speakers bouwen

Goedenavond,

Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in speakers en bedacht daarom om zelf een bluetooth speaker te maken. Ik heb zelf nog weinig kennis hierover.
Mijn gedachte is een om ongeveer een draagbare bluetooth speaker van ongeveer 60 cm breed, 20-30 cm hoog, 20-30 cm diep. Nu heb ik gezien wat wat ik ongeveer nodig heb namelijk:
1. crossover
2. tweeters
3. woofers
4. (subwoofer?)
5. bluetooth connector
6. accu

Ik weet dus niet of dit alles is wat ik nodig heb en wat voor maten/frequenties elke onderdeel moet hebben, is er iemand die mij hier advies op kan geven?

hartsikke bedankt!

https://youtu.be/86kVe5lm7xE

Dit is wel een leuke video met een hoop informatie.

M.v.g.

Kazt

Ideetje? ;)

Deze is iets kleiner dan de maat die jij voor ogen hebt. Ik heb hem gemaakt van een oude Philips 2.1 set voor aan de computer.
Misschien heb je er zelf nog één liggen. Die dingen kunnen meestal vrij luid, en klinken OK; en ze zijn spotgoedkoop tweedehands.

Mijn set heeft twee frontspeakertjes en een 4 inch woofer aan de zijkant. Totaal ongeveer 30 watt en meer dan luid genoeg. Bluetooth, USB, SD, ... zijn allemaal heel erg makkelijk in te bouwen dankzij de chinese ebay-bordjes.
Als batterij heb ik lange tijd een 'kant-en-klare' chinese Li-Ion 12V batterij gebruikt. Dit kan ik je TEN ZEERSTE AFRADEN. Er zat geen enkele beveiliging op en de prestaties waren ondermaats.

Nu komt er een 7.2Ah 12V loodaccu in. Dat is wel een beetje overkill. Ook goed is, zoals in het filmpje, je eigen cellen kopen en je eigen batterijpakket samenstellen.

Het belangrijkste is het kastontwerp (!!). De kast voor de woofer moet luchtdicht zijn en een basreflexpoort hebben als je iets van bass wilt. Hiervoor bestaan calculators op het net. De frontspeakertjes zijn iets minder kritiek, maar mogen niet in dezelfde kast als de woofer zitten.

Hoi olivier,

Ik was precies naar zoiets op zoek!
Weet je toevallig hoe groot die frontspeakers waren?
Heb je ook nog gelet op de frequenties of is dit niet van belang?
Weet je ook toevallig waar ik zo een calculator kan vinden?

Mvg julian

Op 27 januari 2017 14:18:44 schreef jhutink:
Hoi olivier,

Ik was precies naar zoiets op zoek!
Weet je toevallig hoe groot die frontspeakers waren?
Heb je ook nog gelet op de frequenties of is dit niet van belang?
Weet je ook toevallig waar ik zo een calculator kan vinden?

Mvg julian

Frontspeakertjes zijn 2.5 inch. Op zich niet zo belangrijk hoor.
Het moeilijkste is een beetje degelijke basweergave te krijgen.
Als je kan, best de waarden van behuizingen aanhouden:
Kastvolume
Afstemfrequentie (als het om een basreflexbox gaat)
Crossoverfrequentie
...

Ook niet hopen dat je boxje heel erg laag gaat gaan, ik heb mijn afstemfrequentie ongeveer op 100 Hz gezet. Een calculator voor basreflexkastjes kan je op het internet vinden, of vraag hier nog wat meer uitleg. Ik ben er zelf ook geen expert in.

Het resultaat is geen hi-fi luidspreker, maar hij gaat wel best luid (luider dan de meeste boomboxjes) en hij klinkt 'vol' dankzij de extra woofer; De hoge frequentie zijn het zwakke punt (omdat er geen echte 'tweeters' zijn).

Voor 100 euro koop je tegenwoordig dit:

http://d287ku8w5owj51.cloudfront.net/images/products/large/pdt_22389.png.ashx?width=450&height=350

https://www.amazon.de/dp/B00XXL8U82/ref=asc_df_B00XXL8U8239655888

2 fullrange speakers, 1 woofer, 2 passieve membranen. Totaal vermogen 33 Watt, 6000 mAh accu, SD-slot voor MP3s, powerbank functie, NFC, line-in, bluetooth, handfree bellen, alles. Weegt 1 kg. 20 x 10 x 5 cm

Ik ben best kieskeurig, maar dit ding klinkt zwaar indrukwekkend. Hij gaat echt gruwelijk hard, en er komt flink wat bas uit.

Voordat je het zelfde bedrag uitgeeft aan iets dat 10 keer zo groot en 3 keer zo zwaar is, en er weken werk in steekt, en nog niet half de mogelijkheden heeft, doe jezelf een lol en ga eens luisteren naar de wat duurdere bluetooth speakers die nu te koop zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com