vogels vgi ECU uitlezen

Ik heb een LPG installatie laten inbouwen van Vogels VGI. Nu loopt deze niet goed (geen vermogen) en de inbouwer zegt dat hij misschien benzine bij moet spuiten. Ben ik het niet mee eens want wat is dan het nut van LPG??

Nu heb ik op de site van luccio.nl het communicatie programma gedownload. versie 6.1.3.514. Heb een standaard USB naar RS232 op COM1, 9600 8N1 ingesteld. Via teraterm praat deze, ook zie ik data voorbijkomen als ik het Vogels programma vraag te verbinden.
Ik heb Rx en Tx en GND naar de diagnoste stekker verbonden. Als ik in teraterm ASCII naar de ECU stuur krijg ik antwoord, maar totaal geen zinnige karakters, alsof de baudrate verkeerd staat.

Ik krijg echter foutcode C01, verbinding probleem dus kan niet met de ECU praten.

Ze verkopen kabels tussen de 70 en 400 euro maar het lijkt mij dat er gewoon een standaar UART op deze ECU zit.

Iemand ervaring hiermee? Verkeerde programma versie of iets dergelijks?

Het zou ook zomaar kunnen dat het een bineair protocol is, en geen human-readable. Een duidelijke hint daartoe zouden de eerste en/of laatste karakters van zo'n reactie kunnen zijn; als die altijd hetzelfde zijn, eventueel zoiets als STX (0x02) en ETX (0x03), is het vrijwel zeker een bineair protocol, en waarschijnlijk zegt het ding dan "ik heb je niet begrepen".

Krijg je elke keer dezelfde reactie of steeds andere, schijnbaar random karakters?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Ik ben geen specifieke LPG-expert, maar die lopen hier wel rond. Misschien handig als je alvast het autotype/motortype erbij zet, dan weten zij al snel te vertellen of er specifieke valkuilen zijn. Benzine bijspuiten lijkt mij voor een normale motor onzinnig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even wachten op Shiptronic, die weet het vermoedelijk wel.
Benzine bijmengen is onzin en ook gevaarlijk.
Gasdruk zijn de meestvoorkomende fouten.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

probeer het signaal eens om te draaien met 2 weerstandjes en een BC547.
dit maar dan met 5V ofzo
https://www.uploadarchief.net/files/download/meter_intf.png

links het signaal van de auto, rechts je pc eraan hangen en kijk of je dan iets kan 'lezen'.
als dat het doet, kan je ook jouw TX van de pc omzetten (schema ff online zoeken)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 28 januari 2017 20:42:48 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Nope , je zal een kabel moeten kopen , daar zit een converter in. En als je al het oude model hebt werkt die ook niet 100% heb er ook speciaal een nieuwe voor moeten kopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hij reageert uniek op ieder karakter. Kan nu even niet de exacte antwoorden noteren. Maar het antwoord van de ECU was voor ieder karakter anders, maar gelijk bij het herhaaldelijk sturen van hetzelfde karakter.

De auto is een BMW E36 1998 met een M52B25 motor. Dus een 6 lijn motor met 170pk. Dit zijn geen extreme waarden dacht ik zo waarbij de gasopbrengst ontoereikend zou zijn. De gebruiken soortgelijke installaties ook voor 250pk 5 cilinder motoren (bijv Volvo).

Morgen weer een afspraak dus even kijken wat het oplevert.

Met betreft zo'n kabel kan ik dus het beste bellen met de leverancier.

@ shiptronic, wat voor kabel heb jij? Zie op internet prijzen van 8 euro ergens in Letland, tot 70 euro tot 300 euro in NL.

Ivm die 8 euro dacht ik dat het een standaard UART was.

EDIT: zo uit mijn geheugen stuurt de PC iets van 2 bytes naar de ECU (gemeten op scoop)

Shiptronic

Overleden

Kabel is origineel van vogels. 170/6= 30PK per cilinder zou makkelijk op full LPG moeten kunnen.

