Goede basis voor plc programmeren

Hallo,

Voor een projectje wil ik waarschijnlijk een plc gaan gebruiken. Alleen ben ik totaal niet bekend in de plc wereld.

Het gaat om een (volgens mij) heel simpel systeempje, maar het ligt nog niet 100% vast.

Er moeten een aantal kleppen geschakeld worden en een motor (frequentieregelaar).

In misschien komen hier nog een of meerdere flowmeters en een scherm+input bij.

Als ik snel google lijkt dat me niet heel spannend voor die dingen, maar geen idee in wat voor prijscategorieën ik moet gaan zoeken, of welke fabrikanten, of...

Maar first things first. Programmeren. Ik kom allemaal wilde propietary software met flinke prijskaartjes. Niet iets wat ik zomaar wil aanschaffen zonder te weten wat ik wil.

Ik kan wel programmeren, maar vooral c, java en vhdl. Geen plc ervaring. Dus ik wil eerst even stoeien. Dus ik zocht naar freeware plc programners evt met simulator, maar daar is veel van. Wat is hiervoor een aan te raden programma?

En hebben jullie verder nog tips omtrent dit projectje (behalve de precieze eisen op een rijtje zetten)? Tot nu toe zie ik vooral oneindig veel verschillende merken en types plc's en evenveel prijskaartjes

Siemens logo!
En dan kijken voor een starterspakket/aanbieding zit meestal al software bij.

Allen Bradley micro 800 serie heb dit ooit (2016) voor een ander besteld en die werkte volgens mij met een vrije software, heb er verder geen details van.

Tri-plc's

Deze zijn zowel met ladderdiagram als "c" te programmeren.
Software is niet helemaal gratis €69,-
http://intlorder.tri-plc.com/index.php?cPath=51

http://www.triplc.com/superplc.htm

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt bv in CODESYS gaan programmeren. Dat is een beetje universele taal die heel veel PLC fabrikanten ondersteunen. Codesys kun je kostenloos ophalen (biij 3 S systems of zoiets)
Dan kun je gaan proberen, oefenen etc.
Helemaal makkelijk is het jiet als je geen ervaring hebt.
En wil je een PLC van de Firma x willen programmeren dan moet je bij die firma een Codesys ophalen die specifiek aangepast is aan de firma X, soms inclusief (meestal exclusief) programmeerkabel.
Dan loop je tegen behoorlijk wat kosten aan.

Een mini PLC of micro PLC is een stuk simpeler en eenvoudiger.
Zelf gebruik ik veelvuldig een Siemens LOGO. Dan heb je een PLC met een beperkte hoeveelheid mogelijkheden, maar als je er in thuis bent dan kun je er fantastische projekten mee maken.
Van de LOGO weet ik veel, maar er zijn ook andre fabrikanten ( EATON met de Easy, de Zelio(Schnieder), de millenium (Crouzet) en Nano (PHoenix) en zo zijn er wel meer.
Elk heeft zn eigen eigenaardigheden.
Van de LOGO zijn starterpakketten, bestaande uit een PLCtje en programmeersoftware.
Of het inetressant voor je is moet je zelf bepalen.
Van de LOGO is er op de website van Siemens heel veel te vinden. Heel veel lessen en oefeningen, waarvan de eenvoudigste (1e ) lessen ook in het Nederlands zijn.
De programmeersoftware kun je kostenloos bij Siemens ophalen. Het is dan een Demo, die alles kanwat de officiele ook kan, alleen kun je de verbinding PC - LOGO niet maken met de demo.
Misschien heb je een kennis die een officiele versie bezit waar je gebruik van kunt maken, de software is niet beveiligd, en op meerdere komouters gebruikt worden (maar dat mag eigenlijk niet)
Met de DEMO en de lessen kun je alvast zonder kosten oefenen en leren, en beoordelen of het apparaatje kan wat je wenst.
En wij zijn er natuurlijk ook om je te helpen als je er niet meer uit komt.

Starterpakketjes kun je via de reguliere groothandel verkrijgen maar bij bv Conrad ook gewoon voor de partikulier te koop.
N.B.voor de nieuwste versie van de LOGO heb je geen aparte programmeerkabel nodig, maar gewoon een standaard Ethernetsnoertje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2017 21:58:46 schreef jurg:
Tri-plc's

Wat een leuke dingen. Maar het zijn geen PLC's hoe ze het zelf ook noemen, en idioot duur.

High met Henk

Special Member

je hebt ook de controlino, op basis van een arduino. Die zijn iets over de 100 euro. of er nog iets meer in zit dan alleen een arduino (bijv echte in en uitgangskaarten) weet ik niet...

maarem hoeveel I/O heb je nodig: iedereen hier roept nogal snel LOGO, maarem... als je 12 kleppen en een FO aan moet sturen is dat niet zo handig...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er zijn hierboven al genoeg voorbeelden gegeven, maar als dat voor u een klein projectje is wat is dan een groot project voor een beginner?

Een klein projectje is voor mij bv dimschakeling voor een vogelkweker. ;)

Maak eerst een lijst van wat je moet kunnen en welke toestellen je er gaat aansluiten.
Het aantal en soorten in- en uitgangen oplijsten met eventueel reserve voor de toekomst.

Misschien een FO kiezen die makkelijk kan communiceren met de PLC, bedoel ik maar van te overwegen van bij hetzelfde merk te blijven.

Kies voor veelzijdigheid, heb je het nu niet nodig dan zal het later misschien vanpas komen.

LDmicro user.

Een logo is leuk maar is altijd een beetje hobby langs de markt gebleven
De 1200 is eigenlijk maar een paar tientjes duurder en gebruikt de echte siemens software en mogelijkheden

Die software is pleuris duur maar voor een stagair (al dan niet via stagebedrijven) zijn daar vast creatieve mogelijkheden voor.
Kunnen wel schijnheilig doen maar ik geloof niet dat er 10 studenten zijn die dat pakket ook werkelijk gekocht hebben

GJ_

Moderator

Niet mee eens! Een Logo is een veelgebruikt controllertje in huis en industrie, en echt super robuust.

De 1200 is een waardig opvolger van de 200: van af het begin slechte ondersteuning en al heel snel niet meer leverbare componenten. De 200 was pruts, de 1200 ook. Bovendien niet een paar tientjes duurder.

SE heeft een mooi en betaalbaar pakket. Rond de 500,- inclusief software en UI paneel.

Ondersteuning is prima, je kunt ze gewoon bellen. Aanrader

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 6 januari 2017 10:54:56 schreef GJ_: Bovendien niet een paar tientjes duurder.

net even gekeken, een logo 8 t.o.v. een 1211 scheelt hier 30 euro
En wij hebben sinds tia 12 geen enkel probleem meer gehad met een 1200 dus met de 200 vergelijken gaat nogal ver, er hangen nog genoeg 300's die minder rekenkracht hebben dan de huidige 1200's
Dat een product een jaar te vroeg op de markt is gezet betekend niet dat het tot einde der tijden rommel blijft

GJ_

Moderator

De eerste componenten van de 1200 zijn intussen al niet meer te vervangen zonder programmeerwerk. Bij de 200 was deze gebrekkige ondersteuning ook al een probleem. Het blijft een low-budget machinebouwers PLC.
Dat er nog genoeg 300's in gebruik zijn met minder rekenkracht pleit juist voor de 300.

Een verschil van 30 euro is inderdaad wel erg klein trouwens.

Op 6 januari 2017 13:36:34 schreef GJ_:
De eerste componenten van de 1200 zijn intussen al niet meer te vervangen zonder programmeerwerk.

Hier ben ik het niet met eens. Ik gebruik zelf veelvuldig de 1200's al dan niet in combinatie met de 300 en 1500 reeks en ik ben nog nooit iets tegengekomen wat ik niet werkend kreeg. Het is wel zo dat een groot deel van de drivers en programma's niet zomaar van het internet te plukken vallen maar niets wat een klein mailtje naar siemens of een post op hun forum niet kan oplossen.

Echter is het voor een hobby'ist mijn inziens interessanter om met vipa te beginnen, zelfde hardware, stukken goedkoper...

Kijk ook eens bij unitronics.. Een Samba bijvoorbeeld? Kost weinig inclusief kleuren touchscreen en gratis software.

GJ_

Moderator

Op 6 januari 2017 21:43:16 schreef Genesin:
[...]

Hier ben ik het niet met eens.

Dat's geen kwestie van niet mee eens zijn. Het is een feit dat de eerste onderdelen al niet meer leverbaar zijn. En om de vervangers aan de gang te krijgen moet je toch echt aan de laptop. Het ergste is het eerste touchpaneltje voor de 1200. De "vervanger" heeft een andere resolutie zodat je al de schermen opnieuw moet tekenen.

Op 6 januari 2017 21:43:16 schreef Genesin:
Echter is het voor een hobby'ist mijn inziens interessanter om met vipa te beginnen, zelfde hardware, stukken goedkoper...

Juist. De 100 serie of de SLIO's. En, in tegenstelling tot 200 en 1200, gewoon met step7 te programmeren. Ik vind vooral de 100 serie super, maar ik vermoed dat die op termijn door de SLIO CPU013 vervangen word.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 7 januari 2017 15:35:42 (32%)

Wat een reacties joh,

Ik heb inmiddels 3 stuks software geïnstalleerd om even mee te stoeien.

