Grundig musikschrank 7068 / antiek !

Mede circuitsonliners,

Ik heb hier al een tijdje een antieke radio staan. Zo een grote kast met een LP wisselaar erbij. Uniek stuk in die tijd.
Deze is ergens geproduceerd rond 1958.
Nu zou ik hier graag weer wat muziek uitkrijgen.

Op zich zijn de schema´s overal te vinden, dat is al fijn.
Ik heb een keer geprobeerd hem (met een bang hart) om het ding in te schakelen.
Het enige wat er gebeurt is dat het licht aangaat. Geen geluid en de platenspeler doet ook niets. Ik zie wel heel flauw de buizen oplichten.

Het gaat om onderstaand model.
http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Grund…

Schema
http://www.nvhr.nl/schema.asp?Merk=Grundig&Model=7068&Fabrik=&Pics=&Sc…

Heeft iemand een idee waar te beginnen?
Ik ben helaas geen (audio) expert maar hoop met de nodige doorzetting weer geluid uit het ding te krijgen. De zoektocht naar onderdelen zal op zich al een heel verhaal zijn.

Bedankt,

Electronica... Het is me wat !

Onderdelen zijn gangbaar tenzij je de transformatoren uit hebt laten fikken door 'm te lang te testen voordat je 'm na hebt gekeken :)

Vervang alle papiercondensatoren (één voor één om fouten te voorkomen). Die zijn bijna altijd slecht. In bepaalde gevallen kun je ze laten zitten zonder gevolgschade, maar als beginner is het wel zo wijs om ze er allemaal even uit te wippen. Terugplaatsen kan altijd nog :)
Het probleem is dat ze gelijkstroom door gaan laten, en dat kan bijvoorbeeld zorgen dat ie opwarmt en uitbrandt, of dat er een buis teveel stroom gaat trekken en in een paar uur verslijt enzovoorts.

Zie ook http://www.magischesauge.de/MagischesAuge_ProblemKondensatoren.htm voor foto's.

Het kan zijn dat er kunststof modellen in zitten, die kwamen in 1958 nét op de markt. Die kun je vaak laten zitten.

Controleer de voedingselco op lekstroom na een tijdje formeren met een 47k weerstand in serie. Voedingselco's zijn vaak nog wel bruikbaar, maar de oxydelaag (diëlectrum) gaat achteruit als ie jaren ongebruikt staat. Die kun je terugkrijgen door 'm in serie met een 47k weerstand op een hoogspanningsvoeding te zetten.
Doe je dat niet, dan kan het elektrolyt gaan koken en de elco uit elkaar knallen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als zelfs de platenspeler niks doet, dan moet er toch iets mis zijn met de inkomende netspanning? Dat zou nog eenvoudig moeten zijn om te vinden.

Als ik lees dat er wel lichtjes/gloeidraden aangaan, maar flauw, dan lijkt het me dat er ergens een zekering uitligt maar dat er langs een secondaire weg toch nog enig vermogen uit het net wordt opgenomen.

Let wel: als dat inderdaad zo is, dan is die zekering er niet zomaar toevallig uitgegaan. Eerst uitzoeken welke zekering er is uitgegaan, dan uitzoeken waarom. Dan zekering vervangen en verder kijken.

Indien geen defecte zekeringen te vinden: spanningen meten, bv. primaire van de (radio)trafo, en diens diverse secondaire spanningen, te beginnen met de wikkeling van de gloeispanning.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Een goede start is om de radio NIET in te schakelen voordat er preventief enkele controles zijn uitgevoerd.
Helaas komt die waarschuwing nu te laat ;-)
Lees het stukje Opstarten van een oude radio van de website Tips & Trucs eerst goed door.

Een handig hulpmiddel bij het opstarten van een radio in een onbekende staat is een seriegloeilamp.

Hiermee wordt voorkomen dat bij een eventuele kortsluiting in de radio er nog meer schade wordt aangericht.
Als de radio geen kortsluiting vertoont zal de gloeilamp bij het inschakelen van de radio even kort oplichten om daarna zwak te gaan gloeien.
Als er wel een kortsluiting in de radio aanwezig is gaat de gloeilamp op normale sterkte branden. De kortsluiting moet dan eerst worden opgespoord en opgeheven voordat verdere stappen kunnen worden genomen.

Preventief vervangen van de papiercondensatoren is vrijwel altijd noodzakelijk. Vervang ze 1 voor 1 om fouten bij bij het monteren van de nieuwe condensator te voorkomen.
Condensatoren van de juiste waarde en vorm zijn te koop bij Jukebox Revival.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

1 voor 1 vervangen is heel belangrijk, maar als je nou slim bent houd je daar een volgorde bij aan die het mogelijk maakt om tussentijds te testen.

Vervang dus eerst de koppelcondensatoren in de eindtrap. Dan kun je het toestel in principe aanzetten zonder grote kans op schade.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh, ik vind het toch maar vreemd dat aan deze T/S wordt aangeraden wat elders zo streng wordt afgekeurd: lukraak componenten vervangen. Okee, ervaring mag dan leren dat die condensatoren vaak dienen vervangen te worden; maar men begint toch met een diagnose te stellen vooraleer iets te vervangen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Van de platenspeler is de kans heel groot dat het vet in de lagertjes is uitgedroogd.
Dan staat het motortje vast dan is eenvoudig te controleren door er even met de hand aan te draaien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 januari 2017 19:46:51 schreef big_fat_mama:
Huh, ik vind het toch maar vreemd dat aan deze T/S wordt aangeraden wat elders zo streng wordt afgekeurd: lukraak componenten vervangen. Okee, ervaring mag dan leren dat die condensatoren vaak dienen vervangen te worden; maar men begint toch met een diagnose te stellen vooraleer iets te vervangen?

Vandaar mijn reactie: Vervang eerst wat nodig is om een diagnose te kunnen gaan stellen. Misschien had ik nog wat meer moeten benadrukken dat het na die eerste vervanging raadzaam is om wat te gaan meten en testen. De buizen gloeien. Volgende stap is kijken of er hoogspanning is (als die ontbreekt gaat vervangen van condensatoren in eerste instantie niet helpen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Het is onbekend tot hoever de kennis van de TS reikt om diagnoses te kunnen stellen.
Radio's uit die periode waren vaak voorzien van de beruchte donkerbruine Wima of met was geïmpregneerde Ero condensatoren. (De Philips teercondensatoren zullen niet in een Grundig voorkomen)
Als eigenschap hebben alledrie deze typen dat ze zonder uitzondering elektrisch lek zijn.
Vandaar mijn advies om de papiercondensatoren zonder meer te vervangen.

Met wat duidelijke foto's van de patiënt kunnen gerichtere antwoorden worden gegeven.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Mee eens, papiertypes van Wima en Ero van die tijd waren diverse ordegroottes slechter dan teerknollen. Statistisch gezien hardstikke dood als een pier, dus de enige overweging is hier de mate van testbaarheid van het toestel. Eerst testbaar maken, dan verder vervangen betekent dat je niet alles ineens kunt vervangen en bij stuk-voor-stuk vervangen het beste een volgorde kunt aanhouden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor jullie hulp!
Ik heb wel wat kennis van elektronica maar niet in de audio wereld.
Als ik in de mogelijkheid ben zal ik een keer wat foto's posten van de binnenkant. Dat zegt wss meer dan wat tekst alleen.
De man waarvan ik hem heb overgenomen wist me te vertellen dat hij er ooit iemand naar heeft gekeken en dat die had gezegd dat er een paar weerstanden niet goed zouden zijn.
Iemand trouwens een idee wat zo een toestel nog waard is als er geluid uit komt?

Electronica... Het is me wat !
Hubie

Special Member

Zo'n radiomeubel is in principe niet veel waard,tenzij je een koper treft die door nostalgische gevoelens overmand er een forse prijs voor wilt betalen omdat het vroeger bij zijn ouders thuis in de huiskamer stond.
Dus ik zou er geen prijskaartje aan durven hangen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 24 januari 2017 23:48:31 (11%)

evdweele

Overleden

De meeste verzamelaars vinden zo'n radiomeubel te groot. Daarom is er weinig belangstelling voor.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De waarde van het getoonde toestel is zo'n beetje de prijs van de losse onderdelen als je de moeite doet om ze te testen en los te verkopen. Als geheel raak je 'm lastig kwijt. Misschien aan een hipstercafébaas die wat 'vintage' wil hebben.

Alleen pre-wo2 modellen en een aantal specifieke, speciale stereo modellen zijn nog meer dan een paar tientjes waard.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Al die hipsters gaan helemaal prat op radiomeubels tegenwoordig. Als ik zie watvoor prijzen die meubels verkocht worden, defect notabene! Maarja, Tomado rekje aan de wand, radiomeubel erbij en een oude (zeldzame) zwartwit buizentelevisie leegslopen om er een leuk kattenmandje van te maken. Gekke lui.. :)

maartenbakker

Golden Member

Of die Amsterdamsche hipstertante die er een blauwe tand met luidspreker infroebelt voor moeilijk duur veel euri. Brrr...

Gewoon lekker restaureren en origineel werkend maken is veel leuker en minstens zo bedrijfszeker.

Op 25 januari 2017 13:34:14 schreef Ledlover:
Alleen pre-wo2 modellen en een aantal specifieke, speciale stereo modellen zijn nog meer dan een paar tientjes waard.

Jij denkt aan de F9X38A zeker, maar tegen een Kuba Komet (mono en met televisie) ga ik ook geen nee zeggen ;-)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 januari 2017 16:43:31 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 januari 2017 16:41:02 schreef maartenbakker:
Of die Amsterdamsche hipstertante die er een blauwe tand met luidspreker infroebelt voor moeilijk duur veel euri. Brrr...

Inmiddels ook met wifi!

Heb 't alleen een beetje verpest bij d'r.. :D

Jij denkt aan de F9X38A zeker, maar tegen een Kuba Komet (mono en met televisie) ga ik ook geen nee zeggen ;-)

Die Kuba Komet is me wel een prachtig staaltje vormgeving zeg!

[Bericht gewijzigd door v1ncent op woensdag 25 januari 2017 16:46:23 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Jep, alleen helaas onbetaalbaar voor een gewone sterveling die toevallig TV's verzamelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wow! Die Kuba Komet roept heel veel herinneringen aan Expo '58 op, prachtig prachtig. De knutselaar in mij begint al zijn paneelzaag te scherpen...
Ook technologisch best indrukwekkend dat het complete bovendeel, tv inbegrepen, zwenkend was opgesteld!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De F9x38A is wel een mooi meubel, heb er ooit een kunnen kopen. Maar niet gedaan om het gewicht (130kg) en hij neemt veel plaats in... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com