Even afstellen is er niet bij , daar komt iets meer bij kijken, daar bij heb je niet het meest handige systeem (netjes uitgedrukt)

On misbaar daarbij is een OBD reader waarbij je de fast en slow (long short) fuel trim kan bekijken, Deze moet je niet op 0 zien te krijgen (meest gemaakte fout) maar in elk gebied dezelfde afwijking geven als deze heeft wanneer er op benzine gereden word. Grote afwijkingen tov 0 eerst op benzine corrigeren(=repareren). (1998 das is pre OBDE, en word een uitdaging :) )

Dan heb je nog type injector + bijbehorende karakteristiek en welk diameter nozzle is er gebruikt? LPG druk, maar die is het minst van belang. En toezicht houden op de minimale injectie tijden (= nooit kleiner dan de benzine injectie tijden) ook de maximum tijd in de gaten houden (boven 20ms word vaak een probleem) maar met deze motor zou dat een eitje moeten zijn.

Luccio verkoopt de goede kabel , zal ergens rond de €60,-- kosten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Meldde de monteur al, dat hij niet bij de trim waarden van de ECU kon (niet geschikte uitleesapparatuur voor BMW of inderdaad te antiek motormanagement).

Als ik de handleiding lees moet je een korrectie factor doorvoeren (K-waarde) en deze bepaal de je door de injectortijden gelijk te maken tussen LPG en Benzine.
Hoogste toerental en belasting gebieden iets rijker. Zegt de handleiding in ieder geval.Klinkt me niet gek in de oren.
Hoe ik het begrijp moet je hem dusdanig afstellen dat de computer (bijna) geen trim op de injectie tijden hoeft door te voeren. De motor loopt in closed loop dus zal altijd naar de juiste AFR regelen. Dit doe je door op een bepaald gebied tussen benzine/lpg/benzine te schakelen en de k-waarde dusdanig in te stellen dat de computer geen injectie tijden hoeft aan te passen om de geschikte AFR te krijge.

Heb een nog een hobby ascona lopen op megasquirt met gsxr inlaten, en deze loopt ook vrij goed. Kenvelden zijn gebaseerd op uitgelezen AFR waarden via lambda sensor. Dus ben in ieder geval niet geheel onbekend met motormanagement.

Zelf afstellen / in het management komen is wel een must wat dat betreft dus tnx voor de tip. 65 euri.

Zal posten wat de uitkomst was van het slecht lopen in ieder geval.

1998 zal een Siemens Ms41 ecu zijn, die moet met een betere universeel tester te lezen zijn. Maar je hebt er Inpa voor nodig om eventueel de longterm fuel trim te wissen.
Dit zou wel eens een van je problemen kunnen zijn.
Met een slechte lucht massa meter kan hij zover weg leren dat als je er een nieuwe LMM opzet hij nog veel slechter gaat lopen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

@ shiptronic
Stukken verder. Volgens mij zijn gewoon mijn injectoren te klein. 4ms stationair en boven de 4500 gaan ze naar 24ms (lpg injectie tijd). Benzine zit dan rond de 3,2ms / 18ms. Daarna wordt er ingegrepen door de ECU en benzine bijgespoten. Dit geeft hij aan door oranje indicator in SW, en je ziet de gasinjectie tijden drastisch teruglopen.

Wat betreft de kabel: opgepikt bij Vogels in Eindhoven inclusief benodigde SW.

Voor de zuunige mensen onder ons:Na openen kabel blijkt het een standaard RS232 kabel, met een ST232C RS-232 driver erin voor de juiste levels.

Shiptronic

Overleden

Het ligt eraan welk merk type injectoren je hebt, maar de meeste kan je tunen. De uitgangs nozzels (waar de rubber slang op komt) kan je eruitdraaien (er staat een nummer of steep codering op) en een grotere voor monteren. (let er wel op dat de injectie tijd niet onder die van benzine komt te liggen) Injectie tijd kan je verder nog verkleinen (let ook op de Minimale opendnigstijd!!)door de LPG druk op te schroeven( 1-1,5Bar hoer is niet aan te bevelen) De (basis) K-waarde wil je rond de 127 hebben. En Nogmaals, het aantal PK's moet een eitje zijn en zonder Benzine kunnen. Welk type verdamper zit erin? Veelvoorkomende fout, LPG druk zakt in door onvoldoende voeding vanuit de tank. 1e fout is 6mm ipv 8mm leiding, en een tankkraan met te weinig flow (kosten iets meer)(ondanks een 8mm aansluiting) er zijn verschillenede uitvoeringen, meestal word er niet naar gekeken en gepakt wat standaard voorhandel ligt (= goedkoop) en in de software lossen we dat wel op :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