Siemens Logo! software was redelijk makkelijk, maar wat een werk om daar wat functionaliteit in te krijgen. Moet zeggen dat ik het op het moment al snel een onoverzichtelijke bende vind worden met al die grafisch verbonden blokken. Maar ben nog maar net bezig. Interfacen met onboard scherm is simpel, maar het simaticPanel doet volgens mij nog niets.

CoDeSys heb ik geinstalleerd, maar snap er nog niet zoveel van. Moet even wat meer googlewerk achteraan naar tutorials en uitlegvideo's. Het voordeel is wel dat het zo te zien heel veelzijdig wat betreft verschillende fabrikanten.

Net ook even gekeken naar unitronics. De plc/hmi combi klinkt op zich niet gek. Helemaal omdat het om een kleine installatie gaat.

Zoals het er nu naar uitziet gaat het om:
- 1 motor met FO. Draait meestal gewoon volle snelheid, moet soms even langzaam draaien. Dus een analoge uitgang is wat mij betreft geen probleem.
- 5 elektische kleppen (waarvan 4 drieweg kleppen)

Daar komt misschien nog een flowmeter bij.

Kwa IO stelt het daarmee amper wat voor eigenlijk.

Ladder programming enzo vind ik nog niet echt handig. Tot nu toe voelt het allemaal nog heel onefficient aan. Ik heb in principe een statemachine nodig. Afhankelijk van de huidige staat en de input moeten bepaalde uitgangen aan voor bepaalde tijden (soms sequentieel). Aan het eind gaat het systeem naar de volgende staat en wacht weer op gebruikersinput.

GJ_

Moderator

Als het goedkoop moet, en goede gratis programmeersoftware: Koyo Click.
Koyo is de betrouwbaarste leverancier van PLC's. Ze bouwen al sinds 1983 de meest verkochte PLC ooit: de DL305. Er is geen enkel merk dat ze dat nadoet!

Een Koyo Klick processor met al wat I/O er op (het is een modulaire PLC) kost rond de 80 euro, de programmeerkabel 12 euro en de software is dus gewoon te downloaden.

De goedkoopte komt wel ergens vandaan, zo zijn de uitgangen bijvoorbeeld niet kortsluitvast. Op zich niks vreemds, dat is wel bij meer Aziaten, zoals bv Omron, het geval.

Ik heb ook wel eens Insevis modules gebruikt, goed betaalbaar en programmeerbaar met Step 7.
http://www.insystems-shop.de/de/insevis-s7-panel-sps-pc350v d-i/o en analoog i/o kaartje erbij SD kaartje en je kunt al los.

Zo, ik heb nog het een en ander uitgevogeld. Het wordt er niet duidelijker op wat mij betreft, vind de documentatie voor een leek vaak zeer summier.

Maar goed, ik heb inmiddels een 4tal systemen bekeken.

Nog even een overzicht van wat ik aan wil sturen/nodig heb:
- voeding voor het systeem = 1 relais
- 5 kleppen: 2 relais en 2 digitale inputs
- 3 loadcells (ga nu even uit van 3x Analoog in)
- 1 VFD (1f 230v input --> 3f 230v pomp 400w) (aansturing nnb)

Voor de VFD heb ik tot nu toe een aantal mogelijkheden gezien:

  • TECO EASY DRIVE E2-201-H1F
  • Siemens SINAMICS V20 0.55kW
  • Indulogix ILVFE-1W0075 0.75kW (weet niet zeker of die geschikt is)

Ze hebben allemaal aansturingsmogelijkheden met analoge en digitale inputs, en bij de siemens en indulogix wordt iets gezegd over oa RS485.
Welke drive het handigst is ben ik nog niet uit. De pomp moet meestal vol vermogen draaien, en soms op een lage snelheid.

functionaliteit:
De meeste functionaliteit is te vergelijken met een state machine.

code:



*systeem standby*
  --gebruiker start systeem

*opstarten*
  1- kleppen in stand A + pomp aan voor bepaald tijd
  2- kleppen in stand B vbt
 
*systeem klaar*
  3- stand C + pomp aan voor bepaald tijd
  4- kleppen in stand B vbt

  --wacht op inputgebruiker
    A: gebruiker geeft gewenste hoeveelheid en procestijd in en drukt op ok ->stap 5
    B: gebruiker drukt op stop --> stap 7
  
  5- stand D + pomp tot gewicht behaald is (volgens loadcell input)
  --wacht tot einde procestijd
  6- kleppen in stand B vbt

  --wacht op akkoord gebruiker
  terug naar stap 4

*systeem afsluiten 
7- stand C + pomp aan voor bepaald tijd
8- kleppen in stand B vbt

Dan de PLC:

code:


   Ro = Relais uitgang
   Ao = analoge uitgang
   Di = digitale ingang
   Ai = analoge ingang

voor de berekening ging ik uit van de teco drive VFD.
In totaal heb ik dan nodig:
15 relais (5*2 voor de kleppen + 4x voor de VFD + Systeem voeding
11 digitale inputs (5x2 voor de kleppen + trip relay VFD)
1 Analoge uitgang (VFD)
3 analoge ingangen (loadcells)

--Siemens Logo:
Ik begreep op internet dat Siemens Logo niet geschikt is voor rekenwerk en variabele verwerking. Dat zou betekenen dat dat systeem afvalt.

idealiter kan het systeem ook een (door de gebruiker aanpasbare) default procestijd invullen adhv de opgegeven hoeveelheid.

--Unitronics
De samba serie biedt te weinig IO en is niet bedoelt om uit te breiden. Dan kom je uit op een Vision systeem:

code:


  Unitronics V350 plc+hmi  -  8Ro + 12Di + 2Ao  - $712
  IO-D16A3_RO16            -  8Ro + 3Ai         - $289
  PSU                                           - $ 83
  ------------------------------------------------------+
  totaal                16Ro + 12Di + 3Ai + 2AO - $1084

  bron: motionusa.com

--Siemens S7 1200
Geen plc+hmi oplossing, maar een apart hmi paneel (simatic touch)

code:


  S7 1200 CPU              - 6Ro + 8Di + 2Ai    - €320
  Simatic ktp400 hmi       -                    - €318
  SM 1223 uitbreiding      -16Di + 16Ro         - €290
  SM 1234 uitbreiding      - 4Ai + 2Ao          - €344
  PSU                                           - €84
  -------------------------------------------------------- +
  totaal           - 22Ro + 24Di + 6Ai + 2Ao    - €1356

  Best wel overkill IO, daar is misschien nog wel wat te winnen. Maar de
  configtool van siemens doet het bij mij steeds niet, dat maakt zoeken lastig. Conrad is bovendien meestal niet de goedkoopste

  bron: conrad.nl

--Koyo Click
Inderdaad een stuk goedkoper, maar kan het wat ik wil? heb inmiddels wel gezien dat veel hmi systemen "universeel" zijn, dat maakt andere systemen potentieel weer goedkoper.

code:


  PLC: C0-01DR-D	  -   8Di + 6Ro - €142
  Uitbreiding C0-08TR     -   8Ro       - € 54
  Uitbreiding C0-08CDR	  -   4Di + 4Ro - € 59
  Uitbreiding C0-4AD2DA-2 -   4Ai + 2ao - €179
  HMI Weintek 4.3”        -             - €215
  PSU                                   - € 51
  ----------------------------------------------+
  totaal    -   12Di + 18Ro + 4Ai + 2Ao - €700

  CPU heeft RS232, dat zou moeten werken met de hmi
  bron: plcdirect.eu

De VFD is nu analoog/digitaal aangestuurd. Misschien is een bus gestuurde vfd goedkoper/beter/makkelijker/handiger. Maar het is me een beetje onduidelijk wat nou bij wat hoort. (rs232, rs485, profibus, modbus, profinet, etc etc etc).

Wat denken jullie tot zover? Zit ik op het goede spoor, of maak ik echt kapitale fouten? Wil niet zomaar zoveel geld uitgeven en er dan achter komen dat het niet gaat werken. Specifieke voorkeuren, ideeën (evt ook voor de VFD)?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb het een beetje overzichtelijk proberen te maken.

Met een moderne logo is dit wel mogelijk, zit gelijk l wel aan de rand toe vol.

Als je voor een Siemens S7 systeem gaat, dien je in eerste instntantie wel s7 software aan te schaffen. Als je maar 1 project gaat doen is het been beetje duur.

Voor S7-PLC buiten Siemens, zijn er wat goedkopere mogelijkheden welke wel met de Siemens software geprogd kunnen worden.

http://www.insystems-shop.de/de/insevis-s7-panel-sps-pc350v
Ik denk dat je met I/O kaarten erbij rond de 900 euro zit, maar dan wel met HMI

Ook een Vipa http://www.vipa.com/nl/producten/plc-systemen/100v/ kun je eens naar kijken.

Je kunt voor je HMI ook eens kijken naar http://www.advancedhmi.com/ is graties.

http://freeplcsoftware.com/

Ik zou toch ook eens contact nemen met een firma of een zelfstandige plc programmeur. Je 'project' is zo klein dat iemand dit makkelijk buiten zijn uren kan doen (als hij wil). Hij heeft gewoon de software nodig om de programmatie uit te voeren. Als hij dan ook nog de hardware kan aankopen met korting voor professionals, ...
Je hebt dan uiteraard geen verdere service, maar is dat nodig bij zoiets klein ?

Zet vooraf zo duidelijk mogelijk de functionaliteit op papier
- schets van de installatie
- technische gegevens van de componenten
- functionele beschrijving
- flow diagram
- IO lijst
- parameters
- alarmlijst en acties
- lay-out van de bediening (flow diagram)op papier wat je wil