onder- en overspanning beveiligingsschakeling voor huishoudelijke apparaten

Mijn naam is dentra en voor de school moet ik een beveiligingsschakeling ontwerpen die voor over -en onderspanningen beveiliging bij huishoudelijke apparaten moet zorgen. De beveiligingsschakeling moet bij detectie van laag -en hoogspanning het huishoud apparaat direct uitschakelen en bij detectie van normale spanning na 3 minuten weer aanschakelen.

De beveiligingsschakeling moet voldoen aan het volgende:
Indien de lijnspanning binnen de normale waarde (100 en 130V ac) is, wacht de beveiligingsschakeling 3 minuten voordat de uitgang onder spanning word gebracht. Gedurende deze 3 minuten gaat er een oranje LED branden.

Indien de lijnspanning buiten de normale spanning is, zal de uitgang van de beveiligingsschakeling nimmer onder spanning zijn.

Bij lijnspanning kleiner dan 100Vac, moet de beveiligingsschakeling “laagspanning” aangeven middels een rode LED die gaat branden. Komt de lijnspanning terug, dan moet de beveiligingsschakeling pas bij een spanning groter dan 105 Vac “normale spanning” aangeven middels een groene LED die gaat branden.

Evenzo moet de beveiligingsschakeling bij een lijnspanning groter dan 130V ac “hoogspanning” aangeven middels een rode LED die gaat branden. Pas bij een spanning kleiner dan 125Vac moet de beveiligingsschakeling “normale spanning” aangeven middels een groene LED die gaat branden.

Bij detectie van over -en onderspanning moet de beveiligingsschakeling een piep van 5 seconden geven. Bouw met behulp van een opamp oscillator schakeling deze functionaliteit in.

Hiervoor heb ik:
Transformator
Gelijkbrugrichter
Comparator
Clock 555 timer
Ledjes (groen, oranje en rood) met de bijbehorende opamp conditie schaklingen
Relay
speaker

Zijn er nog componenten die ik over het hoofd heb gezien en hoe kan ik schakeling het best in elkaar maken?

Mvg

evdweele

Overleden

Indien de lijnspanning binnen de normale waarde (100 en 130V ac) is

In welk exotisch land is dat? In elk geval niet in Europa, hier is de netspanning 230V.
Als je de schakeling ontwerpt voor de spanningen die je opgeeft zal je altijd een overspanningssignalering krijgen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 17 januari 2017 13:45:08 (26%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb ook ooit een opleiding gevolgd, een beetje lang geleden, wel een titeltje aan overgehouden. En weet dat de beste methode gewoon leren is.

Maar even op gang helpen is niet erg.

Richt de netspanning gewoon gelijk om te kunnen meten. Eventueel filteren met een RCtje.

De detectie van spanning kan met een comparator of opamp en een paar referenties dmv een spanningsdeler of zo. Google op voltage comparator opamp of op window comparator.
Dat de schakeling uitgaat en pas weer bij een hogere waarde aangaat heet hysterese, op internet vind je daar ook genoeg over.
De 5 sec van de piep maak je met de 555 en daarmee stuur je een opamp-oscillator aan die de speaker aanstuurt.

Begin gewoon met een blokschema. Vul daarna schakelingen in. En wees niet bang voor Google.

Post het daarna een keer, kijken we het even na.

Op 17 januari 2017 13:39:31 schreef evdweele:
[...]In welk exotisch land is dat? In elk geval niet in Europa, hier is de netspanning 230V.
Als je de schakeling ontwerpt voor de spanningen die je opgeeft zal je altijd een overspanningssignalering krijgen.

In Suriname :)

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

daar mag je wel een onder en overspanning detectie hebben, zeker als ik me dat zonnepaneel/generator topic van een hotel aldaar kan herinneren. 50/50 wel/ geen stroom was niks bijzonders daar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

De beveiligingsschakeling moet bij detectie van laag -en hoogspanning het huishoud apparaat direct uitschakelen

Dat kan natuurlijk niet. Als het wel kon, zou het apparaat trouwens 100x per seconde uitgeschakeld worden; dat is juist de mop van wisselspanning. Spreek dus met jezelf af hoe snel ('direct') het afschakelen moet gebeuren.