AEB INJ R3S staat er geloof ik op. Staat me bij dat de inbouwer iets noemde van 2.4..
Heb de leverancier een mail gestuurd of zij weten wat voor nozzle erin zit. Helaas heeft de inbouwer alles aan de onderkant ingebouwd dus waarschijnlijk kan ik hele inlaat eraf halen om deze te vervangen.

Gasdruk staat op 1,15bar, deze gaat niet hoger. Initieel (toen deze van inbouwer afkwam) was deze stationair 1,85 bar, en bij belasting zakte deze naar ongeveer 1,05-1,10 bar. Heb de verdamper op het motorvacuum aangesloten waardoor de gasdruk nu stabiel blijft bij stationair en belasting. Bij gas los piekt hij even naar 2 bar bij cut-off.
Ik had enorm veel last van drukschommelingen, waardoor stationair de inspuittijd op ongeveer 3.0ms gasinjectie tijd kwam (door de hoge druk van 1.85bar) Hierdoor dacht ik dat ik geen grotere nozzles kon.

K-waarde zit in deellast <3000rpm op ongeveer 110. Vollast rond de 180. Dit hoort volgens mij ook niet.

Leiding is 6mm, maar gasdruk blijft stabiel bij volle belasting dus lijkt niet op een tekort.

Verdamper is LI10, deze zou tot 160kW moeten gaan volgens de papieren.

@ Shiptronic, heb jij enig idee wat een grotere nozzle doet met de onbelaste gasinjectie tijd. Nu is hij stationair iets van 4ms voor LPG, 3ms voor benzine. Indien er een grotere maat gemonteerd wordt kom ik dan nog aan mijn minimale openingstijden?

Wat maken ze er toch overal een puinhoop van, al zeg ik het zelf..

Shiptronic

Overleden

Op 8 februari 2017 14:29:57 schreef Gubje:
AEB INJ R3S staat er geloof ik op.

een 3cil rail,ook niet mij voorkeur, bij een V wel maar bij een lijn pak je beter 3x een 2cilinder rail, dat verdeeld beter.

Staat me bij dat de inbouwer iets noemde van 2.4..

Das de gemiddelde waarde, ze lopen van 1,8 tot 3,0 met 0,2 oplopend

Heb de leverancier een mail gestuurd of zij weten wat voor nozzle erin zit. Helaas heeft de inbouwer alles aan de onderkant ingebouwd dus waarschijnlijk kan ik hele inlaat eraf halen om deze te vervangen.

Tja soms is het niet anders, maar ik zorgde dat ik er eigenlijk altijd wel bij kon

Gasdruk staat op 1,15bar, deze gaat niet hoger. Initieel (toen deze van inbouwer afkwam) was deze stationair 1,85 bar, en bij belasting zakte deze naar ongeveer 1,05-1,10 bar. Heb de verdamper op het motorvacuum aangesloten waardoor de gasdruk nu stabiel blijft bij stationair en belasting.

Daar zijn ze altijd al vaag over geweest, bij vragen is het antwoord altijd om gedraaid tov. van hoe het nu zit :( , maar mijn voorkeur is om het aan te sluiten zo dat er gecompenseerd word)

[EDIT] BELANGRIJK; vacuum direct achter de smoorklep weg halen, nooit in een aanzuigbuis !! en ook niet van een vacuum leiding die naar een klep/ventiel loopt.

Bij gas los piekt hij even naar 2 bar bij cut-off.

dat is normaal, de verdamper kan alleen een telage druk compenseren naar hoger, een te hoge druk kan je alleen verlagen door druk uit de rial te laten ( dus injector moet eerst open)

Ik had enorm veel last van drukschommelingen, waardoor stationair de inspuittijd op ongeveer 3.0ms gasinjectie tijd kwam (door de hoge druk van 1.85bar) Hierdoor dacht ik dat ik geen grotere nozzles kon.

