2x Harmon/Kardon sub, 5 euro, repareren mogelijk en waard?

TADAAAA

Alleen nog "even" uitvogelen hoe het werkt..
En ik denk even grondig ontstoffen en potmeters voorzien van een drupje contactspray. Krijg (n.a.v. de handleiding) geen mooie "square wave" bij het aanhaken van de probe aan de testplug en als je aan de volt/div variable zit dan verspringt het CRT beeld nog wel eens.

Ik kreeg er ook een echte Fluke multimeter bij, een 8030A, alleen even een 6vdc adapter opsnorren.

Nog even en het lijkt ergens op, nu maar even de signal generator fixen en dan kan die ook bij het plaatje:

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik heb een boel gelezen over de scope, ben er nog niet helemaal zeker van.
Wel probeer ik de component tester te gebruiken, maar deze weergeeft caps als sluiting..?

Er zit een dedicated input voor de component tester op en ik gebruik gewoon rechtstreekse aansluitingen (banaan --> krokodil).
Nog even verder lezen en proberen dus.

Wel zie ik dat je eigenlijk een functiegenerator nodig hebt om met een scope fouten te zoeken.. Dat komt er dus nog bij :)

Ik heb de subs even een tijd laten liggen, met andere zaken bezig geweest.
Zojuist een recap gemaakt in het andere topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1890362#1890362

Daar ga ik nu weer even mee aan de slag. Hopelijk krijg ik er nog leven in!
Mijn probleem lijkt hem in de versterker (D amp) te zitten, ik hoor echter wel een "plop" bij aanzetten (wat versterking zou suggereren?) maar vervolgens alleen heel zachtjes geluid.

Ik ga verder met de spullen die ik heb en zal ongetwijfeld nog met vragen komen..... :)

Ik geef het even op, net nog even gekeken naar de ts11. maar er komt, naast een plop bij aanzetten, nu helemaal geen geluid meer uit.

Ben er wel even klaar mee.

Frustrerend wanneer je niet weet hoe je fouten moet zoeken.

Heb nog een auto versterker en een ATX voeding liggen, die kan ik er ook naast leggen haha.

fred101

Golden Member

Je leert niet alleen door doen. Je zult je ook wat in theorie moeten verdiepen. Zomaar onderdelen vervangen is hooguit leerzaam mbt solderen.

Als je lezen moeilijk vindt, stikt het van de tutorials op you tube. Voor elk nivo, zelfs universitaire colleges.

Repareren met schemas is iets heel anders dan zonder. Voor het laatste heb je redelijk wat kennis of veel geluk nodig.

In het kort voor een versterker waar een service manual van is:
- functionele tests (wat doet hij wel of niet)
- open maken en visuele controle
- de voeding nameten, zijn alle rails er en zitten ze binnen de specs zoals in het SM staat. Als de voeding niet goed is kan de rest meestal ook niet goed werken. Hoe belangrijk dat is hangt van het apparaat af.
- Als het er in staat volg dan de procedure uit het SM
- Zoniet: Vaak staan er spanningen in schemas, meet die eerst.
- zet je een signaal op de ingang en volgt het met de scoop tot waar het wegvalt of vervormd.

Er zijn wat dingen die je kunt doen om fouten te vinden als je weet in welke hoek het zit.
- De spanning meten over een weerstand om te weten of er stroom loopt (en hoeveel)
- de Vbe overgang van torren. Zo ook bij mosfets Vgs versus Vds. Als Vgs zo hoog is dat hij vol in geleiding moet zijn, maar je meet een hoge Vds dan is hij blijkbaar niet in geleiding en kapot. En zo werk je normaal gesproken. Je meet en dan zul je moeten beredeneren of dat klopt of niet klopt. Iets wat een gedegen basis kennis vraagt.

Je moet weten wat je waar moet meten en ook dat je meetwaarde bij afwijking kloppen of een meetfout zijn. Soms helpt het manual soms niet.

Repareren is erg leuk, vooral als je weet wat je doet. Het is een soort puzzelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat besef is er zeker en de basiskennis is ver te zoeken.
Ik leer inderdaad bijzonder slecht vanaf papier. Het boek dat ik gekocht heb, sloot ik al na 1 hoofdstuk, mede ook door mijn dyscalculie!

Ik leer door te doen het beste, maar dat werkt lang niet bij alles merk ik al (hoewel dit het eerste is waar ik echt tegen de lamp loop).

Wat ik vooral lastig vind is dat de informatie niet in Jip en Janneke taal beschreven staat.

Ik weet bijvoorbeeld dat een condensator een spanning heel kort op kan slaan en heel snel weer vrij kan geven, ik weet ook dat het als filter kan dienen, maar weet bijvoorbeeld niet wat ik mij bij een rimpel voor moet stellen en hoe een elco dit opvangt. Ik kan mij er wel een voorstelling van maken, maar ik kan nog niet zelf verzinnen welke waarde ik nodig zou hebben en of ik een kleine kapotte elco zomaar kan vervangen door een grotere (zowel voltage als farad). Sommige dienen schijnbaar als low pass filter (in dit geval) en die kan je dus niet zomaar vervangen voor een andere. Wat ik het verschil tussen MKT, MKP, Tantaal, keramisch en electrolyt? Een condensator is toch een condensator of kan je het absoluut niet altijd voor alles uitwisselen?

Zo weet ik ook dat transistoren zowel als schakelaar alsmede als versterker (originele doel) werken, maar wat je er nu precies mee aan kan sturen en hoe..

Ook heb ik hulp gehad bij het maken van een Gear Position Indicator. Er werd een schema gemaakt door MGP, het lijkt alsof hij het zo uit zijn mouw schudde: "oh even hier een weerstand en daar een zener en dan werkt het wel"

Ik ben altijd van het openmaken geweest om te zien hoe iets werkt, maar dat werkt bij elektrotechniek niet zo best haha.

De scope ligt er, een toongenerator ook (functiegenerator heb ik nodig om fouten te zoeken?) 3 multimeters waarvan 1 Fluke, inmiddels een labvoeding, fatsoenlijke soldeerbout en desoldeerbout. Het is allemaal reuze interessant maar het mooiste zou zijn om maar eens een praktijkcursus te gaan volgen.

Zo veel vragen waar je ook in een boek (elektronica echt niet moeilijk deel 1 2 en 3) gewoon geen antwoord op krijgt.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 4 februari 2017 18:50:07 (17%)

fred101

Golden Member

Het boek dat ik gekocht heb, sloot ik al na 1 hoofdstuk, mede ook door mijn dyscalculie!

Daar heb ik ook in vrij zware vorm last van maar dat heeft me niet tegen gehouden. Voor basis electronica heb je voornamelijk de wet van ohm nodig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Klopt, dat zijn dingen waar ik ook nog wel uit kom, maar noet onthoud. Ik moet dat dus telkens opnieuw opzoeken. Net zoals alle andere dingen zoals de multipliers in condensatoren. Dat vertraagd heel erg en een vergissingis ook snel gemaakt (zelfs nkg in dit topic, toen ik gewezen werd op de 2,2uF die een factor 1000 kleiner bleek te zijn :)

Ik zocht vanmiddag op hoe je de waarde van een spoel kunt bepalen en toen haakte ik al heeeel snel af. Dat snap ik niet hoe lang ik er ook naar kijk.

Dat betekende in mijn hoofd dat ik alle spoelen die ik van pcb's af gehaald heb al weg kan gooien en dat is een teleurstelling. Dat motiveert ook niet ;)

fred101

Golden Member

Op 4 februari 2017 20:55:02 schreef sanscorp:

Dat betekende in mijn hoofd dat ik alle spoelen die ik van pcb's af gehaald heb al weg kan gooien en dat is een teleurstelling. Dat motiveert ook niet ;)

Wees gerust, er valt helemaal niks te rekenen aan die spoelen. Het is ook zinloos voor die toepassing. Je meet ze met een LCR meter.

Denk je dat iedereen hier alles uit zijn hoofd weet ? Als je maar weet waar je iets kunt opzoeken als je het nodig hebt.

Beetje meer doorzettings vermogen kweken en niet van te voren al denken dat je het toch niet kunt. Iets met Self-forfilling prophesies ofzo ;-)

Als je zo makkelijk opgeeft wordt repareren geen hobby maar een bron van frustraties. Electronica is zo breed dat je niet alles kunt leren en ook niet alles hoeft te weten. Voor RF moet je bv andere dingen weten dan je voor digitaal nodig hebt. Het hoeft en gaat ook niet snel. Je bent zo een jaar of 2 tot 3 verder voor een redelijke basis, tenminste als je dagelijks wat probeert bij te leren (uurtje of 2)
Ik ben nu 10 jaar bezig en ik heb al die jaren iedere dag wel een uur of twee aan studeren besteed. Op een bepaald moment wordt het gerichter en wat makkelijker. Dat heb ik nu nog, dan moet ik iets weten, verdiep me erin en dan kom ik weer zoveel zijpaden tegen dat het moeilijk is de juiste richting vast te houden.

In het begin leek het wel alsof ik achteruit liep. Hoe meer ik leerde hoe meer ik het idee kreeg dat ik niks wist.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Probleem is dus dat ik er niet dagelijks mee bezig ben. Nu heb ik 2 subwoofers op de kop getikt, word het niets dan heb ik wat leuke onderdelen. Maar het mooiste is natuurlijk gewoon werkend zien te krijgen en er plezier van hebben.

Ik ben toen heel fanatiek begonnen met het boek, allerlei aantekeningen gemaakt en toen zag ik door de bomen het bos niet meer.

Wat ik leuk vond, maar ook nog niet doorgezet heb, is de picbasic cursus die online te vinden is. Dat zijn dingen die ik gewoon nog even verder op moet pakken.

En wellicht wat simpele doe het zelf projectjes op internet waarbij je ook leert waarom iets op een bepaalde manier werkt. Een schema lezen en nabouwen lukt me aardig, solderen durf ik ook wel te zeggen dat het mij aardig af gaat. Ik (her)ken de basiscomponenten wel maar nu moet ik de exacte functie nog wat beter in de smiezen krijgen.

Het klinkt een beetje als een smoes, maar iets wat ik mijzelf ook wel kwalijk neem: Ik zit op dit moment overspannen thuis en van dat engelengeduld bij monnikenwerk is weinig over. Ik raak snel geïrriteerd waar ik voorheen dagen en uren achter elkaar bezig kon zijn.

Vandaag ook vanaf 12 tot een uur of 6 aan de subwoofer gezeten, nogmaals goed kijken, alles controleren, soldeerverbindingen nalopen, alles lijkt op het oog goed. Alles is vervangen wat er gesuggereerd is (waarbij de problemen bij een ander dus ook verholpen waren) en toch doet dat ding niks. Dan weet ik niet hoe verder en raakt het geduld snel op.

Ik heb 1 sub aan de praat. Het zat hem in het preamp bord van de ts11. De ts7 heeft hetzelfde bord op 1 tl074 na welke op de plek van de witte connector zit.

Deze gedesoldeerd en de connector op de preamp van de ts7 geplaatst. Nu werkt er in ieder geval 1 en geeft het wat meer hoop dat ik de ts7 ook nog aan de praat ga krijgen.

De ts11 ga ik afmaken, ventilatiegaten, mooiste kast pakken en weer helemaal monteren en in de huiskamer plaatsen.

De ts7 moet ik het powerboard nog van aanpakken, daarna hopelijk het preamp bord fixen!

evdweele

Overleden

Als ik je bericht lees van zaterdag 4 februari 2017 18:47:02 mis je een stuk basiskennis van de elektrotechniek.
Het overige, de schakelingen waar je nu op vastloopt, is het voortborduren op die elektrotechnische principes.

In de jaren 50 bouwde Philips een netwerk op van detailhandelaren die de door Philips geproduceerde radio's moesten verkopen, maar ook moesten kunnen repareren. Het waren vaak elektriciens, fietsenmakers of loodgieters die in die nieuwe tak van de techniek stapten, zonder enige kennis van radiotechniek.
Philips heeft daar toen een cursus voor geschreven die vanaf nul de toekomstige dealers opleidde tot radiohersteller.
Het is, gezien de tijd waarin geschreven, geheel gericht op de techniek van elektronenbuizen, maar de principes zijn nog altijd geldig.

Het is helaas een niet zo beste kopie, maar nog wel leesbaar Van het Electron tot de Super (1954) (pdf bestand 11 MB)
Misschien helpt dit om het begrip van de elektronica te vergroten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt, ik ga zeker kijken! Waar ik vooral tegenaan loop is dat er vaak snel de diepte in gedoken word. Zelfs in basiscursussen. Het is nog even niet interessant hoe je warmtedissipatie van weerstanden parallel geschakeld kan berekenen. Bij zulke sommen raak ik lichterlijk in paniek en wil ik het al erg snel opgeven.

Ik wil dan verder lezen, maar dan komt er een gedeelte waar je dit nodig hebt en zelf moet berekenen en dan kom ik niet verder en stop ik er maar mee.

Zoals velen leer ik het beste in de praktijk, maar waar vind je een betaalbare cursus waarbij op de basis ingegaan word? Ik heb ze zo snel niet kunnen vinden.

Meelopen met iemand maakt het voor mij een stuk makkelijker. Als je dan 1x uitlegt wat je hoe op een scope kan zien dan weet ik het.

Over scopes gesproken :)

Een paar posts terug had ik het over de component tester.

Ik heb nu met de signal generator (open gemaakt en gefixed) een signaal op het scherm gekregen, ik krijg alleen de component tester niet aan de praat.. alles ingesteld volgens de handleiding en bij een elco zie ik geen rondje (of ovaal) maar gewoon alsof er sluiting gemaakt word (verticale streep).

De boel is direct aangesloten op de comp. Test ingang. Ook diodes en transistoren laten niets zien wat ik met internet kan vergelijken. Het klopt bijna, maar ipv een rechte streep naar beneden, loopt hij schuin bijv.

Ik wil nog een octopus schema maken zodat ik via de x en y poorten kan testen of het dan wel werkt.

De scope zou gekalibreerd moeten zijn.
Verder zie ik een bloksignaal (ook bij de 0,5v aansluiting voor de probe om deze af te stellen) niet als bloksignaal maar alleen als hoge en lage onderbroken strepen (mis dus de verticale strepen).

Doe ik iets verkeerd misschien?

evdweele

Overleden

Zoals velen leer ik het beste in de praktijk, maar waar vind je een betaalbare cursus waarbij op de basis ingegaan word?

De praktijk is altijd gebaseerd op theoretische kennis. Theorie is de basis die je in de praktijk gaat toepassen.
Vergelijk het met autorijden. Als je niet weet dat je rechts moet houden en dat alle verkeer dat van rechts komt voorrang heeft, heeft het weinig zin om op het gaspedaal te trappen en aan het stuur te draaien want daarmee breng je anderen en jezelf in gevaar.

Edit

Verder zie ik een bloksignaal (ook bij de 0,5v aansluiting voor de probe om deze af te stellen) niet als bloksignaal maar alleen als hoge en lage onderbroken strepen (mis dus de verticale strepen).

Ook weer een stukje theorie dat ontbreekt :-)
Hoe wordt het beeld op een oscilloscoop opgebouwd? Door een lijn te trekken van links naar rechts (de x-as).
De verticale positie van die lijn (de y-as) wordt tijdens die reis gewijzigd door het aangeboden signaal aan de ingangsversterker van de scoop.
Bij het blokvormige calibratiesignaal springt de horizontale lijn dus razendsnel van laag naar hoog en weer van hoog naar laag.
De verticale lijn is er dus wel, maar als de lichtintensiteit niet hoog genoeg is zie je hem niet en lijkt het of hij niet aanwezig is.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 6 februari 2017 21:41:31 (44%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Mee eens, ik moet er ook even goed voor gaan zitten. Ik keek vanmiddag naar de ts11 en ts7 en zag dat de pre amp bordjes op 1 onderdeel na hetzelfde waren. Daar mee aan de slag gegaan en toch nog ergens gekomen.