KEF PSW 2010, elco vervangen

Mijn KEF PSW2010 woofer maakt een zoomend geluid, na hem open te doen was dit afkomstig van de relais.
http://youtu.be/XGiG1YrqpC4

Maar ik heb verschillende fora doorgenomen en op het 1fora zou het aan C52 (63v, 47uF, 85°) liggen en aan sommige andere fora ligt het aan c59 en C60(63V 12.000uF 85°) vooral als deze bol staan (dit heb ik niet)of indien het goedje onderaan afbrokkelt wat bij mij het geval wel is.

Iemand hier ervaring mee en welke ik het best eerst vervang?
Ik dacht zelf eerst C52 te proberen volgens dit fora:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94475.0

Indien ik deze vervang schakel ik ook beter over naar 100V 47uF en 105° neem ik aan?

En heeft er iemand al R148 en R149 veranderd door waarde te verhogen naar bijvoorbeeld 6k8/1W , ik had dit namelijk ook ergens gelezen om dit best te doen....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 18:49:05 (5%)

Hoi, nog iemand :)
Het probleem ligt in de eerste plaats aan de kleine elco.
Vervang die zeker. Dan zou het relais niet meer mogen tikken.

De grote elco's zien ook af, maar veroorzaken een brom als ze 'op' zijn. Deze zijn ook heel wat duurder.

Het is een goed idee om ze door 105°C types te vervangen.

Het is ook slim om de sub gewoon helemaal uit te schakelen als hij niet gebruikt wordt.

EDIT: als ik het goed kan zien is bij jou de revisie ook al uitgevoerd (de vermogensweerstanden zijn naar het koellichaam verplaatst).

[Bericht gewijzigd door OlivierS op zondag 1 januari 2017 22:44:31 (15%)

Hahaha ja , nog iemand .... XD

Ik heb deze woofer hierdoor kunnen kopen voor 70euro , lijkt mij een goede prijs...

En ik heb al enkele jaren de KEF Q5 en Q3 op een pioneer receiver en was hier heel content van!

Maar de vermogensweestanden zijn dit niet R148 en R149 ( zie foto vorige bijlage)?

Of zijn het soms de zwarte blokjes die hier inderdaad al aan het koellichaam zijn bevestigd (zie bijgevoegde foto) ik dacht eigenlijk oorspronkelijk dat het transistor's waren, maar nu je het zegt , kunnen het inderdaad wel weerstanden zijn.

Dus dan is de revisie waarschijnlijk gebeurd voor ik hem kocht.

EN ok ik zal morgen naar de lokale elektroshop gaan horen voor een paar van deze kleine elco's.
Kan ik de elco eventueel ergens op een koelere plaats bevestigen door deze te verlengen met 2draadjes audiokabel of dergelijke...?

En ja ik was van plan om de woofer meestal uit te zetten als ik deze niet gebruik eventueel met aan-uit stuurbare stekker met afstandsbediening of dergelijke.

Maar ik moet wel zeggen zoals nu in mijn examens staat mijn muziek een hele dag te spelen gedurende een hele maand elke dag...
Is het dan af te raden om de woofer constant gedurende deze periode te gebruiken?

Alvast bedankt voor je reactie!!!

Op 2 januari 2017 11:01:37 schreef JoachimR:
Hahaha ja , nog iemand .... XD

Ik heb deze woofer hierdoor kunnen kopen voor 70euro , lijkt mij een goede prijs...

En ik heb al enkele jaren de KEF Q5 en Q3 op een pioneer receiver en was hier heel content van!

Maar de vermogensweestanden zijn dit niet R148 en R149 ( zie foto vorige bijlage)?

Of zijn het soms de zwarte blokjes die hier inderdaad al aan het koellichaam zijn bevestigd (zie bijgevoegde foto) ik dacht eigenlijk oorspronkelijk dat het transistor's waren, maar nu je het zegt , kunnen het inderdaad wel weerstanden zijn.

Dus dan is de revisie waarschijnlijk gebeurd voor ik hem kocht.

Ik heb het over de andere twee weerstanden (R143 en R144?), kijk eens op de foto's die ik toegevoegd heb. De weerstanden zijn blauw omcirkeld. Op je eigen foto zijn die tegen het koellichaam geplakt (met een lange kabel ernaartoe). Op de andere foto staan deze los op het bordje.

Bij mijn PSW was de modificatie ook al gebeurd toen ik hem kocht. De arme vorige eigenaar had de subwoofer 3x voor hetzelfde probleem laten repareren, en nu was het opnieuw hetzelfde.
Niemand had hem ooit gezegd dat je de sub moest afzetten ipv. in standby :D
Ik heb hem voor een prikje kunnen kopen, de eigenaar wilde het ding niet meer zien.

