Speakers inlaten schakelen nadat versterker opgestart is

Ik heb 2 2.1 versterkers besteld op aliexpress
Ik heb nog geen voeding voor hem ben daar mee aan het werk ik heb hem nu op een 200watt pc voeding zitten.
Hij klinkt erg goed 2x50watt 1x100watt
Maar bij het aanzetten heb ik een klap door de subwoofer en speakers.
Ik wil dat voorkomen dat hij klap geeft.
Ik wil een schakeling maken met relays die na ca 3 sec de speakers inschakeld
De versterkers kostte 8euro perstuk
Wie weet er weet een leuke schakeling

Een goed luidsprekerrelais kost ook E 8,-, dus dat x3 schiet hier niet zo op..

Hoe is de versterker opgebouwd ? Ik vind ze met een TDA7379, maar dan zou ik niet verwachten dat de sub ook naar voren komt omdat die in een brug zit.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Denk er overigens om dat je bij een versterker met uitgangscondensatoren nog wel moet zorgen dat deze geladen worden in de tijd dat het relais open is, bijvoorbeeld via een R van 1k.

Shock6805

Golden Member

Wat is er zo speciaal aan een luidspreker relais dat je niet een of andere simpele 12V relais kan gebruiken?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ik heb hier 6 relays liggen allenaal dezelfde komen uit een 5.1 versteker die afgefikt is
https://m.nl.aliexpress.com/s/item/32741346700.html?trace=wwwdetail2mo…

Pa3gws dit gaat ook werken de verster popt alleen als hij volledig is ontladen als het lampje heel zwak brand komt er nieteens een echte pop maar een kleine tik die niet echt opvalt

RAAF12

Golden Member

Een goeie is deze die beschermt allebei de speaker tegen inschakelplop en DC op de output. http://www.velleman.eu/products/view/?country=nl&lang=nl&id=92…

edit: Zelfde type als Hugo al linkte, 16 euro voor de versterkers en 20 voor de beveiliging is wel wat scheef :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 22 januari 2017 18:50:26 (16%)

Werkt dat cirquit van #pa3gws ook met 24 volt de travo maakt niet zoveel uit dat die aan blijft (er komt ook een hoofdschakelaar op de sub)
Dat ik de speakers aankan zeten via een kleine schakelaar aan de voorkant

RAAF12

Golden Member

Die schakeling is bedoeld om grote ringkerntrafo's iets vertraagd in te schakelen zodat de huiszekering er niet uit gaat. Een vertraagd luidspreker circuit ziet er heel anders uit. Ik wel aan te passen met bijv. een inschakelvertraging van bijv. 3 sec.
Maar heb je geen DC protectie en geen uitschakelplop onderdrukking indien gewenst.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 22 januari 2017 19:17:52 (30%)

Ik ben niet zo bang voor dc op de uitgangen ik heb op de travo een gelijkrichter gemaakt met een condensator en op de versterker zitten er ook 2.
Bij veel versterkers gaat de eindtrap aan en na een paar sec hoor je een tik van de relay en dan zijn de speakers ingeschakeld.
Bij veel voedingen heb je aan de 230 dc in een boel van die kleine blauwe dingentjes (weet de naam er niet van ga volgend jaar een opleiding beginnen in electro zit nu on de 4e klas)

En deze kan mogelijk ook dienen :

http://connexelectronic.com/product_info.php/cPath/43/products_id/152?…

http://www.connexelectronic.com/documents/Power_SoftStart_v4.pdf

Er bestaat ook een versie 3 met iets andere kenmerken. Terug te vinden op dezelfde website (shop).

Worden deze versterkers ook erg heet als hij altijd blijft aanstaan?

RAAF12

Golden Member

50W 100W amps van 8 euro p/st zullen wel klasse D versterkers zijn. Die prut wordt niet warm. Een link naar de versterker op Aliexpress kan wel helpen.

.

[Bericht gewijzigd door speakers op zondag 22 januari 2017 20:12:56 (100%)

Haal de specs van de versterker er eens bij.
Die klasse D chips hebben dikwijls een ingebouwde mogelijkheid tot slow start (een actief lage 'mute'-pin of iets dergelijks). Dan moet je geen extra pcb maken.

Ik heb laatst een link gekpost naar de versterker

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het is toch niet gelukt werkte eerst wel even maar hij moet wel uit dus dan doet hij dat wel
Dus ga weer verder zoeken.

Dus als hij de heletijd aan blijft wordt hij niet echt warm

Ik heb bij de techniek leeraar opschool gevraagd dat dat heel simpel kan met een elco weerstand en een relay allemaal in serie te zetten.
Met de weerstand kan je bepalen hoelang het duurt voordat de elco geladen is en als hij op een bepaalde voltage zit gaat de relay dicht waardoor het geluid loopt.

Sine

Moderator

Op 23 januari 2017 08:44:12 schreef speakers:
Ik heb bij de techniek leeraar opschool gevraagd dat dat heel simpel kan met een elco weerstand en een relay allemaal in serie te zetten.
Met de weerstand kan je bepalen hoelang het duurt voordat de elco geladen is en als hij op een bepaalde voltage zit gaat de relay dicht waardoor het geluid loopt.

Helaas werkt dat op deze manier alleen niet ... je relais zal direct opkomen en afvallen als de elco vol genoeg is.