FTDI FT4232H Quad High Speed USB

Mijn wens is om een 16 of 24bit ADC met parallel output d.m.v. bitbangen rechtstreeks via USB naar de PC te verzenden.

De FT4232H kan 480Mbits per seconde verwerken en heeft 4 8bits kanalen en lijkt mij een ideale kandidaat om parallel data te versturen.
Ik vraag mij alleen af wanneer alle 4 kanalen tegelijk maximaal worden ingezet er 480Mbits per kanaal wordt verwerkt of 120Mbits per kanaal.

Iemand hier ervaring mee?

het zal al zeker geen 4*480Mbit zijn, want dat is de maximale bus snelheid van usb 2. maw die snelheid deel je met alle andere usb2 toestellen die aan dezelfde controller hangen.
Even verder gekeken in de datasheet en ik denk dat 30Mbit zowat het maximum is eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door pmaeseele op vrijdag 6 januari 2017 16:07:46 (20%)

USB en consorte (*) hebben nogal wat overhead. Dus van de 480Mbps kan je verwachten ongeveer 40 Megabyte per seconde (320Mbps) aan haalbare doorvoer te krijgen.

(*) PCI, SATA, PCIE, Gigabitethernet, WIFI.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt, had ergens al een vermoeden maar wist nog niet dat 480Mbit de max. van de bus is.
Dus zorgen dat er verder geen usb randapparaten op dezelfde bus zitten.
Zal er een bestellen en testen wat het maximaal haalbare is en daarna een geschikte ADC erbij zoeken.

Arco

Special Member

Het hangt ook van de toepassingen en de kwaliteit van de driver(s) af.
Midi bijvoorbeeld is via USB slechter als met de oude DIN steker, dit mede door de latency van de USB bus...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat ik het beste de direct (D2XX) driver van FTDI ga gebruiken i.p.v. WinUSB e.d.

Mijn doel is experimenteren met Software Defined Radio.
Ik moet dus afwegingen maken tussen RF bandbreedte en bits per sample.

B.V:
- RF bandbreedte van 20Mhz.
- 16 bit samples (I/Q formaat)
- Totaal 40 megabytes per seconde.

Dit zou dan praktisch haalbaar kunnen zijn met een 480Mbps USB poort?

Serieel verwerken is geen optie omdat ik direct wil samplen en niet indirect via een microcontroller.
Aangezien dan 16 bits parallel moeten worden verwerkt, heb ik 2 8bits kanalen nodig die synchroon lopen.
Ben benieuwd of dit te doen is zonder synchronisatie-correctie, m.a.w. kan ik betrouwbaar de 2 maal 8bits op de PC reconstrueren naar de originele 16bit sample verkregen uit de ADC.
Op de PC wil ik dan 2 threads elk op een eigen core gelijktijdig de data per kanaal laten inlezen via de dubbel-buffer methode.
Of dit haalbaar is zal zich moeten uitwijzen, de FT4232H is besteld.