2x Harmon/Kardon sub, 5 euro, repareren mogelijk en waard?

Hoe dan?
Vanmiddag kwam ik tot de ontdekking dat ik geen enkele 12v adapter meer had liggen, dus ik naar de lokale kringloopwinkel. Toen ik met 2x2 netvoedingen de deur uit ging zag ik buiten 2 identiek lijkende actieve subwoofers staan. In het donker en in de beginnende regen snel van onderaf de kar gepakt en 10 euro afgerekend.

Als het niets is, kan het altijd nog leuk zijn voor onderdelen. Maar ik hoop natuurlijk dat ik de subwoofers A naast de TV beneden kan zetten en B op de hobbykamer ter ondersteuning van mijn takkeherrie :)

Wat is het nu?
Thuisgekomen blijken het 2 identieke kasten, maar andere subs te zijn, dus van 2 stuks op zijn minst 1 werkende maken zat er niet in.

En wat lijkt er stuk?
Bij de eerste zie ik nagenoeg geen schade op een warmteplek na.
De tweede heb ik net open en daar heeft een ELCO plof gezegd.

Nu heb ik er niet genoeg verstand van om te bepalen of dit nu het enige is, maar ik hoop met wat hulp van hier toch een heel eind te komen!

De vraag over subwoofer nr. 2:
Als je het onderstaande ziet, is het dan nog wel de moeite waard?

Bijgevoegd in deze post, enkele foto's van de tweede set, een H/K SUB-TS11, bijhorende bij de set HKTS 11. Volgens de achterkant een 300 watts systeem Of dat incl. of excl. satellieten is weet ik niet, ook RMS zal wel vies tegenvallen gezien de afmetingen van de speaker zelf, welke 10" is gok ik.

Maar ach, voor 5 euro een leuk projectje en iets is nog beter dan niets!

En de foto's:

PCB kromgetrokken van de warmte gok ik, dus upgrade 1 na herstellen is een fan installeren. Het is erg lastig te zien, maar loopt overdreven in een S vorm. Hier meteen ook de geplofte elco. Het ziet er uit als een bloedbad, maar er zit een spoel onder de smurrie die waarschijnlijk vastgeplakt (trilling?) is met zwarte gunk. De elco heeft wel degelijk gelekt maar het is minder dramatisch dan op het eerste oog haha:

Warmteplekken rondom de 2 transistoren, maar ook rond de weerstand?:

En even een close up, een 4A transistor, die zal wel heet worden ja:

Algemene foto van subwoofer 2 (met een dikke ringkerntrafo):

De eerste subwoofer is ook van H/K, type TS7, hier zie ik afgezien van warmte helemaal geen schade. MAAR hier zit geen ringkerntrafo in en is volgens de achterkant 200 watt.

Er zit hier alleen een trafo in, geen ringtrafo. De Elco's staan niet bol en de zekering is niet geklapt. Of deze het nog doet weet ik niet, volgens de kringloop niet (maar weet niet hoe ze getest hebben).

De PCB loopt hier nog wel recht, er zit alleen wederom een warmteplek rond de enkele transistor van het type BD649T (een 100v 8A).

Hier de PCB, Links van het midden (onder de linker grote tor) de bruine plek:

De onderzijde van de PCB, ook hier een bruine plek maar lastig te zien op de foto:

Een closeup van de 649T:

Het verschil zit hem puur en alleen in de power en amp PCB's en de trafo's.
Er zit nog 1 PCB in voor de aansluitingen en potmeters, maar deze lijken nagenoeg gelijk aan elkaar:

@sanscorp:
Heb je al eens hier naar gekeken?
Daar staat heel veel info, betreft de SubWoofers.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik schaam mij diep, ik had namelijk nog niet gezocht op het net...

EDIT: op pagina 3 beland en A is het een baggerproduct en B is het nog wel te repareren en is het eigenlijk wat ik zelf al verwachte. IK ga er in ieder geval geen nieuwe PCB's in (laten) steken voor plm. 300 euro (indien überhaupt nog leverbaar). Zelf fixen is leuk, maar zo niet dan niet.

Ik kan alle elco's op het powerboard vervangen en als ik vervolgens bij de TS11 de 2 torrent Q501 en 502 vervangen en voorzie van isolatie en een koelblok + daarnaast de behuizing voorzie van koeling (evt. fan) dan zou het goed moeten zijn.

Ik zie ook dat jij inmiddels de expert op dit gebied bent haha.
Zit ik goed zo?

Wat mij verder opvalt is dat de sporen aan de achterzijde van de PCB voorzien zijn van een laagje soldeertin vanwege het vermogen wat er over loopt, maar dat sommige sporen gewoon onderbroken zijn door de bedrukking van de witte tekens/teksten. zoals hier:

LIJKT dit maar zo of is het ook echt zo?