Op 2 januari 2017 11:01:37 schreef JoachimR:
EN ok ik zal morgen naar de lokale elektroshop gaan horen voor een paar van deze kleine elco's.
Kan ik de elco eventueel ergens op een koelere plaats bevestigen door deze te verlengen met 2draadjes audiokabel of dergelijke...?

Je kan dat proberen, maar in feite wordt de hele sub warm van binnen. Maar dat warm worden is niet het grootste probleem.
Kijk, de hele sub blijft onder spanning staan als deze in standby staat.
Een standaard goedkope elco wordt op pakweg 2000 uur op 85° gespecificeerd. Dat is 80 dagen continu.
Als hij minder warm is, houdt ie het langer uit. Kijk eens op de bijgevoegd afbeelding. Het is een exponentiele temperatuursafhankelijkheid.
Laten we zeggen dat de elco 40° ofzo wordt. Als de elco het dan tien keer langer vol houdt, dus 800 dagen. Dat is iets meer dan 2 jaar, nét buiten de garantietermijn (sneaky bastards bij KEF).
Na 2 jaar is de sub dus kapot, niet echt leuk voor iets met deze nieuwprijs.

Laten we nu zeggen dat je de sub wél helemaal uitschakelt als je hem niet gebruikt. Stel, je gebruikt jouw sub 3 uur per dag. Dan kom je op 21 uur per week. Ofwel..., nu zal de sub 8 (!) keer langer meegaan, zo'n 16 jaar. Groot verschil, niet?

Dus, schakel je sub gewoon uit als je hem niet gebruikt.

Op 2 januari 2017 11:01:37 schreef JoachimR:
Maar ik moet wel zeggen zoals nu in mijn examens staat mijn muziek een hele dag te spelen gedurende een hele maand elke dag...
Is het dan af te raden om de woofer constant gedurende deze periode te gebruiken?

Nee joh, als je muziek wil luisteren, gebruik hem dan gewoon. Tijdens de examens leer je misschien 12 uur per dag. (Succes daarmee trouwens, ik zit ook net in m'n examens ;)) Dat is nog altijd geen 24/24.
Tijdens de rest van het jaar gebruik je hem ook al veel minder. Maak je geen zorgen.

Ik heb er uiteindelijk de 3 elco's naar 105° 10000 uur geupgradet. Heb deze wel bij Farnell besteld, ik denk niet dat elke electronica-zaak deze heeft liggen (of misschien voor een afschuwelijke prijs). Anyway, voor 15-20 euro ben ik waarschijnlijk wel een dikke 15 jaar gerust.

Cheers,
Olivier

Nee joh, als je muziek wil luisteren, gebruik hem dan gewoon. Tijdens de examens leer je misschien 12 uur per dag. (Succes daarmee trouwens, ik zit ook net in m'n examens ;)) Dat is nog altijd geen 24/24.
Tijdens de rest van het jaar gebruik je hem ook al veel minder. Maak je geen zorgen.

Ik heb er uiteindelijk de 3 elco's naar 105° 10000 uur geupgradet. Heb deze wel bij Farnell besteld, ik denk niet dat elke electronica-zaak deze heeft liggen (of misschien voor een afschuwelijke prijs). Anyway, voor 15-20 euro ben ik waarschijnlijk wel een dikke 15 jaar gerust.

Haha veel succes met je examens ;)

Van welk merk heb je ze gekocht op farnell?
Kan je eventueel de link geven?

Ik had zelf deze ook al gevonden:
http://be.farnell.com/panasonic-electronic-components/eca2ahg470/cap-a…

Ik eventjes in mijn bestelgeschiedenis gekeken, en ik heb me vergist - ik heb geen 10000 u 105° caps geplaatst (dat was voor een ander project).
Ik zie ook dat ik ineens alle condensatoren had vervangen - dat was misschien een beetje overkill.

Anyway, zoveel maakt het niet uit hoor. Je kan uren op Farnell/RS Components/... doorbrengen met het zoeken naar een condensator.

Gebruik de filtertool, stel de juiste waarde in voor de capaciteit, stel de minimale voltage rating in, sorteer op prijs en neem de goedkoopste merkvariant.
Kijk eventueel nog eens naar de hours@temperature rating, soms is het de meerkost waard (zeker bij dit soort componenten die misschien 50 cent kosten).

