Speakers inlaten schakelen nadat versterker opgestart is

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met de speaker via het breekcontact is het nog niet eens zo'n gek idee. Alleen zal het relais daarvoor weer net niet snel genoeg aantrekken... dus toch eigenlijk gewoon fout.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb even naar de datasheet van de TPA3116D2 gekeken, en MUTE (pin 11) is hoog aktief. Dat wordt dus niks, maar misschien kan er iets met SDZ (pin 2), shut-down logic.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 23 januari 2017 17:36:18 schreef Hunter:
Ik heb even naar de datasheet van de TPA3116D2 gekeken, en MUTE (pin 11) is hoog aktief. Dat wordt dus niks, maar misschien kan er iets met SDZ (pin 2), shut-down logic.

Dit staat op de link een beetje hoger:

Aan-pop wordt voorkomen door de mute-pin hoog te houden bij het opstarten.
Uit-pop wordt voorkomen door de SDZ pin laag te trekken bij het uitschakelen.

Het relaiscontact geeft natuurlijk voor de audiopuristen wat problemen.

ALS je versterker kortsluitvast is (en dat ook tijdens opstarten van de voedingsspanning is!) zou je ook de uitgang kunnen kortsluiten. Na openen heb je dan geen contacten in je geluidspad zitten.

Ik heb nog wat zitten prutsen,
Heb een led fietslamp die je met 1 zo'n knopje kan indrukken en dat hij aangaat ik heb dat printje op de led uitgang aangesloten en heb een 3volt relay erop ipv de led nu als je hem aanzet moet je het knopje ook indrukken dan gaan de speakers aan en als je de hoofd schakelaar aanzet gaat hij sneller uit dan de versterker

Aangezien je de versterker al op AliExpress hebt gekocht: daar staan ook de speaker protection printjes. Die reageren op de uitgangsspanning van je nettrafo, ze laten het relais daarmee ook direct afvallen zodra je de netspanning uitschakelt.

Door wat te spelen met weerstandwaardes, kan je de inschakeltijd varieren. Ik heb ook wel vaker deze printjes besteld. Kwaliteit is OK, en ze kosten zo rond de vier euro.