vervanger voor FQP6N80C

Beste mensen. Weet iemand een replacement type voor de FQP6N80C voor dit bijgevoegde schema. Of een andere uitgekozen MOSFET. ? Het schema moet eigenlijk wel 10A/12v kunnen PWM'n Groet, Wouter van Wegen

URL:

http://tahmidmc.blogspot.nl/2013/05/using-tlp250-for-isolate...-gate.h…

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Deze bijv., is alleen geen 800 maar 600V. Maar genoeg om bijv. 230VDC mee te schakelen.

Infineon-SPW47N60C3-DS-v02_06-en.pdf

[Bericht gewijzigd door Lambiek op dinsdag 6 december 2016 15:09:04 (28%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt.!

Maar deze kost alleen 9.34 Euro bij Farnell. En is geen TO-220. Ik buig de pinnetjes altijd uit elkaar. --> Weet iemand er nog 1?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Of als je er alleen 12V mee wil pwm'men, is deze ook goed.

MOSFET_IRF1405_55V_169A_5.3mO_Vth4.0_TO-220.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok. Dank u Lambiek. Deze kost maar 2,50 euro op Farnell.
Kleine verassing. Voor dit 2e Schema, welke Mosfet dan. ? 12v/10A.

URL: http://tahmidmc.blogspot.nl/2013/01/using-high-low-side-driver-ir2110-…

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bestel ik er daar 2 van. Groet aan labiek en MGP.
Dank u.

PS: Als ik er 2 speciale wat duurdere fly-back diodes wil bij bestellen. Welke moet ik dan kiezen. Zo precies mogelijk, geen replacement type. Nog steeds de MBR350, zoals slecht herinnerd of weet u een eigenlijke/betere/preciesere bedoelde diode? Ondanks dat hij al in de Mosfet zit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 december 2016 20:37:02 (71%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Die print is niet goed ontworpen, de GND is veel te smal en te lang.

Als je problemen zoekt zul je die zo wel krijgen.

Maak gebruik van de randmassa.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Die print is niet goed ontworpen, de GND is veel te smal en te lang.

Daar kun je wel op blijven hameren MGP. :) Ik vraag me af wat voor programma Wouter daar voor gebruikt, het lijkt wel wat op het plakwerk van vroeger.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik hamer er elke dag op maar hij luistert niet :S

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

Als je nou gewoon zoekt op TO-220 in diverse varianten, 40-100V, en 40A of meer (overal riante marges, maar bij hogere spanningen hoort een hogere Rdson, of een fors hogere prijs), blijven er bij mijn nog ruim 200 opties over. Deze zullen allemaal wel werken, afhankelijk van wat je uit wilt geven kun je daar iets uit kiezen. Je kunt iets meer uitgeven, daarvoor een MOSFET met een lagere Rdson kopen, en dus minder koeling nodig hebben. Het is niet alsof ondergetekende en verschillende andere mensen je dit niet een keer of 10 eerder verteld hebben. Hetzelfde geldt voor de diode; kies Schottky rectifier als categorie, neem een ruime marge op de spanning en stroom, en kies uit het grote aantal een type met een handige behuizing en een leuke prijs.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hier meer achtergrondinformatie:

Zijn probleem is dat hij zijn H-bridge niet aan de praat krijgt.

Nochtans is zijn schema goed (edit:print ook), P-mosfets en N-mosfets aangestuurd door een TC4427 op een 12V batterij.

Ik kan van hieruit niet opmaken wat hij fout doet en gezien de slechte communicatie is het moeilijk om raad te geven.

Nu gaat hij weer iets nieuws proberen met een IR2120 en hoopt hij op meer geluk(!).

Als ik hem erop attent maak dat een TC4427 en een STP55NF06 evengoed of nog beter zal werken gelooft hij mij niet, en die heeft hij liggen.

Wat denken jullie, vooral Lambiek gelooft hij meer dan ik ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 7 december 2016 08:28:09 schreef SparkyGSX:
Het is niet alsof ondergetekende en verschillende andere mensen je dit niet een keer of 10 eerder verteld hebben. Hetzelfde geldt voor de diode;.............

Het is net of je tegen een blok beton praat, maar daar zal hij zijn reden wel voor hebben denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Hoe die print er uitziet is natuurlijk niet belangrijk. Wel een probleem is dat dat ene spoor dat om de boel heen loopt, voor storing gaat zorgen. Alle belangrijke dingen zijn halverwege aangesloten terwijl de voeding en de belasting aan de verre uiteinden zitten. Dat geeft spanningsverschil en dus storing. De oplossing van Thevel gaat werken, en dat spoor mag ook best vervangen worden door een vlak (op dezlfde plek maar dan tot de rand van de print.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 7 december 2016 11:31:01 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

O.K. Weet iemand een variant van de IRF1405 of andere werkende mosfet, maar dan in TO-247 ??

Zou er door bij buigen pinnetjes rechtstreeks op moeten passen. :-)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
maartenbakker

Golden Member

FET's vinden is je makkelijkste probleem. Voor die gevallen dat de stroom en spanning niet uit het type af te lezen zijn of je meer parameters wilt weten, ga je naar de site van een leverancier zoals farnell of rs-components en gebruik je de selector. Paar vinkjes zetten en er komen types uit.

Heb je al wat met de andere opmerkingen gedaan? Soms is het nodig om de moeilijke problemen eerst op te lossen. Met een slechte print gaat het met een goede FET niet goed werken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 januari 2017 12:02:25 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 2 januari 2017 11:18:08 schreef pascalbythree:
O.K. Weet iemand een variant van de IRF1405 of andere werkende mosfet, maar dan in TO-247 ??

Waarom zou je dat willen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
jerome

Golden Member

Iets als IRFP4110 zal je bedoelen. Een TO247 zal in bijna alle gevallen overkill zijn voor jou toepassing. Let dan ook dat de gate capaciteit zeer hoog zal zijn, wat de driver ingrijpender maakt en soms een negatieve voeding vraagt om efficiënt af te schakelen. Een logic-level fet is daarvan beter, al heb ik daar geen ervaring mee.

Waarom ga je niet eens bij de Hackerspace in Zwolle langs met je opstelling? Daar wil vast wel iemand je helpen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Danku, Jerome, dan gooi ik deze IRFP4110 vrijdag in de bestelling.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
maartenbakker

Golden Member

Ik heb begrepen dat je van goede wil bent en ook niet de domste, en je komt er met de nodige omwegen heus wel... Maar ik vraag me toch af of je ooit wat doet met alle andere tips en adviezen. Het is sowieso helemaal niet netjes om ze te negeren, zeg dan op zijn minst dat je daar nu niets mee gaat doen en wel kijkt 'waar het schip strandt' oftewel waar je tegen nieuwe problemen aanloopt. Of misschien werkt het wel gewoon, dan kom je achteraf terug in het topic om mooie resultaten te laten zien. Als we er maar iets van horen.

De tip van Jochem lijkt me ook een heel goede, op een hackersspace loopt altijd wel iemand rond die je een beetje wegwijs kan maken en in het echt leert het veel sneller bij dan op een forum. Als je hier tegen iets aanloopt dat niet goed werk zit niemand ernaast en kan je makkelijker de weg of de motivatie kwijtraken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."