Om het helemaal netjes te doen, let je ook nog op de geometrie - koop zeker geen axiale, maar radiale caps - en let ook op de 'lead spacing' (anders moet je je pootjes buigen).
Ik gok op een lead spacing van 6.3 mm, en dan kom ik bij bijvoorbeeld zoiets uit:
http://be.farnell.com/rubycon/63yxj47m6-3x11/cap-alu-elec-47uf-63v-rad…

Heb je er ineens 5 voor 1 euro, dan kan je zeker lang genoeg voort.

Voor de grote condensatoren is er meestal minder keus (en ik heb ook geen zin om veel geld aan zo'n ding te geven).
Bij snap-ins is de lead spacing wel kritiek, meet dat dus na!
Ik denk dat ik deze heb gekocht
http://be.farnell.com/epcos/b41231a8129m000/cap-alu-elec-12000uf-63v-s…

Ik bestel bij Farnell omdat dat via de universiteit kan doen en korting krijg. Als particulier ga je beter gewoon bij de electronicaboer langs ;-)

Deze hele post is eigenlijk een beetje much ado about nothing dus :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 18:49:37 (10%)

OK bedankt , ik heb ze uiteindelijk nu ook net bij farnell gekocht via onze zaak thuis, ik heb er wel ineens genomen die tegen 100V kunnen.

Maar aangezien ik ze ondertussen al besteld had heb ik er maar die ongeveer 1000u meegaan ipv 7000u die jij had doorgestuurd : ( XD

http://be.farnell.com/panasonic-electronic-components/eca2ahg470/cap-a…

Maar het is wel makkelijk dat je het via de universiteit kan doen , ik heb er geen idee van of het bij onze universiteit (ugent) ook mogelijk is en of ze eventueel korting geven , ik neem aan van niet aangezien ik voor mijn masterproef binnenkort een M7 cortex microprocessor moet bestellen en nog wat rommel en ze hebben niks gezegd dusja... :p

alvast bedankt , ik hoop dat hij morgen weer werkt

Ik hou je op de hoogte ;)

Op 2 januari 2017 15:22:16 schreef JoachimR:
Maar het is wel makkelijk dat je het via de universiteit kan doen , ik heb er geen idee van of het bij onze universiteit (ugent) ook mogelijk is en of ze eventueel korting geven , ik neem aan van niet aangezien ik voor mijn masterproef binnenkort een M7 cortex microprocessor moet bestellen en nog wat rommel en ze hebben niks gezegd dusja... :p

Sja, had je maar naar de KUL moeten gaan ;)
Maar ik ben er zeker van de de Ugent ook een besteldienst moet hebben. Proffen en assistenten hebben de hele tijd spullen nodig voor hun onderzoek, dat loopt uiteraard allemaal via de unief.
In Leuven hebben ze het zo geregeld dat je hier ook gebruik van kunt maken voor persoonlijke aankopen, er wordt dan wel BTW bijgerekend.

Voor masterproefstudenten die spullen nodig hebben voor hun thesis is het zelfs vanzelfsprekend dat ze het via die dienst bestellen. Als ik het goed heb wordt alles zelfs door de unief betaald (pin me daar niet op vast, ik doe mijn thesis niet aan de unief).

De Ugent zal dit ook wel voorzien voor zijn thesisstudenten. Vraag eens aan een assistent waar hij zijn onderdelen voor onderzoeksprojecten koopt.

Ga ik zeker eens onder horen en ja dat klopt in verband met de thesis ik moet gewoon alles op het btw nummer van de school bestellen en daarna betalen ze het gewoon terug aangezien de thesis in opdracht is voor de dierenkliniek van de universiteit, het gemakkelijke is dat ik zo overal kan bestellen aangezien farnell niet alles had wat ik voor mijn thesis nodig heb :p

Maar jammer genoeg ga ik de condensators niet kunnen verantwoorden als benodigdheden voor de thesis XD

Op 16 januari 2017 10:03:46 schreef OlivierS:
Heb je hem in orde gekregen?

ja nog maar eergisteren gedaan , ik had het even drukker met examens :D

Maar inderdaad , zoals je had gezegd gewoon de kleine elco vervangen en het was over.

Nog eens heel erg bedankt ! :D

Op 18 januari 2017 23:14:42 schreef JoachimR:
[...]

ja nog maar eergisteren gedaan , ik had het even drukker met examens :D

Maar inderdaad , zoals je had gezegd gewoon de kleine elco vervangen en het was over.

Nog eens heel erg bedankt ! :D

Geen probleem, veel plezier ermee ;)