Verder zie ik (niet op deze afbeelding) ook diverse soldeerpunten die vies dicht tegen elkaar aan zitten waar dat niet de bedoeling lijkt, dit is echter bijzonder lastig vast te leggen met de camera van de telefoon..

[Bericht gewijzigd door sanscorp op vrijdag 13 januari 2017 22:54:38 (40%)

Oh ja, ik ben trouwens beginnend hobbyist en leer vooral door te doen, vandaar dat ik soms dit soort dingen oppik om maar gewoon te doen.

Ik heb echter geen diepgaande kennis, wel een signal generator maar geen scope en ook geen flauw benul hoe daar evt. mee om te gaan.

Netspanning vind ik altijd wat spannend en subwoofers die knallen is ook geen pretje. Vandaar dat ik het de laatste keer heb opgegeven met een DIY controlpod voor een Logitech Z5500 subwoofer... haha.

Misschien niet helemaal de juiste hobby of het juiste project voor mij haha.

Ik had overigens een 12v netvoeding nodig uit de dumpzaak voor een dressoir waar de onkyo nr609 in staat, 2 fans en temp. control in de kast inbouwen. De onkyo zelf is even ontdaan van stof en aangezien ik de fan nooit heb zien draaien heb ik de aansluitingen even gecontroleerd.

Op deze wijze heb ik ook laatst een subwoofer hersteld, oude printen eruit halen, geen tijd aan besteden.

DC 10-24V 22Hz-300Hz Filter Plate Subwoofer Amplifier Preamp Board
$4.55 incl verzenden. eBay item number:272343054529

TDA7293 100W Digital Audio Amplifier Board Mono
$3.36 incl verzenden eBay item number:161866381368

Bestaande trafo, mits met middenaftakking, en koelprofiel kun je hergebruiken. Uiteraard van de transformator wel de spanningen controleren voordat je ea besteld.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je vergeet de 35 Euro onderzoekskosten en 150 Euro arbeidsloon :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ebay is leuk, maar als je een leuke speaker hebt dan doet dat er waarschijnlijk geen eer aan.

De z5500 doet rms 190 watt bij ik geloof 4 ohm. Nu ben ik geen expert in dit wereldje en lees je heeeeel veel verschillende verhalen, maar zoals ik het ken moet je rms vermogen van je speaker aansluiten op dat van je versterker.

Liever dat de speaker iets meer aan kan dan dat je vanuit de versterker kan krijgen zodat je nooit je speakers beschadigd. Nu zal het volume never nooit vol open staan maar goed.

En als de ts11 te herstellen is voor een paar euro's aan onderdelen dan pak ik dat rustig aan. 5 euro aanschaf en 15 euro aan onderdelen = nog steeds een leuke subwoofer voor weinig.

Elco's heb ik nieuw liggen, kan ik nog wel ergens uithalen of gewoon nieuw bestellen gezien de gemiddelde prijs. Transistoren weet ik niet, heb een oud versterkerbordje liggen waar ook 2 grote torren op zitten, ik denk dat ik de kleintjes wel kan vervangen door grotere exemplaren?

Uit mijn hoofd doet de huidige 100v en 4a en doen de grote die ik heb 100v en 10a. Overcapaciteit lijkt mij gunstig, maar of dat ook zo is met transistoren??

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 14 januari 2017 02:35:02 (10%)

evdweele

Overleden

Beschouw het als een studieproject.
Zo te zien zijn het pcb's met 1 layer. Dan moet het eenvoudig te doen zijn om er een schema van te tekenen.
Dan kan je gaan meten waar de fout zit.

Met enig geluk zijn de defecte componenten nog ergens te koop en heb je voor weinig geld een interessante studie van zo'n versterker gemaakt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Schema's en kant en klare oplossingen zijn al gegeven in het topic wat in de eerste reactie genoemd is :p

Voor zover ik nu heb gelezen is het een kwestie van de 2 torren en de elco's op de voeding vervangen.

Alleen even de vraag of ik dus die zwaardere straffeloos kan plaatsen mits de indeling hetzelfde is.

evdweele

Overleden

is het een kwestie van de 2 torren en de elco's op de voeding vervangen.

Ik ben nooit geïnteresseerd in een apetrucje om iets weer spelend te maken.
Het zelf beredeneren waarom iets niet werkt zoals het moet is veel boeiender.

Er is geen beter apparaat dan een defect apparaat. Daar kan je iets van leren. Van een werkende radio, tv of stofzuiger niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Snap ik, maar bij sommige dingen moet je echt kennis of de apparatuur er voor hebben. Mijn eerste doel nu is eigenlijk maken en gebruiken (want ik mis de subwoofer heel erg boven).

