behuizing maken in voertuig

Met 2 identieke setjes in 2 verschillende voertuigen valt op dat in het ene voertuig de bas dik ok is, bij het andere valt dit dik tegen.
Het zijn 10cm speakers, 2-weg van Pioneer (TS G1032I) op een pioneer mvh-3800 radio.
Het verschil is dat bij de ene tractor ze zitten ingebouwd in een kleine ruimte in het dak, bij de andere is het een grote ruimte. Ik vermoed dus dat demping het probleem zal vormen. Bij de grote ruimte klinkt de bas meteen overstuurd zonder dat het volume ervan op een normaal niveau geraakt.

Waar ik aan dacht, een dikwandige fles of dergelijke met een diameter van ca 13cm (of een afvoerbuis?) zo in het dakpaneel te monteren dat er geen lucht kan langs ontsnappen. Deze opvullen met mousse en hierop de speaker te monteren.

Wat is jullie mening hierover? Doen of verloren moeite? Ik wil graag een voller geluid met mooier laag. Ok, de speakers zijn eigenlijk te klein, groter is niet mogelijk door de bouw van de machine.

mvg,
Luk.

wtt

Golden Member

Eigenlijk bouw je dan zelf een luidsprekerbox. Als je veel ruimte hebt zou je er misschien zelfs een kant en klare box kunnen plaatsen.
Eentje waarvan je het geluid goed vindt.
Als je het liever zelf bouwt is dat idee met die afvoerpijp volgens mij wel goed. Beetje dikwandig rioolpijp nemen, zodat de pijp zelf geen 'klank' heeft door eigen trillingen.
En dan tijdens testen kijken hoeveel demping nodig is.
Wat bedoel je trouwens met mousse? (Ik heb dat wel eens als toetje gegeten, geloof ik, maar dat spul zal je niet bedoelen ;-))
In elk geval geen purschuim of zoiets erin. Je kan wel de wanden met vloerbedekking bedekken.

Mousse is Vlaams voor schuim.

Een pluk polyester watten kan helpen met de weergave. Een een buis is inderdaad een goed idee.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Mous is ook boerenkool, maar dat gaat nogal stinken na een tijdje... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik versta niet onmiddelijk het probleem, maar vermoed dat ik een idee heb wat er fout loopt.

bij de setup van de grote ruimte, heb je daar een speakercase of heb je gewoon een blote luidspreker omhoog gehangen?

als je een speaker los op tafel legt, en laat spelen, kan die weinig bass creeeren. als je die in een plank monteerd, zal die een pak beter presteren. als je die in een gesloten kast monteerd, zal die nog anders klinken.
wat je maakt, boeit niet, zolang de voorkant en de achterkan van de speaker een beetje gescheiden zijn, is het voldoende:
http://www.hifi.nl/gfx/nr2_200207.jpg

de achterkant produceerd namelijk hetzelfde geluid, alleen in tegenfase. als die elkaar tegenkomen, neutraliseren ze een hoop. je hoort dan enkel nog de afwijkingen door reflecties tegen andere objecten.
de grootte van de behuizing doet bitter weinig. in een auto kan je speakers in de hoedenplank monteren en hierbij is de volledig koffer dan een speakerkast. ook daar boeit het niet of je koffer 100liter of 500liter groot is. dat moet gewoon correct spelen.

nu denk ik dat je dit hebt:
als je 2 speakers hebt, en je sluit één van de 2 verkeerd aan, heb je hetzelfde. de ene speaker speelt hetzelfde geluid in tegenfase waardoor ze elkaar deels opheffen.
dit laatste kan je makkelijk testen, laat de muziek spelen en trek dan 1 draad los. als de boel op 1 speaker beter klinkt, heb je ééntje in tegenfase hangen.

en ik heb een sterk vermoeden dat je dit laatste voor hebt. de speaker bewegen wel voluit, maar je hoort geen bass, omdat ze elkaar opheffen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

fcapri, wat ik bedoel, in beide voertuigen is de speaker ingebouwd. Bij de smalspoor tractor is dit in een schuine zijde, bovenaan in het dak. Deze is aan weerskanten nog eens bijna volledig afgesloten met schuimrubber waardoor er wat draden en leidingen lopen. Het is een vrij kleine, quasi afgesloten ruimte.
Bij de grote tractor zijn dezelfde speakers gebruikt. Bij deze machine is er een heel grote ruimte bovenaan, weinig afgesloten, weinig of geen schuimrubber erin. De ruimte is pakweg 1m50x1m80 vierkant. Beetje vergelijkbaar als speakers in een hoedenplank eigenlijk. De achterzijde is hard kunststof of metaal. Beide speakers zitten in deze ruimte ingebouwd en er is dus vrij zicht tussen beide.
Gezien het grote verschil in prestaties dacht ik dat het beter was om de speakers aan de achterzijde van demping te voorzien, aangezien ze dat bij de kleine tractor door de bouw ook hebben.
Het grootste verschil, bij drums krijg je bij de kleine idd een drum te horen, bij de groter eerder een tik. En als je de radio wat luider zet hoor de conussen ook overmatig uitslaan, lijkt me dat er meer demping nodig is. Of zie ik dit verkeerd?

trek eens 1 speaker los, heb je dan wel goed geluid? zoja, heb je ene in tegenfase aangesloten (+ en - van de speaker gewisseld)

stel je voor dat het een groot zwembad is, en je hebt 2 pompen. als ze beide water in het zwembad doen, kan je snel zwemmen.
maar als 1 van de 2 omgekeerd is aangesloten waardoor die het zwembad leegtrekt, gaan beide pompen voluit gaan en toch je zwembad niet gevuld raken ;-).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit is niet het geval. Ik kan ook effe met de balans spelen. Maar de hele zooi is met de originele kabels aangesloten. Iso connector aan de radio, luidsprekerkabels met fastons erop aan de speakers. Grote en kleine, omwisselen kan niet (op een gewone manier).

dan kan je proberen om rond de speakers een kleine houten behuizing te timmeren om ze 'luchtdicht' te maken. maar normaal zou het weinig mogen doen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ga beiden eens proberen denk ik.
Ofwel is het zo dat het grote dakpaneel te licht is en daarmee gaat in tegenfase meetrillen met de speakers. Maar ook dan zal demping veel moeten oplossen.

Het lijkt idd het meeste op een speaker die niet is ingebouwd en in de vrije lucht hangt te spelen, bij de grote. Toch is die ingebouwd. Vandaar dat ik hierover aan het denken was.

wtt

Golden Member

De afmetingen van de ruimte (het kastvolume) speelt wel degelijk een rol. Kijk maar eens wat voor formules er bij komen kijken als je boxen gaat bouwen.
Gelukkig wordt het een stuk minder kritisch als je autoluidsprekers gebruikt. Deze zijn speciaal gemaakt om in bijv een hoedenplank of een autoportier te kunnen werken, zonder stuk te gaan. Ze hebben bijvoorbeeld een veel stuggere ophanging, waardoor de conus minder last heeft van het gebrek aan tegendruk, welke bij een (kleinere) kast wel aanwezig is.
Ondanks deze eigenschappen kan het verkleinen van de ruimte waarin de luidsprekers zijn gemonteerd een groot verschil maken. Te groot bestaat wel degelijk.
Een kofferbak heeft daarnaast ook het voordeel dat deze (vaak) bekleed is. Dat vermindert in elk geval reflekties.
En... 1,50x1,80.. ok, er staat geen derde maat bij, maar mogelijk is het toch ff wat groter dan een gemiddelde kofferbak..;-)

Niet enkel groter, wellicht ook open naar de buitenzijde toe, volgens wat ik kan zien. Er zitten roosters in. De ventilatie-unit zit er ook in en die moet toch ergens aan verse lucht geraken?
Ik ga het morgen proberen en dan zien we verder. Ik probeer het met eentje. Moet dit echt dicht-dicht worden of kan wat lekkage geen kwaad?

lekkage kan geen kwaad,

bassreflex werkt ook met een opening, dan wel op de correcte plaats, met correcte diameter en berekende lengte van de buis.
ik vind bass reflex speakers meer voelbaar in de buik doordat die harder 'klopt', maar de diepe laagfrequentie roffel die je deuren/ramen doen trillen zit er niet meer.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Audio/imgaud/Bassrefl.gif

blijf het nog steeds raar vinden dat je 2 identieke setups maakt, en dat de ene rampzalig klinkt enkel omdat de kastruimte groter is. dat zou bitter weinig mogen maken (wel hoorbaar verschil, maar niet totaal wegvallen van de bass).
misschien dat de richting en de reflecties meespelen?

ik heb ooit in een auto gehad dat er amper bass te horen was als je aan de voorste zetels zat. tot je je hoofd tegen het dashboard legde, dan hoorde je de hele auto resoneren op de bass.
je had dus 'dode' plaatsen in de auto door allerhande reflecties, maar dan ook extreem versterkte plekken elders

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gezien de probleemomschrijving denk ik dat er één of meerder panelen flink meetrilt, meetrillen bij de luidspreker waarbij een sterk overdreven basweergave is.
De beste luidspreker behuizingen ontstaan o.a. door de behuizingswanden zo tillingsarm mogelijk te maken. Meestal kiest met voor dik, stug en zwaar materiaal, maar met dun materiaal en dan flink gedempt, met bijvoorbeeld bitumenplaat, is ook veel te bereiken.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.