MAX233CPP niet meer dan 4800 baud

Ik meet +7.17V tov gnd op pin8 en -9.19 op pin17. Ben alleen niet 100% zeker of pin8 de juiste is, dataheet is daar en beetje onduidelijk over. (althans, voor mij)
IC uit voetje gehaald ,tussen 1,2,3 en 4 meet ik geen verbinding,
en tussen 18,19 en 20 ook niet.

6 en 9 liggen beide aan gnd.

EricP

mét CE

Da's vast mooi. Maar wat meet je op pin 14? Want daar zou de +10V moeten zitten volgens de datasheet...

Die 1μF kan ook wel eens kritisch zijn. Maar als je de +10V en -10V met de scope meet en die zijn 'goed', dan zal daar het probleem wel niet liggen...

Op 4 januari 2017 15:26:36 schreef EricP:
Maar als je de +10V en -10V met de scope meet en die zijn 'goed', dan zal daar het probleem wel niet liggen...

Ja, meet die eens, en dat TERWIJL je op 19k2 die 0x55 aan het spugen bent.

Hing TOUT van de MAX233 los (oftewel alleen aan je scoop) terwijl je eraan mat? Of zat de PC er ook aan (of nog iets anders)??

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Doorverbinden aangebracht zoals hieronder ?
https://hackadaycom.files.wordpress.com/2008/05/max233(single).png

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 4 januari 2017 15:38:17 (11%)

Arco

Special Member

Is de belasting aan de RS232 kant ook niet te hoog? (chip verwacht ~5k)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op pin 14 meet ik 9.5 V
Doorverbindingen heb ik aangebracht.

Ik heb de spanningen gemeten met de kabel er uit.

Ik heb nu gemeten met de kabel er in, op de scope zie ik Vmax = 9.3V en Vmin -3.0V bij 19200 baud. Als ik hetzelfde doe op 2400 baud is Vmin -8V !

Ik heb overgens getest met een usb->serieel converter en ook met een seriele kabel direct naar een seriele poort.

Nog even getest zonder kabel, Vmax wordt dan 10.4 en Vmin -8.6V (bij 2400 baud)

Kleine update :

Vandaag een nieuwe MAX233CPP binnengekregen, werkt nu probleemloos op 38400.
Lijkt er op dat en IC en klein beetje stuk kan zijn..

Datum stamp op de oude chip is 9504, zou een chip kunnen verouderen??

Arco

Special Member

Ik denk eerder dat die chip ooit iets heeft meegemaakt wat buiten de specificaties valt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk eerder dat die chip ooit iets heeft meegemaakt wat buiten de specificaties valt..

Dat is heel goed mogelijk, maar.. voor zover ik weet heb ik deze ooit nieuw besteld in NL en nooit gebruikt. Kan natuurlijk dat ik destructief aan de gang ben geweest, maar zou het kunnen dat er intern condentatoren in zitten die na 20 jaar slecht zijn geworden? Moet toch iets van condensatoren inzitten om de +- 10V te maken.

Het werkt nu, dus niet zo heel spannend, maar ik vraag het me af.

Allen bedankt voor het meedenken.

Nee, juist die condensatoren in een chip zijn heel betrouwbaar. WEL kan je zo'n ding "mishandelen" (= buiten specs) door bijvoorbeeld ESD. Dus dat kan zomaar zonder dat je het merkt. Bijvoorbeeld door het ding na 20 jaar in de winter uit de bak te halen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

door het ding na 20 jaar in de winter uit de bak te halen....

Dat wordt dan wachten tot het zomer wordt, of een emmer water omgooien ;-)

Ik heb hier vonken naar de strip die als ESD bescherming op m'n bureau zit. Normaliter vonkt en voel je dat niet, omdat er een forse weerstand in serie zit (1M geloof ik). Maar nu voel en hoor ik het wel. Dus de spanningen die met deze droogte in mijn labje worden opgewekt zijn fors.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/