Als ik het topic lees wat direct genoemd is, ben ik op mijzelf al een heel eind gekomen en ook nu leer ik weer wat dingen bij. Om maar iets stoms te noemen: het isoleren met een stukje plastic van meerdere transistoren op 1 koelblok, ik wist niet dat je anders sluiting kreeg, dat gebrek aan koeling een PCB in een S kon veranderen wist ik ook niet. Ik ken ze wel, maar heb ze nog nooit nodig gehad: Niet gepolariseerde condensatoren, die heb ik nu net niet liggen (in dit geval 100v 10uF, die moet ik nog even opzoeken bij EOO-bv.nl) EDIT: Ik zie dat 35VAC gelijk is aan 100v DC. Dus ik kan deze halen: https://www.eoo-bv.nl/bipolair/12492-10u-35vac-ft.html)

Het is misschien niet zo heel veel als dat ik zelf ga lopen prikken met een multimeter, sig. gen. en scope maar dat komt echt nog wel! Mijn uitdaging zit hem vooral in de 5 euro (ik sta er op diverse fora ook om bekend....)

De conclusie die ik overigens zelf getrokken had, gebaseerd op eerdere ervaringen en een beetje boerenverstand, kloppen toch aardig. Daar was ik wel wat verbaasd en vooral ook blij om.

Verder trek ik zo'n beetje alles uit elkaar wanneer het stuk is en koop ik dus ook regelmatig dit soort dingetjes op de gok (want ik weet nooit of ik het zelf kan herstellen).

Peter_dtn

Golden Member

Wat doet de subwoofer als je hem aanzet? De condensatoren op de eindversterker module moeten sowieso vervangen worden, ik zou er niet dezelfde in terugzetten, neem een 100V film condensator, de waarde is niet zo kritisch ik heb 4u7 gebruikt. Ze zijn een stuk groter maar passen wel met de aansluitingen (in het TS11 topic heb ik wat foto's geplaatst).

Wat je zeker moet doen is het koelen van de +/-15V voeding, die wordt veel te warm er staan genoeg plaatjes op het net hoe men dat doet.Als je 1 aluminium plaatje neemt voor beide transistoren zorg dan dat je ze isoleert, ze voeren ieder een andere spanning. De mooiste oplossing is een DC/DC convertor die dissipeert nauwelijks warmte, maar dat kost wat extra.

Vergeet ook niet de bruine lijm op de voor-en eind-versteker printen te verwijderen, dit geeft vroeg of laat problemen, het bekende onweer.

Ik heb de subwoofer nu een tijdje in gebruik en het geluid is "overdonderend", reparatie is de moeite waard.

Succes met het project..

Ik heb inderdaad het e.e.a. gelezen en dit stond al op de to-do lijst.

Met de 15v voeding bedoel je de kleine trafo op het versterkerbord (waar ook de elco's weg zijn gefikt)?

De vraag die nog wel open staat is of ik een zwaardere transistor i.p.v. Q501 en Q502 kan gebruiken.

Dit zijn kleintjes en ik heb nog een sloop pcb liggen van een actieve subwoofer waar dus de grote varianten op zitten. Zolang de pinout (E, B, C) overeen komt zou het in mijn gedachtengang niet uit moeten maken want de waarde 4A is een max. waarde die hij aan kan toch?

Ik heb de subs beide niet aan gehad, gekocht als defect en meteen uit elkaar om mogelijk erger te voorkomen.

De lijmen zijn allen al verwijderd en opnieuw aangebracht met een hotglue, behalve bij de elco's die nog vervangen moeten worden (dat word wat lastig om 3u 's nachts als je ze niet hebt liggen).

Peter_dtn

Golden Member

de 15V voeding gebeurt met de 2 transistoren die jij wil vervangen, ik zou dat overigens niet doen, de huidige kunnen het "werk" best aan maar je moet ze koelen, dus 2 koelplaatjes monteren en zorgen dat ze elkaar niet kunnen raken en ook niet los kunnen trillen.

De module met de 2 elko's die bruin geworden zijn is de eindversterker zelf. Het is een zogenaamde class D versterker die werkt door de luidspreker middels het filter (2 bipolaire condensators en 2 spoelen) op een hoge frequentie (100kHz) beurtelings met de + en - 60V te verbinden. Als het precies evenveel +60V als -60V is komt er geen geluid uit de luidspreker. Geluid komt er pas als de ene periode iets langer duurt dan de andere. Op deze manier kan je met een heel hoog rendement (weinig warmte ontwikkeling) geluid maken, vandaar ~100Watt met zo'n klein koelplaatje. Nogmaals overweeg om niet de bipolaire condensators terug te zetten, ze kunnen eenvoudig de stroom niet verdragen, worden warm en drogen uit.

Ik neem aan dat er sowieso condensatoren terug moeten komen op die plek, maar dan een grotere capaciteit, zoals 50VAC en 22uF?

Een normale (gepolariseerde) elco kan er sowieso niet in als ik het goed begrijp.

De twee transistoren hebben zichzelf los gesoldeerd trouwens en ik heb op een andere pcb sowieso nog een verse T1P31C, dus die word sowieso vervangen. Koelblokjes heb ik ook van een andere PCB, maar ik twijfel aan de grootte, het zijn gebogen stukjes metaal.

Ik denk dat ik beter een alu koelblok kan pakken (heb er genoeg, alleen meten en boren) waar ik de 2 transistoren aan vast maak (met plastic en pasta er tussen, heb ik ook nog liggen).

Dan moet ik alleen de 2 condensatoren op de eindversterker (weer wat geleerd) hebben / vervangen.

Qua koeling ga ik sowieso gaten maken + een fan installeren dus dat komt wel goed.

Peter_dtn

Golden Member

ik heb 2 condensatoren van 4,7uF / 100V geplaatst, dat zijn filmcondensatoren die veel beter bestand zijn tegen de stromen die in deze applicatie door de condensatoren gaan lopen. Door condensator C16 loopt overigens de grootste stroom. Als je de bipolaire condensatoren terugzet kan dat gewoon elke waarde zijn vanaf ~2,2uF, wel minstens 100V ! Gewone elko's kunnen inderdaad niet, de spanning keert telkens om van + naar -60V.

De grotere heatsink is beter dan de kleintjes, maar de gebogen plaatjes die je noemt zijn al zoveel beter dan de "oude" situatie zonder heatsink, wel zorgen dat je de transistoren isoleert van de grote heatsink.

In standby mode staat de ringkern transformator gewoon aan, daarmee dus ook de +/-15V voeding, die staat dus continue zinloos warmte te produceren. Ik heb de 230V van de subwoofer aangesloten op een geschakelde 230V achterop de versterker, alleen als de versterker aanstaat staat de subwoofer dus ook aan.

Ja helaas heeft mijn versterker dus geen geschakelde 230 aansluiting.
Anders was hij daar sowieso op gegaan.

Nu kan je ook met een relais iets heb ik gelezen, maar of ik daar zin in heb is de volgende vraag haha.
Eerst dit maar eens oplossen.

Het is misschien een beetje dom, maar filmcondensatoren zijn bijv. MKT's?
Geen keramisch neem ik aan

Peter_dtn

Golden Member

Ik had de plaatjes vergeten, hieronder de filmcondesatoren die ik gebruikt heb, ik weet niet of ze keramische condensatoren hebben van 100V en 2u2 of groter, maar ze lijken me meer kwetsbaar. Film condensatoren worden veel gebruikt, als EMC-ontstoring, voeding in bv koffie apparaten en stofzuigers, maar dit zijn meestal 250V types van een lagere capaciteit, even zoeken dus :-)

Ja precies, dus de vierkante MKT's kunnen ook prima, samen met evt. de ronde als die er in de juiste hoeveelheid zijn.

De bruine keramische uit de buurt blijven

Op 14 januari 2017 11:24:22 schreef Peter_dtn:
In standby mode staat de ringkern transformator gewoon aan, daarmee dus ook de +/-15V voeding, die staat dus continue zinloos warmte te produceren. Ik heb de 230V van de subwoofer aangesloten op een geschakelde 230V achterop de versterker, alleen als de versterker aanstaat staat de subwoofer dus ook aan.

Dat heb ik op deze manier opgelost:
een SSRelais een C en een BrugGelijkrichter, die de trafo schakelt.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ja die dus haha. Alleen moet ik hier heel lang naar kijken wil ik het snappen en uitvoeren.

Een ssr heb ik niet, richter denk ik wel (nooit op gelet maar in de overgekochte boedel zit een metalen vierkant met 4 pinnen welke ik herkende als gelijkrichter).

Zou het met een standaard relais kunnen?

Heb je misschien een foto zodat ik niet uren hoef te turen?

Ja word wel weer heel makkelijk gemaakt maar zelf kan ik het niet verzinnen..

Ik ben, naast het inbouwen van 2 fans in het dressoir zodat de AV terug kan, druk bezig met het zoeken naar 2 geschikte condensatoren... denk dat ik ze maar even ga halen zo.

Gewoon Google Solid State Relais en dan komen ze je voorbij.
zie hier
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ja maar ik heb het niet liggen haha. Zelf maken kan ook maar wil graag weten of ik nog herrie uit de speaker krijg, dus eerst zien te repareren ;)

kom alleen de hele kleintjes of de hele grote jongens tegen. 1000uF 400v is een beetje overkill haha