan een magneet in de kast maakt, deurtje gaat open en scherm gaat aan..

Yep, alleen wil ik de tablet aanzetten, niet uitzetten, en ik wil er geen deurtje voor opendoen, dat is nou net niet de bedoeling...

Het moet er dus zoiets uit komen te zien, waarbij het scherm aangaat als iemand er voor langs loopt...

Ooops.

[Bericht gewijzigd door blueznl op zaterdag 31 december 2016 15:30:50 (99%)

als je op het scherm drukt gaat het ook aan, als men alleen even handen wast of even een beker op t aanrecht zet is het niet handig dat het scherm meteen aangaat. je zet dat pas aan als je langer in de keuken bezig bent, koken, afwassen en dergelijke. je kunt de voeding bij de verlichting onder de bovenkastjes hangen, zet je die aan gaat het scherm ook aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het een idee om op de muur tegenover de tablet een IR-led met lensje te monteren waarmee je samen met de lichtsensor in de tablet een lichtsluis maakt? Tasker kan dan bij een grote verandering in lichtintensiteit het scherm aan zetten.

Of misschien is de lichtsensor gevoelig genoeg om een verandering door aleen langslopen te detecteren?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Er zit toch gewoon een aan-knopje op ?

Actuator

binnekant kastje, rest kan in de software van de tablet.

hij is vrij makkelijk open te krijgen.
https://nl.ifixit.com/Teardown/Samsung+Galaxy+Tab+3+7.0+3G+Teardown/17…
als je de accu eruit haalt en direct 4v op de klemmen zet kan je met stroommeting vrij makkelijk zien of het scherm aan is.

kwestie van aan/uit knop mechanisch/electrisch activeren (via opto parallel over knop) activeren...

[Bericht gewijzigd door Progger op zaterdag 31 december 2016 17:00:47 (12%)

GMT+1

Kun je dit niet geheel softwarematig afhandelen?
Wanneer het tablet niet gebruikt wordt laat je een zwart scherm zien en dim je de backlight naar 0%. Als je met de ingebouwde frontcam beweging detecteert dan kun je op basis daarvan het zwarte vlak weghalen en de backlight verhogen.

Uitzoeken waar de magnetisch gevoelige schakelaar in de tablet zit. Plaats daar een (zo vlak mogelijke) spoel, mogelijk als deel van het frame waarin de tablet gemonteerd wordt, welke je aansluit op een NC contact van een PIR. Zolang de PIR niets detecteert zal de spoel een magnetisch veld opwekken waardoor de tablet in sleepmodus gaat (komt overeen met gesloten cover) terwijl het wegvallen van dit veld (PIR detecteert beweging, schakelt) de tablet uit de sleepmodus zal halen.

Ik zou het ook volledig softwarematig doen met de camera. Je kan dan zelfs nog gezichtsherkenning doen zodat iedereen zijn eigen profieltje heeft en iemand die niet pal voor het aanrecht staat krijgt een simpele layout met bijvoorbeeld alleen de tijd en temperatuur. Er zijn vast all apps voor want dit soort 'kiosk' functies zijn niet bepaald zeldzaam.

Samsung heeft al dat 'blink detection', als je niet naar het scherm kijkt dan dimt het. Daar kan je misschien ook al iets mee doen.

Ik heb een paar software oplossingen geprobeerd, maar heb die route opgegeven.

1. Veel software draait niet in standby mode, en / of de tablet houdt altijd het scherm aan (zelfs al zet je er een zwart plaatje op).

2. Vaak valse reacties, danwel precies het tegenovergestelde: geen enkele reactie van de betreffende app.

(Geprobeerd met verschillende devices, een Lenovo Tab3-10, een Samsung Tab3 7.0, een Moto G, een Samsung S2. En allemaal gedragen ze zich weer anders :-))

Vandaar de hardware route...

[Bericht gewijzigd door blueznl op woensdag 4 januari 2017 00:31:20 (18%)

Iets verder gekomen... rustig moment tijdens een verbouwing, dus kan even spelen...

Heb een LM2941CT en AD623AN besteld om onderstaande eens uit te proberen. In plaats van de Arduino zou ook een PIC gebruikt kunnen worden (beter zelfs, maar ik weet niets van PICs, een suggestie voor een goede starterset welkom).

Iets als hieronder. Valt eigenlijk ook met losse onderdelen best wel mee. Misschien een extra opampje en zeker weten wat logica inverteren, maar toch maar eens opbouwen als de onderdelen binnen zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Wat is de zin van deze onzin? :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Wat is de zin van deze onzin? :?

:-)

Vergeet maar even dat ik een tablet scherm wil aanzetten door kort de spanning te onderbreken (helaas op deze manier, maar dat heeft zo zijn redenen) maar focus op de electronica kant...

Ik wil dus de stroom kort onderbreken indien...

1. deze stroom beneden een bepaalde waarde ligt EN
2. iemand langs een PIR loopt

Dat is het doel. Nu nog de electronica... Suggesties voor een goed schema welkom :-)

Wat zou het deren als je de stroom ook even kort onderbreekt als er wel hoge stroom is? Behalve dat het accusymbooltje verandert gebeurt er verder weinig lijkt me. Extra ingewikkeld lijkt me en daarbij kan je de situatie hebben dat de stroom hoog is omdat de accu aan het laden is of dat de tablet iets aan het downloaden/updaten is 100% cpu en dus meer stroom trekt.

Ik begrijp dat je een workaround nodig hebt en dat cameraherkenning niet goed werkt, maar een losse arduino, pir en schakelen via power vind ik toch een stap te ver in de houtje-touwtje jungle :)

Een interfaceboardje aan de tablet?

https://www.sparkfun.com/products/13613

Wat zou het deren als je de stroom ook even kort onderbreekt als er wel hoge stroom is?

Euh... niet aan gedacht? :-)

Ik weet niet of steeds aan / uitzetten verstandig is, maar dat is eenvoudig te voorkomen... Ja, dat zou in principe ook moeten werken. Even wat op een breadboardje prutsen... Bedankt voor het idee!

een kennis van mij had een flexibel toetsenbord, met draadbreuk.

lange tijd niet aan toegekomen, en vandaag eens geprobeerd.

blijkt dat je via een USB on the go kabel direct het scherm kan aanzetten via het keyboard. het gaat om dit keyboard:
http://www.usedproductsarnhem.nl/webshop/zolid-flexibel-toetsenbord.ht…

werkt perfect op een galaxy tab3 8"

home knop werkt exact hetzelfde als home knop.

via wake/sleep knoppen kan het scherm ook weer uit.
volume op/neer, play/pause/stop bediend de mp3 app en alle toetsen werken zoals op de pc.

GMT+1