draadjes hoofdtelefoon solderen (lijkt wel textiel)

Er zijn weer enkele koptelefoons van school binnengebracht. Draadjes moeten opnieuw gesoldeerd worden.

Op zich niet zo'n ingewikkelde klus, ware het niet dat het van die rotdraadjes zijn. Het lijkt wel textiel met een geleidend draadje erin of zo met een coating. Al eerder dergelijke draadjes gehad en voorzichting geprobeerd om de coating eraf te schrappen. Wel opletten, want je zit zo door het draad heen. Soms lukt het soms ook niet.
Weet iemand een oplossing om deze draadjes te ontdoen van de coating, zodat de soldeer een beetje makkelijk hecht?

Robert

draadjes niet ontdoen van de soldeer, gewoon bout ertegen en tin toevoegen, dan pakt de draad vanzelf. de laklaag lost op en het koper neemt de tin op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat testman zegt.
Ik zet de soldeerbout dan altijd op de hoogste temperatuur en werk met loodhoudend tin, dan gaat dat prima.

Overigens is er ook een trucje met paracetamol, maar hoe dat nou precies zit weet ik niet.

mel

Golden Member

draadje in terpentine dopen, en dan solderen, moet kunnen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Da's aspirine die je bedoelt. (die paracetamol kun je beter opeten als je er hoofdpijn van krijgt... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

https://www.pijnwijzeronline.nl/static/theme/images/_userfiles/images/aspirine.jpg
Draadje op de tablet Aspirine leggen, soldeerbout erop en het draadje door de gesmolten Aspirine halen. Dan het draadje vertinnen.

Het acetylsalicylzuur in de Aspirine lost de lak die om het draadje zit op. De textielvezel die met het draadje meeloopt smelt door de hitte van de soldeerbout.
In paracetamol zit geen acetylsalicylzuur, dus werkt het niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Druppeltje vloeibare tin op je punt leggen, lakdraad met het uiteinde langzaam in de druppel steken, en de lak smelt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

je kunt het ruiken, als de laklaag het begeeft komt er een andere geur van de draad af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Soms lukt het om de laklaag van de aders licht te verbranden door de draad even in het blauwe deel van een kleine vlam te houden.
Of voorzichtig met een scherp Stanley mes over de aders schrapen tot deze de koperkleur krijgen.
Het blijft een siccuur werkje wat soms niet ineens lukt, zeker als de kwaliteit van de bedrading wat minder is.

evdweele

Overleden

Vroeger was het advies om emaillelakdraad in een spiritusvlam te verhitten en het af te koelen in datzelfde bakje spiritus. Het is mij nooit gelukt om de draadjes niet te laten verbranden. Het resultaat was altijd even teleurstellend.

Dat is het voordeel van Aspirine; er komt geen extreme hitte aan te pas en geen mechanisch geweld zoals een mes.
De chemie doet het werk zonder het dunne koperdraad aan te tasten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
vergeten

Golden Member

Op 9 januari 2017 17:08:02 schreef evdweele:
Vroeger was het advies om emaillelakdraad in een spiritusvlam te verhitten en het af te koelen in datzelfde bakje spiritus. Het is mij nooit gelukt om de draadjes niet te laten verbranden. Het resultaat was altijd even teleurstellend.

Dat is het voordeel van Aspirine; er komt geen extreme hitte aan te pas en geen mechanisch geweld zoals een mes.
De chemie doet het werk zonder het dunne koperdraad aan te tasten.

En toch werkt dat prima maar dan alleen met massief koperdraad, niet met die hele dunne koperfolie die in zo'n hoofdtelefoonsoer zit.
De draad roodheet stoken met een schone vlam (geen kaarsje dat roet alleen maar) en dan meteen in een bakje met pure spiritus dopen. Het levert echt heel mooi blank koper op, uitstekend te solderen.
Die tip heb ik ooit eens gekregen en uitgevoerd gezien bij een motoren wikkelbedrijf.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evdweele

Overleden

Met motoren of dikke trafo's heb ik geen ervaring. Wel met het dunne draad dat op hoogfrequent- en middenfrequentspoelen zit. En met de dunne draadjes van oortelefoons.
Die dunne draadjes verbranden voordat je 1 keer met je ogen hebt geknipperd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Ik hem een keer een video gezien van een Amerikaanse machinist die van een pincet of tangetje een CU draad stripper heeft gemaakt. (Robertz op het EEVBlog forum.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs