Microcontroller segmentendisplay inleren

Afgelopen zomer heb ik een waterscooter gekocht met enkele gebreken. 1 daarvan is het display. Het display heeft vochtschade gehad. Ik heb alle printsporen doorgemeten en zonodig hersteld. Ook heb ik een nieuwe schakelaar gemonteerd en een spanningsregelaar vervangen omdat hier de pootjes van afgerot waren. Verder is er ook een zenerdiode vervangen (opengebarsten) en heb ik alle 3 de condensators vervangen (bol).

Dit display meet het brandstofniveau, het olieniveau en de snelheid. De snelheid wordt gemeten dmv een druksensor. Het toerental wordt uitgelezen door naar de frequentie van een signaal op een draad uit de ontsteking te kijken.

Het display wordt aangestuurd door een Hitachi HD4074329FS 4bit microcontroller met ingebouwde display driver.

Ik heb nu alles al gecontroleerd: Vcc is oke (12.5 volt), Massa is goed aanwezig, verbindingen naar het display zijn schoon.

Toch gaan er maar enkele segmenten branden, en werkt de alarm-led, die moet flitsen als er spanning op de print komt, niet.

Kan het zo zijn dat het kristal kapot is? Dat daarom de microcontroller vast blijft hangen? Is er een mogelijkheid op de MC opnieuw te programmeren? Ik weet dat het een PROM is.

Hier staat de print in nieuwstaat:https://get.google.com/albumarchive/107998539490666363093/album/AF1Qip…

Foto hoe ik de print aantrof:

Dit staat op het dipslay:

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, Ik zou ook al blij zijn met een goed (betaalbaar) alternatief. Ik heb ook iemand gezien die een oled display aanstuurde met een zelfgebouwde schakeling en aangestuurd door een Teensy 3.0, maar dit gaat mij qua coderen boven de pet. https://youtu.be/u4OqNE9pOEg

Gr Sven

Arco

Special Member

Als dat de schoongemaakte print is op de foto, dan zou ik hem eerst nog maar eens 'echt' reinigen. (zit vol met troep die eraf moet, o.a. de witte aanslag)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Er lijkt ook een bolle elco op de print te zitten (de middelste ?)

[Bericht gewijzigd door KGE op woensdag 25 januari 2017 00:32:16 (11%)

Die foto is gemaakt toen er nog niets aan gedaan was. Inmiddels zijn die condensators vervangen en is deze deels gereinigd. De print is ook al goed opgedroogd want deze heeft een paar weken binnen gelegen. Ik kan hem nog eens goed reinigen, wat voor spul gebruiken jullie daarvoor?

Zijn de andere voedingsspanningen er?
Ik zie bijvoorbeeld rechts onder een 51L10C zitten, dit is een 10V regulator.
Rechts boven zit nog iets van een 50L05 (moeilijk te zien), zou volgens mij 5V moeten geven.

Die 51L10C is vernieuwd. Pootjes waren eraf gerot. Boven zit inderdaad een 50L05. Moet hier 5V uitkomen? Als het display aanstaat wordt hij wel warm. Misschien duid dit op kortsluiting?

Weet iemand ook de functies van die gele ic's en de 2 zwarte daarnaast? Heb de datasheets gelezen maar werd er niet echt wijzer uit.

[Bericht gewijzigd door Svennow op woensdag 25 januari 2017 13:42:08 (27%)

Als deze print vochtschade had, dan kan je t best het display ook loshalen en de print, display en zebrastrip voorzichtig reinigen. Het display heeft opgedampte contacten, wees hier voorzichtig mee! Gebruik IPA.

Het kan ook zijn dat de controller blokkeert omdat de sensoren missen.

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 25 januari 2017 14:26:36 (15%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

De 2 gele zijn weerstand netwerken oftewel 10 weerstanden in 1 behuizing.
De rechter zwarte daarvan is een LM324D = opamp, zal wel een signaal versterken van een of andere sensor.
En die linker zwarte een CD4538 monostable multivibrator, waarvooe deze wordt gebruikt is zo moeilijk te zeggen.
Ben wel benieuwd wat die 4151 rechts onder is, google weet het ook niet ;-)

Arco

Special Member

Zo te zien zit er rechtsonder ook een vreemde zwarte vlek in het display die daar niet thuis hoort...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal eens proberen om die zebrastrip voorzichtig los te halen. Ik dacht dat deze aan het display vast zat gemaakt. De kant van de print heb ik wel voorzichtig gereinigd.

Er zit inderdaad een klein vlekje op het display, maar de rest zou toch moeten werken?

Wat betreft die 4151, ik zal de sporen eens gaan volgen om te zien aan welke pin van de microcontroller deze vast zit en zo de functie proberen te achterhalen. Ik kon hem ook niet vinden mede omdat er geen fabrikant of iets opstaat.

Ik neem aan dat die gele IC's dan voor het display zijn?

Als de unit ziet dat er te weinig olie, benzine of boordspanning is dan begrenst deze de ontsteking zodat de motor maar 4500 omw/min maakt. Zou daar die CD4538 voor kunnen zijn?

Arco

Special Member

Die "gele ic's" zijn weerstandsnetwerken zoals reeds gezegd.
Kans is groot dat er ergens baantje(s) zijn weggerot. Vaak zit het groene masker er dan nog wel gewoon, wel vaak dan donkergroen.

Ik zou ook de zebrastrip en contacten onder het displayglas schoonmaken, klein beetje vocht/vuil is genoeg om de boel te saboteren...
(dat is de zwart/rose 'engelse drop' onder het display)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb de strip en de contacten gereinigd maar helaas geen resultaat, display blijft hetzelfde doen.

De meeste van die spoortjes die donkere plekken hadden heb ik voorzichtig weggekrabt en daarna doorgemeten. Als deze onderbroken was heb ik hem gerepareerd. Daarna weer doorgemeten en dan was de weerstand oke.

Maar er lopen ook sporen onder de ic's door en daar kom ik natuurlijk nooit bij. Die onder de condensators zijn gecheckt en gerepareerd en ik heb die witte connectors er ook afgehaald.

Zal nog eens verder kijken of alle spanningen er zijn

Als je alleen sporen hebt gecontroleerd, meet dan nu ook door de via's heen. Als daar vocht in is gekomen is dat nog langzamer verdampt dan de rest en vergaan de spoortjes daarin. Schoonmaken en een dun koperdraadje doorheen solderen. Goed zoeken want ieder spoor begint ergens en gaat dus ergens heen. Onder het IC kan je niet door kijken maar wel benaderen waar sporen heen lopen.

Verder is het zo moeilijk te zeggen wat er aan de hand is. Aangezien de elco's bol stonden en de spanningsregelaar kapot is, lijkt het erop dat er een te hoge spanning in het circuit is gekomen. Daarom kan het zijn dat er nog een deel of weinig/niks meer werkt.

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 26 januari 2017 14:43:41 (13%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough