nieuwe naald slaat over/doet raar, goede oplossing?

hallo allemaal,

ik kwam erachter dat mijn naald van mijn oude simpele platenspeler wat verouderd was. Nu heb ik er een nieuwe naald ingezet en merkte dat ie op het zelfde punt oversloeg/terugsloeg (er ontstond een soort van 'loop'). ik begon een beetje op internet te zoeken en kwam erachter dat het aan het gewicht van de arm kan liggen. nu heb ik aan de arm, aan de kant van de naald, een 20 cent muntje bevestigd. het probleem lijkt nu verholpen en de plaat speelt af zoals het hoort. Echter vraag ik mij af of dit wel een goede oplossing is? beschadigen mijn platen nu niet door het eventuele (wellicht zeer kleine) overgewicht? of is het niet nodig om een exacte balans te vinden en zou je kunnen zeggen zolang de plaat goed afspeelt is het prima?

het gaat overgens over een SHARP sg 190 model.

bij voorbaat dank!

Arco

Special Member

Een 20 eurocent muntje weegt 6 gram, zo'n enorm gewicht is dodelijk voor je naald/element/platen! Gemiddeld is de naalddruk ~1.5gram.
Beter de boel goed en verantwoord afstellen: http://thevinylfactory.com/features/how-to-balance-your-tonearm-a-step…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt voor de snelle reactie. de draaitafel arm van deze uitleg is echter wel bedoeld voor echte 'draaitafels' als ik het zo zie. Ik heb maar een simpele platenspeler. aan de arm kan niet iets versteld worden of iets dergelijks..

evdweele

Overleden

Brrrr... Bij heel erg slechte 78-toerenplaten leg ik wel eens een dubbeltje (1/10 gulden) op de arm.
Een dubbeltje weegt 1.5 gram en dat is al niet best voor de naald en zeker niet voor de plaat (als het vinyl zou zijn).

Er zal iets aan de hand zijn met de lagering van de arm of de anti-skating als dat erop zit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Is de naald wel in orde? Of misschien per ongeluk een dikke naald (78rpm, normal groove). Geen idee of die bestaan voor dit element, maar het kan wel dergelijke symptomen geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Of gewoon een slechte plaat?

Oude keramische elementen kunnen problemen geven
De naalddrager is hard en kan gaan overslaan of hangen
Dan is vervangen van element wenselijk.
Misschien even een foto of merk van het apparaat.
Tegen zijn veel van de retro platen vernielers op de markt vaak van chinese makelij
Waar de fouthoek superslecht is en na 1 keer je plaat opgedraait heb je plaat de kliko in kan doen omdat die uitgevreesd is.
Als je platen collectie lief heb koop gewoon een degelijke speler.
Dan een gammel ding.

Tidak Ada

Golden Member

Piëzoelementen ('keramische-') vereisen een wel wat hogere naaldkracht dan die 15 mN *) , maar 60 mN extra is wel wat erg veel van het goede. Normaal werken die elementjes met een naaldkracht van zo'n 40 mN
Zit er nergens een stelschroefje in de arm waarmee de naaldkracht kan worden ingesteld? Er zit een veer in die arm, die het gewicht compenseert. Die zou je iets kunnen ontspannen om een hogere naaldkracht te krijgen. Je hebt daar eigenlijk wel een soort weegschaaltje voor nodig om het goed te kunnen doen.

*)10mN ≈ 1g

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Op 5 februari 2017 09:53:59 schreef René Daemen:
[...]
Tegen zijn veel van de retro platen vernielers op de markt vaak van chinese makelij
[...]

mijn pa heeft net een chinees gekocht met USB bij BCC. Ik dacht ook goedkoop ding, maar bleek nog > 100 euro te zijn. Wat schets mijn verbazing: zit een audiotechnica element in!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

AudioTechnics heeft ook elementen in verschillende prijsklassen, dus dat zegt helemaal niets.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maar AT maakt niet zulke meuk als Crosley doet.

Als op een goedkope tafel je plaat overslaat of juist blijft hangen, speel dan die plaat eens op een goeie. Dan weet je waar het probleem aan ligt.

Slechte spelers kunnen je platen beschadingen.

@ Hieronder: sommige hard opgenomen platen, of met een heel smalle groef zoals de K-Tel verzamelaars, kunnen ook overslaan op de Philips spelertjes met klapnaald. Vooral als daar een wat oudere 25µm mono saffier onder zit, in plaats van de 18µm saffier/diamant.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 5 februari 2017 20:52:17 (35%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb meer de indruk dat TS zo'n Phlipse of Dual ding heeft met een plastic arm en een veer, inclusief keramisch element.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

De TS vindt het kennelijk niet belangrijk genoeg om meer informatie te verstrekken.
Dan heeft veronderstellen wat er allemaal mis zou kunnen zijn met een onbekend type platenspeler weinig zin.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.