verbinding maken zonder schroeven

fatbeard

Honourable Member

Voor het controleren/herprogrammeren/testen van onze nul-serie (alle 840 stuks) moeten we (betrouwbaar!) kontakt maken met deze connector (uitgebouwd tot 8 polen)

De connectoren zijn nog nooit aangedraaid en staan dus helemaal open.
Nu gebruiken we daar een pinheader met 1.3mm pennen voor, maar dat blijkt geen betrouwbaar kontakt te leveren zonder de schroefjes aan te draaien (wat we niet willen: 6720 schroefjes vast- en weer losdraaien is wat veel van het goede). De onderkant van de print is niet meer bereikbaar zonder de boel te demonteren en daarna weer te monteren (wat we dus ook niet willen: 3360 schroefjes en een heleboel handling).
Een testbok maken met verende pennen kan wel, maar het is gebleken dat je op de schroefjes ook geen betrouwbaar kontakt kunt krijgen zonder ze aan te draaien...

Ik zoek dus een soort stekkertjes zoals deze

maar dan met een diameter van 1.6mm maximaal (2mm past al niet en die poppenhuis/modeltrein stekkertjes zijn 2.6mm).
Vanwege de kontaktbetrouwbaarheid is enige vering wenselijk, maar misschien is een massieve pen van 1.6mm ook betrouwbaar genoeg (niet getest want niet aanwezig).

Wie weet waar we dat soort stekkertjes kunnen kopen of heeft een ander lumineus idee?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

In plaats van verende pennen die je verticaal van boven aandrukt zou je een horizontale pen kunnen maken die je er eerst vanaf de zijkant inschuift en dan naar beneden drukt.

evdweele

Overleden

In een rommelbakje liggen bij mij nog vergulde pennen van een krimpconnector.
De pen is niet zuiver rond zodat de diameter varieert tussen 1.50 en 1.60mm.
Ik schat het aantal op een stuk of 50. Je kan ze tegen portokosten van me krijgen.

Klik voor groter

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kun je niet een verloopstuk maken dat je eenmalig vastschroeft en waar je 840 printjes dan schroefloos op aansluiten?

Vraag verkeerd begrepen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 27 januari 2017 07:19:05 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi fatbeard,

Ik bel je deze week nog even voor een bezoek i.v.m. de computer :-)

Ik denk dat het stekkertje dat je laat zien niet gaat werken, of je moet deze verend opstellen.

Misschien dan toch maar verende pogopennen, deze zijn er in vele uitvoeringen.

Deze heeft iets meer dan 2mm veer traject
http://nl.farnell.com/mill-max/0914-0-15-20-77-14-11-0/connector-sprin…

Er is zoveel keus...

Met niet verende contacten krijg je volgens mij nooit met alle contactpunten goed contact.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Leo,

Ik kan ze 123 even niet terug vinden, maar weet dat ze onder andere bij farnell wel liggen.
Programmeer pennen met een terugverende kop.
Die zou je op de huidige headers kunnen solderen.

Maar ik zal hier ook even in de bakken graaien, wij hebben ook iets dergelijks liggen. Kom er nog even op terug.

Eigenlijk zou je zo iets moeten hebben:

conrad verkoopt ze (duur) linkje

RTFM, dan pas vragen...

Je zou het met pogo-pinnen kunnen doen, met een diameter die groter is dan het gat van de connectors, met een puntje, en een paar millimeter veerbereik. De pinnen maken dan contact met de rand van het gat van je connectors.

Wellicht heb je nu ook geleerd dat je hier bij het ontwerp al rekening mee moet houden, en dus testpads op de bovenzijde van de print te voorzien, en gaten voor uitlijning, als daar ruimte voor is.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 26 januari 2017 11:55:15 (31%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

je kunt ook een dun pennetje in dat gaatje bovenop de kroonsteen steken, dat maakt ook contact.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en lange verende pennen die je niet op de schroefjes maar in het gat steekt?
je hebt verende pennen met 1 punt, maar ook met zo een kroontje.

dan maak je een mal waar die pinnen opzitten en klem je de print op die houder.
https://sc01.alicdn.com/kf/HT1G59eFMtXXXagOFbXZ/200461050/HT1G59eFMtXXXagOFbXZ.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 26 januari 2017 12:39:31 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Eureka klik zou het moeten zijn.

En anders even met hun contact opnemen.Zie de ^^ klik-link ^^.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fatbeard

Honourable Member

Wow! Wat een reacties!

Een algemene trend is wel te zien: pogo-pennen in allerlei soorten. Maar pogo-pennen vereisen een aandrukkracht, en die kan ik niet genereren zonder er een hele constructie omheen te bouwen. En dan dus wel tien keer...