En dat is ook weer een timer. En je had al een timer nodig voor 3 minuten en een voor 5 seconden. Heb je voor al die tijden een 555 nodig, of kan dat ook simpeler?

Als de spanning normaal werd, maar gedurende de 3 minuten wachttijd weer te hoog of te laag wordt, wat moet de schakeling dan doen? En als de spanning binnen die drie minuten weer normaal wordt?

Je hebt ook iets nodig om de gedetecteerde spanning mee te vergelijken. Hoe weet je of hij te hoog of te laat is?

Ledjes (groen, oranje en rood) met de bijbehorende opamp conditie schaklingen

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Naar de gelijkbrugrichter ook wel, maar dat zal wel een gewone bruggelijkrichter blijken te zien. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Beste,

Hartelijk dank voor de informarie.

ik heb een transformator van 220v gebruikt en een gelijksrichterbrug, verder een afvlak condensator. Verder moet er berekend worden naar de V equivalent waarden voor de overspanning 130 V(upper trip point) en 125 V (Lower trip point). Voor de onderspanning wordt de V equivalent waarde ook berekend 105 V(upper trip point) en 100 V (Lower trip point).
Met behulp van een spanningsdeler V equivalent= U(R2/R1 + R2). Ik heb gekozen voor R1 = 0.5 K ohm. en uit de spanningsdeler krijg ik voor R2 8 K ohm voor 130 V (upper trip point).

de V equivalent waarde voor 130V is 7.6 V.

de V equivalent waarde voor 125V is 7.35 V.

de V equivalent waarde voor 105V is 6.18 V.

de V equivalent waarde voor 100V is 5.9 V.

Er wordt een spanning regulator van 12V DC (7812 model) gebruikt om de opamp te gebruiken.

Verder heb ik Referentie spanning (v ref) berekend voor de comparator wanneer U->U+ , Vo = 0 voor de upper trip point:

met de formule als positieve feedback:
V referentie = Vcc*(R1*(R2//R3)/(R1+(R2//R3)
Vcc = 12 V DC

voor de lower trip point formule (spanningsdeler):

V referentie = Ucc*(R2/R1+R3)

Ik heb voor R1 10 K ohm gekozen en kreeg 15.8 K ohm voor R2.

voor R3 krijg ik een negatieve waarde en dat is juist niet goed.

Ik zit dus nu even dwars met de keuze van de weerstands waarde van R1.

Zit de fout dan aan mijn bereking of ligt het aan de equivalents waarde?

Ben ook bezig met een excel formule om de weerstandswaarde de krijgen.

Hopelijk kan iemand me helpen waar de fout kan liggen,

Mvg,

Dentra

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 februari 2017 04:35:44 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste,

Hierbij heb ik een schema in de bijlage toegevoegd en m.b.v. exel kom ik tot een positieve waarde voor de positieve terugkoppeling van de weerstandwaarde. Verder moet ik nog de buzzer schakeling van 5 seconden delay aansluiten.

Ik probeer de schakeling te begrijpen, maar ik weet om en bij al hoe de window comparator werkt.

Verder moet ik de weerstandswaarden van de NE 555 timer zodanig calculeren om een delay van 3 minuten te krijgen.

Hopend dat er iemand me kan helpen.

Mvg,

Dentra

rbeckers

Overleden

Een aansluiting van de comparators moet voor de 7812.

Beste mr. Becker,

Bedankt voor uw reactie, dus na de afvlakcondensatorkomt meteen de window comparator? Ik vraag me af of de rood ledjes goed zijn aangesloten. Moeten er dan geen combinatie zijn van een weerstend en Led?

Mvg,

Dentra

rbeckers

Overleden

Altijd bij laagohmige uitgangen led + weerstand.
Een pen van de comparators moet via een weerstandsdeler voor de 7812. Anders meet je de 7812.

Hartelijk dank,

Zijn de zenerddioden wel goed in de schakeling van de window comparator als begrenzer?

Ik vraag me af hoe ik de buzzer schakeling kan aansluiten voor de 5 seconden delay.

Mvg,

Dentra

Bij detectie van over -en onderspanning moet de beveiligingsschakeling een piep van 5 seconden geven. Bouw met behulp van een opamp oscillator schakeling deze functionaliteit in.

Ik heb hiervoor een oscillator opamp gebruikt voor de detectie van de onderspanning en overspanning.

Mijn vraag is hoe ga ik een schakelaar inschakelen aan de uitgand van de window comparator?

Mvg,

Dentra

rbeckers

Overleden

Dat hangt van de oscillator af.
Een methode is de uitgang van de window comparator via een diode en weerstand aan de oscillator te hangen. Bijvoorbeeld als voeding.

Edit:
Wat doet R11?
Gebruik i.p.v. de LM324 echte comparators.
Zeners zijn niet nodig.
Hoe detecteert de window comparator te hoge of te lage spanning?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 18 februari 2017 11:38:03 (32%)

In het schema staat een NE555 met 16 pootjes ! , is dat een fout of bedoel je de NE556 , dat is een dubbele NE555.

Als het een schoolopdracht is gaat dit antwoord niet helpen, Als je een fysiek apparaat nodig hebt voor inbouw, dan is zoiets kant en klaar te koop. In Nederland heeft conrad iets dergelijks: Novatek RN-111M Spanningscontrole relais Aantal relaisuitgangen: 2 - 806783. Het ding schakelt 16 ampère met een relais. Maar ze zijn bedoeld voor een 230 volt net.
Misschien vindt je op het www een 127 volt uitvoering. Voor de prijs kun je m.i.niet zelf bouwen, iets van 50 euro in Nederland.
Ik ben altijd nieuwsgierig als het in een kleine behuizing zit en keek hoe het gevoed werd.
Dat gebeurt niet met een transformator, maar met een condensator rechtstreeks vanuit het lichtnet. Dat heeft een nadeel dat de hele schakeling spanningvoerend is, maar omdat alles in een gesloten kunststof behuizing zit, hoeft dat geen probleem te zijn.

Op 19 februari 2017 20:49:41 schreef bert!ne:
[...]of bedoel je de NE556 , dat is een dubbele NE555.

Die ook maar 14 pootjes heeft...

@ buzzy: de spanning in Suriname is 110 Volt voor zover ik weet. Een '127 volt' versie zou dus best eens valse uitschakelingen en zo kunnen geven.

Ik vraag me af of je niet beter af bent met enkele flipflops, die geset worden door comperators. De uitgangen daarvan kun je dan weer vrij gemakkelijk aan elkaar knopen om statusmeldingen mee te doen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
rbeckers

Overleden

Comparators en flipflop, dat is een 555.

Bedankt voor de reakties,

Ik heb de schakeling bijgezet maar werkt niet volgens de eisen.

Waaraan kan het liggen?

Er staan op het eerste zicht veel fouten in.

Zie tekening.

LDmicro user.

Hartelijk dank,

Ik heb de fouten in de schakeling omcirkeld (klik op onderstaand url voor de foto

https://www.flickr.com/photos/147794132@N04/32765818764/in/dateposted-…

Zijn de connecties dus niet correct of de gekozen componenten?

Er werd me gezegd om ook een relay en transistor aan te sluiten aan de oscillator schakeling.

Mvg,

Denta

rbeckers

Overleden

- Zet een condensator over de +12V (zie datasheet 7812)
- Gebruik een +12V symbool bij opamps e.d. i.p.v. al die +12V voedingslijnen, dat verbetert de leesbaarheid.

Over de fouten. Bijv. nummer 3, hoe loopt de gelijkstroom?