log systeem

Goede morgen
Wij werken op ons bedrijf met een log systeem. Als we een batch voor de logger houden geeft dit een beepje.
Tijdens productie is er veel lawaai en horen we het beepje niet altijd, waardoor we soms loggingen missen. Het is de bedoeling om dit signaal via een externe bel luider te laten klinken. Het beepje komt uit http://uk.farnell.com/pro-signal/abi-003-rc/piezo-buzzer-12vdc-pcb/dp/… dit is ook het exacte model.

Kan ik via de spanning die hierop komt geen klein relaytje aansturen waarmee ik dan verder kan een grotere bel aansturen?

Of is het allemaal niet zo simpel?

Groeten en bedankt voor je feedback.

Ik zou er een npn transistor aanhangen met een weerstand van 1k5 of zo in serie met de basis, en die het relais laten schakelen. Vergeet de blusdiode over de relaisspoel niet.

Direct een relais parallel zetten lijkt me een slecht idee; er zijn maar weinig relais die werken met 3V, en die zullen waarschijnlijk zoveel stroom trekken (veel meer dan 20mA) dat de transistor die de buzzer aanstuurt mogelijk stuk gaat.

In plaats van een relais en een extra torretje zou je ook een Darlington transistor kunnen gebruiken, daarmee kun je direct de nieuwe bel schakelen.

Overigens moet je nog wel even uitzoeken welke pin van die buzzer geschakeld wordt, de + of de -. Waarschijnlijk de -, dat is meestal gemakkelijker, en dat betekend dat je een extra pnp torretje nodig hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Als het veel herrie is, is het misschien makkelijker om i.p.v. de bel een lamp te nemen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Meet even welk voltage er nu op de buzzer komt. Met 3v is een relais wat lastiger zoals SparkyGSX noemt. Met 9 - 15 volt is het al wat overzichtelijker, neem dan een klein relais:

https://www.eoo-bv.nl/427-reed-relais

Als het een kort biepje is zou ik niet met een lompe oude schoolbel gaan werken.

Onderstaande zou je kunnen gokken zonder relais, ligt een beetje aan de prijs/voorraad van je logger :) Zoiets zoal ook goed reageren op korte signalen en meteen de tip van Mel meegenomen:
https://www.conrad.nl/nl/akoestische-signaalgever-geluidsontwikkeling-…

Of alleen een felle led:

https://www.eoo-bv.nl/led-5-mm/13871-ww05a3swt4.html
Gebruik wel een voorschakelweerstand afhankelijk van de spanning die je meet op de buzzer.

hallo

ik heb zo'n loggerke van velleman... dat zijn de resultaten:
zie bijlage...
het is lang geleden dat ik er mee gewerkt heb, klopt het wat ik uitrekende ivm de spanning? +/- 11 V

Ja dat lijkt erop. Wel erg korte pulsjes.

Tja wat wil je maken en wat is het budget.

Je kan die buzzer die ik eerder poste proberen direct aan te sluiten.

Voor een paar tientjes heb je een timerrelais dat de puls (hopelijk) kan verlengen tot een ingestelde waarde, dan kan je bijvoorbeeld 1 seconde een grote 230V lamp laten branden.

Je kan ook zelf gaan solderen met torretjes en een puls signaal verlengen en 'solid state' iets van 12V schakelen.

hallo, ik heb eens zitten kijken bij farnell en rs-components wielklem... Zie je het zitten om ook eens te kijken zodat ik niet het verkeerde bestel? Het signaal moet ik dan wel nog kunnen verlengen, de vraag is of die puls niet te kort is voor een timerrelais, maw gaat hij dat kunnen opvangen dat pulsje?
OF IEMAND ANDERS NATUURLIJK :-)

Rely

Golden Member

Zelf zou ik, omdat het een bedrijf betreft, een optocoupler gebruiken, en daarachter een instelbare Timer (555) die apart gevoed wordt met een adapter, zodat er een galvanische scheiding is.
Groet, Gerard.

Ik zou een EUR 1.50 arduino uit de kast trekken ipv de '555. De code wordt dan iets als:

code:

void loop (void)
{
  if (input_puls_actief ()) {
    digitalWrite (BEL, 1); 
    delay (1000);
    digitalWrite (BEL, 0);
  }
}

En met de 1000 kan je de lengte van de toon naar believen instellen. Geen gedoe met weerstandjes veranderen om de tijd anders in te stellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat is het nut om een arduino gebruiken? die mag ook maar een 40 mA schakelen... of heb ik het fout? dan moet ik opnieuw gaan versterken om een bel/realis te schakelen... ik heb geen ervaring met andruino, ik baseer me op wat ik hierover lees///
update :) dan zo'n relais Solid State Relay Module voor Arduino gebruiken ... en dan ben ik weg natuurlijk...

en mag ik dan van op mijn huidige buzzer van op mijn logger naar de ingang van die arduino? of moet daar nog iets tss?

[Bericht gewijzigd door p4u08400 op zondag 15 januari 2017 19:06:04 (33%)

Met een arduino, kan je natuurlijk echt alle kanten op, de puls is nooit te snel en je hoeft ook niks meer te solderen. pinheader zit er al op, usb voor de voeding (3-19 volt) erin en klaar.

Je kan het direkt aansluiten, maar je moet wel even uitzoeken of je buzzer wordt geactiveerd door naar nul te schakelen of via de plus. Als je een ledje hebt kan je die ook vervangen door een optocoupler. Dan ben je helemaal gescheiden.

Je zou zelfs met een elektret microfoontje de piepjes kunnen detecteren :)

Gewoon opto ertussen zetten, CNY ofzo, met daarachter een standaard industrieel multifunctioneel tijdsrelais. Je voorziet een 24Vdc voeding + zekering om je tijdsrelais te voeden en je lamp/buzzer aan te sluiten.
Alles 24Vdc, dus minder risico qua veiligheid en met een schema door een andere technieker perfect te onderhouden.

Blijf met je arduino uit industriële borden, da's enkel leuk voor thuis.