@GM: Nice find! Jammer alleen dat die dingetjes een pendiameter hebben van 2.3mm...

@testman: Ben ik aan het uitzoeken, maar de diameter van dat pennetje blijkt nogal nauw te luisteren: 0.75mm maakt geen kontakt en 0.95mm gaat er niet in...

@Sparky: Dat is het hem juist: geen ruimte (er zijn nogal wat structuren ín de print die het onmogelijk maken), aan de onderkant zitten wel testpunten. Normaal gesproken hoeft het ook helemaal niet, alleen voor deze eerste serie...

@wielklem: Sparky had een vergelijkbaar idee, alleen verhuis je dan het probleem in een richting die nog wat moeilijker is: het handhaven van voldoende kontaktdruk. Voor die super-de-luxe testpennen hebben we geen ruimte (en wordt ook wel wat begrotelijk ;))

@blackdog: Great!
Plaatje 2 laat zien wat we nu hebben, ik zocht dus naar pennetjes die op een vergelijkbare manier gebruikt kunnen worden.

@bfm: Hier kan ik me helaas nix bij voorstellen. Alle 840 printjes in een keer aansluiten is ook niet erg, euh, snel...

@edvdweele: Graag! Gij hebt meel...

@jeroen: Dat doen we nu dus al, de neerwaartse druk wordt verzorgd door het nog maagdelijke aderbeschermingsveertje. Maar dat is alleen net niet genoeg bij een pin van 1.3mm...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

een foto zegt meer dan 1000.....

Jouw huidige opstelling is toch prima?
Alleen even een laminaat wig onder schuiven en de pennen zitten wel op hun plek

http://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/700/425/618/DV_8_7788905_01_4c_NL_20141112162542.jpg

Voor die prijs kun je het in ieder geval eens proberen :)

RTFM, dan pas vragen...

Als je die pinnen van de laatste foto iets langer maakt, en van een materiaal dat goed veert zonder permanent te verbuigen (zeg, verenstaal), kun je goed contact maken voor die hele print met de pinnetjes schuin omhoog te trekken (naar rechtsboven op de foto), zodat de pinnen tegen de onderkant van het gat in de terminal drukken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 januari 2017 12:36:28 schreef fcapri:
en lange verende pennen die je niet op de schroefjes maar in het gat steekt?
je hebt verende pennen met 1 punt, maar ook met zo een kroontje.

dan maak je een mal waar die pinnen opzitten en klem je de print op die houder.
[afbeelding]

Ingun is een goed merk. Ik zou dat contacteren van de onderkant met een wat scherpere pen ivm eventuele fluxresten op de soldeervlakken.

Op 26 januari 2017 11:03:10 schreef fatbeard:
Wie weet waar we dat soort stekkertjes kunnen kopen of heeft een ander lumineus idee?

Misschien modelbouw goudpluggen.(vind geen 1.6mm)

http://www.rchellevoet.nl/images/gf-1000-007.jpg

RES

Op 26 januari 2017 12:53:07 schreef fatbeard:
de neerwaartse druk wordt verzorgd door het nog maagdelijke aderbeschermingsveertje.

Het probleem zit er in dat dat aderbeschermingsdingetje geen veertje is. Het is een plaatje dat moet voorkomen dat de draad door de schroef wordt gecruncht.
Gezien de voorwaarden die er gesteld worden kan je toch beter op zoek gaan naar een soort banaansteker van een passende diameter.

Tidak Ada

Golden Member

Oeps, verkouden hoofd heeft verkeerd gelezen :o

Ha Fatbeard,

Misschien is dit wat je zoekt:

https://www.conrad.nl/nl/schnepp-efk-2000-pluimstekker-stekker-inbouw-….

https://img.conrad.nl/medias/global/ce/2000_2999/2300/2300/2301/738175_BB_01_FB.EPS_80.jpg 738175

Hij is wel voor een 2mm gat bedoeld, maar ik denk dat 2,3 mm, gezien de breedte van de veer, ook nog wel gaat.

Anders verder zoeken op 'pluimstekker' of een Engelse vertaleng daarvan ('Kudos plug' ?)

edit:
Ik zie trouwens dat 'C' ook nog types van 2,4 mm voert !!
[ 738189 ] met bladveren en [ 738311 ] met echte pluim.
Zou mooi zijn als die pasten.....
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@bfm: Hier kan ik me helaas nix bij voorstellen. Alle 840 printjes in een keer aansluiten is ook niet erg, euh, snel...

Nee, dat bedoelde ik niet. Maar ik had dan ook de vraag verkeerd gelezen - ik heb niks gezegd. Excuus voor eventuele verwarring.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Pak een te grote pen en draai die conisch af zodat de klemming op de rand van je gat zit. Als je dan ook nog een verende constructie maakt heb je gegarandeerd op elke pen goed contact.
Wel een prutsklusje op een minidraaibank. En vergeet je loepbril niet -;)

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Arco

Special Member

...maar de diameter van dat pennetje blijkt nogal nauw te luisteren: 0.75mm maakt geen kontakt en 0.95mm gaat er niet in...

Wago heeft 0.8mm vierkante pinheaders, misschien is daar iets mee te doen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik ga ze om samples vragen...
Moet thuis ook nog ff zoeken naar mijn stash lange pennen, ik dacht dat die ook in die range lagen.

@tfteetje: jij wilt dus een custom pogo-pin maken. Leuk als je er maar twee of drie nodig hebt, maar tachtig?!? Plus dat ik dan die verende klemconstructie ook nog tien(!) keer moet maken... Gaat het niet worden vrees ik.

@edvdweele: pennen zijn binnen, zodadelijk meer.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik raak een beetje in de war door alle aantallen die er intussen genoemd zijn. Eerst ging het om 840 stuks en 6720 schroeven. Een print heeft 8 klemmen en nu zijn het er ineens 80. Moet je er per se 10 tegelijk inspannen?

In de tijd dat we er over bezig zijn had je die paar duizend schroefjes allang vast en los kunnen draaien.;-)

fatbeard

Honourable Member

Als er één ding is wat ik inmiddels uit de praktijk weet, is het dat er niets een eenmalige oplossing is: over een paar maanden kan het zomaar gebeuren dat we nóg een paar honderd lezers onderhanden moeten nemen...

Voor de getallen: elk van de 840 lezers heeft een connector met 8 schroeven, en zit dicht met 4 schroeven (die we niet los hoeven nemen als we niet bij de onderkant van de print hoeven zijn).
De programmeerunit 'doet' er 8 tegelijk, maar we hebben ook een paar ontwikkel-units voor een enkele lezer; vandaar 10 'pluggen' met in totaal 80 pennen...
De oorspronkelijke 'plug' in elke af te handelen lezer vast- en losschroeven gaat teveel tijd kosten en levert voor de klant een (vaak zichtbaar) gebruikte connector op: niet direct een sterk verkoopargument...

Inmiddels ben ik wat verder en heb een voorlopige oplossing (gaan we maandag serieus testen, de eerste tries zijn zeer hoopgevend): een verloopstekker.

die op de oorspronkelijke 'plug' (links in beeld) gestoken wordt:

Als ik eraan denk om in mijn stash te zoeken naar pennen van de juiste dikte (0.85mm) kan ik daar maandag ook een experiment mee doen, wellicht dat dat nóg sneller en/of betrouwbaarder werkt...
Maar eerst: WEEKEND!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

UPDATE

Okee, okee, jullie hebben het bijna allemaal gezegd: het zou niet werken. En ik moest zonodig weer eigenwijs zijn.
Maar inderdaad, het werkte niet (betrouwbaar). Lessen geleerd...
En dan was ik ook nog vergeten om naar die pennetjes in mijn stash te zoeken...

Dat hoeft bij nader inzien ook niet meer: een experiment met een enkel pennetje (ik vond nog wat in de rommeldoos op het werk) leert dat die kleine gaatjes in de schroefconnector alleszins onbetrouwbaar kontakt maken; een 0.64mm pen maakt in de ene zeer goed contact en in de andere helemaal geen, met een 0.85mm pen is er bij sommigen nog steeds geen goed kontakt terwijl je hem er bij anderen niet eens ínkrijgt :(

Waarschijnlijk zijn die gaatjes nodig bij de assemblage van de connector of zoiets, als testpunt zijn ze te onbetrouwbaar. Dus de Dremel van stal en slijpen maar:

Die aderbeschermingsplaatjes zijn zó dun (op de foto zijn ze na het slijpen niet ontbraamd en lijken ze dikker) dat ze in het schroefdraad kunnen vallen: als de dat gebeurt is er geen kontakt, als de schroef 180° gedraaid wordt past het pennetje ineens niet meer.

Omdat het kabeldeel geen achterkant heeft moet alle kontakt dus op de randen en/of wanden gemaakt worden.
Een klein experiment met een adereindhulsje en een stukje van een B-snaar

leek heel hoopvol, totdat het lusje achter het aderbeschermingsplaatje bleef haken.
Los daarvan, om dáár nou 80 stuks van te gaan zitten fröbelen...

Er lijkt voorlopig nix anders op te zitten dan te schroeven <zucht>, want zelfs de laminaatwig levert geen consistente verbindingen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Achteraf gezien had je die printkaarten misschien beter met connectors kunnen uitrusten. Dan hoef je in de definitieve toepassing ook niet te schroeven.