K-waarde zit in deellast <3000rpm op ongeveer 110. Vollast rond de 180. Dit hoort volgens mij ook niet.

Leiding is 6mm, maar gasdruk blijft stabiel bij volle belasting dus lijkt niet op een tekort.

K waardes kijk ik niet van op, maar kom je te kort, of staat hij vollast gewoon te verzuipen? dat voelt/geeft hetzelfde effect.

Als het een inbouwer is geweest die het een beetje serieus doet, en niet te lui is geweest, is de Lambda sonde aan gesloten? (liefst beide) De ECU doet NIETS!! met het signaal, maar geeft tijdens testen wel een snelle indicatie van te arm of te rijk, en welke kant je op moet.

Verdamper is LI10, deze zou tot 160kW moeten gaan volgens de papieren.

het zou moeten kunnen, maar ik vind het op het randje, zelf had ik een grotere ingebouwd = meer reserve, maar ik weet het , die kleine bouwt makkelijker in BMW 6cil = weinig ruimte

@ Shiptronic, heb jij enig idee wat een grotere nozzle doet met de onbelaste gasinjectie tijd. Nu is hij stationair iets van 4ms voor LPG, 3ms voor benzine. Indien er een grotere maat gemonteerd wordt kom ik dan nog aan mijn minimale openingstijden?

onbelaste tijd word korter bij een grotere nozzle, het is een spel tussen maat en LPG druk, vaste waarden zijn er niet voor wel een grove indicatie, dan proberen maatje groter/kleiner en druk aanpassen.

Wat maken ze er toch overal een puinhoop van, al zeg ik het zelf..

Tja, de zooi er zo snel mogelijk inbouwen = 1 , daarna de boel goed inregelen= 2 , en kan behoorlijk arbeidsintensief zijn, en daar faalt het vaak :( (er is een reden dat ik uit die business gestapt ben :) ) . En dit systeem goed afstellen kan eigenlijk alleen fatsoenlijk op een rollenbank, op de weg = drama min 2 man nodig 1 kijkt op de weg, ander naar de software. Maar een kleine glooiing omhoog/omlaag gooit al roet in het eten. Zelf heb ik dit soort systemen altijd lekker links laten liggen, te veel (onbetaalde) na zorg. (nu dus ook al weer ;) )

De basis van het systeem gooit al een deel in de war, als je een scoop heb, sluit die maart eens aan op de benzine injector.

Ga in de software naar waar je de LPG-injectoren uit kan zetten en zet ze alle 6 uit. schakel tussen LPG en benzine ( motor blijft op benzine draaien) en meet/kijk de injectie tijden op je scoop ;)

Dat plaatje heb ik ze ooit gestuurd, de reactie was dat ze wisten wat er te zien was :( als ik ze nog vind zal ik ze wel eens posten.

Veel succes !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het vaccuum is weggepakt van een aansluiting waar een klepje op zat om vaccuum te meten cq de leiding open te zetten (???)
Staat niet in het vaccuum diagram van het werkplaatshandboek, maar is wel het motor vaccuum zover ik aan de leiding kan voelen.

Dan heb ik een luie inbouwer gehad want heb zlf de lambda sonde aangesloten. Al denk ik eerder dat het te maken had met een tekort aan kennis, want ze hadden het "scope" beeld ook nog nooit gezien.

Denk dat de verdamper toch wel voldoende zou moeten zijn aangezien de M52B25 (323i) maar 170pk/125kW heeft.

Jij zegt fysiek de injector aansturing meten? Ik neem aan dat de software dat toch wel een beetje netjes doet.

Heb een plaatje toegevoegd, zie link hieronder via imgur. Weet niet hoe lang hij blijft staan, normaal doe ik dit via tynipic maar op de een of andere manier kan ik niet uploaden.

http://imgur.com/a/hNAmV

vanaf 59s geeft ik vollast waarbij vanaf ongeveer 3500-4000 rpm de motor arm gaat lopen (lambda 5V = arm). Rond 63s schakel in naar 2e versnelling, vollast.
Je ziet hier ook een raar verschijnsel in de gasinjector tijd. Deze loopt terug nadat hij eerst de 24ms (maximum tijd??) aantikt. Ik vermoed dat dit komt door het injecteren van benzine al zie ik de oranje indicator pas oplichten bij 4500-5000 rpm.
Onder dit toerental loopt hij te rijk, wat ik initieel nog niet zo'n probleem vind. Hij pakt wel goed op etc.
Op de stukken voor 59s heb ik regelmatig arm mengsel maar dit komt door cut-off.

Klopt mijn aanname dat de nozzle te klein is? Na autocalibratie staat dat balkje van te groot - goed - te klein in het witte gebied, bijna tegen "te groot" aan.

Even de aanname dat ik 2.4mm heb, zouden de nozzles toch moeten kloppen..

Zie:
http://imgur.com/a/uyLTA

Vermogen: 125kW / 6 = 21kW
cc/cyl : 2500 / 6 = 417cc

Kom ik uit op 2.2. Er zit nu 2.4 in...

Tevens voldoe ik aan de voorwaarden dat de injectie tijd tussen 4.5ms en 6.0ms is..

Mijn theorie matched dus niet met de specificatie.
Wellicht toch eens kijken voor andere nozzles dan.

Even ter aanvulling op dit topic.

Er zit dus 2.2 nozzles in.

Hoewel dit een oud draadje is heb ik een vraag hierover, ik heb een Mitsubishi Colt 1.1 op lpg met dit systeem wat ik graag uit wil lezen.Na het vervangen van de goedkope originele bougies voor de dure ngk lpg bougies zijn de beide ecu's een beetje de weg kwijt. Een tank benzine er door heen jagen heeft redelijk geholpen maar is nog niet waar ik wil zijn. Ik heb wel rs 232 poortjes maar hoe ik ze aan moet sluiten en in moet stellen is mij een raadsel. Of kan ik er beter een via E-bay bestellen?

Als je na het wisselen van bougies problemen krijgt zou ik het eerder daar zoeken dan in de ecu.
Van welk naar welk type bougie ben je gegaan?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 3 juni 2019 13:03:21 schreef Menno874:
Hoewel dit een oud draadje is heb ik een vraag hierover, ik heb een Mitsubishi Colt 1.1 op lpg met dit systeem wat ik graag uit wil lezen.Na het vervangen van de goedkope originele bougies voor de dure ngk lpg bougies zijn de beide ecu's een beetje de weg kwijt. Een tank benzine er door heen jagen heeft redelijk geholpen maar is nog niet waar ik wil zijn. Ik heb wel rs 232 poortjes maar hoe ik ze aan moet sluiten en in moet stellen is mij een raadsel. Of kan ik er beter een via E-bay bestellen?

Rijd de auto inmiddels niet meer, maar ik heb die kabel toendertijd opgehaald bij Vogels in Son. Kostte dacht ik 35 euro.

Als hij op benzine slecht loopt zou ik het in ieder geval niet in de LPG installatie gaan zoeken.
Edit: aangezien je meldt dat beide ECU's de weg kwijt zijn..

Van versleten benzine bougies (1.5mm elektrode afstand) naar lpg7 van NGK (0.7 mm elektrode afstand). Na het rijden van een tank benzine heeft al een ruime verbetering in het rijgedrag opgeleverd.
Edit: (Het mindere rijgedrag is meer in de opwarmfase op benzine) op LPG eigenlijk geen problemen afgezien van het stationaire toerental. Mede daarom wil ik de lpg computer uitlezen. De auto is een occasion dus de exacte details heb ik niet voor handen. Ik vermoed een terugschakeling naar benzine bij stationair toerental.

[Bericht gewijzigd door Menno874 op maandag 3 juni 2019 14:03:00 (45%)

misschien zijn de benzine injectoren vervuilt? Ultrasoon laten reinigen en testen op debiet en sproeibeeld. Ik heb dit probleem ook ooit gehad met een Megane 2.0 16V

Jacques van Montfort
Shiptronic

Overleden

Je zal op benzine eerst fatsoenlijke trim waarden moeten halen, en die moeten stabiel zijn, dat is een 1e voor waarde dan pas an je doo naar lpg. het verschil in de trim's moet tussen gas en benzine nihil zijn eerste 2 test zijn stationair, onbelast en belast, ( koplampen binnenfan kachel op max hot, achtruit verwarming en evt. stuurbek. )

dan op de snelweg gaan rijden , cruise erop en een vlakke weg zoeken, et verschil tussen de trims op benz en lpg mag max 5 % verschil zitten, anders klopt er iets niet, en loopt de boel uit het lood.

inbouwen gaat vaak goed , de software goed bedienen is een ander verhaal., je kan het aan passen, maar dan moet je de juiste software en interface hebben, en de goed licentie, niet alle versies kunnen software op dat niveau aanpassen (komt mede door de G3 eisen & klanten binding) met een duiste firmware kan je helemaal niets :(

En het is niet de meest geniale software , en eigenlijk alleen fatsoenlijk in te stellen met een rollenbank, op de weg kan met heel veel ervaring, maar ook levens gevaarlijk !!!

MAAR eerst de trims op benz. in orde, als het goed is geweest, de software verloopt niet , dus daar hoef je het niet in te zoeken, meestal zijn het de injectoren, die zijn gewoon ruk :) Als je de software aan de praat hebt, kijk of jouw verzie de keihin of hana injectoren ondersteund, keihin zijn goed maar duur, hana is een hele goede kopie. altijd allemaal vervangen zodat ze allemaal gelijk zijn, een 2e hands injector is helemaal vragen om problemen, 1 cilinder is altijd tee rijk/arm en sloopt de boel.

schoonmaken is geen optie, dat is niet het probleem, slijtage is wel een probleem, als zo ouder worden zijn ze te traag. Dat heef voor een groot deel te maken met de bouw contruktie, injectoren als die van BRC hebben daar veel minder tot geen last van, en kan je ook 1 injector wisselen, je kan in de software de trim verschillen tussen elke induviduele injector meten, en zo een slechte er makkelijk uitvissen.

ook een voordeel van de hanna's zijn de sproeiers, zo heb je altijd het juiste formaat injector, even sproeier wisselen en klaar. anders goe opletten dat je het juiste formaat injector kiest, dat kan je zijn aan je instel tabel, die moet overal zoveel mogelijk in het midden staan ~128 van 0-254 Zie tabel voor de juiste maat : https://www.lpgshop.co.uk/hana-h2001-gold-4cyl-set-hose-type-with-dist…

wil je wel iets instellen koop dan zoiets : https://www.lpgshop.co.uk/4cyl-ecu-lpgtech-tech-duo/ , met de bleutooth module kan je met een PC of smartphone de boel afstellen, jij hoeft alleen maar te rijden de software doet het werk en verteld je wat te doen, instellen en weer rijden, na elke rit kan je de boel bij stellen , in een grafiek word aan gegeven waar er its bij of af moet, elke injector is induvidueel te tunen. maar ook per groep.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik ga er van uit dat die op de standaard benzine-injectoren goed moet lopen. Als dat niet zo is, dan zou ik de injectoren laten testen op debiet en sproeipatroon. Meestal is er niet veel te herstellen als ze niet voldoen. Je kan ze laten reinigen (Ultrasoon). Als dat niet help moet je ze vervangen. Afstellen op een rollenbank of openbare weg is voor een standaard straatauto niet nodig.

Jacques van Montfort
Shiptronic

Overleden

Op 3 juni 2019 13:45:31 schreef Menno874:
Ik vermoed een terugschakeling naar benzine bij stationair toerental.

Dat is idd. een K&*^(*^&(* instelling die nog wel eens gebruikt word :( een beetje inbouwer heeft die niet nodig, of er zit iets fout, en dat word hier altijd mooi mee verborgen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als die motor nu back-fires geeft ligt het toch echt aan je bougies.
Duur is niet altijd beter, de fabrikant geeft 1,1mm electrode afstand op zolang je er geen turbo's opbouwt is 0,7mm echt te krap.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl